/fotboll/osk/forum/1883.aspx/fotboll/osk/forum/1883.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Grixx
2013-08-11 10:14
Jag är övertygad om att plastgräset spelar roll för skador men mest för att det krävs annat tänk än på naturgräs. Som det varit bra länge nu är att spelarna lär sig allt på naturgräs för att först när man kommit upp i ålder börja på plast.

Det gäller ju att känna in hur kroppen fungerar på träning, hur den klarar vissa moment, hur man känner att kroppen reagerar för olika påfrestningar mm.

Vi börjar väl komma närmare en kunskap efter några år av plastharvande.

Det börjar ändras för svenska ungdomar då plasten börjar sprida sig neråt i åldrarna, men för många elitspelare, speciellt värvade utländska...eller sydsvenska som bara tränat/spelat på naturgräs så måste det bli en omställning som är bökig för kroppen. De slängs ju på en gång in i maxbelastning/elitspel på högsta nivå.

När det gäller Anttonen så förstår jag rädslan om ekonomin men tycker ändå att man kunnat hitta en annan lösning...ex utlån ett år. Bedrövligt tycker jag!!!
Örebro Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
2013-08-11 09:27
Anttonen med flera funderar över ÖSK hantering av skador. Undrar om det blivit bättre nu? Vi har ju Berisha och William med långvariga problem, får dom rätt behandling?
Örebro ÖSK Fans
2013-08-11 09:15
Sista dagen fönstret är öppet..får vi in något mer??? William k ?
Örebro ÖSK Fans
2013-08-11 09:12
Vinner vi mot Sundsvall vågar jag nästan säga att vi spelar Allsvensk fotboll nästa år..Tror dock vi får svårt i morgon och kanske klarar ett kryss.
Örebro mr olafski
2013-08-11 01:58
Håller med Pete om att Oscar inte riktigt blivit utsatt för några riktiga bombardemang hittills, dock har han klarat det han blivit utsatt för med bravur. Jag tror liksom andra här på forumet att han har potential att bli en riktigt bra målvakt som kan hålla gott och väl allsvenskan. En annan sak jag gillar med Oscar är att han likt Tomer förra året är lite utav en publikfriare och det är alltid ett plus i min bok.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Tintin i Tibet
2013-08-11 01:10
@Pete Zahut:
Vad har du haft för olika namn då? ÖSK-Karl, Saywee, Aspen, Wivallius...? :-D
Örebro Tintin i Tibet
2013-08-11 01:08
@Pete Zahut:

Fråga mig inte varför, men ett tag hade hela vår släkt samma nick.
Örebro rirobban
2013-08-11 00:42
Pete Zahut //

Ja det har du rätt i. Han har inte satts på prov och det ska bli intressant att se kommande matcher nu (Giffarna, Bajen, Degen & Falken). Tuffa matcher väntar och jag tror Jansson får mer att göra. Bara att hoppas han och laget står pall :)
Örebro Pete Zahut
2013-08-11 00:38
@rirobban:

Jag håller med om att han visat bra skärpa utifrån att han måste stå sysslolös låmga peridoder, Det har ju också Peo berömt honom för. Det är också möjligt att han är bätte än Alvbåge i luften vid samma ålder.

Samtidigt har han varit darrig vid utrusningar. Vid några tillfällen felplacerad. Men ok det gör alla målvakter,

Vad jag mer är ute efter är att han hittills (möjligen med Hammarbymatchen som undantag) inte riktigt utsatts för det där tunga trycket som Alvbåge var så mästerlig att mota. Därför tycker jag att man kanske ska ta det lugnt med helgonförklaringarna innan AS. Men visst har han lovande takter.
Örebro Pete Zahut
2013-08-11 00:26
@Tintin i Tibet:
Man bannar IP adressen och inte namnet, även om man kan banna nicket. Men det vanliga är IP:en. Varför skulle en skog av folk använda samma nick? Använder du olika nick med samma IP så går larmet här. Tro mig. Jag har försökt
Örebro rirobban
2013-08-11 00:25
Pete Zahut//

Många jämför nog med målvaktsproblemet vi hade förra säsongen, och med det i tanken så är Jansson en fantom. Att han är Superettans bästa målvakt råder det inga tvivel på. Skulle nog vara topp-5 i Allsvenskan. Men tror han kan utvecklas till något ännu bättre. Men minst en kanonräddning får han göra varje match, och det är faktiskt riktigt bra att vara beredd eftersom han inte har så mycket att göra. I övrigt så tycker jag att han liknar Alvbåge på många sätt. Jansson är dock bättre på att ta höjdbollar än vad Alvbåge var under sin första tid här. I övrigt har Jansson visat upp grymma reflexer och bra frilägesmålvakt. Problemet är väl att han boxar en del bollar som han borde kunna greppa, men annars en kanonmålvakt som flera av oss ville ha in redan förra säsongen (och frågan är om vi inte spelat kvar i Allsvenskan nu om vi värvat Oscar!).
Örebro Pete Zahut
2013-08-11 00:05
@Saywee:

Jag vet inte men för mig har Oscar rätt mycket kvar att bevisa. Jag vet inte varför alla tycker han är en fantom då han inte direkt t ex har visat upp register som Alvbåge gjorde när han först kom till ÖSK. Jag vill se när han utsätts för ett bombardemnang vad han klarar. De har har han hittills inte behövts visat upp.
Så jag avvaktar mitt betyg
Örebro mr olafski
2013-08-11 00:04
Riktigt bra erbjudande på resan till lillebror borta. Det är bara boka in sig på tidigt som möjligt!
Örebro Tintin i Tibet
2013-08-10 23:14
@lires:

knepigt det där, för "redaktionen", eller admin som vi väl brukar skriva kan ju "banna" nick, men knappast "folk", för bakom ett enskilt nick så kan det ju gömma sig ett flertal "folk" på samma sätt som att en enskild person, alltså en fysisk sådan, en sån man kan ta på kan ligga bakom ett flertal nick. Ja, inte bara kan, utan så är det ju här. Många har flera nick än ett. Så frågan är då vad/vem "redaktionen" isf "bannar"?
Örebro Tintin i Tibet
2013-08-10 21:36
@lires:

lires// Har inte Kardinalen enligt dig "rätt" att skriva vad han (/hen) vill respektive inte vill läsa om på forumet? Eller vill du kanske (på ett diktatoriskt vis) förmena honom (/henom) den rätten?
Örebro Tintin i Tibet
2013-08-10 21:27
@Osvaldo:
Fel. Örebros Montmartre är toppen av Sörbybacken med dess magnifika utsikt över staden som breder ut sig nedanför en. Men, vad har vi mer för stadsdelar med internationell touch? Finanscentrat, vårt Wall Street, är det Drottninggatan närmast Nikolaikyrkan där Bankerna och Försäkringsbolagen bildat kluster? Var finns jazzkvarteren (nu när Power House gått i graven) och vårt "Brodway"? Är det vid Hjalmar Bergman-teatern och torget där? Och de syndiga kvarteren, var finns de nuförtiden? En gång var det väl vid Hamnplan då det begav sig och när Lolita Pop hämtade sitt namn från en "artist" som uppträdde där? Vivalla vårt Soweto? Frågorna är många, svaren få..
Örebro Tintin i Tibet
2013-08-10 21:08
@Eyra:
Eyra// (Ska du kanske döpa om dig till "Manhattan" förresten?) Jo, det är ju onekligen så det ser ut just nu. ÖSK, FFF, GIF S och Degerfors gör upp om det. Teoretiskt sett så kan väl även GAIS, Assyriska, Hammarby, Ljungskile och kanske nåt mer lag blanda sig i topp tre-striden, men då vill det isåfall till att de vinner nästan allt som de har kvar. De fyra jag räknade upp gör rimligtvis upp om det. Håller med tidigare skribenter (bl a rirobban) om att det vore kanon om Degerfors följde med ÖSK upp i allsvenskan. Gärna Hammarby också som tredje lag efter kvalvinst, men det är nog orealistiskt. Giffarna också ok, men först ska de få stryk av oss förstås...
Örebro rirobban
2013-08-10 20:23
DaSa//

Mycket riktigt det du skriver. Dem tappar nyckelspelare till konkurrenter för kaffepengar. Sådana saker, som kontraktsförnyelser, kan vara svårt för klubben att råda så mycket över. IFK Norrköping har säkert försökt förnya deras kontrakt, både tidigare och nu på senare tid. För klubbarna under storklubbarna (läs ÖSK, IFK Norrköping, Kalmar FF osv) så kommer det att vara svårt att förnya kontrakt på nyckelspelare, om in spelaren i fråga själv har stark vilja att vara kvar. En annan aspekt på det hela (följer nämligen vad som skrivs på gopeking.net och gnällbänken) är att spelarna de tappar oftast är uppemot 30 år eller över.

Det jag menar när jag skriver att dom gör mycket rätt är framförallt hur de ersätter sina spelare. Dom har hela tiden en plan för hur en förlorad spelare ska ersättas, och oftast är ersättaren mycket yngre, vilket gör att det går att tjäna större pengar på en sådan spelare.

Men du har rätt i så mycket i det du skriver också. I en perfekt värld så lyckas även våra klubbar att förlänga kontrakten med nyckelspelare. Norrköpings arbete är inte perfekt, men tycker att vi börjat ta efter arbetet med att en förlorad spelare ersätts med ett starkare namn!

Sen finns det mycket i Norrköping som vi inte bör ta efter! Bland annat så tycker jag att de har grymt dåligt med publik på sina matcher. Med en så pass stor och fin arena så ska man kunna ha ett snitt uppemot 8000-9000 tycker jag. En siffra ÖSK också ska ha i Allsvenskan!

I det kan man också kedja fast ditt påstående om Degen i Allsvenskan vore guld ekonomiskt. Ett derby mellan lagen i AS skulle utan tvekan dra fullsatt (ca 13 000). Därmed hoppas även jag att Degen tar sig upp på Falkenbergs bekostnad!
Örebro Eyra
2013-08-10 19:40
Börjar man se embryot till en lucka mellan fyra topplag och mittenlagen i serien?
Sex poäng mellan Degerfors och Gais nu.
Håller Degen i långa loppet?
Örebro DaSa
2013-08-10 18:32
riorobban/ Vet inte om jag är lika övertygad om att Norrköping sköts rätt. De har/hade tre nyckelspelare vars kontrakt gick ut efter denna säsong. De fick en liten slant för Thorvaldsson men kommer antagligen bara få kaffepengar för Imad och Smedberg. Lite som ÖSK 2011. Men du har rätt i att deras nyförvärv är intressanta, tror att Kujovic kan axla Thorvaldsson men sen behöver de få in minst en klasspelare till. Sen så tycker jag nästan att Norrköpings tapp är värre då de tappar spelare till allsvenska konkurrenter, våra försvann i alla fall utomlands eller fyllde på vår kassa ordentligt.

Vore ju grymt ur ett ekonomiskt perspektiv om Degen går upp i allsvenska tillsammans med oss. Ett derby är säkert värt en miljon i extra inkomster jämfört med ett möte med Falkenberg. Sen så vore det kul för de ratade ÖSKarna att få spela i allsvenskan:)
Örebro Pitten Hansson
2013-08-10 17:52
deg vann 4-2 motgays, skit. O avhjort bäst
AIK Saywee
2013-08-10 17:20
DaSa, jag gillar dina inlägg, du verkar vara en av mycket få, som har ett långsiktigt tänk :) Heja SPORT !!!
AIK Saywee
2013-08-10 17:15
Oscar är vår gigant, han har knappast fått ryggskott :) Vår känsligaste lagdel, men så länge han vaktar målet är jag trygg. Återtåget kan inte spåra ur !!!
Örebro Svartvitt-redaktionen
2013-08-10 16:51
En viktig match väntar på måndag för ÖSK:s del då GIF Sundsvall står på andra sidan planhalvan. Vi tog ett snack med Sportklubbens målvaktsfantom, Oscar Jansson, som hyllar lagets kollektiva försvarsspel efter att laget släppt in minst mål i serien.
- De där framme gör det lätt för oss att sköta vårt jobb, berättar Oscar för Svartvitt.
Örebro rirobban
2013-08-10 16:38
Undra om det är möjligt att få loss Johan Bertilsson till nästa säsong?
Örebro DaSa
2013-08-10 15:08
Tintin/ Tror att alla tycker att Nordin istället för Berger är ett lyft. Men vi måste redan nu börja tänka långsiktigt och ha en plan för allsvenskan om vi går upp. Vilket jag faktiskt tror att Peo och ÖSK har. Om vi nu inte har en köpklausul med Nordin så finns följande scenarier:
- Han floppar och går tillbaka till IFK som får rea ut honom till en SE-klubb eller dylikt.
- Han gör ett OK jobb, dominerar inte men får mycket speltid. IFK vill då antagligen sälja och ÖSK får betala ett OK pris.
- Han gör succé och blir navet i vårat spel. IFK tar tillbaka honom och antingen satsar de på honom själva nästa säsong eller så säljer de honom till högst bjudande. Vi kommer då få betala ett mycket högre pris än om vi hade förhandlat fram en köpklausul med ett pris som vi kände att vi kunde betala. Självklart hade det kostat mera i "låneavgift" men det tycker jag att det skulle ha varit värt för att säkra en eventuellt nyckelspelare redan nu.

Som jag och många andra har varit inne på tidigare så kommer det att behövas flera nya startspelare till nästa säsong om vi skall kunna hänga kvar. Vill det sig illa så måste t.ex. hela backlinjen bytas ut (Wovven håller i inte, Wiken kanske lägger skorna på hyllan, WIktorsson håller SE-klass och Hagge är Hagge). Att då ha mittfält och anfall hyfsat klart är nog en fördel, annars blir det som 2012 när en helt ny lagdel (mittfält) skall spelas in samma säsong -- SE.
Örebro lires
2013-08-10 14:26
alla har väl rätt att skriva vad man vill, eller hur diktatorn kardinalen?

det är väl upp till redaktionen att banna folk.
Örebro Kardinalen
2013-08-10 11:54
Bra tankar kring arenan, rirobban! (Såndant vill jag läsa om på detta forum, däremot vill jag inte läsa upprepade hån om anställda som jämförs med sommarpraktikanter etc.)
AIK Saywee
2013-08-10 11:24
Osvaldo, ... det heter väl Drickabacken ?
Örebro Osvaldo
2013-08-10 11:20
Haha. Om Eyrafältet ser ut som Manhattan så är Brickebacken Örebros Montemartre.
Annons: