/fotboll/osk/forum/1801.aspx/fotboll/osk/forum/1801.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2013-09-13 10:30
Tänk om det är så ...

3. att spelarna inte gillar eller förstår spelide´n ?
AIK Saywee
2013-09-13 10:27
bison,

vårens resultat var bättre än höstens kommer att bli, endast en torsk, kolla statistiken och jämför.

Efter allt beröm klubben fick för hur man hanterade köp, sälj och lån så förväntade jag mig att höstens ÖSK enkel skulle dra ifrån och tidigt säkra en AS-plats.

Men så har det av någon anledning inte blivit ännu, trots sveriges bästa tränartrio.

Vad är det för något som inte stämmer längre ???

Dessutom kanske vi har en spelide, men det kanske bara är en ide ...
Örebro "ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT)
2013-09-13 10:26
@Svartvitt forever:

Håller med dig och andra med liknande analyser helt. Men så här har det ju sett ut i hela året med något undantag. Så att vi ändå leder serien stavas Oscar. Jag har börjat tröttna på att se Kalle Holmberg på topp. Försvararna kan ju blåsa omkull honom. Han måste bygga 10kg muskler om han skall klara AS och i SE måste han som någon/några påpekat få spela längre bak i planen.
Örebro John CapsLock
2013-09-13 10:08
@minatankar
"Jag har mot den bakgrunden svårt när det finns de som totalt sågar dessa spelare efter en dålig insats med att de i sina roller är "kass", skriver att det är skönt att de är avstängda nästa match och att de ska sitta på bänken."

Ska vi fortsätta? Hehe. Tar ju åt mig lite när du citerar ordet "Kass" ;)

Vill bara nämna att angående Kalle har jag haft denna åsikt hela tiden. Inte bara efter matchen igår. Jag har skrivit det till och från hela hösten. Tror tom jag skrev det i fjol också när han spelade på den postionen någon match.

"Kass" är kanske måhända ett för starkt och överdrivet ord och skrevs kanske kryddat med känsla eftersom jag alltid blir så frusterad när jag bevittnar det. Men jag tycker verkligen inte han övertygar i den rollen om jag får uttrycka mig lite mer milt då. Sen gör så klart Kalle en och annan bra sak däruppe. Absolut. Allt han gör är inte fel. Långt ifrån. Men jag ska inte älta honom mer nu. För tillfället ;0)

Frågan är nu hur laget kommer formeras nästa match. Jag tar för givet att Wikström tar tillbaka sin plats och oddsen för Nkili och Mange som mittbackar är nog rätt låga. Frågan är vem som tar vänsterbacksplatsen. Dels beror det på om Wowoah är spelduglig (det är inte ofta den mannen varit skadad måste man tillstå). Jag fick lite mersmak på Björnkvist faktiskt igår eftersom han kom till mycket mer offensivt. Han har förvisso tidigare mot bra motstånd gjort en del missar men han borde växa för varje dag. Naturligtvis är Wiktorsson också ett alternativ på vänsterbacken. Åtminstone i Peos ögon.

När det gäller yttrarna så kan antingen Kalle & DG starta och då blir det förmodligen Pode från start. Eller då maler Peo på med Kalle på topp och överraskar med Kvist från start Jag tror jag föredrar det förstnämnda och sparar Kvist som ett kapital på bänken.

På mitten bör det i normalfallet bli Tobias & Moe skulle jag tro. Nkili är ju ett starkt alternativ förvisso och då skulle Wiktorsson ta mittbacksplatsen? Ja inte helt omöjligt. Peos vägar äro outgrundliga
Örebro John CapsLock
2013-09-13 09:59
Jag är aktiv nu ;) Men jag måste få tillägga en sak

Jag är naturligtvis oerhört lättad över poängen. Att jag är kritisk, trots vinsten, bottnar nog i en oro att laget inte skall vara tillräckligt bra för att ta hem det här. Att spelet jag bevittnar till och från är för svagt framför allt för de bortamatcher som återstår. Jag vill ju så gärna att de ska gå upp. Vad som skulle hända sportslig och ekonomiskt om de missar detta törs jag inte ens tänka på.

Jag är kritisk för att jag vill att laget skall upp en nivå till. För att jag tror det är möjligt. Jag tror de har spelarna och möjligheten att prestera bättre spelmässig än de visat i senaste matcher. Jag vill att bra ska bli bättre. Jag oroar mig när vi går från att nästan köra över allt till gnissel i spelet. Jag får för mycket 2006 vibbar i höst. Jag vill att Peo kör en optimizer över hela laget.

Örebro bison Forumkung
2013-09-13 09:57
Det kollektiva minnet på forumet är kort.
Nu pratas det om att man saknar vårens spel, men vid sommaruppehållet och även efter har mitt intryck varit att de flesta här ansett att Sundsvall hemma var den enda match vi spelat bra i sett över 90 minuter.
Den enda egentliga skillnaden mellan våren och de senaste matcherna som jag ser är att vi under våren petade in uddamålet och vann - liksom igår medan vi mot Bajen, Falken och Degen inte lyckades utan kryssade.
Alltså är min analys att spelet i sig inte är så mycket sämre men vi har inte haft samma utdelning.
Håller dock fast vid att vi går upp då jag ser likheter med AIK 2009, inget egentligt skönspel och bortsett från Varberg inga storsegrar.

Angående spelidé så tycker jag också att debatten blir lite konstig, skilj på 2 saker.
1. Vi saknar spelidé
2. Du gillar inte den spelidé som vi har

Alternativ 1 tycker jag passar bättre in på förra årets vårsäsong.

Vi har en spelidé som är en budgetvariant av posession-spel. Att vi rullar runt i backlinjen, skickar upp på Hasani alt rullar upp till mittfältet och att många bollar går i sidled eller bakåt istället för på djupet tolkar jag som en väl inarbetad spelidé att vi vill ha bollinnehavet. Är det effektivt? Sett till poängskörden ja. Är det underhållande att titta på - Nej inte alltid. Men jag tillhör de som inte heller tycker att Barcelona är så överdrivet underhållande att titta på.
Föredrar själv Dortmunds (tysk fotboll i största allmänhet) eller Romas offensiva och fartfyllda spel.
Örebro John CapsLock
2013-09-13 09:33
.
Örebro TommyS
2013-09-13 09:33
Med de tre brasklapparna att (i) jag spelade själv match tidigare på kvällen och sög vilket kanske sänkte mina förväntningar (bland annat försökte jag dämpa ett inlägg med pungen), (ii) jag drack sedan ett par öl (jag hade ju ont) innan jag åkte hem för at se matchen, och (iii) var därför tvungen att titta på större delen av matchen i dubbel hastighet för att få lite sömn, så vill jag chippa in (jag chippar någor hårdare än Kalle) följande: jag tyckte inte att ÖSK gjorde en dålig match. Jag tyckte att vi var överlägsna Assyriska och skapade tillräckligt med chanser för att vinna med 2-3 bollar. Vi bröt igenom klart oftare än på sistone (liksom i andra mot Degen) och med litet, litet mer koncentration hade Mo satt den där straffen jag förutsåg att Hasani skulle ge honom, Kalle hade lobbat in det där målet jag förutsåg att ha skulle göra, Hasani hade satt en eller två med skallen. Nu blev det istället Yasin som klev fram igen och var den som var effektiv med sina avslut. Fördelen med att ha flera matchvinnare. Precis som senast när vi vann visade vi styrka och hittade ny energi efter tappad ledning, och kom undan med tre poäng trots att marginalerna var emot oss. Visst kan vi bättre, men spelar vi så här går vi upp.
Örebro John CapsLock
2013-09-13 09:30
Buggen
Örebro John CapsLock
2013-09-13 09:13
@Saywee:

Jag överdrev så klart. Men visst blir tjongbollar allt mer vanligt som uppspel? Visst väljer många att spela safe hemåt istället för att våga vända upp och hålla uppe anfallstempot? Och ja, jag har sett offensiva passninsgalternativ många ggr när man istället väljer att spela hem
AIK Saywee
2013-09-13 09:06
John CapsLock, 09:01, hehe :)
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Saywee
2013-09-13 09:04
Hur länge skall vi trösta oss med ... att flera spelare kan prestera bättre, inte nått upp till sin nivå, underpresterar och liknande ? Det är fanimej dags att visa oss fans, vad de kan, det har de ju bra betalt för och vi betalar för att se vad de kan ! Jag är fortfarande optimist, men börjar bli ganska besviken ... ... kung Oscar är jag dock helnöjd med.
Örebro John CapsLock
2013-09-13 09:01
@Saywee:
Jag tyckte den var rätt tydlig. Man spelar runt i backlinjen. Slutligen slår någon en tjongboll mot ensamme Hasani. Om han lyckas suga upp den bollen så passas det runt ett par ggr till någon stöter på motstånd eller Kalle ramlar. Då passas bollen ned till backlinjen igen. Och så börjar vi om....typ så
AIK Saywee
2013-09-13 08:53
Igår funderade jag faktiskt flera gånger över, vad vi hade för spelidé ...
Örebro John CapsLock
2013-09-13 08:52
Och Peo hyllar Wiktorsson
Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-09-13 08:48

Har begrundat debatten i går kväll/natt och många bra och kloka inlägg här,

Delar helt uppfattningen att flera spelare underpresterar och att man har anledning att ha speciellt höga förväntningar på en del spelare.

Vad jag tror är viktigt är att se spelarna och laguttagningen över flera matcher och över säsongen. Som jag tidigare skrivit är det ytterst få spelare som gör topprestationer match efter match. Oscar är har hittills varit ett undantag i det avseendet.

Jag har också skrivit att alla spelare har starka och mindre starka sidor. Det intressanta är att för att kunna avgöra matcher på annat än kondition och styrka så krävs det spelare med speciella spetskvaliteter. Jag vill nämna några;

Hasani - utmärkt targetplayer som vinner nästan alla höjddueller och som har god teknik.

Yasin - som på högerkanten kan dra både 2 och 3 spelare och avgöra matcher.
Är dessutom snabb och rör sig över stora ytor.

Kalle - som med sin teknik och spelförståelse både kan skapa målchanser för andra och avgöra själv.

Nordin - se Kalle.

Jag har mot den bakgrunden svårt när det finns de som totalt sågar dessa spelare efter en dålig insats med att de i sina roller är "kass", skriver att det är skönt att de är avstängda nästa match och att de ska sitta på bänken.

Tycker själv att t ex Kalle och Nordin gjorde en plattmatch i går och ska naturligtvis kritiseras för det. Men inte vill jag för den skulle ha in Pode och Nilsson på deras platser i kommande matcher. I så fall är det William A som ska spela på Kalles plats, men det gör han ju inte av någon anledning vi supportrar inte får veta.

Men återigen, kul med olika uppfattningar. Jag framför bara min och reagerar på överdriven kritik av vilken spelare det än månde vara. Och är det någon som tycker att min argumentering ska kritiseras så är det naturligtvis fullt ok :-)

Återigen är det fantastiskt skönt med tre poäng och serieledning. Man kan aldrig sluta uppskatta och respektera spelare, tränare och klubb för att man kommit så långt till dags datum. Och spänningen hösten kommer att bjuda på gör ju allt desto mer intressant och givande.

Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-09-13 08:30
@either/or:

//

Mycket bra liknelse med långdistanslöparen!
Assyriska Den bevingade tjuren
2013-09-13 08:18
Grattis till segern även om jag känner viss bitterhet. Det är väl detta som kännetecknar ett topplag. Att få till det trots att motståndarna egentligen faktiskt är något bättre i denna match. Assyriska är klart mycket bättre än sin poängskörd. Jag hade gärna sett dem med en vass anfallare. Då hade nog laget kunnat slåss på allvar om en plats till allsvenskan.

För övrigt tycker jag att 4000 personer är en usel publiksiffra för en så stor klubb som ÖSK.

Ösk tar sina poäng och kommer att gå upp. Men jag är väldigt tveksam på att NÅGON i gårdagens match håller i Allsvenskan? Möjligtvis Ahmed då som tar för sig.
Örebro Marquis de Sade
2013-09-13 08:04
till övriga lag som vi har kvar att möta i år. lägg ner. sluta kämpa. om inte vi får gå upp i år så kommer vi ta ALLA poäng av er nästa år. så det är bättre att ni blir av med oss nu.
Örebro either/or
2013-09-13 07:58
Helt klart är ju att laget har tappat mycket av den form man hade under våren/sommaren. ÖSK under sensommaren/hösten känns lite som en långdistanslöpare som gick väldigt hårt de första 7 km och nu bara måste kämpa sig i mål de sista 3 km och hoppas på att försprånget till övriga löpare räcker. Som tur är känns några av de jagande löparna också ganska trötta... Jag tror inte vi kan hoppas på att få se det fina spelet vi fick se i våras. Orsakerna till varför vi gått ner så mycket i kapacitet bör naturligtvis analyseras, men personligen känner jag mest bara glädje för varje trepoängare som tar oss närmare säsongens klart viktigaste mål, att gå upp till Allsvenskan!
Örebro butter toker
2013-09-13 07:45
håller till viss del med föregående, jag såg fff-assyriska o det var ett helt annat lag de ställde på benen igår något som också peo bekräftade.mot falken läckte deras försvar som ett såll..
Sawadee
2013-09-13 07:32
ps. Men, Assyriska är som de spelade igår ett mycket bra lag. Långtifrån vad de presterade mot FFF. Glöm inte det alla ni som klankar ner fullständigt. Nej, ÖSK gjorde ingen jättematch, men AFF igår hade spelat jämnt mot många allsvenska lag ds.
Sawadee
2013-09-13 07:29
@Sawadee:

Får jag lov att svara mig själv så kändes hela matchen som ett drama kring mina våndor från dagen innan. Här kastades man hela tiden hit och dit i dramat, i hopp och i förtvivlan. Straff! ja! Miss!! Neeej!! Mååål!!!! Jaaaa!! Kvittering!!! neeeejjäääävlar!!! Kanske de t o m går för seger AFF???????? Måååååååål!!!!!!!! Hoppar uppåner i en löjlig målgest.... Det där 2-1-målet kan innebära skillnaden mellan superettan o allsvenskan nästa år. Mkt hårt arbete återstår självklart, men en stor betydelse har det, absolut!!
Örebro Jonas r
2013-09-13 07:23
Angående Yasins varning. Någon som vet vad regelverket säger ? 1. Denna typ av målfirane sker ju i princip varje match utan varning. 2. Borde inte alla spelare som deltar i firandet isf få en varning
Örebro ernot
2013-09-13 07:21
Frågade brännmyr på twitter om atashkadeh.. De försöker få ut information om varför han ej får spela!
Örebro Svartvitt forever
2013-09-13 05:29
Efter tre poäng kan man inte vara riktigt missnöjd. Men till minut 90 var det verkligen INGET som tydde på att vi skulle få det igår kväll, och bänkgrannen och jag var helt bedrövade över avsaknaden av linjer i spelet. Där kändes Assyriska betydligt mer distinkta, och dessutom åt de upp vårt innermittfält med ett aggressivt närkampsspel.

Fram till Yasins mål hade vi inte ett enda avslut på mål i andra. Spelet gick mest ut på att spela runt bollen i backlinjen och sen lyfta långt, där bollen sällan gick till rätt adressat. Dessutom vet jag aldrig att jag har sett ÖSK med ett så bedrövligt passningsspel. Hur många bollar slogs för löst eller rakt i gapet på motståndare vilket skapade farliga omställningar?

Sen hör jag till dem som inte vill se Kalle Holmberg på topp. Han har inget av Hasanis förmåga att suga ner bollen och täcka den, och blir det motlägg slutar det med att han ligger raklång och motståndarna tar bollen.

Oerhört tacksam för de tre poängen, men så här får det inte se ut om vi ska gå upp, särskilt inte på hemmaplan.
Örebro John CapsLock
2013-09-13 01:45
@Telle

Suveränt inlägg 01:22 :0)

Speglar i princip min känsla och åsikt som en fotostatkopia. Men du uttrycker det bättre
Örebro John CapsLock
2013-09-13 01:29
@minatankar "Hagge gör 9 av 10 gånger enkla saker och lyckas 3 av 10 gånger. Kalle gör 9 av 10 gånger svåra saker och lyckas 3 av 10." Nu ska jag inte dra detta i mer långbänk. Men dina stats ovan tycker jag är missvisande. Dels är deras roller helt olika. De hör till sakens natur att en forward normalt kräver en högre tekniskt kompetens. Dels tror jag du räknar saker med boll och glömmer alla brytningar och sådant i spelet utan boll. Du kan inte jämföra Kalle och Hagge på det sättet. Och Hagge gör inte 7 fel av 10 (om du räknar in alla brytningar och rensningar som faktiskt är hans primära uppgift) Hagge behöver helt enkelt inte den specialkompetensen som Kalle måste ha i sin roll. Även om t ex grundläggande teknik och spelförståelse alltid är fundamental. Jämför istället Kalle med en annan spelare i samma roll. Annars haltar din jämförelse tycker jag. En spelare som William (i normalform) gör Kalles grejjer rätt kanske 7 av 10 där Kalle ligger på 3 av 10 på samma position. Men nu hoppar jag ur denna diskussion med hänsyn till andra läsare.
Örebro Telle
2013-09-13 01:27
Angående diskussionen om Hagge och Kalle skulle jag vilja se en korsad spelare i ÖSK med Hagges vilja och arbetskapacitet men med Kalles teknik och spelsinne. Han hade hållit landslagsklass. (Och förmodligen sett ut som ett freak, men, men... ;)
Örebro Telle
2013-09-13 01:22
Det mesta av det bästa har redan sagts så här dags, så jag tänker mest hålla med. Skön seger ikväll (det är riktigt gött att vi själva kan göra det där sena målet ibland...) men halvtaskigt spel.

Någon efterlyste mer folk. Men med kvällens kvalitet på fotbollen, är det konstigt att en del väljer att göra nåt annat? Vi är väl runt 3-4000 hardcorefans som är engagerade nog för att gå ner på Behrn oavsett motstånd och spel. Bra så. Men de som mest vill se en trevlig fotbollsmatch då? Ja, förmodligen väljer de en Premier league-match eller liknande på TV istället. Att se Kalle Holmberg ramla omkull på olika sätt i 83 minuter är visserligen underhållande på sitt sätt, men knappast värt entrépengarna om man tycker om att se på bra fotboll.

Dåligt passningsspel idag, för få avslut, och för dålig rörelse i laget från för många spelare när vi erövrat bollen. (Märkligt nog tyckte jag flera gånger att vi rörde oss bra och pressade så länge Assyriska hade bollen, men samma sekund som vi vann den stannade alla upp direkt. Klart passningsspelet blir lidande då ingen vill ta emot bollen eller flytta sig för att få den.)

På individnivå så var Hagge just Hagge, och en av de få som spelade med lite umpf idag. (Yasin och Hasani var de övriga två, som andra redan påpekat.)

Wovven kändes betydligt tryggare än Wiktorsson på vänsterbacken, men som någon redan konstaterat är han tyvärr ingen tvåvägsspelare längre. Tycker att vi borde anpassa spelet mer efter det, det var faktiskt ett bra tag sen vi hade två ytterbackar som kan leverera offensivt med kvalitet på planen samtidigt.

Nkili imponerade med följsamhet och rörligt spel som vanligt, men måste verkligen förbättra passningsspelet. Och apropå passningar slog Wiktorsson bort lite för många långa bollar i tomme idag. Starkt ändå av mittbacksparet att klara tre poäng utan Wikström (även om han saknades idag i andra halvlek.)

Yasins två mål och hans vilja att åtminstone försöka räckte långt, även om han har kanske haft bättre 90-minutare totalt sett andra matcher. Kul att se att hans svacka verkar vara över.

"DG" måste börja våga skjuta snart. Gillar hans snabbhet och löpvilja, men så fort han får bollen i läge symboliserar han hela lagets uppenbara ovilja just nu att ta skott och våga avgöra. Har svårt att se varför han (som bör vara van med den betydligt hårdare AIK-miljön) inte vågar ta för sig mer i de avgörande situationerna.

Nordin kan bättre än vad han visade idag, även om han inte var sämre än någon annan. Kraven är bara högre. Till hans försvar kan man dock fråga sig vem han skulle slå de öppnande passarna till i kväll. Ingen löpte ju på djupet eller ville ha boll. Utom möjligen Kalle, men vem vill passa en spelare som välter av bollens tyngd när han ska ta emot den...?

Saied löpte föredömligt som alltid, men precis som Nkili slår han bort för mycket boll. Han behöver förbättra sina fötter om han ska ta det sista klivet, pun unintended.

Hasani var grymt nyttig i sin roll som target, men det är lite frustrerande att se många av hans skarvnickar gå till spillo. Kalle väger helt enkelt för lätt i boxen fortfarande, och därför förstår jag faktiskt inte varför han får fortsätta där match efter match. Han har många fina kvaliteter, men ingen av dem är att spela som anfallare i boxen där det blir så pass mycket närkamper där han själv inte kommer in med fart. Han har varit för ojämn i för många matcher i år, tycker jag, och borde ha fått vila sig i form för länge sen, för att sen få spela längre bak i banan där hans fina teknik och spelsinne kan göra honom rättvisa. Förlåt, vad sa ni? Har han gjort sju mål? Ja, visst är det bäst i laget, men inte en anmärkningsvärt hög siffra med tanke på alla chanser han haft under en hel säsong som offensiv spelare i en av seriens två bästa lag. Hans kväll sammanfattad på 20 sekunder: Bli av med bollen. Ramla, sen bli av med bollen igen. Chippa en gång. På väg att ramla, resa sig upp men snubbla till och sen ramla i varje fall. Utbytt i 83:e minuten, applådera till publiken och jogga ut till bänken. Klart.
Elakt? Ja. Sant? Nja, typ... ;)

Björnqvist kändes betydligt bättre idag än de två senaste inhoppen. Kul att se, liksom Kvist som visade bra inställning och initiativförmåga. Pode imponerade inte idag heller, men sprang i varje fall betydligt mer idag än tidigare, inbillar jag mig.

Angående William A så svarade Axen följande på frågan om vad som skiljer honom från startelvan: "90 minuter". Tolka det som ni vill, men själv skulle jag bli förvånad om vi får se William i spel mer. Efter sju sorger och en bedrövelse verkar han längre från startelvan än någonsin tidigare, vilket ger mig klara Haddad-vibbar. Brutet kontrakt, någon...?

Jaja... Tre poäng är allt man kan begära, så bra jobbat ikväll ÖSK!
Annons: