/fotboll/osk/forum/193.aspx/fotboll/osk/forum/193.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2017-05-02 21:25
Jag tycker det räcker med nyförvärv nu, låt Axén och grabbarna spela ihop sig ... går inte att byta ut hur många som helst år efter år. Varför ständigt "ropa" efter nyförvärv, när nästan alla lovordat Sköldmark/Axèn och klubben angående årets förstärkningar. Kontinuitet för att nå Visionen ?!?!
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Chris P. Bacon
2017-05-02 21:24
Pedretti// Får erkänna att han var ett par-tre år äldre än jag trodde. Ändå imponerande att göra 4 mål två matcher i rad.
Örebro Pedretti - Admin
2017-05-02 21:18
@Chris P. Bacon:

Vet inte om klubben är så sugna på att hugga på en 33-årig anfallare.
Personligen tycker jag inte vi ska lägga våra få, hårt förtjänta slantar på en 33-åring.

Men det vore ju kul om vi kunde värva någon utav de spelarna i superettan mitt under pågående säsong för det verkar ju ha effekt.
Tänker på Mahmoud Eid i Kalmar som var med och bidrog till deras fina höst.
Eller Issam Jebali som gjorde likadant i Elfsborg.
Sen finns det säkert ett par till jag glömt.

Problemet är ju bara att vi kanske inte kan hosta upp de summor som klubbarna i superettan vill ha, däremot vet jag inte om Kalmar gav något för Eid.
Men däremot gav nog Elfsborg 1,5-2 miljoner för Jebali då det var den siffran som hans marknadsvärde låg på då.
Örebro Sunnanlid (2017)
2017-05-02 21:11
Det här med ett kryss på förhand är jävligt relativt, vilket bevisades i Borås ikväll. Funderade på att jag nästan skulle vara nöjd med ett kryss på förhand på söndag mot DIF men nu har ju det begreppet helt spelat ut sin roll.
Örebro Empes
2017-05-02 21:10
@Darum müssen wir reden:

He he. Så kan man också se det. Som MFF:aren. Tydligen. "Alternativa fakta" var det.
Örebro Chris P. Bacon
2017-05-02 21:06
Salif Camara Jönsson har gjort sjuka 8 mål på 2 matcher för Trelleborg. Något att hugga på i sommar kanske? Och vad hände i allsvenskan idag egentligen? Galna resultat, man kan inte beskylla allsvenskan gör att vara ointressant.
Örebro Empes
2017-05-02 21:04
@Grohl:

Enig med dig i allt Grohl.
Örebro Aspen.
2017-05-02 20:58
@Jonas r:
Är Ring kvar?? Honom har väl Axén spolat till förmån för en äldre gentleman. Följande spelare är kvar sedan minst förra sommaren. Det får väl vara någon måtta på anpassningstid med en pedagogisk lagledning: Oscar Jansson Logi Valgardsson Patrik Haginge Jonathan Lundberg Maic Sema Martin Lorentzson Anton Fagerström Sebastian Ring Nordin Gerzic Michael Almebäck Victor Sköld Nahir Besara Brendan Hines-Ike Ferhad Ayaz Michael Omoh Arvid Brorsson Inte mycket nytt där
AIK Saywee
2017-05-02 20:51
Men jonas r, alla har ju mer eller mindre bejublat alla fantastiska nyförvärv och Axén's förmåga att snabbt få alla att förstå spelidén, när allvaret startar ...?
Örebro Jonas r
2017-05-02 20:38
[QUOTE=Aspen.]Det verkar vara många som lever i en drömvärld och inte inser att vårt spel måste bli bättre. Kejsarens nya kläder har fått en ny betydelse. Vårt anfall är naket [/QUOTE] Ingen här som säger emot dig men vi måste spela med de resurser som vi har och utifrån vad som är bäst chans att ta poäng. Almebäck, Ring, Nordin och Sema är väl de enda spelarna som är kvar från förra årets start sånt kan man inte vifta bort. Vad har lag som Sirius , öfk och Södra gemensamt? Kontinuitet i spelartrupp och spelsystem under flera år. Tålamod säger jag bara.
AIK Saywee
2017-05-02 20:37
Ena veckan 2:a och andra veckan 11:a Allt kan hända i begynnelsen av en mycket jämn serie, men tyvärr börjar väl MFF lyckas rycka lite, och AFC sladdar lite förväntat. Spänningen kvarstår ett tag till ...
Örebro jp (fd jpsvartvitt)
2017-05-02 20:35
Galen match i Borås haha
Örebro Jonas r
2017-05-02 20:30
[QUOTE=öörebrooo]Vi ligger 11:a nu efter 6 omgångar,med 6 poäng upp till serieledaren och 5 poäng till jumbon. Tankar om det? [/QUOTE] Vi har samma poäng som 6 och två poäng till tvåan! Så vi är alltså närmare toppen än botten.
Örebro Pedretti - Admin
2017-05-02 20:28
Tror ni Häcken fick en retroaktiv utdelning mot IFK?
I vilket fall är det skönt att se blåvitt få storstryk ;)
Örebro öörebrooo
2017-05-02 20:26
Vi ligger 11:a nu efter 6 omgångar,med 6 poäng upp till serieledaren och 5 poäng till jumbon. Tankar om det?
Örebro Aspen.
2017-05-02 20:25
Det verkar vara många som lever i en drömvärld och inte inser att vårt spel måste bli bättre. Kejsarens nya kläder har fått en ny betydelse. Vårt anfall är naket
AIK Saywee
2017-05-02 20:20
Underbart Häcken, fotbollen lever i Göteborg !!!
Örebro Åter till ståplats. (Sekt. E)
2017-05-02 19:46
Häcken!
Örebro Darum müssen wir reden
2017-05-02 18:40
@st1ckan (f.d mäjcUs):

... och där fick Donald Trump och "alternativa fakta" luft . Dröm sött!
Örebro Gubben i stubben
2017-05-02 17:26
@Bastard on Parade:

Jag ser inte ÖSK:s mål som något "slumpmål", utan som en kombination av dåligt spel av de två MFF-försvararna och en bra prestation av Kennedy. Att befinna sig på rätt plats vid rätt stund kan ibland se enkelt ut, men det är en förmåga som långt ifrån alla besitter. Det är lustigt, för på Magnus Pehrsson lät det, när han intervjuades efter matchen som att ÖSK:s mål enligt honom var så osannolikt så att det knappt nog ens hade hänt (för att travestera Tage Danielsson). Man ska ju komma ihåg att förmågan att undvika misstag också är en del av fotbollen. Det var ju också ett ödets ironi att ett misstag från en motståndare till oss, Rosenbergs hål-slag bäddade för Jeremejeffs friläge. På det sättet kan väl det målet på sätt och vis mer kallas slumpmål. Men, de räknas som bekant de också.
Örebro Bastard on Parade
2017-05-02 13:04
@TommyS:

Jag håller med dig i delar av det du säger skriver, men jag tycker inte att straffen är feldömd eller att de vassa chanserna är relativt jämnt fördelade. Om SvMFF:s mål är ett slumpmål, vad är då inte ÖSK:s mål?

68% - 32 % i bollinnehav
20 - 8 i avslut
15 - 5 i avslut på mål
SvMFF hade 2 i målställningen enligt förbundets officiella statistik, men jag har har för mig att de hade ett avslut som träffade utsidan av stolpen också.

Taktiken och insatsen hade mycket väl kunnat leda till en större förlust också. Skulle Cibickis tidiga avslut blivit mål så hade det kunnat bli en mardröm.

Nu blev det dock inte så. På många sätt var matchen ett steg framåt ändå och jag förstår att man åker ned till Malmö och spelar ett kompakt försvarsspel, speciellt när det egna spelet inte har fungerat alls under säsongsinledningen. Igboananike gjorde det bra igår, trots att han var alldeles ensam på topp. Jag gillar att han fick fler bollar att jobba med i djupled istället för när han är felvänd. Synd bara att han inte hann få understöd för att laget låg för lågt.

Det fanns korta perioder då ÖSK satte lite högre press med framgång. Rogic är grym på sådant spel och jag hoppas att ÖSK kommer utnyttja det mer framöver.
Örebro TommyS
2017-05-02 12:41
Brandao, vi har inte som målsättning att vinna guld om 3-4 år. Vi har som vision att " inför en fullsatt arena spela en attraktiv fotboll och löpande ta Allsvenska medaljer och kvalificera oss för Europaspel". Vi är inte där men om vi tittar på truppbygget är det ditår vi siktar. Anfallsspelet har haltat under våren, det är väntat givet det stora antalet nya spelare. Eftersom spelet haltar coacher vi för att maximera poäng så att vi har en ok utgångsposition när bitarna väl faller på plats.

Jag tycker att coaching och spelarinsats igår var bra, den nästbästa insatsen i årets allsvenska, knappt efter Östersund. Vi låg rätt i försvarpositionerna, vi vann fler närkamper än tidigare och vi var vassare i omställningarna. Jag tyckte också att vi fick upp bollen snabbare i vår egen uppbyggnad, istället för att tillåta alltför hög press. Kenndys insats längst fram var storatad, Mårtensson visade gryende form, Rogic tillbaka visar hur viktig han är.

Spelet var såklart mycket ojämnt men vassa chanser fördelades relativt jämnt. MFF:s mål kom på en feldömd straff och på ett slumpmål. Det är hög risk för såväl felblåsta straffar som slumpmål när man tillåter motståndarna att spela runt i och runt straffområdet men likväl, vår taktik och insats hade mycket väl kunnat leda till tre poäng igår.

Mot Djurgården hoppas jag att våra yttrar kan trycka på högre och längre in i banan. Vore grymt skönt med tre poäng.

Örebro Broarn
2017-05-02 11:43
Aspen skrev:
"Noterar att Axén alltid har samma kommentar på presskonferenserna efter matcherna: motståndarna har en skicklig tränare.

Varför? "

Enkelt! Han vill ha samma kommentar tillbaka.
Örebro Motgångssupportern
2017-05-02 10:59
@Brandao:

Allt är ju relativt. Man kan vinna guld på många sätt, inte enbart genom sprudlande champagnefotboll där man spelar ut motståndarna i match efter match. Se exempelvis Leicester förra året eller varför inte AIK 1998, som vann trots att de gjorde minst mål i hela Allsvenskan.

Men jag håller med, det ska ju vara kul att titta på fotboll och hittills har inte ÖSK varit kul att titta på. Men jag tycker ändå de gjorde en ok match mot Malmö, det finns ett visst nöje i att se frustrerade motståndare också :)
Örebro Grohl
2017-05-02 08:50
Jag tycker det är löjligt att tycka att vi ska kunna åka till Malmö och hämta poäng utan ett superkompakt försvarsspel och snabba omställningar. Skillnaderna i ekonomiska muskler är för stor, jag har sett en hel del av Malmös CL-matcher och tyckte inte att det var konstigt när de åkte till Skottland och parkerade bussen exempelvis. Man måste spela smart om man vill vinna.

Känns även orimligt att klaga på att vi spelar organiserat i försvaret efter Häckenmatchen, där 10 yra hönor antagligen haft ett liknande rörelsemönster som våra utespelare om man satt en sändare på dem under 90 minuter. Eller klaga på att vi börjat spela långbollar ibland efter att vi skänkt bort 3 jävla mål och 180 klara målchanser på att vi försökt kortpassa oss ur situationer i farliga lägen. Jag var supernöjd efter igår, för det var första gången jag kunnat se att vi var betydligt farligare i anfallet än i försvaret.
Örebro Jekl
2017-05-02 08:28
Jag hoppas innerligt att almebäck är tillbaka till nästa match (någon som hört varför han missade matchen?), det kommer att behövas mot Engvalls snabbhet och djupledslöpningar. Tycker Djurgården såg väldigt bra ut både mot Norrköping och Malmö så vi kan nog förvänta oss att dom kommer styra spelet trots bortaplan på söndag. Jag hoppas dock att vi kan flytta fram positionerna betänkligt, vi måste börja hitta vårt eget spel i offensiven. Vem som ska spela tillsammans med almebäck känns lite hugget som stucket, för många misstag av BHI i säsongsinledningen, samtidigt är han både snabbare och i bättre matchform än Plessis
Örebro Brandao
2017-05-02 08:20
Aspen

Håller helt med! Spelmässigt är vi för dåliga! Dags att släppa på handbromsen mot DIF, eller är ÖSK nya tråkiga Gefle?. Vi håller sakta men säkert på att förknippas med ett lågt stående lag som satsar på omställningar, det rimmar dåligt för ett lag som har ambitioner att vinna guld om 3-4 år.
Örebro Aspen.
2017-05-02 08:16
Noterar att Axén alltid har samma kommentar på presskonferenserna efter matcherna: motståndarna har en skicklig tränare. Varför? Hade hellre sett honom säga: se på våra lovande ungdomar
Örebro Aspen.
2017-05-02 08:11
Plessis attack på Jeremejeffs var matchen klaraste utvisning. Det får vi inte glömma.
Vi får inte glömma följande statistik:
Bollinnehav 66% - 34%
Avslut 20 - 8
Hörnor 4 - 3
Tilldömda frisp.20 - 11

Helt rättvis MFF seger. Därför är det bättre att fokusera vad vi måste ändra på än att gnälla. Vi saknar ett tillräckligt bra anfallsspel.
Örebro Chris P. Bacon
2017-05-02 00:49
Min bild av situationen är att ÖSKarna omringar domaren efter att han blåst en horribel frispark. Eller ja, frispark är ju rätt men han dömde åt fel lag. Rosenberg blir obekväm och skickar iväg en spark med sulan som träffar Brendan, och trycker till löst med benet ytterligare en gång. Oavsett omständigheter ska det alltid vara rött kort om man stämplar en spelare efter avblåsning. Inget snack. Sen är det en annan fråga om någon eller några ÖSKare som ger sig in i situationen ska ha varning, men utvisning på Rosenberg tycker jag är givet.

Angående matchen i övrigt kunde vi fått med oss en poäng utan att skämmas, men samtidigt är det vår defensiva spelidé som sabbar för oss i slutändan. Malmö har inte imponerat under säsongen och jag ser hellre att vi försöker spela för att vinna och förlora med ett par mål än att vi satsar på att gneta till oss ett kryss och åker på en "hedersam" förlust. Sen är det ju typiskt att ett missat skott av en Rosenberg som borde varit utvisat blir avgörande. ÖSK sjunker för lågt i situationen och glömmer bort två spelare runt straffpunkten. Priset man får betala med ett försvar som sjunker ner i målvaktens knä. Ser inte otagbart ut, Oscar måste stått på helt fel ben.

Straffen kan jag köpa, den är av den typen storlagen alltid får nedanför sin hemmaklack. Brendan kommer in lite sent även om han stannar upp helt och lika mycket blir påsprungen av Rakip som redan sparkat iväg bollen.

Sur förlust givetvis. Tycker det skulle varit ganska bra att ha Omoh till hands att slänga in när vi behövde jaga kvittering. Axén tänkte väl inte på möjligheten att vi skulle kunna hamna i underläge.
Annons: