/fotboll/osk/forum/1743.aspx/fotboll/osk/forum/1743.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro TommyS
2014-04-02 10:10
Du ändrade! Nu ser mitt lilla skämt väldigt konstigt ut...
Örebro TommyS
2014-04-02 10:09
minatankar, jag tror att domaren har invändningar mot 4-1-5-1 om vi inte spelar med flygande målvakt vilket verkar riskabelt.

Crespo är i min mening en typisk 4-4-2-spelare, jag har inga synpunkter på 4-3-3 när Crespo inte är tillgänglig mer än att truppen med nuvarande skadefråvaro är så spröd att jag befarar att vi får hatta fram och tillbaka och som jag sagt tidigare, ÖSK gör sig bäst när vi har kontinuitet i spelsättet. Jag hoppas att man fortsätter på 4-3-3 ett tag så som läget är nu.
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-04-02 09:51
@TommyS:
Intressant konstaterande vad gäller Crespo och statistik. Frågan man måste ställa sig är naturligtvis varför vi spelade tio 1-1 matcher och var nära att inte klara av den allsvenska platsen, även om det i sig är en stor prestation att ta sig tillbaka omgående. Vi kan hur som helst konstatera att det var flera lag som gjorde lika många eller ungefär lika många mål som vi under fjolåret och att det krävs mer av ÖSK i AS. Jag tror, som säkert de flesta, att det är många faktorer som påvekar. Oavsett vilken division man spelar i är det naturligtvis viktigt att släppa in så få mål som möjligt och framför allt att i varje match göra fler än än man släpper in. Om man har duktiga spelare, bra träningar, bra stämning i laget etc, så tror jag ändå över tiden att det är spelsystemet som har störst betydelse, alla andra faktorer lika. Det ska bli spännande att se om Peo ger 4-3-3-systemet eller varianter av det, fortsatt chans, om han går tillbaka till 4-4-2 och varianter av det, eller om han väljer att växla mellan systemen beroende på vilka spelare han har tillgängliga, på motståndet mm. Personligen har jag alltid tyckt bättre om 4-3-3 med möjlighet att spela 4-1-2-3, 4-2-1-3 eller t ex 4-1-4-1. I alla dessa varianter är ytterbackarna viktiga i det offensiva spelet. Grunden är att man hela tiden gör allt för att säkra innermittfältet, även om man vill ta sig fram via kanterna. Det vore intressant om de som förordar 4-4-2 vill utveckla sin argumentering för det spelsystemet med andra argument än att man är van vid det och att Peo inte ändrar sig, vilket det redan visat sig att han kan göra. Jag har ingen tränarutbildning och kan inte teorierna med fördelarna med 4-4-2. Kan dock som åskådare se stora skillnader mellan systemen.
Örebro TommyS
2014-04-02 09:20
Svartvitt forever / håller med dig i sak men uttalandet att vi hade problem med målskyttet på hösten stämmer inte, i vart fall inte om man jämför med våren. Crespo spelade 12 matcher i Superettan och på dessa gjorde vi 19 mål, ett snitt på 1,58 per match. På övriga 18 matcher gjorde vi 33, ett snitt på 1,83. Som jag analyserar skillnaden mellan vår och höst så var försvaret inte lika bergsäkert och 1-0 förbyttes ofta till 1-1. Anfallsmässigt hade vi ingen kraft som ensam gick att jämföra med Crespo men med Crespo på planen var han ofta vårt enda hot (i viss mån med Yasin, Kalle och Hasani var klart vassare på hösten). I år hade jag hoppats på en Crespo som levererar men som också skapar utrymme åt övriga.
Örebro Svartvitt forever
2014-04-02 09:03
deportivista//
Jag vill inte måla f-n på väggen men vill däremot vara lite realist trots segern i söndags. Vi såg alla vilken skillnad Crespos frånfälle gjorde mellan vår och höst, och vilka problem vi hade med målskyttet på hösten med just den forwardbesättning du räknar upp. Och det var Superettan. Nu är det Allsvenskan med bättre försvar.
Därför var det så helt riktigt att betala bra för att lösa Crespo och så katastrofalt när han nu skadade sig. Och det är av den anledningen en djupledsspringande forward av samma sort hade behövts.
Sen vet jag inte mer än du om anledningarna till att det inte blev av. Men vis av fjolårets erfarenheter tror jag att det hade behövts. Hoppas som du att Lipovac ska få chansen och blomma ut i år. Kalle tror jag definitivt mer på som offensiv mittfältare än som forward eftersom han har löpstyrkan men inte genombrottsstyrkan och oftast ligger på marken efter närkamper.

För övrigt, välkommen åter, Saywee!
Örebro DaSa
2014-04-02 07:46
Aspen/ Med panikvärvning syftar jag på att vi förhandlade så sent i fönstret. ville vi ha honom så kunde de startat tidigare så vi hade haft andra alternativ om det skulle skita sig.
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Saywee
2014-04-02 02:07
Bra allsvensk start för ÖSK :) Nu klättrar vi uppåt i tabellen !!!
Örebro deportivista
2014-04-02 00:04
Jag tycker nog ändå inte att det är helt dumt att ÖSK inte värvade "onödigt" dyrt nu. Vi kan trots allt spela Hasani, Holmberg, Pode i anfallet även med både Crespo och William är borta. Vi har också Lukman och Lipovac, eller flytta upp spelare som DG, Mensah, eller Yasin om det blir kris. Framförallt så är det också vettigt att spara lite resurser till sommarens transferfönster - där ÖSK under senaste åren har varit väldigt bra på att förstärka truppen. Det är värt att poängtera att den besparingen består inte bara av de pengar som "inte" används nu, utan även lönekostnader för de 6-7 veckor i maj-juli som är speluppehåll pga VM...
2014-04-01 23:25
Jag tänker på unga, lovande spelare, både i ÖSKs verksamhet och i klubbarna i regionen. Många av dem drömmer om en fotbollskarriär. En del uppmärksammas i unga år med landslagsläger och tar sig i bästa fall via spel i olika ungdomslandslag så småningom till allsvenskan, som t ex Kalle Holmberg. Andra lyckas komma dit genom A-lagsspel i lägre division, som t ex Dajje. Ett fåtal slår igenom i relativt hög ålder, som Dan Sahlin gjorde på sin tid. Gemensamt för dem alla är att det krävs mycket speciella kvaliteter, inte minst mentalt. Duktiga tränare i ungdomsverksamhet och i lägre divisioner brukar kunna se sådana kvaliteter. Om de inte bara ser till det egna lagets bästa utan också till spelarens, brukar de tipsa ÖSK om dessa spelare om nu inte ÖSKs tränare och talangscouter redan upptäckt dem. Med Aliks inträde i ÖSKs tränarstab har chansen ökat att fånga upp de spelare som har stark karaktär vid sidan av sitt rena fotbollskunnande. Sedan kommer nästa, svåra steg när man väl identifierat dem och givit dem elitträning. När och hur ska de slussas in i A-truppen? Utan att vara någon som helst expert inom det området inser jag ändå att det är en grannlaga uppgift.
Örebro Gentile
2014-04-01 22:42
@Svartåvitt:

talang från Yxhult ik tror jag bestämt!
Örebro Svartåvitt
2014-04-01 22:31
Såg att Hugo Eriksson gjorde 3 assist, kul! Nån som vet mer om grabben?
Örebro kenya
2014-04-01 21:58
Viktigt också att Pode hittar målet.
Örebro Jonas r
2014-04-01 21:42
målfest där Kalle verkar gjort det bra i nya rollen på innermitt. Nån som var där?
Örebro Aspen.
2014-04-01 21:09
@DaSa:

Tycker inte Ngoma var nära att kallas panikvärvning. Det är väl endast Saeid som hade en längre provperiod. Dessutom var han scoutad innan han kom till Portogal.
Örebro DaSa
2014-04-01 20:49
Jag tycker att det är konstigt att vi inte har backuper som kan gå in i startelvan på alla positioner utan att vi skall behöva byta spelsystem om vi får en skada som i fallet med Crespo.

Att vi sedan inte panikvärvar en anfallare sista dagen i transferfönstret tycker jag däremot är bra. Alla inblandade visste att ÖSK var pressade att värva en ny och krävde antagligen därför ett saftigt överpris. Så vi får skylla oss själva att vi satt oss i denna situation. Skall vi se det positiva så kommer vi i alla fall spara lite lönekostnad, däremot kan det ju kosta mer på inkomstsidan om vi gör en dålig vårsäsong.
Örebro Bäst när det gäller
2014-04-01 20:40
Aspen: Visst håller jag med till viss del men vi kan väl ändå inte tro att SI äger hela frågan- alltid är snåla- och tränarstaben vill ha en spelare de tror på oavsett kostnad. Jag är övertygad om att det finns samverkan däremellan.
Örebro Aspen.
2014-04-01 20:36
@Bäst när det gäller:

Vad NA rapportering kan man slta sig till att det personliga kontraktet var avklarat. Återstod avtalet mellan klubbarna (övergångssumman). Det är det Spelarinvest var tänkt för. Denna typ av spelare kostar inga fantasibelopp.
Därför
2014-04-01 20:19
Jag har aldrig tvivlat på att man ville ha in en djupledslöpande forward när Crespo gick sönder. Däremot har jag gett uttryck för att tränarstaben sannolikt tyckt till om prislappen på Ngoma. Motsatsen skulle betyda att jag underskattar tränarstabens långsiktighet och förnuft och det gör jag som sagt inte!
Örebro Aspen.
2014-04-01 20:09
@Bäst när det gäller:

Vi vet att träning teamet absolut ville ha in en djupledlöpande forward. Tränarteamet försökte åtgärda avsaknaden av Cresto under hösten, det lyckades inte. Utan han värvades under vinterfönstret. Så skadades Crespo och då försöket man ta in Ngoma. En spelare som skulle kunna hantera både mittfält och forwardrollen. Bra jobbat av tränarteamet

Så sticker spelarinvest in med sitt maktmedel att dom måste .godkänna budgeten som troligen spräckes när man ville ha in Ngoma.

Nu är det troligt att intäktsbudgeten missas om vi fortsätter spela som i söndags och som i höstas. Det kommer vi hålla spelarinvest skyldiga för.

Varför beskyller jag spelarinvest. Jo därför den enda information om spelarinvest vi har är att dom har veto om ÖSK:s budget.. Dom har alts lämnat fältet fritt för spekulation.

LIKVIDERA SPELARINVEST OCH LÅT DE DELÄGARE SOM VILL SÄTTA IN PENGARNA I ÖSK ELITFOTBOLL. MINA PENGAR ÄR KIDNAPPADE AV Jan Folke, Curt Gruvaues, m. fl. i spelarinvest styrelse
2014-04-01 20:07
Jag ser inte Ngoma som en isolerad händelse. Vi har i tur och ordning grymtat om mf-vb-2:e mv-mf igen-vb igen-mf-anf. Först när Crespo gick sönder blev det väl relevant med en anfallare menar jag och då var tiden, utbudet och prislappen fel utgår jag ifrån.

Dock är min uppfattning påverkad av ett väldigt stort förtroende för de jag nämnde. Och ja jag tror även tränarstaben tycker till om prislappar!
Örebro Sunnanlid (2013)
2014-04-01 20:03
Sorry om detta tagits upp hundra gånger, men vad är sagt med RÅP? När beräknas han komma åter. Finns det risk att han blir borta hela säsongen?
Örebro Svartvitt forever
2014-04-01 19:48
Bäst när det gäller//
Vem underskattar tränarstaben och fysteamet? Allt tyder ju på att de ville ha Ngoma men att det var de som håller i penningpåsen som sa nej.
2014-04-01 18:42
Forumkungar:): Underskattar vi inte tränarstaben och fysteamets kompetens när det funderas om vi i värvningsfönstret alltså gått bort oss fullständigt när vi inte tog in Ngoma?
Örebro Jonas r
2014-04-01 18:32
att kanske kvala sig kvar i elitserien är väl inte riktigt samma sak som att etablera sig, ellet ?
Call For Rain
2014-04-01 18:16
Visst, det är aldrig lätt för nykomlingarna i Allsvenskan. Men ÖSK spelar ett MYCKET högt spel just nu. Om man åker ur så kan sponsorerna istället vända sig till ÖHK som istället håller på att etablera sig i den högsta serien. Vi vill ju ha båda lagen där!
Örebro Bastard on Parade
2014-04-01 17:45
Jag tycker att ÖSK har gjort ett bra jobb på många sätt de senaste åren, men det är ett misslyckande att någon anfallare inte värvades om uppgifterna stämmer att Peo ville ha in Ngoma eller någon annan. Om man tar in en spelare på provspel så måste man ju säkerställa att det finns ekonomisk täckning för en eventuell affär. ÖSK har gjort ett grovt misstag om de har missat diskutera ett pris på förhand. Å andra sidan så finns det ju många alternativa scenarion också, t ex att Ngomas klubb vill ha mer pengar än vad som först har diskuterats.

Ett alternativ är ju också att Crespos skada inte är så allvarlig. Redan den 29:e mars skrev han på twitter om den första promenaden utan kryckor. Om jag räknade rätt så är det bara 5 matcher i april och om Crespo redan har börjat gå utan kryckor kanske han är tillbaka om några veckor, säg 6 veckor +/- 2 veckor? Är det då värt det att ta in en spelare som ändå behöver ett antal veckor innan han är inne i spelsystemet och kan prestera på topp?
2014-04-01 17:33
@M.O.S:

Kanske bäst att jag skriver att mitt inlägg också var ett aprilskämt :-)
Örebro Svartvitt forever
2014-04-01 17:02
Jag försöker få rätsida för mig själv på senaste dygnets händelser, eller rättare sagt uteblivna händelser. Så mycket torde vara klart att ÖSK varit intresserade av Ngoma, tillräckligt för att ta hit honom och träna med honom som forward. Dessutom verkar man ha lagt bud på ytterligare en lovande afrikan i Frej.

Allt detta talar tydligt om att man haft ambitionen och viljan att fylla det mycket specifika tomrum som Crespo lämnar - osäkert hur länge. Men av västen blev det alltså inte så mycket som en tummetott, ingenting.

Detta kan antingen betyda att båda tilltänkta spelarna blev för dyra, trots att man nu gjort sig av med Berger till Norge. Det kan jag i så fall förstå och respektera, även om jag tycker det ser väldigt tunt ut nu i anfallet och kommer att se ännu tunnare ut vid nästa avstängning eller skada, vilket som kommer först.

Om man däremot har kommit fram till att vi inte behöver någon ytterligare spelare eftersom vi faktiskt vann bortapremiären - då blir jag mörkrädd.
Benny Böckling
2014-04-01 16:07
Har vi någonsin haft tre så givna mittfältare när vi använder oss av 4-3-3?
Både Nkili och Gerzic drar ju på sig en del kort så om ett par omgångar kan nu mittfältet lika gärna bestå av Hagge och Boris.
Idiotiskt att släppa Berger...
Örebro Godzilla Hårddisksson
2014-04-01 16:00
Rätt in på avdragsgilla kontot!
Annons: