/fotboll/osk/forum/1889.aspx/fotboll/osk/forum/1889.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Tintin i Tibet
2013-08-10 09:39
@Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS):

Ja, stadsplanen för "Örebros Manhattan" är spännande.
AIK Saywee
2013-08-10 09:14
En dag närmare målet :) Heja SPORT !!!
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
2013-08-10 08:47
rirobban // Man har börjat planera ombyggnaden av södra men det ligger på is nu. Ombyggnaden omfattar även en väg/bussgata tror jag.
Örebro rirobban
2013-08-10 04:37
Nostalgi, men vilken otrolig skillnad det blev när nya norra byggdes :)
Örebro rirobban
2013-08-10 04:12
Angående Behrn arena så vore det snart kul med förändring, även om det inte behövs för tillfället (med tanke på publiksnittet vi har idag). Men om klubben till att börja med når allsvenskan, och sedan lyckas på några år nå toppen av densamma och stanna där under ett par år och börja spela i Europa. Ja då tycker jag att utformningen av Södra läktaren kan börja! Och om man räknar med att vara en ständig Europakandidat, ja då tycker jag att stora förändringar är lägligt. Att renovera södra känns inte så lockande.

Men det finns några olika alternativ till design:

* Riv södra helt, gräv ned ett underjordiskt parkeringshus under den kommande nya läktaren. Ta 5 kr/tim för parkering där under matchtid, 3 kr går direkt till ÖSK! Ta hissen direkt från garaget upp till läktarplats (om du har biljett), eller till loger på högsta våningen. Läktaren utformas till en exakt likadan läktare som Norra från marknivå och uppåt (enda skillnaden blir garaget). Arenan skulle i och med detta bli med enhetlig än vad den är idag, och börja likna en gryta på ett helt annat sätt.

Publikkapacitet: 4250+4250+2390+(ca)2000= 12 890 åskådare, med ca 12-15 loger extra).

* Man river södra, bygger exakt som norra på. Man river (och detta är bara om man absolut är en toppklubb) västra och bygger en exakt likadan läktare som östra här. Det ger oss en mycket enhetlig arena och en av Sveriges bästa och snyggaste! Speciellt eftersom vi trots att vi byggt om hela arenan ändå har en egen stil och inte samma sorts läktare runt hela vägen (läs alla nya skrytbyggen som dyker upp här och där). Dessutom ökar sittplatskapaciteten vilket behövs om vi lyckas bli en Europaklubb (vilket ju är målet).

4250+4250+2390+(ca)3000 = 13 890 (varav västra får ha mindre stolar och mer ståplats, därför det är mer plats där, några hundra färre vid Europamatcher).

* Man river södra. Kedjar fast en ny läktare med östra läktaren och fortsätter bygga i exakt samma utformning som östra på hela södra sidan. I en andra fas (vid ständigt Europaspel) så river man västra och fortsätter utformningen och bebyggelsen på exakt samma vid som östra läktarens design. Detta förslag innebär att hörnen (sydöstra och sydvästra) blir inbyggda, något som gör att kapaciteten ökar ytterligare. Detta alternativ gör också norra läktaren till fortsatt huvudläktare och vi får en arena som är mycket sammansluten. Med detta alternativ så bör vi ha ökat publiksnittet till närmare 10 000 åskådare (något jag inte tror är omöjligt vid Europaspel).

4250+2390+5000+3000= 14 640 (ca 14 000 sittplatser)

Alla siffror på kapaciteter är såklart gissande med siffror, men på ett ungefär. Ett ytterligare alternativ är att riva södra och sedan bygga en helt ny läktare med en 4:e design. Då får vi fyra helt olika läktare, vilket kan ha sin charm också :) För mig är dock endast en rivning av södra ett alternativ. Tror inte på renovering endast då vi dels behöver öka kapaciteten (då förslagen grundar sig på att vi blir en toppklubb, vilket självklart är en mycket lång väg ditt) och pelarna måste bort!

Såhär sent på natten (tidig morgon) så får man såklart drömma sig iväg ;) Men vore bra om Örebroporten, ÖSK och supportrar satte sig ned och diskuterade ihop den dagen man bestämmer sig för att göra något med Södra (om inget redan är bestämt!?). Jag mailade Janne Karlsson för ett par år sedan och frågade om södra skulle göras om, och fick då detta svar:

"Hej!
Det finns långtgående planer på en förändring av södra läktaren både för den privat publiken och för den affärsmässiga verksamheten kring evenemanget.

Förändringarna kommer dock inte realiseras förrän tidigast 2012."

Nu förstår jag också att Superettan har skjutit upp alla byggplaner ett antal år, men jag hoppas att man inte gör något förhastat och bara bygger för bygget skull, utan att man (bättre sent än aldrig) kollar hur de andra läktarna ser ut och försöker göra en sammankoppling!
Örebro rirobban
2013-08-10 03:00
Örebro rirobban
2013-08-10 02:59
Måste säga att jag är imponerad över hur Norrköping jobbar för tillfället. Om man jämför med när vi tappade våra nyckelspelare (Bedoya, Nordin, Almebäck, Olsen, Nordback, Khilberg, Alvbåge osv) så ersattes aldrig dessa ordentligt. Peking inte bara ersätter sina tunga spelarförluster, de förstärker och föryngrar laget på samma gång! Dom jobbar på exakt ett sådant sätt som medelstora klubbar (ÖSK, Norrköping t.ex.) måste göra för att kunna stabilisera sig. Nu har ju inte Norrköping nått den topp som ÖSK gjort på senare år (3:e platsen 2010), men dom ser till att inte falla platt för några tunga spelarförluster. Jag anser att det är så ÖSK har börja inleda sitt arbete, och jag tror det kommer ge oss (riktigt) intressanta spelaraffärer framöver! Förutsatt att vi når tillbaka till finrummet såklart. Men jag hoppas verkligen att man även framöver fortsätter scouta spelarna ordentligt och att man inte satsar alla pengarna på en spelare full med skandalrubriker. Värva ungt, lovande och billigt. På så sätt får man mer pengar över till kontraktsskrivningar av befintliga spelare i klubben.
Örebro Conjuration
2013-08-10 02:11
Jag älskar också vår ledarstab, vi har den bästa i hela Sverige.
Örebro Tintin i Tibet
2013-08-10 00:00
@Pete Zahut:

Som om jag hade skrivit det själv..
Örebro Tintin i Tibet
2013-08-09 23:58
Tåg spårar ibland ur. Tråkigt och tragiskt är det när det sker. Den organisation som bäst underhåller såväl material som personal torde väl vara den som mest undviker urspårningar. Men, den organisation vars manskap börjar slumra till såväl i smörjgropen som vid styrspakarna, för den kan nästa urspårning ligga så nära som bakom nästa krön..
Örebro Pete Zahut
2013-08-09 23:52
@DaSa:
Jo men det är ju klart att det måste vara hans utgångspunkt, helt förståeligt. Vad ska han annars säga? Att han hoppas slippas sätta sin fot i Göteborg igen? Vad ska Emil säga på Island? Nordins utgångspunkt är att hitta tillbaka i form och samtidigt hjälpa ÖSK tillbaka till finrummet. Därefter återvända med större självförtroende. Att det skulle finnas en klausul för ÖSK har jag aldrig trott på. Nordin har alltid varit tydlig med att han vill vinna någonting. Sedan, som alltid, kan livet ta andra svängar än man tänkt sig. Det återstår att se. Vill ÖSK behålla Nordin (vid ev uppgång till AS) samtidigt som Mild förklarar i december att han bör söka sig iväg så är säkert ingenting omöjligt. Det lär visa sig
AIK Saywee
2013-08-09 23:01
Med Peo styrs återtåget mot Allsvenskan.

Jag tror på mitt ÖSK, det har jag gjort hela våren :)

Förstår mig inte på all pessimism och alla tvivel ....
Örebro Tintin i Tibet
2013-08-09 22:44
@Matta:

Var det inte Maardam han va' klar för? :-)
Örebro rirobban
2013-08-09 22:32
@Saywee:

Bra i alla fall att klubben inte slår sig till ro för att man går som tåget.
Viktigt att hela tiden jobba med förstärkningar.

PeO måste vara bästa ÖSK-tränaren på många många år! Han tänker verkligen på allt. Om ÖSK någon gång ska ta SM-guld så måste PeO stanna och fortsätta utvecklingen av sportklubben. Har klockrena analyser hela tiden och verkar omtyckt av spelarna. Helt i motsats till Sixten där hans analyser var riktigt skeva i intervjuer.

Ska bli kul och spännande att se hur högt PeO kan ta ÖSK. Jag tror faktiskt det måste till ett väldigt bra erbjudande (utomlands) för att han ska lämna sitt nuvarande projekt med Örebro. Tror han själv vill visa fotbollssverige vad han kan, genom att ingjuta vinnartradition i en klubb som saknar densamma.

Per-Ola Ljung är vår kung!!!
AIK Saywee
2013-08-09 22:17
Jag tycker iallafall att det är lite konstigt, vi har ju gått som tåget sedan i våras.
Örebro Tintin i Tibet
2013-08-09 22:13
Det är väl inte konstigare än som så att Nordin lånas in som ett led i att förverkliga årets mål om omedelbar allsvensk comeback precis som när Barsom på den tiden då det begav sig lånades in för att säkra det allsvenska kontraktet, det som var det allt överskuggande målet på höstterminen år 2007. Alla som tror att bytet Berger ut - Nordin in försvårar för oss att nå årets mål, räck upp en hand!
Örebro Osvaldo
2013-08-09 22:09
Mycket ullstrumpor på både Sportklubben, Nordin och Skattefusk i utlåningen. Så det går absolut inte att dra några slutsatser från uttalanden gjorda i detta ärende.
AIK Saywee
2013-08-09 21:54
DaSa, den här Nordin-grejen förstår jag inte riktigt, hur har man tänkt sig egentligen ?
Örebro rirobban
2013-08-09 21:54
DaSa//

Allt är inte på svart och vitt i media. Stort spel för gallerierna. Och det Nordin säger brukar ju oftast vara tvärtom. Som när han va påväg till Göteborg så sa han att han inte alls träffat dem och så. Han blåljög för media, lärt sig av Axén? Jag tror möjligheten att han kan stanna är stor, men jag vet inte om det är det bästa heller. Det återstår att se.
Örebro DaSa
2013-08-09 21:17
Missade länken...
Örebro DaSa
2013-08-09 21:17
"Mittfältarens lånekontrakt sträcker sig säsongen ut och något tal om förlängning med Örebro efter det är det inte tal om. Gerzic har två år kvar på kontraktet och han planerar att fullfölja kontraktet."

Verkar inte som det finns ngn köpklasul i Nordins kontrakt. Om så är fallet och Nordin deklarerar att han vill tillbaka till IFK så tycker jag att den dagen kontraktet eventuellt blir säkrat så skall vi spela våra spelare med kontrakt istället för honom. Vi kan inte hjälpa en konkurrent att spela deras spelare i form utan måste då spela ihop vårat lag med de spelare som finns tillgängliga i truppen nästa år.
Örebro Matta
2013-08-09 21:04
Det faktum att Joseph Ibrahim nu är klar för Mariedam (enligt eryravallen.se) borde ju öppna för William Kvist. Blir inte förvånad om han blir klar innan fönstret stänger natten till söndag.
Örebro storastyggajohan
2013-08-09 19:51
"...säger Haugseunds sportchef Asbjörn Helgeland"
Från Aspens länk.
Örebro Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
2013-08-09 19:38
Sundsvall förstärker
AIK Saywee
2013-08-09 18:10
Fredagsmys i svartvitt :)
Örebro TommyS
2013-08-09 13:30
DaSa, tack. Tänkte också på Batan idag, faktiskt. Rätt spelartyp, bra ålder för att bli överkomlig prismässigt men ändå hålla i några år.
Örebro Kardinalen
2013-08-09 13:27
DaSa/

Nejdå, jag känner sannerligen inte Berisha.

Nog hade Berisha gärna lämnat ÖSK för en bättre klubb i vintras efter nedflyttningen till Superettan? Så, om vi inte klarar avancemang till Allsvenskan i höst tror jag inte att Berisha kommer sajna någon kontraktsförlängning. Varför anser du jag sprider negativ tro om ÖSK bara för att jag anser något sådant? Det är en realistisk syn på Berishas tankar, inte en pessimistisk sådan.
Örebro DaSa
2013-08-09 12:51
Mina inlägg kommer i klump som ni märker...:)

Har en åsikt om spelarlån och korttidskontrakt. Jag var helt emot att låna spelare tidigare men har nu svängt om på vissa villkor. Detta då jag har sett hur bra Helsingborg har lyckats med sina lån och korttidskontrakt och även ÖSK i viss mån. Men vi skall aldrig hjälpa klubbar på samma nivå som oss själva att utveckla deras spelare, t.ex. i Crespo fallet förra året. Om man skall låna en sådan spelare så skall det finnas med en klausul om köp efter lånet. Däremot när vi lånar spelare från klubbar högre i systemet så kan det vara okey att inte ha ngn köpklausul. Tycker även att vi skall ha en lönepost reserverad i vår lönebudget för att kunna ta in spelare som Bedoya, Peter Larsson, Andreas Granqvist på korttidskontrakt/lån. Vi kommer inte att få samma kontinuitet men vi kommer att få klasspelare som kan höja sina medspelare och även göra så att vi presterar bättre.

Till sist så tycker att det var "bra" målskyttar i senaste matchen. Viktigt att få igång Hasani och Kalle samt även att Yasin inte bara göra snygga finter utan börjar producera poäng.
Örebro DaSa
2013-08-09 12:42
TommyS/ Tack för att du skrev mitt inlägg som jag tänkte skriva, håller med om allt (förutom Berisha där jag är lite osäker):) Jag tycker att vi skall kolla på Batan som vänsterback, tror han skulle kunna passa in spelmässigt i ÖSK.

MinaTankar/ Håller med dig också. Men jag förstår inte varför det är så svårt för ÖSK?! De har haft samma problem i flera år, är väl egentligen bara Nordin de har lyckats förlänga med. Är det att vi är dumsnåla eller har vi en lönestruktur som inte fungerar när det kommer till förlängningar.

Jag har skrivit det förut och tycker fortfarande att man skalla skriva kontrakten så att det första kontraktet är ren från klausuler och efter ett par år så förlänger man och stoppar in en klausul för spelaren får XX % av en framtida försäljningsumma. Det får gärna vara upp mot 30 %, då jag hellre tar 30 % av 20 miljoner än att behöva vara tvingad att släppa spelaren till en klubb som har skrivet ett pre-kontrakt för 6 miljoner. Låter enkelt i teorin men är säkert svårt i praktiken...:)
Örebro DaSa
2013-08-09 12:34
Kardinalen/ Är det bara en pessimistisk tro av dig eller känner du honom? Om det är det förstnämnda så tycker jag att det är dåligt av dig att sprida negativ tro om ÖSK. Varför skulle inte en skadebenägen mittback vara beredd att förlänga med ÖSK? Om vi inte tror att vi kan förlänga med en sådan spelare så kan vi lika gärna lägga ned alla ambitioner vi har om att någonsin kunna ta ett SM-guld. Jag tror i alla fall att vi har chansen att förlänga med Berisha om vi vill, för vill vi verkligen förlänga med en mittback som spelar typ 50 % av alla matcher?!
Annons: