/fotboll/osk/forum/1741.aspx/fotboll/osk/forum/1741.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2014-02-11 17:23
Lascaux (Örebro) 2014-02-11 16:15 Jag frågade om detta för ett tag sedan, men ingen har hittills svarat. Jag TROR att det "bara" handlar om att man får en pokal, äran och självförtroende.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-02-11 17:14
@Kardinalen:
// Delar inte din uppfattning. Peo måste ha sett att Tobias Nilsson rörde sig långsamt, slog lösa passningar som medspelarna fick vänta på och inte gick in tillräckligt tufft i närkamper. Samtidigt känner han naturligtvis till Emil Bergers sjukdom som påverkat honom under lång tid. Sveriges bästa tennisspelare kan fortfarande inte spela tennis efter två år. Emil tilläts börja spela fotboll efter några veckor… Jag tycker man måste se både på de offensiva respektive defensiva kvaliteterna hos alla spelare. Så här vill jag betygssätta dem på en 5-gradig skala jämfört med AS-spelare av god kvalitet: RÅP D4, O3 (allround-spelare med proffsig inställning) Nkili D4, O3 (stor bollvinnare, bra rörelse, klena avgörande passningar och skott) Saeid D3, O3 (bra rörelse, teknisk) Berger D3, O3 (bra rörelse, fina krosspassningar) Nilsson D2, O2 (har inte visat några allsvenska kvaliteter) Lumbana D2, O2 (gjorde en mycket bra match i Portugal, dock mot svagt motstånd) Saknar en spelare på innermittfältet med 4 eller 5 i de offensiva kvaliteterna. De övriga spelare i laget/truppen som jag tycker har 4 i de offensiva kvaliteterna är Yasin, Hasani och Crespo. DG ligger just nu på 3 plus, kanske 4, och William frisk och i form på 5. Dajje tror jag kommer växa till en av Allsvenskans bästa offensiva backar, dvs minst 4. Men kanske vi är hyggligt överens ändå? ;-)
Örebro Kardinalen
2014-02-11 16:56
Är verkligen Nilsson "självklar ut"? Han fick spela de flesta matcher förra säsongen fram till sin höstskada. Nog lär han vara med och konkurrera om plats på mittfält. Min ranking av våra innermittfältare: 1. Ayanda Nkili 2. Robert Åhman-Persson 3. Mohammed Saeid 4. Tobias Nilsson 5. Emil Berger 6. Boris Lumbana Och ser man till hur Peo formerade laget/truppen föregående säsong, så lär även han ranka en skadefri Nilsson högre än Berger.
Örebro ÖSK-SUPPORTERN (Öppna Plånboken Sköldmark)
2014-02-11 16:23
Vinner Köpenhamn emot Spartak så vinner de hela skiten
Örebro Lascaux
2014-02-11 16:15
Det framgår inte i NA:s artikel om en eventuell seger i Atlantic Cup "bara" innefattar en pokal eller om det finns någon prissumma? Förmodligen är vinsten endast en pokal. Någon som vet?
Örebro Häståvagn.
2014-02-11 15:42
Frågan är hur många spelare vi ska minska truppen med. I dagsläget känns det som att Nilsson, Eidur och Boris är dom enda som är självklara ut, får vi ut dom och får in Van Heerden och en mittfältare så är vi 22 man, det kan väl knappast räknas som en för stor trupp? Eller sitter någon på mer info?
Örebro _Adde_
2014-02-11 15:41
pemo// Delar dina intryck i princip rakt av, men... För att Ayanda ska kunna utveckla sitt passningsspel så måste han få spela. Därför hoppas jag att Peo & Co. har tålamod med honom, ty det känns som att det är en bit kol som sakta men säkert håller på att förvandlas till en diamant! (Vänta... ska bara torka en tår för det var så sjukt vackert skrivet, om jag får säga det själv!)

En grej till som jag uppskattade med sändningarna från Portugal var hur väl Oscars tugg gick igenom. Shit vad bra han styr sin backlinje"
Örebro pemo
2014-02-11 15:21
Det har varit kul att följa ÖSK:s matcher i Portugal. Av de två jag såg så känns det som om truppen är ganska jämn.

jag trror på Hagge - Wiken - Erik - Dajje i backlinjen.
Dels för att Berisha inte hionner bli klar till premiären och att sydafrikanen inte höjt sig över mängden.

Mittfältet är svårare. DG och Yasin är bra, men faller ur lite för ofta. Moe känns lite för tunn, trots att han ibland levererar fantastiska passningar. Nkili vinner många bollar, men jag tycker fortfarande att hans passningsspel inte är klart. Berger och Boris såg jag inte, men tydligen gjorde i alla fall Berger en bra insats.

Framåt blir det intressant. Crespo kommer antagligen att vara ÖSK:s mest varnade spelare. Hasani inte långt efter. Kalle har inte hittat sin plats ännu. Pode och Wille såg jag för lite av.

Men just idag tror jag på Crespo Hasani på topp. Frågan är om RÅP hinner bli fri skadan , så han kan göra några träningsmatcher innan nästa läger. Av tidigare kunskap så tror jag att en frisk RÅP är en startspelare. Vem han får bredvid sig är svårare.

Spännande i alla fall. :)
AIK Saywee
2014-02-11 14:16
Sköldmark JUST DO IT
2014-02-11 14:11
Tack pemo och T8 för era intressanta svar.
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2014-02-11 13:37
Sköldmark: Prio att minska antalet spelare.
Örebro pemo
2014-02-11 13:34
1 Ja, jag är nog skadad. Ser mycket på TV på kvällarna ( spansk , fransk , tysk fotboll ) Naturligtvis även Allsvenskan och SE samt haft årskort på sittplats sedn 2004. Innan dess åkte jag in på de flesta matcherna och stod oftast bredvid gamla träläktarn.

2 Läser kvällstidngar + NA och sajer på nätet samt prenumerarar på Offside.

3. Tyvärr vet jag lite om spelarna på det privata planet, Bedömmer dem bara efter vad jag ser. Fast det är väl vad som räknas? ;)

4.Dememt? Finns det olika grader? Nä, skämt å sido, jag har spelat fotboll för längesedan och gått några tränarkurser, samt tränat på lägre nivå. Och då vet man att det finns många olika sett att se på en match. Framför allt skiljer det väldigt mycket på vad tränaren ger för direktiv och vad åskådarna har för åsikt. Men det är vä det som är charmen?

Eller som sonens innebandytränare sa till oss när han tröttnat: "- Föräldrarna får gärna heja och säga att de är bra, men ni får inte tala om för ungarna vad de skall göra"

Ojdå, långt svar på kort fråga. men av respekt för frågeställaren vill jag gärna delge varför jag har så konstiga åsikter iblasn.
Örebro T8
2014-02-11 13:32
Jag föredrar både Allsvenskan och Superettan framför internationell fotboll många gånger. Fast samtidigt känns det som två helt olika saker. Många tyckte att jag var bra knäpp förra året när jag satt och såg tex Värnamo-Varberg för att ha lite koll på ÖSKs motståndare. Och ärligt talat så funderade jag själv i samma banor ibland. Men det är bra charmigt med dessa smålag som kämpar med knappa resurser. Läser även så mycket jag kan om vad som händer i svensk fotboll, men känner mig ändå nollställd ibland jämfört med andra. Men det är ju alltid kul att lära sig nya saker. :)
2014-02-11 13:06
Karlstruum/Bastard on Parade

//

Tack för svar. Tänkte väl att ni hade stort intresse och la relativt mycket tid på detta. Är ändå imponerad av erat minne, för ni behöver väl antagligen inte som jag googla på nästan varje spelarnamn :-)

Örebro Bastard on Parade
2014-02-11 11:59
@minatankar (för sm-guld):

Jag kollar på väldigt mycket fotboll, speciellt Allsvenskan och Superettan. De senaste åren har faktiskt intresset för internationell toppfotboll minskat samtidigt som intresset för svensk fotboll har ökat. Jag läser också mycket om det som skrivs om svensk fotboll på diverse sajter och kollar även in andra lagen här på Svenska Fans med jämna mellanrum. Nörd är nog en mycket korrekt beskrivning av mig i alla fall.
Örebro Karlstruum
2014-02-11 11:38
Minatankar: 1. Yes, ser mycket fotboll. Allsvenskan, superettan (främst i år), PL (Liverpool missar jag ALDRIG), CL och gärna Zlatans matcher. Har en sambo som gillade fotboll förr men nu orkar hon knappt bry sig om sitt egna lag (Arsenal). 2. Både ja och nej, läser väl på fotbollskanalen, fotbollsdirekt och jag har twitter. Har även lirat själv mot många spelare som antingen spelar i Allsvenskan, holländska ligan etc. Har även spelat med DMK och bra kompis med två spelare som lirar i Giffarna och en i allsvenskan. Så där får man ju lite information och hur dom ser på det hela. Även roligt när man vet att dom är klara för en annan klubb men kommer ut i pressen några dagar efter. 3. Försöker aldrig låtsas, skriver vad JAG tycker och känner om spelare eller lag. Sen så kanske man tycker själv att man har rätt fast du har en annan åsikt. Fast det vore väl tråkigt annars? :) 4. Nej, det tror jag inte. Men beror ju på hur mycket tid man har eller vart man väljer att lägga tiden. Att läsa på forumet går fort, tar desto längre tid att vara aktiv i diskussionerna. Därför jag oftast bara läser och inte skriver. Men känner att jag har tiden just nu att svara. Sen skadar det inte att vara föräldraledig och sambon jobbar oregelbundna tider. Då har man all tid i världen ibland.
AIK Saywee
2014-02-11 11:25
minatankar, jag tycker att du besitter en mycket stor kunskap om organisation exempelvis, alltså sådant som sker i "korridorerna". Du har även stor kunskap om vad som sker innanför sidlinjerna. Du är inte i närheten av "demens" !!!
2014-02-11 11:11
@Saywee:
// Det var bara ett försök att lätta upp stämningen med lite självironi. Jag har två gånger skrivit ;-) = att jag skojar lite och har glimten i ögat även om det i grunden finns en uppriktig nyfikenhet på denna enorma kunskap som många har.
AIK Saywee
2014-02-11 10:58
minatankar, sorry att jag missförstod vad ditt inlägg handlade om, men vill du förtydliga punkt 3 och punkt 4 ...
Örebro TommyS
2014-02-11 09:50
Det känns ganska frustrerande att ÖSK nu under en period (och idag igen i NA) sagt att prio är att göra sig av med spelare med tanke på hur lite som hänt på den fronten. Jag gläder mig mycket över de fina resultaten i Atlantic Cup och den vackra segerrad vi jobbar på men tyvärr är en bra försäsong inte alltid en bra indikator för hur det sedan går under säsongen. Jag minns till exempel den fina försäsongen 1993 som resulterade in en svag allsvensk säsong. Likaså 2005 imponerande ÖSK mäkta på försäsongen och radade upp segrar över allsvenska lag, men floppade sedan Bajen style i Superettan. 1993 är ändå det bästa exemplet då vi hade ett bra lag men saknade en spelfördelare. Vi fick in Arnor till 1994 och vi gick från kvallag till guldutmanare med ett spelarförvärv. Låt oss inte vänta till 2015, den kompetensen måste in nu. Har inget emot en van Heerden men det är inte tillnärmelsevis lika viktigt. (För övrigt känns Mahlangustoryn ganska agentdriven.)
Benny Böckling
2014-02-11 09:45
Minatankar// Punkt 1 är väl värst för min del. Jag missar inte många matcher på tvn. Kvittar vilken liga, ser på Superettan lika mycket som PL.
2014-02-11 09:44
Namn: Saywee Postat via SvenskaFans-appen Sänt: 2014-02-11 09:38 // Självklart räcker det med intresse. Men min fråga handlade inte om huruvida man har något att tillföra här eller inte och vilket utbyte man har av att läsa. Den handlar bara om att jag inte kan förstå att det finns så många som håller reda på hundratals spelare. Är bara nyfiken på hur det kan komma sig.
AIK Saywee
2014-02-11 09:38
minatankar, ett intressant inlägg från dig, som handlar om kunskap och demens i första hand. A. Några har tydligt småhånat andra och skrivit att de inte kan fotboll, men det tycker inte jag är det viktigaste för att få tillåtelse att skriva här (att kunna fotboll alltså). B. Andra har på ett självberömmande sätt skrivit att de är mycket duktiga på fotboll. Förstår mig inte alls, på varken A eller B. Tror fortfarande att det räcker med att ha ett intresse för att "hänga här".
2014-02-11 08:32
@Bastard on Parade:
// Skulle vilja ställa en fråga till dig som jag känner men som jag egentligen riktar till många här på SvartVitt och det handlar om den enorma kunskap som jag upplever att många har om andra spelare, tränare och klubbar, både i Sverige och i utlandet. Är inte i närheten av den kunskapen. Vad beror det på? : 1) Att ni ägnar mycket tid åt att se matcher IRL och via TV/dator och i det sammanhanget lägger märke till och minns andra spelare. 2) Att ni läser mycket om andra spelare. 3) Att ni låtsas veta för att imponera på oss övriga. ;-) 4) Att jag och andra är hopplöst dementa. Vad tror du? Är det "normalt" att veta så mycket så att vi övriga som också är fotbollsintresserade känner oss som dementa, eller är ni mer eller mindre nördar? ;-) Ps. Inser att jag själv på mitt sätt är lite av en nörd, men det kan ju ta sig olika uttryck!? :-)
Örebro ÖSK FANS
2014-02-11 08:26
Bara att hylla Nkilii!! Igår vara han duktig både i passningsspel och vinna bollar!! RÅP måste vara riktigt bra för att peta han!

May kommer så klart inte spela för ÖSK...
Örebro Bastard on Parade
2014-02-11 00:35
Mahlangu vore ju en fantastisk värvning, men om det rör sig om ett korttidskontrakt så hoppas jag att det inte är aktuellt. Det blir en dyr lösning utan någon potentiell avkastning och man måste räkna med en inskolningstid, speciellt eftersom han har varit borta länge pga skada.

Jag har väldigt svårt att se att han skulle välja ÖSK i dagsläget.
Örebro En örebroare
2014-02-11 00:19
ÖSK skulle aldrig äventyra ekonomin så hårt igen för en spelare med så kort kontrakt. Det är i så fall ifall vi får ett 2 års kontrakt,
Paulinhio och Grahn är big exempel på det här.
Åges kyss
2014-02-10 23:44
May till Örebro? fullt möjligt, allt beror på hur mycket ni vill slanta upp för ett relativt kort kontrakt.

Heif är bereda att acceptera ett korttidskontrakt som betalas av externa finansiärer.

Indikationerna från oss är att vi inte vill ha May på korttidskontrakt, inte heller ge oss in i någon budgivning utan vi håller oss till förutbestämda ramar och vårt bud står fast oavsett vad andra lag budar. Vi sitter med "trumfkorten" att vi har ett gott resumé av spelare som gått vidare ut i Europa, att vi är ett topplag samt ska kvala till CL.

Således MFF kommer inte vara laget som ger bäst bud ekonomiskt även om det knappast är dåligt men värderar han inte det vi erbjuder tillräckligt högt utan är ute efter pengar och att kunna sticka så fort som möjligt är Heif och ÖSK 2 bra val.

För er kanske det kan vara bra med en spelare i den kalibern som nykomling? 3-4 miljoner för 1 år kan det kanske vara värt(eller vad han nu vill ha)?
Örebro Jonas r
2014-02-10 23:18
Ang May. Malmö borde väl var mer intesserad av ett längre kontrakt detsamma gäller nog Hif. Utifrån detta så talar det för örebro ifall han erbjuds ett korttids kontrakt så han lätt kan komma iväg ut i Europa till sommaren.
Örebro kenya
2014-02-10 23:16
Rörande Marc så tycker jag han definitivt kan vara värd att satsa på efter att ha sett honom i Portugal. Han behöver skolas lite i försvarsspelet och även att han kommer mer på rulle i anfallsspelet. Man hyllar hans inläggsfot osv men det är på liggande boll eller att han stoppar upp och siktar in sig. I Allsvenskan kommer det krävas att han kommer runt försvararen och slår inlägg. Det fick vi inte se mycket av den här turneringen.

Björnqvist är i stort sett lika bra på båda kanterna. Märkte knappt att han spelade på "fel" kant i andra halvlek även fast han personligen säkert föredrar den högra. Det finns således en back-up i form av att spela Haginge till höger och Björnqvist till vänster.

Med det sagt så tycker jag vi ska chansa med Marc för det finns en spets där som vi kan få väldigt mycket nytta av. Men det är just en chansning och då ska kostnaden vara där efter, enligt mig är det ingen spelare att gå all-in på. Kan ju tilläggas att man säkert svetsat samman gruppen där Marc ingått under den här turneringen och det är nog så viktigt.
Annons: