/fotboll/osk/forum/1873.aspx/fotboll/osk/forum/1873.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Kardinalen
2013-08-16 21:28
Bajarna ska sitta i Wayne's Coffee på Krämarens övervåning. Jag har hört att de kommer ladda upp med kaffe och kanelbullar. Kubanerna ska sitta en trappa ned i fiket där och har redan förbeställt kaffe och räksmörgåsar för 55 personer.
Örebro Pete Zahut
2013-08-16 21:19
@_Adde_:

Vart skall de ladda upp?
Örebro _Adde_
2013-08-16 21:02
Känns lite märkligt att de båda supporterfalangerna laddar upp vägg i vägg! Men hoppas det funkar, det är ju egentligen så här det ska va! Sida vid sida med samma intresse men hjärtan som klappar för olika färger.

Hoppas stockholmarna kan överraska...
AIK Saywee
2013-08-16 20:55
Det vore bra om man kunde flytta matchen mot Hammarby;)
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Pete Zahut
2013-08-16 19:05
Nu mer än 7000 sålda
Örebro Tintin i Tibet
2013-08-16 18:48
Appropå ingenting så slog det mig häromdagen att det måste vara bra många år på raken nu som ÖSK har placerat sig på topp 20, dvs varit i allsvenskan och när vi inte varit det så har vi placerat oss så pass bra i serien/serierna under allsvenskan att vi, som skrivet nått topp 20. Ser nu att vi gjort det sedan 1987, i 26 år i rad, på det 27:e nu. Därutöver är det, vad jag kan se endast under två säsonger (1982, 1986) efter 1958 (!) som vi inte placerat oss på topp 20. Två år av femtiotvå! Imponerande! Hur många lag matchar det?
Örebro Tintin i Tibet
2013-08-16 18:18
forts. Om man ska klaga på något i det avseendet så är det väl i så fall effektiviteten framåt. Hela fem andra lag har så här långt gjort fler mål än ÖSK. Lite mer och lite bättre kanske man kan kräva av ettan i tabellen? Men, å andra sidan vann väl vad jag minns AIK allsvenskan (1998?) på minst antal gjorda mål av alla lag. Fullständigt unikt. Tror inte att någon säger något annat än att grunden till deras SM-guld det året var deras defensiv. På motsvarande sätt tror jag att en icke initierad betraktare av årets superettantabell snabbt skulle dra slutsatsen att "de där Örebro som leder, de verkar vara defensivt väldigt bra av tabellraden att döma".. edit: DaSa// Hade inte hunnit läsa ditt senaste inlägg innan jag postade mitt. Mot giffarna x 2, Hammarby och gais har vi släppt in 0 1 2 1, fyra mål på fyra matcher, ett snitt på ett per match. Är väl inget skrämmande facit, eller?
Örebro DaSa
2013-08-16 18:12
Tintin och Godzilla/ Vi spelar i SE och har haft ett stort bollinnehav, därför har de inte skapat så mycket. Hur många mål har vi släppt in mot GAIS, Giffarna och Hammarby vilka som kan ses som lag som försöker bjuda till och är de som har de bästa trupperna (läs nästan allsvensk klass)?

Vi får se på måndag hur det går...
AIK Saywee
2013-08-16 17:08
Bajen tar vi lätt på vår hemmaborg, om alla jobbar för sin lön ...
Örebro Tintin i Tibet
2013-08-16 16:11
@Godzilla Hårddisksson:

Håller med. Får inte ihop ekvationen att vi vi skulle ha så uselt försvar och att vi släppt in så fruktansvärt många mål på fasta situationer (som några tycks tycka) med det faktum att statistiken säger 11 mål på 18 matcher, ett snitt på 0,6 insläppta mål per match.
Örebro Godzilla Hårddisksson
2013-08-16 15:49
DaSa: är också lite nervös men backlinjen har jag förtroende för. Man mäktar inte med att endast släppa in 11 mål på 18 matcher utan en anledning.
Örebro DaSa
2013-08-16 14:08
Sen skall ni inte underskatta Hammarby, de ligger efter oss i tabellen eftersom de inte anpassar sin taktik efter grismotstånd vilket man oftast möter i SE. Men när de möter eller spelande lag som ÖSK så kommer de att bli mycket giftigare, garanterar att deras offensiva spelare kommer att höja sig ngr snäpp samtidigt som våran backlinje kommer att bli synade. Är faktiskt lite pessimistisk inför denna match, har en känsla av att det kommer bli efter denna match som många härinne kommer att förstå att våran backlinje inte är i närheten av allsvenkklass. Hoppas självklart att jag har fel...
Örebro DaSa
2013-08-16 14:04
Problemet med Nkilli är ju att hans "säkra" pass är de som ibland går till en motståndare, så då kan ha ju lika gärna försöka sig på en svår pass:) Jag har fått känslan av att motståndaren ofta lämnar Nkilli fri i mitten då de vet om hans svagheter. Tror även att det är därför han skulle kunna vända upp och driva bollen istället för att slå en passning om han nu skall spela centralt.

Sen undrar jag varför ingen tränare vågar bestämma att man skall byta en spelare i halvlek vad som än händer. Om nu ingen av våra bästa två centrala mittfältare klarar att spela mer än en halvlek så är det perfekt att låta dem få varsin. Okey att vi loosar ett byte men då får man väl spara de andra två så länge som möjligt.
Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-08-16 13:29
Håller med flera inlägg. Har föreslagit att Saeid eller Nordin ska börja matchen, inte något annat
Örebro Pete Zahut
2013-08-16 13:22
Sedan tycker jag Kalle och Yasin är riktigt bra i att ge understöd i defensiven. Även om Kalle blandat och gett framåt (i mina ögon) tycker jag alltid han jobbar hårt utan boll
Örebro Pete Zahut
2013-08-16 13:17
@minatankar (för sm-guld):
Nja - Det är väl ganska vanligt även i ett 4-4-2 att den ene centrala är mer defensiv. Landslaget under Lagerbäck (och alla andra lag som körde diamant) hade ju nästa alltid en defensiv. IFK Göteborg, likt Roy Hodson förr, kör ju med två spelförstörare på mitten vilket gjort att Nordin haft svårt att passa in där. ÖSK körde väl med Nordback defensiv och Larsen offensiv rätt länge Sedan får man inte glömma att ÖSK:s yttrar kliver ofta in i banan och vi får mer folk inåt. Vilket Sundsvall noterade och kraftsamlade försvaret centralt. Vad ÖSK skulle ha fått igång mot Sundsvall vore mer kantspel men det är svårt när det nästan bara är ytterbackarna som sköter det och dessa dessutom blir kvar längre ned i banan
Örebro Sogen
2013-08-16 13:16
Jag anser att vi i ett 4-4-2 system nye har råd med en offensiv playmaker. Alltså går det bort för mig att starta med William, kalle, Hasani, Yasin på ösks innermittfält. Jag vill ha hårt arbetande spelmotorer som vill ha boll. Moe och Nordin är sådana spelare. Vi måste vinna boll på mittfältet Oxå inte bara dribbla och vara konstruktiva. Daniel B vet jag inte hur du kan sätta på ett innermittfält. Han ä en typisk kantspringare.
2013-08-16 13:10
Namn: Pete Zahut
Sänt: 2013-08-16 13:05
//

Håller med dig om Nordback. Men det är ok med en "Nordback" med tre innermittfältare. Svårare med Nodrback, Kilen, Lumbana eller Nilsson med två.
Örebro Pete Zahut
2013-08-16 13:05

Ja jag håller med. Fast tycker ändå Nkili gjort det relativ bra på mittfältet (särskilt sista matchen då han var en spelare som stod upp). Nackdelen är hans bollspridande. Någon gnällde på att han inte slog offensiva djupa pass men det gjorde inte Nordback särskilt ofta heller. Nkili har ju främst jobbat defensivt på mitten. Och man skall inte slå passningar man kanske inte behärskar ännu. Sedan gäller det ju att det finns spelare på djupet att slå bollar på.

Jag tycket att konstruktiviteten i första halvlek brast ordentligt sist. Bollande mellan backarna och sedan en lång tjongboll på Hasani är inte vad jag förväntar mig av detta lag. Och så fort laget offensiva spelare utsattes för lite press spelade man hem igen och så började det om med ny tjongboll upp.

Nä lagets insats i första var jag verkligen missnöjd med. Visst lyfter det i andra halvlek men det är nog en kombination av att ÖSK börjar röra på sig och att Sundsvall backar hem än mer
2013-08-16 13:04
@Kardinalen:
// Det har jag heller aldrig tänkt eller sagt. Jag gillar inte alls när du är sarkastisk och återigen lägger ord i min mun som jag inte sagt. Det är ok att skoja, men då får du allt markera det med ett tecken som man förstår. I annat fall gör du mig bara förbannad och det vill jag inte att du ska lyckas med så därför avbryter jag kommunikationen med dig.
2013-08-16 12:59
Namn: Sogen
Sänt: 2013-08-16 12:52
//

Om du har med Lumbana och Haginge på listan som offensiva playmakers/ innermittfältare, kan du även ta med Kalle, William A och K, Hasani, Yasin; Daniel B mfl. Både Lumbana, Haginge och Nkilli gör sig bäst i försvaret, enligt min uppfattning.
Örebro Pete Zahut
2013-08-16 12:54
Nä jag hoppas verkligen Nordin startar tillsammans med vem får vi se. Misstänker Tobias.

Anledningen till att jag vill att Nordin skall starta är att jag vill att Nordin skall få starta i ett neutralt läge (0-0) och inte få komma in för att antingen jaga mål eller försvara mål.

Sedan efter 60 minuter (om Nordin visar trötthetstecken) går Mo in och ersätter (om han inte startat)

"Problemet" med Boris, som jag ser det, är hans långsamhet som gör det svårt att använda honom på mittfältet (om han inte sitter i knät på mittbackarna). Jag har sett motspelare susa förbi Boris på mitten. För mig är Boris en en spelare som antingen skall spela längst bak eller längst fram.

Men viss det kan gå att kasta in honom på slutet för att försvara en ledning som en tredje mittback i princip
2013-08-16 12:53
Namn: Sogen Sänt: 2013-08-16 12:40 Minatankar Moe har sagt att han gick 100% på träningen, det är en väldigt stor skillnad! // Ursäkta, håller med dig. Gjorde tolkningen att om han nu ger 100 % på träning också kan starta matchen och byta av i den stund han inte orkar längre. Min s k kreativa tanke består i att börja matchen med endera Saeid eller Nordin för att se till att få ett spelande innermittfält och få grepp om matchen och inte hamna i onödigt underläget. Att man inte gör som nästan alla tränare gör, nämligen byter in sådana spelare under andra halvlek. Men om nu Nilsson och Lumbana får starta och överraskar med att klara den uppgiften så är det ju bara bra. De har försökt tidigare och kanske behöver fler chanser?
Örebro Sogen
2013-08-16 12:52
@Sogen:

Finns det någon som anser att vi har någon annan som kan spela på innermittfältet mot hammarby förutom dessa spelare?
Örebro Sogen
2013-08-16 12:49
Lumbana är kanske ingen kreativ lösning men den kan fortfarande vara rätt.

Såhär bedömmer jag mittfältet inför Bajen

Förstavalet
Nordin
tycker inte jag skall starta om han inte klarar mer än 40min (läs orkar och att skadan kan förvärras, nä matcha in honom försiktigt så att han kan lira från start mot Falkenberg och Degen istället för att sitta på läktaren då skadad).

andravalet
Moe
Ska spela om han klarar 60min utan att kunna försämra skadan och läkeprocessen. (en matchotränad Moe som är fit är bättre än Lumbana).

tredjevalet
Lumbana
En spelare som är på låg s1 Nivå men vi har inte många andra alternativ

fjärdevalet
Haginge
Då behöver vi byta ut en ur bac klinjen och det blir fler förändringar.
Hagge kan annars kämpa bra å vinna boll på mitten, synd bara att han inte kan passa den.
Örebro Kardinalen
2013-08-16 12:46
Fast, kreativ l-ö-s--n-i-n-g är ju inte samma sak som kreativ s-p-e-l-a-r-e..... ;) Eller, ja visst ja. För dig är det ju viktigare att se ÖSK spela kreativ, rolig fotoll även om det innebär att spela i division 2. Än att spela "icke-kreativ fotboll" och vinna Allsvenskan. Jag glömde bort det för ett tag.....
2013-08-16 12:42
Kardinalen: Förstår dig inte alls. Bara för att jag skriver att jag och andra försöker komma med andra, kreativa lösningar så har jag inte sagt att du eller Peo inte kan vara kreativa. Det är din tolkning. Så står det inte och så har jag inte menat. Däremot tycker jag inte att det är en kreativ lösning att föreslå Lumbana på mittfältet, oavsett om det är du eller Peo som gör det.
Örebro Kardinalen
2013-08-16 12:40

Kan DU specificera hur du vill att ÖSK:s startelva ska se ut på måndag? Tack på förhand. Samt hur byten ska se ut ponernades att vi tar ledningen i matchminut 1 och sedan håller den hela matchen ut.
Örebro Sogen
2013-08-16 12:40
Minatankar
Moe har sagt att han gick 100% på träningen, det är en väldigt stor skillnad!
Örebro Sogen
2013-08-16 12:39
Kvist ska endats spela om yasin är skadad, annars är yasin å dg givna på varsin kant. Kalle och Hasani oxå givna på topp.

Annons: