/fotboll/osk/forum/1855.aspx/fotboll/osk/forum/1855.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Sogen
2013-08-21 11:02
Håller med Aspen. Maskning vid skador är det mest patetiska. In med bår direkt rulla av personen (om man inte är döende) fixa kylsprejen utanför. Spelare som så uppenbart blir friska såfort de kommer av linjen skall ha varning för osportsligt uppträdande. Långsamma byten och insparkar är upp till domaren att avvärja. Blås i pipan å manapå direkt så brukar spelare få fart. Angående Wickströms varning för maskning är den rent felaktig då han väntar på att bajendpelaren 2m från bollen ska lämna avstånd (vilket han påpekar till domaren att han vill ha). Bajaren flyttar sig inte och Mängd väntar med följd att han blir varnad. Ett bevis på domarens dåliga speluppfattning
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Tintin i Tibet
2013-08-21 10:54
Och hur var det vid Danmark-Sverige 2-2 "Nordic Victory" i EM där BÅDA lagen maskade på slutet.. Vad har domaren för maktmedel då? Eller hade UEFA kunnat bestraffa i efterhand? Diskat Sverige och Danmark så att Italien och Bulgarien istället hade gått vidare?
AIK Saywee
2013-08-21 10:54
ÖSK-Karl, Jag har ofta, alltför ofta, förundrats över att Wowoah maskar vid underlägen för ÖSK. Är han ute efter tilläggstid, månntro ...
Örebro Tintin i Tibet
2013-08-21 10:50
@Lekiller:
Som reglerna är just nu så kan väl inte domaren varna för "Lars Larsen-hörnflagge-bök"? Håller nu i efterhand med om att Björnqvist försökte ju faktiskt vara konstruktiv. Tänk om han hade kunnat göra en "Magnus Källander" om nu någon minns hans 3-1-mål mot oss i augusti 2000. Han höll på att böka vid hörnflaggan och ÖSK:arna var passiva i väntan på att han skulle förlora bollen så att vi skulle kunna slutforcera in 2-2, men istället gjorde han en fenomenal dribbling längs kortlinjen innan han tryckte upp bollen med full kraft i nättaket bakom Peter Westman..
Örebro Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
2013-08-21 10:47
Handbollen har en egen lösning på maskning. Jag irriterar mej mest på alla spelare som ligger och vrider sig i plågor, blir behandlade på planen och sedan reser sig och är hur pigga som helst.
Skadade spelar ska tas av plan och behandlas vid sidan om planen. Detta borde dommaren kunna styra upp utan regeländringar
Örebro "ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT)
2013-08-21 10:36
Tror inte det finns anledning att uppröras över maskning. Jag känner två elitdomare, domarna skall lägga till tid för medveten maskning. Detta är ju också något som drabbade ÖSK i Trelleborg för ett antal år sedan Jonas Eriksson lät spelet hålla på till Trelleborg kvitterade efter 95 minuter. Efteråt sa han att han lagt till för att ÖSK maskat. Var säkert en anledning till de fem minuter domaren senast la till. Sedan kan man ju undra över vad Björnqvist skulle göra där uppe, att Wovoha missar sin markering är ju snarare regel än undantag.

Då är det konstigare att ÖSK maskar i matcher man ligger under, Wovaha släpar sig över hela planen för att som vänsterback slå högerhörnorna. Detta har jag och även andra retat sig på i åratal, det är ofattbart och oerhört jobbigt att se. Måste ju finnas en plan B att någon annan kan slå de hörnorna när det är bråttom.

Avslutningsvis är det vidrigt att se en spelare som Sundin. Fattar inte att domarna går på hans filmningar. Borde synas i efterhand och rendera i avstängning. Nu såg man det inte så tydligt denna gång, men helt klart så var det en filmning.
AIK Saywee
2013-08-21 10:33
Fotboll handlar väl en hel del om taktik ... ... å så pengar förstås.
AIK Saywee
2013-08-21 10:31
Lekiller, det är väl inget fel, att vara typiskt svensk, i vårt Sverige :) Heja Blågult !!!
Örebro Tintin i Tibet
2013-08-21 10:26
@pemo:

Oj, snacka om risk för uppgjorda matcher med "basket-resultat" som följd... ÖSK-Hammarby 112-96 typ.. 59 poäng till ÖSK och 48 till Hammarby...
Örebro Lekiller
2013-08-21 10:25
Att det ens blir en stor diskussion om maskning och spelförstörande är ju så typiskt Svenskt och bara ännu en anledning till varför vi har det så förtvivlat svårt ute i Europa. Alla lag i hela världen utnyttjar detta och alla lag i hela världen blir drabbade av det. Det är en del av spelet. Sköts det inte snyggt så kan och skall domaren varna för det. Ute i europa är lagen mycket mer cyniska och gör vad som behövs för att ta poäng eller vinna. Så är det ju bara. Man är inte ens rädd för att åka till en borta match i europakval å grisa till sig ett bra resultat istället för att spela gladfotboll a la Barcelona. Man kan tycka vad man vill om det. Men när fotbollen är uppbyggd med rullande klocka så bjuder det ju in till sådant här. Alternativet är ju att klockan styrs som i hockey och stoppas vid varje avblåsning. Vilket skulle ge absurt långa matcher. Sen om man skall införa hårdare domar direktiv eller att klockan alltid stoppas vid avblåsningar sista 10 minuterna går väll att diskutera.
Europaspel2027 - [AVGÅ KGH]
2013-08-21 10:04
pemo// Jag antar att du svarar mig, och nej. Är bollen är spel så är den, det har ingenting med det taktiska att göra. Maskning kan man endast göra då bollen är död. Och det tog längre tid för insparkar (vår målvakt har fått 2 gula i år för maskning), frisparkar Wowoah som låg med kramp, era extremt långsamma byten. Det är något som alla lag gör, även mitt eget. Men det känns som att vi blir straffade för det oftare än andra, ni fick visserligen ett då det tog 1 minut att slå en frispark om jag inte missminner mig. EDIT: Såg att mina tankar dragit upp frågan, ber om ursäkt och gömmer mig under stenen igen.
Örebro pemo
2013-08-21 09:56
Angående maskning: Domaren la ju till 5 minuter senast. Och det var väl en otrolig markering mot våra "långsamma" byten. Normalt lägger man till 30 sek/byte , alltså borde han lagt till 3 min då det inte förekom något längre skadeavbrott. Så nog fick vi för dessa byten allt.

Däremot håller jag faktiskt Dajja högt, när han sprang till hörnflaggan och försökte hålla bollen. Att det sedan inte var någon som täckte upp honom är ett lagproblem. Jag kan alldrig se det som ett maskande när man håller bollen i spel, men inte per automatik alltid går full fart mot mål.

Jag somÖSK:are jublar när vi leder med ett mål och någon försöker hålla bollen en minut extra, istället för att skicka in en chansboll mot mål. Med livsfarlig kontring som resultat.

En eloge till Oskar, som inte låg kvar på mattan i slutet när han plockade bollarna, vilket annars är väldigt vanligt bland målvakter i det lag som leder. Fast då är det ju närmare varning, än om du dribblar vid hörnflaggan. då är ju bollen i spel och det är upp till motståndaren att försöka ta bollen.

Men, vill vi få bort detta taktiska spel med att hålla bollen inom laget måste det till en regeländring. Som att lagen för 0,5 poäng extra för varje mål man gör. I stället för 3 poäng vid en 1-0 seger, så akn t.ex en 4-3 match ge 3 + 2 poäng till segraren och 1,5 poäng till förloraren.
Detta om vi vill se mera mål och mindre maskning.
Örebro Tintin i Tibet
2013-08-21 09:40
@Saywee:
Ursäkta om du tog illa vid dig när jag skrev "Hallå, Pete Zahut skojar ju". Om ni inte har delat på den där Pizza Hut'en än, du och Pete så borde det vara dags nu!
AIK Saywee
2013-08-21 09:36
Minatankar, jag förstår att vi ibland tycker olika om långsamma byten, drabbar det ÖSK så är det ett otyg, Utnyttjar ÖSK detta fenomen är det OK för mig, så jädra enögd är jag. Oftast handlar det bara om några minuter, sett till en hel match, det kan dock ua hanska lång tid vid en massa skador ... Tänk om ett långsamt byte eller en maskning är skillnaden mot att harva i SE flera år, eller att för all framtid spela i Allsvenskan. Var lite flexibel :)
AIK Saywee
2013-08-21 09:27
Tintin, vad tror du att jag som utpekad, finner för skoj med att inför andra läsare kallas bakåtsträvare! Skärp dig, även om du gillar att tjafsa om en massa petitesser allt som oftast, men inte alltid ...
Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-08-21 09:22
Vad anser ni om långsamma byten?
Örebro Tintin i Tibet
2013-08-21 09:17
@Saywee:
Hur blev det så tänkte jag först, men hittade sedan den här länken. Det Wikström råkade ut för var kort för "fördröjande av spelets återupptagande", en regel som ju inte kan tillämpas vid hörnflaggsspringandet.
Men, borde inte den företeelsen t ex kunna kvala in under "olämpligt uppträdande"...?
Örebro bison Forumkung
2013-08-21 09:16
Nu tycker jag att Björnqvists hörnspringning inte var likadan som Larsens genom att han faktiskt snurrade upp en Bajare och tog sig in längs kortlinjen.
Hörnspringning är inte vackert att se men om det ska varnas för så måste samtliga försvarare se upp då det rimligtvis måste vara lika illa att täcka ut en strumprullare till inspark.
Vill man ha någon variant av hockeyns regler kring icing? Ska det bli hörna om domaren bedömer att en försvarare hade kunnat ta bollen men låter den rulla ut?

Mitt svar är nej, varna för maskning när det gäller att man inte sätter igång spelet vid inkast, in/utspark, hörna och frispark. Hårdrar man det borde ju annars Spanien och Barcelona dränkas i varningar i samband när man rullar i sidled.
Örebro Tintin i Tibet
2013-08-21 09:07
@McBaugette:

Hallå, Pete Zahut skojar ju. Genom lite ordlek blir det: Vi har en möjlighet att få vissa 'supportrar' att sluta finna ett nöje i att kasta möbler och ölflaskor i huvudet på varandra för att de råkar hålla på olika fotbollslag. Ska vi inte ta den "möjligheten"? ;-)
AIK Saywee
2013-08-21 08:55
Ministrarna skall ju vara "minutrarna" i mitt hörnflaggsinlägg. Hur ändrar man texten när man skriver med iPhonen ?
AIK Saywee
2013-08-21 08:51
Hoppsan minatankar, såg inte din fråga till Tintin, när jag skrev mitt inlägg, men det förändrar ändå inte vad jag själv tycker ...
AIK Saywee
2013-08-21 08:48
Hörnflaggspringande är som någon slags maskning som är tillåten, medans andra maskningar (spelförstörelser) inte är tillåtna. På något underligt sätt gillar jag ändå när ÖSK kan knipa tre poäng, genom att sabba föreställningen mot motståndarna, genom att de sista ministrarna tillämpa fjanterierna. Jag vill alltid ha så många poäng som möjligt till ÖSK hur jädra tråkigt det än ser ut. Vill jag skratta och ha kul, besöker jag andra arenor :)))
2013-08-21 08:47
@Tintin i Tibet:

//

Jag tycker detta är en mycket intressant fråga. Tog upp detta med maskningar och filmningar i tidigare inlägg.

Elitfotboll är till för publiken, inte spelarna. Fotboll är underhållning, spänning och social gemenskap. Dessutom har spelarna att ta hänsyn till det man kallar gott sportmanship.

Jag tror att det finns väldigt många synpunkter på detta. Ska man försöka vinna tid genom ett destruktivt uppförande för att skapa spänning men inte sedvanlig underhållning? Ska man kritisera motståndare för det som man hyllar det egna laget för? Ska man försöka vinna till varje pris? Vad tycker vi är bra/ok och vad accepterar vi inte?

Det vore mycket intressant att höra synpunkter på detta.
AIK Saywee
2013-08-21 08:41
Empes, 03:27, jag känner faktiskt lite liknande som du gör
Örebro Tintin i Tibet
2013-08-21 08:41
@KCMarten:
Springandet ut till hörnflaggan för att "vinna tid", sånt som t ex Lars Larsen sysslade mycket med på sin tid tycker jag är ett fullständigt otyg helt emot fotbollen som konstform! Det finns ju ett regelverk mot maskning vilket ju Wikström fick erfara senast. Borde vara lätt för domarkåren att stävja hörnflaggsspringandet med gula kort. Lagen/spelarna bör tänka på sånt, för vi betalar för att se på fotboll och inte för att se någon böka vid en hörnflagga. det kan jag själv göra gratis hemma ;-)
AIK Saywee
2013-08-21 08:36
PZ, 01:02, varför anstränger du dig att misstolka mig ? Jag ändrar texten så att ALLA kan förstå ... Våld och våldtentenser, måste bekämpas, varhelst de förekommer !!! Dessutom är väl problem för många en motsats mot möjligheter, knappast en synonym ...? Vad jag menade med mitt inlägg är, att vi inte blundar för det sabb som sker i vår närhet och tror att det enbart är ett storstadsproblem, som någon skrev ...
2013-08-21 08:36
Att vara duktig defensivt handlar som alla vet om många saker. Snabba omställningar bakåt, bra löpvägar, snabbhet, nickförmåga, glidtacklingar, hårdhet, läsa spelet, markering mm. När det gäller nickförmåga så är naturligtvis Wikström i särklass. Med hänsyn till sin längd och inställning i nicksituationer tycker jag även att Berisha, Nkili och Hasani ligger lågt framme. När det gäller hårdhet och att offra sig hänsynslöst är Berisha i en klass för sig. Men Hagge är också duktig på det. När det gäller snabbhet tror jag att Björnquist och Danielsson ligger i främsta ledet. Glidtacklingar tycker jag Berisha, Kalle och Nordin är bäst på. Att läsa spelet defensivt tycker jag Wikström, Nkili och Kalle är bäst på. Synpunkter?! :-)
Örebro McBaugette
2013-08-21 08:32
Pete Zahut// Är det inte ett problem att vissa 'supportrar' finner ett nöje i att kasta möbler och ölflaskor i huvudet på varandra för att de råkar hålla på olika fotbollslag? Kommer dock inte gå så lågt att tillskriva dig adjektiv vilket du gör till en annan skribent här.
Örebro KCMarten
2013-08-21 08:04
@Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS):
Jag håller helt med. Det P-O menade var att Wiktorsson kom fel i positionen och gav Sundin möjligheten att kasta sig. Det var i positiv anda och menade på att det är något de kommer diskutera och förhindra i framtiden. Fram till utvisningen var Wiktorsson bra och låg rätt. Synd att ett misstag får sådana konsekvenser. Jag tror inte heller han har spelat bort sig. Sen efter att ha sett reprisen på Bajens mål så konstaterar jag att det är lätt att skylla på Björnquist och Wowoah, men då gör man det lätt för sig. Björnquist gjorde rätt när han försökte vinna tid genom att gå mot hörnflaggan. Tyvärr fick Bajen chansen till en snabb om ställning när han tappar boll och då är hela ÖSK ur position. Glöm inte att Bajen gör det riktigt bra också. Skit samma. vi leder serien och nästa omgång drar vi ifrån igen. :-)
Örebro Tintin i Tibet
2013-08-21 07:23
@Pete Zahut:
Möjligheten att förändra den för närvarande icke önskvärda situationen bör absolut tas tillvara!
Annons: