/fotboll/osk/forum/180.aspx/fotboll/osk/forum/180.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Lekiller
2017-05-11 14:35
[QUOTE=Alltid Örebro]Att ÖSKs ekonomi varit värre vet alla, men likt bedömningen kring Axens vara eller icke vara så måste vi ju se om det går åt rätt håll. Fakta är att ÖSK har lägre sponsorintäkter nu än för några år sen, fakta är att publiksnittet knappt ökat ett dugg, fakta är att vi fortfarande tappar spelare utan att få betalt. Likt många säger att de inte kan se ÖSK spelabättre med Axen så kan inte jag se att ÖSK ska bli rikare och få mer publik under Simon då det inte rört sig frammåt. Att ÖSK råkar ha lite pengar nu är för att vi sålt Rinne och för att klubben snålar, något jag hävdar på sikt gör att vi riskerar att förlora pengar. Å slutligen, jätte bra att stämningen på kontoret är bra men jag vill ha resultat, för vi vill väll inte ha en mysfarbror som VD som är kompis med alla meninte levererar (se kopplingen till kritiken av Axen). [/QUOTE] Som Nick i Ribban skriver så är det ju faktiskt så att vi fått ganska så bra betalt efter de förutsättningar som rått med de spelare som lämnat.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Alltid Örebro
2017-05-11 14:30
@Lekiller:
Snålar vi för mycket försvinner publiken å sponsorerna... vi riskerar även att åka ur. Få ökar knappast intäckterna å vi förlorar pengar istället. Det är bra att vara återhållsam men jag är rädd att ÖSK är dumsnåla. Man måste våga satsa lite för att kunna dra in pengar.
Örebro Hitta avslut!!
2017-05-11 14:30
Alltid Örebro skiter t ex i förutsättningar och kräver minst en femteplats i år. Värt att ha i åtanke... A.Ö var säkert en av flera som sågade mitt tips om att en placering på undre halvan var rimlig.
Örebro Hitta avslut!!
2017-05-11 14:25
Alltid Örebro, Verkligen? Sparka Simon Åström, för han har misslyckats med i princip allt... Av alla märkliga och korkade inlägg på sistone så sticker ditt ut från mängden. Grattis.
Örebro Alltid Örebro
2017-05-11 14:19
@Lekiller:
Att ÖSKs ekonomi varit värre vet alla, men likt bedömningen kring Axens vara eller icke vara så måste vi ju se om det går åt rätt håll. Fakta är att ÖSK har lägre sponsorintäkter nu än för några år sen, fakta är att publiksnittet knappt ökat ett dugg, fakta är att vi fortfarande tappar spelare utan att få betalt. Likt många säger att de inte kan se ÖSK spelabättre med Axen så kan inte jag se att ÖSK ska bli rikare och få mer publik under Simon då det inte rört sig frammåt. Att ÖSK råkar ha lite pengar nu är för att vi sålt Rinne och för att klubben snålar, något jag hävdar på sikt gör att vi riskerar att förlora pengar. Ingen har begärt att saker å ting ska ske på en kvart, men Simon själv och ÖSKs "vision" tror jag har för avsikt att det ska gå snabbare än så här samt röra sig frammåt, inte bakåt. Å slutligen, jätte bra att stämningen på kontoret är bra men jag vill ha resultat, för vi vill väll inte ha en mysfarbror som VD som är kompis med alla meninte levererar (se kopplingen till kritiken av Axen).
Örebro Lekiller
2017-05-11 14:18
[QUOTE=Brandao]Det är väl inte så konstigt att vi har god ekonomi nu? Vi värvar ju inga klasspelare längre.. [/QUOTE] Vad är viktigast? Att klubben lever på en vass kniv och vid minsta otur går i graven? Eller att man sikt bygger upp och stärker ekonomin för kunna värva dessa klasspelare och överleva även sämre säsonger? Tror nog även du Brandao och alla andra att klubben skall överleva och finnas kvar även när vi och Simon inte lever längre.
Örebro Nicknamn i ribban
2017-05-11 14:18
Vi har väl en större truppbudget i år än vad vi haft på länge (någonsin?)? Om vi då inte lyckas med värvningarna så beror det på den sportsliga ledningen snarare än Simon. Man tog beslutet att sälja Rinne, Crespo, Kalle och DG. Man lyckades inte förlänga med Astrit och RÅP som båda ville ut i Europa. Då jag inte vet hur mycket pengar vi fick in från försäljningarna så är det fel att uttala mig om huruvida de var bra eller inte, men jag tror ändå att man gjorde rätt beslut som cashade in pengar på de 3 som ändå hade lämnat efter säsongen. Rinne anser jag helt klart att man fick till en bra affär för. Vi plockade in Besara, Omoh, Sköld och Ayaz som jag misstänker sitter på bra löner alla 4. Besara gjorde succé direkt men svalnade sen ordentligt, men hans höst får man ändå säga var rätt hyfsad. Omoh har ju blandat och gett sen han kom och är ju en perfekt joker att sätta in, men om (jag spekulerar bara) han sitter på en av truppens högsta löner så är den värvningen lite tveksam. Sköld kom ju från Blåvitt, så jag tror inte att han spelar för kaffepengar. Man kan såklart inte bara stilla sig blind på statistiken och det är säkert otacksamt att spela anfallare i ÖSK just nu, men han missade otroligt mycket i höstas. Han jobbar alltid hårt för laget, men av det han visat upp hittills duger han som en billig bänkspelare. Dock gissar jag att han är en av de bäst betalda på bänken. Ayaz såg jättefin ut på försäsongen men har inte alls fått ut det nu. Skulle dock säga att han är den spelare i truppen som sitter på störst potential då han fortfarande är ung och förhoppningsvis så lossnar det för honom när (om?) laget börjar spela bättre. Fagerström kom också i somras. Jag utgår från att han är billig så den värvningen ser jag som lyckad. Man valde ju även att signa Lorentzson och att släppa Dajje efter säsongen. Om man nu ville ändra spelstil och Martin inte är dyrare än vad Dajje skulle varit (tror knappast det) så är det en bra, men kortsiktig värvning. Han har kontrakt säsongen ut och har varit vår bästa försvarare hittills, så det är väl inte otänkbart att han skulle kunna få förlängt om han finner sig i att få tuffare konkurrens av en förmodat ny högerback. I vintras så släppte man Moberg och plockade in Plessis. Moberg satt nog på en rätt saftig lön, men Plessis lär ju knappast vara billigare. Med tanke på att han inte spelat sen förra sommaren så är det inte speciellt konstigt att han inte varit i toppform, men det börjar brinna i knutarna. Han behöver vara en nyckelspelare resten av säsongen, annars så ser jag honom som en misslyckad värvning. Tycker som många andra här att det skulle vara intressant att se honom och Almebäck tillsammans. Kennedy är ju våran stora profilvärvning. Jag tycker helt klart att han ser så bra ut som man kan förvänta sig. Problemet är att han är helt isolerad där framme. Hans avslut är det inga som helst fel på. Rogic har varit en av de bästa hittills. Den värvningen ser bättre och bättre ut. Kudos! Naah har använts en del och så länge vi inte betalar några större summor för att ha honom här så är det en bra affär ändå. Han erbjuder ändå något som övriga på bänken saknar. Valet att förlänga med Ring lär betyda att man ska "genomlida" den här säsongen med en svag V-uppsättning för att sen kunna lägga Logis lön på någon starkare. Återstår att se hur bra det blir. Problemet med omställningar till försvarsspel har varit ett problem under lång tid och jag ser inte riktigt att det blivit bättre. När vi dessutom inte lyckas föra spelet så som det säkert är tänkt så hamnar vi i skiten. Det, tillsammans med det usla vädret, gör knappast under för publiksiffrorna.
Örebro Brandao
2017-05-11 14:10
Det är väl inte så konstigt att vi har god ekonomi nu? Vi värvar ju inga klasspelare längre..
Örebro Lekiller
2017-05-11 13:59
[QUOTE=Alltid Örebro]Verkligheten, å du? Simon verkar vara en trevlig herre men kan du nämna något han lyckats med än? Arenan gapar tomare å tomare, avtalet med La Garde var en flopp och tro det eller ej men att vi har en kass trupp faller i slutändan tillbaka på den som bär huvudansvaret, alltså ÖSKs VD. Att skylla detta på Axen är befängt, och även om vi gör det så är Simon ansvarig för anställningen av Axen. Det är mycket snack liten verkstad från Simon. [/QUOTE] ÖSK har aldrig haft så bra ekonomi som de har nu. ÖSK var ganska nära konkurs när Simon tog över. Arbetsklimat på kontoret har nog aldrig varit bättre än vad det är nu. Arrangemanget runt matcherna börjar bli ganska bra. Öppenheten runt ÖSK har aldrig varit större än vad den är nu. Detta är Simons förtjänst, sen arbetar man i ett lag även på kontoret och Simon är bara ansiktet utåt. Absolut finns det bitar som kan bli bättre men man kan inte genomföra allt på en kvart. Även om DU skulle vilja det. Att truppen och laget som det ser ut just har det tyngre är inget man kan skylla på Simon. Lagarder samarbetet har inte fallit väl ut än. Men har ju heller inte vara direkt skadligt för ÖSK som du verkar tro. Självfallet har ÖSK vägar ur samarbetet om det inte blir bättre. Kan VI anklaga Simon för att ha FÖRSÖKT hitta en lösning/möjlig väg med sponsor arbetet?
Örebro Alltid Örebro
2017-05-11 13:40
@Lekiller:
Verkligheten, å du? Simon verkar vara en trevlig herre men kan du nämna något han lyckats med än? Arenan gapar tomare å tomare, avtalet med La Garde var en flopp och tro det eller ej men att vi har en kass trupp faller i slutändan tillbaka på den som bär huvudansvaret, alltså ÖSKs VD. Att skylla detta på Axen är befängt, och även om vi gör det så är Simon ansvarig för anställningen av Axen. Det är mycket snack liten verkstad från Simon. Utan att försva Axen för fem öre, han borde kunna hantera det bättre, men hur tror du att någon tränare ska kunna uppfylla "visionen" när vi ständigt tappar våra bästa spelare? Och då snackar vi ändå inte den accepterade formen av tapp av spelare som säljs dyrt till utlandet utan tapp till konkurenter och blåbärsligor för att ÖSK inte kan betala konkurenskraftiga löner.
Örebro Lekiller
2017-05-11 13:28
[QUOTE=Brandao]Jag är absolut inget facit, men en blind kan se att vi blir alldeles för tunna framåt med bara en anfallare och tar man fram statistik är jag kanske säger på att vi har minst etablerat anfallspel i allsvenskan. Jag tycker det finns all anledning att kritisera Axén , men varför skulle jag kontakta han? Herrn lyssnar ju inte på forumskungar... [/QUOTE] å fan
Örebro Brandao
2017-05-11 13:25
@Minatankar:

Jag är absolut inget facit, men en blind kan se att vi blir alldeles för tunna framåt med bara en anfallare och tar man fram statistik är jag kanske säger på att vi har minst etablerat anfallspel i allsvenskan.

Jag tycker det finns all anledning att kritisera Axén , men varför skulle jag kontakta han? Herrn lyssnar ju inte på forumskungar...

Örebro Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle
2017-05-11 13:21
@Solzjenitsyn:

Att målen kan vara mer konkreta och kanske något kortsiktigare (delmål) i detta fall. Ett mål är mätbart.

Vision är en önskan att nå på lång sikt. Ett framtida tillstånd som kan ligga längre bort än ett mål som måste konkretiseras på kortare tid. En vision är t ex trafikverkets Nollvision.

Visionen omvandlas till strategier för att nå visionen. Det är dessa strategier Simon jobbar med främst.
Örebro Lekiller
2017-05-11 13:19
[QUOTE=Alltid Örebro]Många problem har tagits upp här, vi har en bristfällig trupp, vi har en tränare som inte håller måttet, publiken sviker, sponsorintäkterna har inte blivit större. Problemet som jag ser är att många missar målet för sin frustration och lägger skulden för att det går dåligt, huvudsakligen, på Axen. Han är en del av problemet tillsamans med spelartruppen, men kritiken bör riktas mot den som misslyckats totalt med att föra oss närmare "visionen", och det är vår VD Simon. Han är den förste som bör ersättas enligt mig då han bär huvudansvaret för misslyckandet. Att publiken sviker och att vi inte fått in fler sponsorer ligger på honom då han är ansvarig för att "visionen" uppfylls. Spelarflykten är också hans ansvar då jag uppfattat det som att ÖSK inte stått sig konkurenskraftoga gentemot andra klubbar ekonomiskt. Sanningen är att ÖSK inte drar inte in tillräkligt med pengar för att den ska kunna uppfyllas i nuläget, oavsett tränare. Därefter står Axen och Sköldmark som tillsamans är ansvariga för den spelartrupp vi har... oavsett ekonomiska begränsningar så borde de lykats bättre än så här med rekryteringen. Så enligt mig bör följande ske efter denna säsong. 1, Sparka Simon... Han har än så länge misslyckats på i princip alla punkter ÖSK vill förbättra. ( framför allt sponsoravtalen .2, Låt hans ersättare anställa en ny tränare som kan jobba i symbios med denne.3, Sparka Sköldmark. Då kan vi återigen börja bygga på nått nytt som håller och skaffa oss en stomme i truppen som är utvald av vår nye VD, tränare, Sportchef. [/QUOTE] Du är rolig du! Vilken värld lever du i egentligen?
Örebro Minatankar
2017-05-11 13:17
@Brandao:

Varför ska jag lyfta blicken? Har jag försvarat det spel man haft?

Eftersom du frågar mig tror jag själv mest på 4-3-3 i grunden, med olika varianter beroende på om man ska försvara sig eller gå till anfall.

Jag anser att man behöver starta med Omoh eller möjligen Ayas på kanten även om man vill starta med en mer defensiv uppställning. Och jag tycker Besara har fått chanser så att det räcker.

Anledning till att jag tror på tre innermittfältare är att man då kan spela en defensiv och två offensiva eller tvärtom beroende på vilka spelare man disponerar och vilket motstånd man möter.

4-3-3 bygger på att man har rörliga och bollskickliga ytterbackar liksom snabba ytterforwards som kan utmana en mot en.

Men visst kan man vara framgångsrik även med 4-2-2 och en rad andra uppställningar.

Har kollat dina inlägg bakåt i tiden och kan konstatera att du under en längre tid med en mängd inlägg hela tiden har kritiserat Alexander Axén och nuvarande spelsystem. Du och flera andra kräver tränarens avgång.

Så du menar att om man bara spelar 4-4-2 så blir allt bra? Om det är så, ska du då inte ringa eller mejla honom så att han får den kunskapen?

Jag gör inte anspråk på att ha några självklara lösningar. Jag tror inte på att det bara är att byta tränare som tidigare lett ett lag som under två höstomgångar och en våromgång varit 1:a eller 2:a i hela serien och dessutom nått final i Svenska Cupen. Att som några totalt såga honom som inkompetent och kräva hans omedelbara avgång, är för mig ett uttryck för att man bara letar syndabockar p g a egen frustration.

Vi har tre poäng upp till delad andraplats och lika många poäng som IF Elfsborg. Det är inte kris för mig i alla fall.

När vi efter halva säsongerna 2014 resp 2015 låg dåligt till på sommaren ropade många på att vi skulle ramla ur. Under höstarna var vi som sagt bäst eller nästbästa laget. Det har vi forfarande chansen att bli även 2017. Till sommaren vet vi alla mer vilka eventuella förändringar i truppen som behöver göras inom ramen för den begränsade ekonomi ÖSK har.

Örebro Alltid Örebro
2017-05-11 13:03
Många problem har tagits upp här, vi har en bristfällig trupp, vi har en tränare som inte håller måttet, publiken sviker, sponsorintäkterna har inte blivit större. Problemet som jag ser är att många missar målet för sin frustration och lägger skulden för att det går dåligt, huvudsakligen, på Axen. Han är en del av problemet tillsamans med spelartruppen, men kritiken bör riktas mot den som misslyckats totalt med att föra oss närmare "visionen", och det är vår VD Simon. Han är den förste som bör ersättas enligt mig då han bär huvudansvaret för misslyckandet. Att publiken sviker och att vi inte fått in fler sponsorer ligger på honom då han är ansvarig för att "visionen" uppfylls. Spelarflykten är också hans ansvar då jag uppfattat det som att ÖSK inte stått sig konkurenskraftoga gentemot andra klubbar ekonomiskt. Sanningen är att ÖSK inte drar inte in tillräkligt med pengar för att den ska kunna uppfyllas i nuläget, oavsett tränare. Därefter står Axen och Sköldmark som tillsamans är ansvariga för den spelartrupp vi har... oavsett ekonomiska begränsningar så borde de lykats bättre än så här med rekryteringen. Så enligt mig bör följande ske efter denna säsong. 1, Sparka Simon... Han har än så länge misslyckats på i princip alla punkter ÖSK vill förbättra. ( framför allt sponsoravtalen .2, Låt hans ersättare anställa en ny tränare som kan jobba i symbios med denne.3, Sparka Sköldmark. Då kan vi återigen börja bygga på nått nytt som håller och skaffa oss en stomme i truppen som är utvald av vår nye VD, tränare, Sportchef.
Örebro Brandao
2017-05-11 12:50
@Minatankar:
Jag kan hålla med om att vi anpassat spelet efter motståndarna , vi låter dom äga matcherna totalt och själva slår lite chansbollar på en isolerad forward. Om vi nu har ändrat spelsystem i någon match så är det ett stort jävla minusbetyg till Axén , för i ärlighetens namn, har ju spelet varit precis lika i alla matcher? Du kan väl på allvar inte tycka att det spel/spelsystem vi använder oss av nu funkar!? Spela enkelt 4-4-2 och få lite tyngd i offensiven är min idé . Vad är din? Låta en stackars Igbo springa sig slut i hopp om att råka få någon boll ibland? Lyft blicken Minatankar..
Örebro Benny Böckling
2017-05-11 12:13
VISION

Att inför en fullsatt arena spela en attraktiv fotboll och löpande ta Allsvenska medaljer och kvalificera oss för Europaspel.

Saxat från ÖSK's hemsida. Tillåt mig tvivla att detta någonsin kommer att ske med Axén vid rodret.
Örebro Lekiller
2017-05-11 12:08
[QUOTE=Saywee]"Varför vore det tydligare att jobba mot ett mål än en vision?" Det är ju bara ord utan handling, men jag upplever ordet mål lite mindre flummigt. Fast med handling, kan orden bli verklighet:) Mål är iallafall inte synonymt med hallucination ... [/QUOTE] Grejen med en vision är ju att det skall vara lite mer svår uppnåligt än ett mål. Visioner är ju mer "flummigt" än ett faktiskt mål.
Örebro Lekiller
2017-05-11 12:06
I podden 3-5-2 tycker jag de analyserade ÖSK ganska bra efter DIF matchen. De sa att när ÖSK får upp bollen och etablerar spelet offensivt så gör det det helt ok eftersom alla då vet vad de skall göra. I det defensiva spelet är det däremot tvärtom. Spelarna ser ut att inte riktigt veta vad de ska göra och hur de ska agera. Med följden att billiga mål släpps in. Detta problem kan endast tränas bort men i och med att detta är ett problem som verkar följa med Axen så börjar man ju undra lite..
AIK Saywee
2017-05-11 12:03
"Varför vore det tydligare att jobba mot ett mål än en vision?" Det är ju bara ord utan handling, men jag upplever ordet mål lite mindre flummigt. Fast med handling, kan orden bli verklighet:) Mål är iallafall inte synonymt med hallucination ...
Örebro Minatankar
2017-05-11 11:51
@Brandao:

Jag har hört Alexander Axén uttrycka att man anpassar spelsystemet till om det är fråga om försvarsspel, anfallsspel eller omställningsspel. Vidare till vilka spelare han har disponibla och vilka motståndare vi möter. Han har talat om att truppen ger honom olika alternativ.

Spelarna, tränarna och supportrarna torde vara överens om att man inte är nöjda med spelet.

Min fråga är ändå vilket spelsystem du anser är värdelöst och vilket spelsystem man skulle använda sig av?
Örebro Solzjenitsyn
2017-05-11 11:44
Varför vore det tydligare att jobba mot ett mål än en vision?

A. Vår vision är att etablera oss som ett topplag i allsvenskan
B. Vårt mål är att etablera oss som ett topplag i allsvenskan

AIK Saywee
2017-05-11 10:33
Men visst vore det lite tydligare att jobba mot ett mål. Visioner har vi väl haft sedan 1908 ...
Örebro Sieverto
2017-05-11 10:26
@Saywee:

Så många frågor och så lite svar.

Kämpa för klubben!
Örebro Benny Böckling
2017-05-11 09:28
@Brandao:

Så är det tyvärr
AIK Saywee
2017-05-11 09:24
Brandao, tack för att du skrev det först ... Prestige, från en enda person, kan sänka vad som helst, jag kan bara hoppas att Axén lägger sin egen prestige åt sidan och tar till sig av alla goda råd, hur duktig han än är. Sedan, detta med lite ovanliga ord, så klurade jag lite över Restalundsvägen's "drömvärld". Tittar man på synonymer för vision, kan man hitta några olika förklaringar: Exempel Drömbild Hallucination Utopi Hägring Idealbild Framtidssyn Alltså, vision är för mig lite onödigt flummigt. Vore det inte bättre att jobba för ett mål? Vem vet ...
Örebro Brandao
2017-05-11 08:29
Det har gått prestige i Axens värdelösa spelsystem så det kommer han aldrig byta.
Örebro Erkan
2017-05-11 01:34
Vi måste tillbaka till grunderna o spela enkelt......och med 2 anfallare!
Örebro Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle
2017-05-11 00:33
@Sawadee:

sarkasm
Annons: