/fotboll/osk/forum/1962.aspx/fotboll/osk/forum/1962.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-06-23 11:53
Förtom det jag skrivit nedan om arbetsfördelning mm när det gäller det sportsliga har vi den formella beslutsprocessen som kan byggas upp på olika sätt. Inblandade personer är, förutom chefstränare och sportchefen, vd, fotbollsutskott/kommitté och styrelse. De övergripande policybesluten och de ekonomiska ramarna behöver naturligtvis styrelsen lägga fast. De formella besluten om detta kan delegeras till t ex styrelseordförande och vd. Tror inte på att man ska behöva samla en hel styrelse för att ta ett beslut vilken spelare klubben ska rekrytera om tränarstaben, sportchefen, vd och styrelseordförande är överens och fotbollskommittén gjort sina rekommendationer. Att sätta in alla i styrelsen i detta underlag är ineffektivt och tar både onödigt jobb och onödig tid. Oftast har dessutom övriga styrelseledamöter inget att tillföra om man planerat och organiserat detta på ett bra sätt från början. I stället får övriga styrelsemedlemmar ingå i andra utskott/kommittéer där man arbetar med kommunikation, marknadsföring, ekonomi, medlemmar, anläggningsfrågor, utvecklingsfrågor etc och då vara med och verkställa beslut. Är övertygad om att ÖSK inte har kompetens eller kapacitet att bland endast tjänstemännen handa alla dessa frågor. De ideella insatserna behöver ökas kraftigt inom klubben av många skäl. Dels kommer man spara pengar, dels kommer en rad saker att utföras som idag inte görs och dessutom kommer många fler att känna sig engagerade i verksamheten före, mellan och efter olika formella möten. Men det gäller att inte alla beslut ska fattas av vd eller styrelse. Om styrelsen fastställer policy, ramar och budget för de olika utskotten kan de i stor utsträckning själva ta beslut och verkställa åtgärder, naturligtvis med vd eller av honom/henne utsedd tjänsteman som drivande vid sidan att sammankallande i utskottet. En modern elitklubb behöver organiseras både med en proffsig tjänstemannastab och med kompetenta och engagerade ideella krafter.
Örebro "ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT)
2013-06-23 11:53
@gatutsio-återtåget-allsvenskan 2014:

Hur säker är du på detta? För vad jag hört från flera olika källor så ville Sixten absolut ha Grahn, detta då han ansåg honom vara bästa mittfältaren i AS. Tycker också det stämmer in i hela bilden. Har svårt för att tänka mig några andra än Sixten/Mosander som absolut ville värva Grahn. Vilka skulle det vara? Visserligen var ju ett o annat nick lyriska här inne, bl.a ÖSK-Fans om jag minns rätt, men av de som värvade spelare undrar jag ens om Sjögren verkligen ville ha Grahn. Så tills jag överbevisas om något annat får det stå för Sixten/Mosander.

Mår nästan illa när jag tänker på vad sjukt mycket pengar det kostat förutom AS-platsen att bli av med Sixten/Mosander/Grahn m.fl och vad lite som kommit in vid försäljningar, undantaget möjligen Nordin.
2013-06-23 11:26
Namn: DaSa Sänt: 2013-06-23 10:51 // Tror inte det ser likadant ut i alla elitklubbar var gäller arbetsfördelning och inflytande. Det finns allt klubbar där sportchefen har för stort inflytande på rekryteringar och andra klubbar där det är chefstränaren som har det. I det ideala fallet ska det naturligtvis finnas ett mycket gott samarbete mellan dessa personer. Kommer man inte överens över tiden måste någon av dessa, eller båda, sluta i klubben. Med en stor och en fungerande scoutingverksamhet kan man naturligtvis få in en hel del tips den vägen. Idag torde emellertid de flesta tips komma via agenter. En mycket viktig uppgift som sportchefen har, förutom att medverka i och verkställa rekryteringar och avvecklingar/försäljningar, är att ta emot nya spelare och se till att nuvarande spelare i truppen acklimatiseras, trivs och utvecklas. Det handlar om många sociala insatser för spelaren och hans familj. Till detta behöver sportchefen hjälp, gärna av ideella krafter. Vet att bl a Thomas Eriksson, Tage Liljeson och Hans Melin tidigare år gjort viktiga sådana insatser. Vem eller vilka som gör det idag vet jag inte. Ytterligare en viktig uppgift för sportchefen är att tillsammans med tränare ta fram en matris där varje spelare kartläggs och bedöms i 3-6-månadersintervall och där man väger in en rad aspekter vad det gäller det sportsliga, sociala, PR, marknadsföring och spelarnas värde kopplat till personlig utvecklingsplan och kontraktskrivning. Detta har jag ingen aning om hur många klubbar som driver på ett proffsigt och konsekvent sätt men har stor och god erfarenhet av det från andra sammanhang,
AIK Saywee
2013-06-23 11:19
DaSa, förresten, har du (eller någon annan) koll på hur scoutingen fungerar och vem som har huvudansvaret? Jag tror liksom du, att det går till ungefär som du beskriver i de fem punkterna, men vet naturligtvis inte helt säkert. Beträffande punkt 5, så finns väl redan texten i en mall, vilket innebär att sportchefen bara behöver fylla i lite datum, belopp, klausuler och förmåner etc, som någon eller några bestämt. Å så namnteckningen förstås, sedan är det klart, när den andra namnteckningen sitter på papperet.
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Saywee
2013-06-23 11:11
Snart stundar en spännande månad, då mycket händer. Den gräsliga mattan skall äntligen bytas ut och värmeslingor och hundar skall grävas upp. Fönstret är öppet och det blir kanske korsdrag i spelartruppen. Serielunken med segertåget stannar tillfälligtvis upp, men min planering att avsluta badsäsongen utomhus, på Stortorget i slutet av september, ändras inte i nuläget. Hoppas på mycken information från ÖSK under juli :) Heja SPORT !!!
AIK Saywee
2013-06-23 11:02
DaSa, 10:51, bra inlägg ( som vanligt )
Örebro DaSa
2013-06-23 10:53
Läste att Reuben Ayarnas kontrakt med Häcken går ut snart. Om han inte hittar en allsvenskklubb så tycker jag att Axen skall ringa sin gamla spelare och försöka locka hit honom.
Örebro DaSa
2013-06-23 10:51
Okey, har tänkt om lite ang. hur man skall betygsätta en sportchef i ÖSK. Utgår från att värvningsprocessen ser ut som följande:

1. Ngn (Peo, ett fan, en agent, vår scout, eller ngn annan) tipsar om en spelare.
2. Sportchefen gör en filtrering av vilka man skall titta vidare på.
3. Spelaren scoutas och presenteras för sportkommiten och tränartrion. Tycker båda att vi skall gå vidare så tar sportchefen över igen.
4. Sportchefen kontaktar klubb/spelare och börjar förhandla.
5. Styrelsen godkänner övergångssumman/kontraktet.

Om det går till som ovan så skall sportchefen bedömas på följande:
- Hur stort kontaktnät han har så att han får bra tips
- Hur bra han är på att sälja in klubben för att få spelare att vilja spela här.
- Skriva ett bra kontrakt ur klubbens synvinkel

Punkterna ovan är för mig omöjliga att betygssätta då jag inte har insyn i hur årets lyckade och misslyckade affärer gått till. Däremot så borde ju t.ex. Jan Karlsson ha koll på det så vi får hoppas att han har modet och kunnandet att byta ut Sköldmark om det behövs.
Örebro Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
2013-06-23 09:43
Jag är ganska säker på att Peo, Axel och Axén har en bra dialog om rekrytering av spelare. Axén med speciell inriktning på utvecklingen av de egna talangerna och Axel på lokala talanger.

Vi den "hemliga fotbollskommittén" tas förslag fram som presenteras för styrelsen. Styrelsen tar besluten.. I fotbollskommittén får inte Axén vara med men VD, sportchef? och styrelsefolk är med. Nu tror jag att VD och styrelsefolk, på grund av de senaste årens misslyckade rekryteringar, har begränsat inflytande. Efter Folkes utträde består ju styrelsen av personer som normalt inte agerar proaktivt.
AIK Saywee
2013-06-23 09:40
gatutsio, först och främst, trevligt att du åter skriver här :) Jaadu, det här med vem som bestämmer, bär huvudansvaret eller beslutar om det ena eller det andra, kan nog variera från fall till fall och från gång till gång. Ingen som vet och det kanske är bäst så ...
Örebro gatutsio-återtåget-allsvenskan 2014
2013-06-23 09:01
Saywee
När det gäller Grahn så var sixten emot värvningen
Det var folk högre upp som drev igenom affären
så illa kan det gå när slipsnissar utan sportslig kompetens får bestämma
över fel saker
Är därför vi spelar i superettan
AIK Saywee
2013-06-23 08:12
Man kan nästan skriva att det är chefstränarna som värvar och gör sig av med spelare. Sportchefer är mera som kanslister, om jag förstår er rätt, och skall inte ha vare sig ris eller ros för sitt jobb i dessa fall? Sixten bär alltså fortfarande huvudansvaret för den dyra idiotvärvningen av Grahn?
Örebro deportivista
2013-06-23 05:24
P-O fick vad han önskade i vintras, så ur den synvinkeln var värvningarna (inkl Alec och Axel) klockrena. Det går ju rätt bra också...
AIK Saywee
2013-06-22 23:48
minatankar, nej, ingen kan köra över någon, det är nog mycken kommunikation innan man köper eller säljer. Finns det inga pengar så spelar det dock inte så stor roll vad chefstränaren tycker eller önskar. Finns det mycket pengar kanske chefstränaren kan få som han önskar. Sportchefers roll blir mera att skriva ihop det avtal som bestämts av andra och sätta sin namnteckning på densamma ... å lite andra sysslor också för dem delen.
2013-06-22 23:34
Saywee // Ekonomiska överväganden, strategiska, PR-mässiga mm ansvarar i första hand övriga befattningshavare för. Men det håller inte att köra över chefstränaren när det gäller det sportsliga.
AIK Saywee
2013-06-22 23:26
Pengarna är väl oxå med och bestämmer ?
2013-06-22 23:22
Oavsett vem som är sportchef, vd eller ordförande i en elitklubb i fotboll måste det vara chefstränarens uppfattning som avgör de sportsliga avvägandena vad gäller rekrytering och avveckling av spelare.
2013-06-22 23:21
@DaSa:

Det är inte en enskild person som gör affärena utan det är klubbens samlade kompetens och ledningen som hjälper till alt. skälper. Så bör det fungera och gör nog så nu. Men inte när Sixten, Folke och Sjögren rumsterade.
AIK Saywee
2013-06-22 23:06
Jag tycker det är svårt att bedöma sportchefers jobb ö.h.t. eftersom jag sällan känner till hur de jobbar och vilken roll/beslutsrätt de har i en organisation. Bestämmer t. ex. vår VD över vår tillfälliga sportchef ?
Örebro DaSa
2013-06-22 22:49
Om man skall bedöma Sköldmarks affärer så här långt så är det väl lite blandat.

+ Målvaktsrockaderna, fick betalt för Tomas och värvat in Rinne och Jansson. Blev även av med Jonas än det lär ha kostat en del. Bra jobb!

+ Nkilli istället för Anttonen - kanske inte stod mellan dessa två men Nkilli kommer att bli en tillgång framöver och jag tror han skulle göra ett bra jobb som högerback.

+ Värvade Lipovic, kan bli bra på sikt.

- Erik Lund lånet, hade nog varit bättre att inte tagit in ngn alls.

- Tobias Nilsson, var säkert Peo som ville ha honom men han måste fortfarande ses som en dålig värvning.

+ Lånet av Crespo, har varit en tillgång. Hoppas han fick med bra klausuler om det blir fråga om köp.

- Inga förlängningar av talangerna.

+ "Värvningen" av sjukgymnasten, kanske den bästa värvningen då vi knappt haft ngr skador alls denna säsong.

Mestadels plus, men samtidigt så är det viktigaste just nu och framöver att lyckas sälja och förlänga med spelare och där har han inte visat ngt ännu.
Örebro DaSa
2013-06-22 22:39
Tycker att vi skall kontakta Thomas Andersson-Borstams fd sportchef i Mjällby. Känns som han har gjort en del bra affärer, men det ringer samtidigt en varningsklocka när man väljer att spara in på sportchefsrollen i en klubb. Kanske inte bara är ekonomiskt?!
Örebro Conjuration
2013-06-22 22:12
Johannes är du här? Kolla din mejl, jag skrev till dig efter GAIS matchen.
AIK Saywee
2013-06-22 21:30
Vem är ansvarig för ÖSK's scouting för närvarande ?
Örebro Leper
2013-06-22 21:27
Sköldmark gör säkert sitt bästa efter sina förutsättningar. Men jag tror att ÖSK måste få in en riktig sportchef som har lite mer kompetens och kunskap kring försäljning och kontraktskrivning.

Sen tror jag även att det är bra om spelarna har förtroende för sportchefen. Så är det inte idag.
Örebro Telle
2013-06-22 21:11
Leper // Tycker visserligen Sköldmark verkar ha gjort det bra i år, utifrån det lilla man har sett utåt, men jag håller med, vi skulle behöva ha någon med ett betydligt större kontaktnät i den positionen på sikt. Det behövs ett nytt ansikte även där, tror jag. DaSa // Om jag minns rätt spelade Berisha 19 matcher i fjol, så du gissar väldigt bra i så fall. Tror att det kan vara ett av skälen till att han inte plockades av någon allsvensk klubb redan i vintras. Vet inte hur många matcher det blivit i år, men kan tänka mig att han startat kanske 9-10 st hittills. Tror dock att det kan bli lite bättre med nytt konstgräs och med den nya tränartrojkan. Hann inte säga det då, men det var en väldigt intressant sammanställning av truppen du hade gjort för någon dag sen, för övrigt.
Örebro DaSa
2013-06-22 20:52
Jag tror att Berisha är för skadebenägen för att kunna säljas för ngn större summa. Om vi har "tur" så kan det vara det som gör att han även skriver på en förlängning. Orkar inte kolla statistiken men känns som Berisha max har spelat 2/3 av alla seriematcher sen han kom till oss, egentligen för dåligt för en mittback...
Örebro Leper
2013-06-22 20:21
Telle//

ÖSK brister helt klart i kompetensen kring att sälja spelare i rätt tid och till ett till ett bra pris. Jag tror (eller är säker) att vi behöver få in en riktig sportchef som har den kompetensen.

Örebro Telle
2013-06-22 19:12
Det handlar om stora summor i Bjärsmyrs fall. Och tyvärr ser väl andra allsvenska spelare med stora självförtroenden samma siffror som vi och vill ha liknande kontrakt nästa gång, så att spiralen fortsätter. (Nån kanske borde stänga av Berishas nätuppkoppling ett tag... ;)

I IFK:s fall sammanfaller det lägligt med försäljningen av en spelare för ungefär samma summa, och det är väl delvis det som gör att vissa klubbar i allsvenskan har råd att hantera de här summorna medan andra inte har det. Då och då säljer de spelare för stora summor, som kan återinvesteras i spelarkapitalet för nästa varv.

För tre år sedan hade vi också en av allsvenskans starkaste trupper, och ett kanske lika stort spelarkapital som Göteborg. Att klubben misslyckades så med att förvalta det skördar vi frukten av nu. Nästan hela truppen är ersatt sen dess, men nästan alla som lämnat klubben har spelat av sina kontrakt, fått kontrakten brutna och gått gratis till nya klubbar eller sålts för betydligt lägre summor än vad de rimligen borde vara värda. Då pratar vi ändå om flera spelare med landslagsmeriter, och i Ramas fall en spelare som bedöms ha kvalitet nog för La Liga.

Visst är det tjatigt att fortfarande ta upp det, men det är i högsta grad fortfarande aktuellt, eftersom vi sitter här med ett kraftigt devalverat spelarkapital och är låsta till att leta spelare i samma prisklass som Sandviken...
Örebro Leper
2013-06-22 18:52
@DaSa:

Behrn har redan förlängt avtalet för namnrättigheterna till 2020-nånting, har för mig att det var till 2021. Var nog 2-3 år sedan som avtalet förlängdes.
2013-06-22 18:26
@DaSa:

KIF Örebro får också några smulor av pengarna.
Annons: