/fotboll/osk/forum/1868.aspx/fotboll/osk/forum/1868.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Pete Zahut
2013-08-16 13:22
Sedan tycker jag Kalle och Yasin är riktigt bra i att ge understöd i defensiven. Även om Kalle blandat och gett framåt (i mina ögon) tycker jag alltid han jobbar hårt utan boll
Örebro Pete Zahut
2013-08-16 13:17
@minatankar (för sm-guld):
Nja - Det är väl ganska vanligt även i ett 4-4-2 att den ene centrala är mer defensiv. Landslaget under Lagerbäck (och alla andra lag som körde diamant) hade ju nästa alltid en defensiv. IFK Göteborg, likt Roy Hodson förr, kör ju med två spelförstörare på mitten vilket gjort att Nordin haft svårt att passa in där. ÖSK körde väl med Nordback defensiv och Larsen offensiv rätt länge Sedan får man inte glömma att ÖSK:s yttrar kliver ofta in i banan och vi får mer folk inåt. Vilket Sundsvall noterade och kraftsamlade försvaret centralt. Vad ÖSK skulle ha fått igång mot Sundsvall vore mer kantspel men det är svårt när det nästan bara är ytterbackarna som sköter det och dessa dessutom blir kvar längre ned i banan
Örebro Sogen
2013-08-16 13:16
Jag anser att vi i ett 4-4-2 system nye har råd med en offensiv playmaker. Alltså går det bort för mig att starta med William, kalle, Hasani, Yasin på ösks innermittfält. Jag vill ha hårt arbetande spelmotorer som vill ha boll. Moe och Nordin är sådana spelare. Vi måste vinna boll på mittfältet Oxå inte bara dribbla och vara konstruktiva. Daniel B vet jag inte hur du kan sätta på ett innermittfält. Han ä en typisk kantspringare.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-08-16 13:10
Namn: Pete Zahut
Sänt: 2013-08-16 13:05
//

Håller med dig om Nordback. Men det är ok med en "Nordback" med tre innermittfältare. Svårare med Nodrback, Kilen, Lumbana eller Nilsson med två.
Örebro Pete Zahut
2013-08-16 13:05

Ja jag håller med. Fast tycker ändå Nkili gjort det relativ bra på mittfältet (särskilt sista matchen då han var en spelare som stod upp). Nackdelen är hans bollspridande. Någon gnällde på att han inte slog offensiva djupa pass men det gjorde inte Nordback särskilt ofta heller. Nkili har ju främst jobbat defensivt på mitten. Och man skall inte slå passningar man kanske inte behärskar ännu. Sedan gäller det ju att det finns spelare på djupet att slå bollar på.

Jag tycket att konstruktiviteten i första halvlek brast ordentligt sist. Bollande mellan backarna och sedan en lång tjongboll på Hasani är inte vad jag förväntar mig av detta lag. Och så fort laget offensiva spelare utsattes för lite press spelade man hem igen och så började det om med ny tjongboll upp.

Nä lagets insats i första var jag verkligen missnöjd med. Visst lyfter det i andra halvlek men det är nog en kombination av att ÖSK börjar röra på sig och att Sundsvall backar hem än mer
2013-08-16 13:04
@Kardinalen:
// Det har jag heller aldrig tänkt eller sagt. Jag gillar inte alls när du är sarkastisk och återigen lägger ord i min mun som jag inte sagt. Det är ok att skoja, men då får du allt markera det med ett tecken som man förstår. I annat fall gör du mig bara förbannad och det vill jag inte att du ska lyckas med så därför avbryter jag kommunikationen med dig.
2013-08-16 12:59
Namn: Sogen
Sänt: 2013-08-16 12:52
//

Om du har med Lumbana och Haginge på listan som offensiva playmakers/ innermittfältare, kan du även ta med Kalle, William A och K, Hasani, Yasin; Daniel B mfl. Både Lumbana, Haginge och Nkilli gör sig bäst i försvaret, enligt min uppfattning.
Örebro Pete Zahut
2013-08-16 12:54
Nä jag hoppas verkligen Nordin startar tillsammans med vem får vi se. Misstänker Tobias.

Anledningen till att jag vill att Nordin skall starta är att jag vill att Nordin skall få starta i ett neutralt läge (0-0) och inte få komma in för att antingen jaga mål eller försvara mål.

Sedan efter 60 minuter (om Nordin visar trötthetstecken) går Mo in och ersätter (om han inte startat)

"Problemet" med Boris, som jag ser det, är hans långsamhet som gör det svårt att använda honom på mittfältet (om han inte sitter i knät på mittbackarna). Jag har sett motspelare susa förbi Boris på mitten. För mig är Boris en en spelare som antingen skall spela längst bak eller längst fram.

Men viss det kan gå att kasta in honom på slutet för att försvara en ledning som en tredje mittback i princip
2013-08-16 12:53
Namn: Sogen Sänt: 2013-08-16 12:40 Minatankar Moe har sagt att han gick 100% på träningen, det är en väldigt stor skillnad! // Ursäkta, håller med dig. Gjorde tolkningen att om han nu ger 100 % på träning också kan starta matchen och byta av i den stund han inte orkar längre. Min s k kreativa tanke består i att börja matchen med endera Saeid eller Nordin för att se till att få ett spelande innermittfält och få grepp om matchen och inte hamna i onödigt underläget. Att man inte gör som nästan alla tränare gör, nämligen byter in sådana spelare under andra halvlek. Men om nu Nilsson och Lumbana får starta och överraskar med att klara den uppgiften så är det ju bara bra. De har försökt tidigare och kanske behöver fler chanser?
Örebro Sogen
2013-08-16 12:52
@Sogen:

Finns det någon som anser att vi har någon annan som kan spela på innermittfältet mot hammarby förutom dessa spelare?
Örebro Sogen
2013-08-16 12:49
Lumbana är kanske ingen kreativ lösning men den kan fortfarande vara rätt.

Såhär bedömmer jag mittfältet inför Bajen

Förstavalet
Nordin
tycker inte jag skall starta om han inte klarar mer än 40min (läs orkar och att skadan kan förvärras, nä matcha in honom försiktigt så att han kan lira från start mot Falkenberg och Degen istället för att sitta på läktaren då skadad).

andravalet
Moe
Ska spela om han klarar 60min utan att kunna försämra skadan och läkeprocessen. (en matchotränad Moe som är fit är bättre än Lumbana).

tredjevalet
Lumbana
En spelare som är på låg s1 Nivå men vi har inte många andra alternativ

fjärdevalet
Haginge
Då behöver vi byta ut en ur bac klinjen och det blir fler förändringar.
Hagge kan annars kämpa bra å vinna boll på mitten, synd bara att han inte kan passa den.
Örebro Kardinalen
2013-08-16 12:46
Fast, kreativ l-ö-s--n-i-n-g är ju inte samma sak som kreativ s-p-e-l-a-r-e..... ;) Eller, ja visst ja. För dig är det ju viktigare att se ÖSK spela kreativ, rolig fotoll även om det innebär att spela i division 2. Än att spela "icke-kreativ fotboll" och vinna Allsvenskan. Jag glömde bort det för ett tag.....
2013-08-16 12:42
Kardinalen: Förstår dig inte alls. Bara för att jag skriver att jag och andra försöker komma med andra, kreativa lösningar så har jag inte sagt att du eller Peo inte kan vara kreativa. Det är din tolkning. Så står det inte och så har jag inte menat. Däremot tycker jag inte att det är en kreativ lösning att föreslå Lumbana på mittfältet, oavsett om det är du eller Peo som gör det.
Örebro Kardinalen
2013-08-16 12:40

Kan DU specificera hur du vill att ÖSK:s startelva ska se ut på måndag? Tack på förhand. Samt hur byten ska se ut ponernades att vi tar ledningen i matchminut 1 och sedan håller den hela matchen ut.
Örebro Sogen
2013-08-16 12:40
Minatankar
Moe har sagt att han gick 100% på träningen, det är en väldigt stor skillnad!
Örebro Sogen
2013-08-16 12:39
Kvist ska endats spela om yasin är skadad, annars är yasin å dg givna på varsin kant. Kalle och Hasani oxå givna på topp.

2013-08-16 12:36
Karinalen:
"Till sist, minatankar: 18 omgångar in på en serie tänker j-a-g inte kräva att vi nu på måndag ska starta med Kvist, Nordin, Moe och Atashkadeh från start.....i min mening orkar ingen av dessa at spela mer än 40 minuter på maxkapacitet."

//

Jag kräver inget. Kan inte kräva. Konstaterar att du tror på Lumbana medan jag och andra lyfter fram flera andra alternativ. Saeid lär själv ha uttryckt att han är 100 procent klar för match.
Örebro Sogen
2013-08-16 12:36
Kvist är ju ytter eller möjligtvis i den pos Kalle har haft på slutet. Han är ingen innermitt så att han skulle gå in istället för Nkili kan vi glömma.

Nordin tror jag inte alls på ifrån start, däremot Saeid tror jag man kan spela ifrån start. Jag hoppas att han spelar ifrån start för om han gör det så vet jag att han pallar det för PEO spelar försiktigt med spelarnas hälsa. Spelar en kille från start så kan vi vara säkra på att han orkar minst 65min annars spelar inte vårat tränarteam med spelare från start. Tränarna pratar väldigt ofta om belastning hit och dit.

Raka motsatsen mot Sixten som hellre spelade med en skadad spelare som inte äns kan skjuta (Kihlen) än att ta in en backup.

Dock vill jag klargöra att jag hoppas vi "slipper" Lumbana från start på måndag, men jag vet att han kommer starta om inte Nordin eller saeid har 65min i kroppen (detta är bara en match det e dumt att chansa med att förvärra skador till resten av matcherna)
Örebro Kardinalen
2013-08-16 12:33

"Jag och andra försöker komma med andra, kreativa lösningar medan du argumenterar med vad du tror Peo kommer att göra. Vad tycker du själv? :-) "
2013-08-16 12:31
Kardinalen

//

Jag har inte sagt att du inte kan tänka kreativa tankar.
2013-08-16 12:30
Pemo:

"Minatankar: Jag tror du får börja hålla på något annat lag, om du vill se det spel du skrev om.........."

//

Det kan du väl ändå inte mena? :-)

För det första behöver man inte spela som Barcelona bara för att man strävar efter ett tekniskt och underhållande spel som samtidigt är effektivt.

Bara för att man inte vill ha en massa meningslösa långbollar så ska man väl inte behöva hålla på ett annat lag? ÖSK har ju dessutom visat både 2010 och i en del matcher i år att man kan spela en teknisk och underhållande fotboll.

Jag kan köpa att man dessutom "maler" ner många lag med ett konsekvent och diciplinerat spel. Men jag tillhör dem som hela tiden förfäktat att vi behöver ett spelande innermittfält.

Om nu varken Saied, Nordin eller Nkilli kan spela eller börja matchen, så är det väl då förståeligt att man försöker komma med andra, kreativa lösningar utan att man för den skulle är beredd att byta lag? :-)

Jag påminner mig hur Roffe Zetterlund för många år sedan kastade in Sören Hillbom som spelat för Hällefors i division 4 tror jag det var, i en avgörande seriematch för ÖSK. Sören avgjorde matchen...

Sådana chansningar vill åtminstone jag se en och annan gång under en säsong.
Tror att t ex Wiilliam Kvist skulle tillföra mycket kreativitet och energi på planen. Hur många var det förresten som trodde på Nkilli som kommer från division 3?
Enligt Alec är han den spelare som utvecklats och överraskat mest...
Örebro Kardinalen
2013-08-16 12:29
minatankar/

du vet väl att om du och jag funderar i fem timmar vardera på vilken startelva som är bäst lämpad för måndagens match, så behöver det inte innebära att bara för att dina funderingar skiljer sig mer från Peos synsätt än vad mina gör, så behöver det inte innebära att dina tankar är mer KReaTiVa än mina....??
Örebro Sogen
2013-08-16 12:29
Det kan också vara så att rent psykologiskt i en grupp kan det vara dåligt att ta in en spelare som knappt tränat ifrån start då det kan sända signaler till andra spelare att det spelar ingen roll vad du gör på träningen.

Psykologiska spelet är viktigt och det var det som Sixten var dålig på.
2013-08-16 12:28
Örebro Kardinalen
2013-08-16 12:19
minatankar: J-a-g tror att Saeid orkar lira på maxkapacitet i 40 minuter och Gerzic i 40 minuter. Så, att dessa två spelare ska byta av varandra i paus samt att någon av dom ska starta matchen, det vill j-a-g INTE. J-a-g tror inte Kvist har lirat skjortan av några ÖSk-spelare på dessa tre träningar. Nog måste j-a-g ändå i min syn på vilka startspelare det ska vara, få basera på vad j-a-g tror Peo tycker och tänker. Det är han som av samtliga cirka 139.000 människor boendes i Örebro är bäst lämpad att ta ut korrekt startelva. Om han har som policy att inte i en viktig seriematch starta med en spelare som gjort endast tre träningar med A-laget, då rättar jag min in i ledet då j-a-g tycker det är sunda tankar från Peos sida. Till sist, minatankar: 18 omgångar in på en serie tänker j-a-g inte kräva att vi nu på måndag ska starta med Kvist, Nordin, Moe och Atashkadeh från start.....i min mening orkar ingen av dessa at spela mer än 40 minuter på maxkapacitet.
Örebro ÖSK FANS
2013-08-16 12:12
Ja just fan ;)
Örebro pemo
2013-08-16 12:07
ÖSK FANS // Nkili är avstängd på måndag.
2013-08-16 12:07
Namn: Kardinalen
Sänt: 2013-08-16 11:54 Ändrat: 2013-08-16 11:59:48
//

Kan tycka att ditt resonemang har lika stor sannolikhet som att tippa oavgjort eller vinst med uddamål för något lag. Sannolikheten för sådana resultat är ganska hög.
På samma sätt är det mycket sannolikt att en tränare inte börjar med en spelare som inte håller en hel match utan tar in honom under andra halvlek.

Varför kan inte William Kvist spela efter tre träningar om han dominerar dem?

Jag och andra försöker komma med andra, kreativa lösningar medan du argumenterar med vad du tror Peo kommer att göra. Vad tycker du själv? :-)
Örebro Kardinalen
2013-08-16 12:04
Nkili är avstängd på måndag.
Örebro pemo
2013-08-16 12:04
Minatankar// Jag tror du får börja hålla på något annat lag, om du vill se det spel du skrev om.
Fast du har ju också en förståelse att spelarna spelar som tränaren förordar.
Och där ligger väl pudelns kärna. De flesta av oss vill nog att vårt lag skall spela som Barca, men tränarna ser vad det finns för kunskap i laget och ger order därefter.

Sen är det inte så lätt för en alldeles så teknisk spelare att bryta tränarens mönster. Det räcker med att nämna Pär Zetterberg och svenska landslaget, så förstår du vad jag menar.
En av sverige absolut största talanger som inte fick något uträttat i landslaget.

Nu har jag sett nästan alla Hammarbys matcher på TV , och de kommer väl som vanligt gå ut på planen och tro att just de är Barca. Spela bollen runt , runt , runt och sedan till Kennedy som skall göra allt själv.
finns en klar anledning till att de inte ligger högre upp i serien.

Och varför skall vi frukta dem? 31 - 11 i målskillnad och ingen poängförlust hemma i år. Visst, ju fler matcher som spelas, ju närmare kommer en förlust. Så att en strumrullare kan ställa till det vet jag, men rent logiskt så skal det bli en seger på måndag.
Trots avsaknad av kreativa spelare och backar som bara tjongar upp bollen.

Nej, det sista vara bara lite ironi. Jag delger bara mina åsikter och klankar inte på någon annans.
Annons: