/fotboll/osk/forum/1841.aspx/fotboll/osk/forum/1841.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-08-27 12:55
@pemo:
// I våras var det flera här som skrev att Nordin aldrig skulle välja att spela i SE. Nu gör han det. Redan på tiden i RIK fanns det flera AS- och SE-klubbar som var intresserade av honom och bud gavs också. Innan han gick till IFK var det likadant men då fanns det också utländska klubbar med i bilden. Under sommaren är det det flera svenska och utländska klubbar som varit intresserade och försökt värva honom. Detta gäller inte bara Nordin utan många allsvenska spelare. Det är ju dessa kontakter som agenten är till för att skapa. När en spelare väljer en klubb så är det många faktorer som spelar in. Vid utlåning spelar naturligtvis spelarens egen önskan in och dessutom vad den utlånande klubben anser vara bäst för spelaren både sportsligt och socialt. När man hyr en spelare behöver inte alltid den hyrande klubben betala hela spelarens ersättning i form av pensions- och kapitalförsäkringar, premier etc, vilket kan göra det ekonomiskt möjligt att hyra en "dyr" spelare under kortare tid. Nej, något aprilskämt är inte dessa fakta. :-) // Aspen// De klubbar som ville hyra eller köpa Nordin i somras ville naturligtvis ge honom speltid. I annat fall hade de inte varit beredda att betala. Jag tycker naturligtvis vi alla har rätt att ha förväntningar både på Nordin och övriga spelare i laget och truppen. Kan bara konstatera att det gått upp och ned för samtliga spelare, med ett undantag; Oscar :-)
Örebro Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
2013-08-27 11:56
@pemo:
Nordin kände väl på sig att han inte skulle få speltid i AS- och utländska klubber. Då blev ÖSK ett naturligt val, lätt social anpassning, tränare som han känner och känner honom. Jag hoppas att Nordin ska prestera mer än han hittills gjort.
Örebro pemo
2013-08-27 11:45
Minatankar // Nu skall jag ut på djupt vatten. Jag har förstått at du har väldigt god kontakt med Nordin, men menar du verkligen att han hellre väljer att spela i SE om det finns både allsvenska och utländska klubbar som är intresserade? För mig låter det som ett aprilskämt. Ungefär som om Bedoya efter våren i Helsingborg skulle välja ÖSK före Frankrike?

Någon som vet hur det går för Berger?
Örebro Marquis de Sade
2013-08-27 11:37
tja, det sjuder ju inte av vinnarmentalitet här
2013-08-27 11:25
@Sogen:

//

Om inlägg här är bittra vet jag inte.

Kan dock tycka att en del är väl optimistiska och andra väl pessimistiska. Inget är svart och vitt här i livet (förutom ÖSK matchdräkt naturligtvis), det går upp och ned för alla, det finns för- och nackdelar liksom starka sidor och mer utvecklingsbara.

Så en mer nyanserad debatt kan ju vara mer konstruktiv ibland. Samtidigt ser vi alla olika på fotboll och det kan också krydda debatten med en del känslosamma inlägg.
Örebro Sogen
2013-08-27 11:17
Fan vårt forum är ju till och med bittrare än Bajens. Pinsamt!
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro KCMarten
2013-08-27 10:47
Tommy // Jag ser till poängen, så jag räknar inte Bajen som ett topplag oavsett inramning. De håller ju snarare på att bli ett bottenlag. Tempot sist berodde ju på att vi fick spela 10 man halva matchen mot dem på hemmaplan vilket snarare är en avvikelse. När vi var 11 man på plan var Bajen rätt beskedliga. Jag tror att de flesta tränare är helt ok med oavgjort borta om man vinner hemma, vilket vi hittills har gjort mot topplagen. Så mycket mer kan man inte begära som tränare i en jämn serie. Med tabelledning och topplagen kvar hemma så ser det tvärtom rätt bra ut.
Örebro Tintin i Tibet
2013-08-27 10:37
@Saywee:

Pernilla var idrottlärare på mina (äldre) barns skola när det begav sig. En trevlig tjej! Tuff som en ångvält i lärarnas match mot eleverna :-)
Örebro TommyS
2013-08-27 09:45
KCMAarten, jag tycker att det är skralt. Jag räknar med Hammarby också, deras svaga säsong till trots är det matcher som mer liknar allsvenska matcher vad gäller tempo, bollinnehav och inramning. Då har vi 2-4-2 med tre hemmamatcher. Det är inte särskilt bra, framför allt inte i jämförelse med våra resultat mot lag 8-16 i tabellen där vi bara tappat poäng mot J-Södra.
2013-08-27 09:43
@Saywee:

//
Nordin har spelat två matcher från start. Mot Bajen var han pigg i steget, senast seg. Den ena matchen slutade oavgjort och den andra med vinst.

Tycker du inte att du ska ge honom flera chanser innan du anser att en av allsvenskans bästa betalda spelare som flera svenska och utländska lag försökt rekrytera i sommar, inte är en nyckelspelare i SE? :-)

Allt fler lag hyr/lånar spelare. Visst kan man hjälpa både spelaren, AIK, Göteborg m fl andra lag. Bra om det finns flera vinnare på en sådan överenskommelse men viktigast är väl ändå att spelaren hjälper ÖSK?

Crespo, DG, Pode och Nordin är några exempel på sådana lån.
Örebro KCMarten
2013-08-27 09:38
@TommyS:
Nja har vi inte? Vi spöade Degen hemma. Vann övertygande mot Giffarna hemma och förlorade knappt mot dem borta. Vi spelade oavgjort mot Assyriska, FFF och GAIS alla bortamatcher. Så jag tycker nog att poängskörden mot topplagen är ok så här lång. Plumpen är väl Giffarna borta. Vi har Assyriska, FFF och GAIS hemma samt Degen borta så det är upplagt för en hel del poäng mot topplagen .
AIK Saywee
2013-08-27 09:35
minatankar, ärligt, tycker du att Nordin har visat sig vara en nyckelspelare? Ingår han i truppen som firar det första svenska SM-guldet i fotboll för Örebro SK? Han var bra senast det begav sig, men varför skall vi hjälpa Blåvitt med att han skall komma igång lite. Jag vet att han kan bättre, men det är väl dags att visa detta snart, tiden rinner iväg för honom ...
Örebro TommyS
2013-08-27 09:23
Jag håller i stort med minatankar med några tillägg: vi har option på DG som definitivt håller allsvensk klass och Pode som jag inte riktigt bildat mig en uppfattning om än. Sedan: kan vi räkna med att Wikström lägger av? Jag vet inte hur tankarna går, min uppfattning har varit att Kihlen övertalades att stanna ett år för länge och att Wiken därför själv ska avgöra om han känner att han har lusten och styrkan att göra ett år till. Har inget emot Hagge i en allsvensk trupp men skulle gärna se ett starkare alternativ i startelvan. Av vad jag sett av Björnqvist (vilket inte är mycket) har han en bra bit kvar. Agerandet som skapade Hammarbys 1-1-kontring var riktigt omoget. Så jag ser gärna att vi tittar på ytterbackar till båda kanterna. Och oavsett vad som händer med Nordin behöver vi fortfarande mer kraft centralt.

I spekulationerna om hur ÖSK 2013 skulle klara sig i allsvenskan så tror jag att Oscars storspel skulle gett en del poäng och att vi skulle ligga med i kampen runt placeringarna 10-15. Som jag tidigare påpekat är det dock oroväckande att vi tagit så få poäng mot Superettans topplag i år eftersom det är just matcher mot sådant motstånd som vi måste vinna i allsvenskan.
2013-08-27 09:12
Kul med så många olika uppfattningar om lagets styrka i ett ev AS-spel. Först inser ju alla att vi måste ta oss dit och att det inte är någon självklarhet, även om chanserna är goda. Skador, sjukdom, avstängningar och formsvackor på nyckelspelare som Oscar, Nkili, Wikström, Nordin eller Hasani skulle tillsammans med att nervositet sprider sig i laget, kunna göra utgången extra spännande och oviss. Men den risken finns ju hos alla lag och vi har ingen anledning att vara mindre optimistiska än våra konkurrenter. En del tror att dagens lag/trupp håller god AS-klass andra menar att vi skulle ramla ur. En del menar att vi behöver skaffa nästan ett helt nytt lag, andra att det räcker med att rekrytera ett fåtal nya spelare. Här mitt bidrag till den debatten som bygger på att spelarna är friska och i form. Räknar med att Wikström och Samuel lägger av nästa år. AS-klass: Oscar, Berisha, Nkili, Nordin, Saied, Yasin, Kalle, William A och Hasani. Nordin har vi ju på lån så hans framtid i ÖSK är oviss. Berisha och William A vet vi dessutom inte om de kommer tillbaka riktigt friska och i form. Övriga får först bevisa att de håller AS-klass innan jag tror på dem. De jag är mest nyfiken på är Daniel B, Daniel G och William K. Det innebär att man behöver rekrytera åtminstone 4-6 spelare om man vill ha goda chanser att hamna på övre halvan av tabellen. Då räknar jag ändå med att man släpper fram yngre förmågor och att en och annan i nuvarande trupp utvecklas till AS-klass. Med färre nyrekryteringar får man troligen finna sig i att kämpa för nytt kontrakt. En god talangutveckling och duktiga tränare gör skillnad, framför allt över tiden. Kortsiktigt räcker det dock inte om man inte har tillräckligt hög kvalitet i spelartruppen. För SE är den god, för AS behövs förstärkningar, men det torde alla inse så det är knappast en kontroversiell uppfattning :-)
AIK Saywee
2013-08-27 09:08
Pernilla är en sjysst brutta ...
AIK Saywee
2013-08-27 09:07
pemo, instämmer delvis men skall vi nå det dära jädra SM-guldet någon gång i klubbens historia, kan det både ta tid och krävs så många förändringar att ...? ... fast Oscar är given i guldfirandet, men i övrigt? Många är för "ojämna" Andra är för gamla Några är för unga Å så några ständigt halvskadade. Herregud, Give Me Hope :)
2013-08-27 08:56
Hon är en duktig skribent Bajens Pernilla. Läs matchrapporten.
Örebro pemo
2013-08-27 08:49
Kolla på Öster. De gjorde nästan rent hus i SE förra året. Hur många nya plockade de in i truppen i år? Men nu är ju allsvenskan lite "halt" också.
Bortsett från Syrianska så är det väl 5 - 6 lag som måste se upp för nedflyttning och 4 lag som slåss om topp.

Så, med 2-3 förstärkningar så kan vi nog i alla fall slåss om platserna på den nedre halvan nästa år.Och det är ju mer drag kring allsvenkan och mer pengar. Så jag nöjer mig med en 10:e plats nästa år.
2013-08-27 08:49
FFF spelar en trevligare fotboll än ÖSK. Skickliga offensivt, bra passningar (även på konstgräs).
I ÖSK:s matcher är det mer nerv och spänning.

Jag tror att vi måste få igång offensiven om det ska bli en direktplats till AS. Hoppas Peo delar den åsikten och har en annan prioritering än forumet. Vill inte se ett kvalspel, risken är för stor att vi förlorar.
Örebro Tintin i Tibet
2013-08-27 07:55
@Kung Kobra:

Men hallå. Vi har ett bra lag. Det lag som spelar upp oss i allsvenskan ska självklart utgöra stommen där. Till detta behövs 3-4 klassvärvningar.
Örebro Kung Kobra
2013-08-27 07:34
@Godzilla.
Jag håller med dig om att spel mot allsvenskt motstånd skulle bli helt annorlunda. Med dagens trupp skulle ÖSK bli tillbakapressade mot de flesta lag och få ägna sig åt kontringar. Det kan ge en och annan poäng men skulle innebära spel omkring nedflyttningsstrecket. För placeringar högre upp krävs många förstärkningar. Tyvärr större delen av laget. Vet att det är orealistiskt, så viktigast är att få in en offensiv spelfördelare på mitten samt att förnya och förstärka backlinjen.
AIK Saywee
2013-08-27 06:57
Joo
Degerfors gbgdeg
2013-08-27 06:48
Saywee har aldrig gått bra
Örebro rirobban
2013-08-26 23:25
@Tintin i Tibet:

Ja det hade såklart varit bra om Bajen vunnit. Men jag skulle knappast ha satt några pengar på Bajen inför matchen. Dom känns för osäkra och bara det att dom inte gjort mål på sin nya hemmaarena gör ju att det är svårt att tro på de grönvita. Klart dom hade press på ÖSK, dom var ju en man mer i nästan en hel halvlek. Sen passar ÖSK (spelande lag) som motstånd för Hammarby. Falkenberg och alla andra lag som besöker "nya Söderstadion" backar hem, väntar ut bajen och kontrar sönder dem. Precis så som vi borde spelat borta mot dem.

Nu sluter vi upp alla och ser till att ÖSK får bästa hemmastödet i år! Falkenberg hemma kan bli nyckelmatchen som avgör om det blir kval eller direkt.
Örebro Tintin i Tibet
2013-08-26 23:21
@rirobban:

Jag trodde att Falkenberg inte skulle vinna idag. Idag innan matchen startade alltså. Jag kände mig rätt säker på att Hammarby skulle ta minst en poäng idag. De kändes heta efter slutforceringen mot ÖSK. Tänk så fel man kan ha. Och så synd dessutom. Att man hade fel alltså.
Örebro rirobban
2013-08-26 23:17
minatankar (för sm-guld) // Jag vet ju att vi ser Nilsson olika, men jag tror att i mina och PeOs ögon så är Nilsson en viktig bollvinnare och en spelare som faktiskt blivit bättre och bättre med tiden. Jag är ej förvånad om Nilsson spelar, men det känns bra att det finns konkurrens om positionerna nu. Nordin och Nilsson spelade ju när ÖSK fick press på Sundsvall borta. Ayanda har annars gjort ruggiga insatser även som central mitt. Å andra sidan är han minst lika bra som mittback. Skönt för tränarna att kunna ha valmöjligheter.
AIK Saywee
2013-08-26 23:08
gbgdeg, 22:31, kanske degens
AIK Saywee
2013-08-26 23:08
gbgdeg, 22:31, kanske degens
2013-08-26 23:07
@rirobban:

//

Varför tror du Peo vill ha in Nilsson?
Örebro rirobban
2013-08-26 23:00
Dessutom har vi släppt in minst mål i serien! Vad har vi att vara rädda för egentligen? Falkenberg ska slå Hammarby 6 av 7 matcher i nuvarande form och tabellposition. Trodde någon på riktigt att Falkenberg inte skulle vinna idag?

Jag tror vi tar 4 poäng på de två kommande matcherna. Sen är det bara att ösa på.
Annons: