/fotboll/osk/forum/1724.aspx/fotboll/osk/forum/1724.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro TommyS
2013-10-28 12:18
Jag driver fortfarande frågan att Björnquist ska vänta till nästa säsong! Men jag inser att jag blivit ganska ensam. Jag har inte sett Ljungkile i år så vet inte riktigt vad som väntar men min uppfattning är fortfarande att Dajje är alltför lätt att komma förbi för yttrar som vill bryta in i planen, och alltför osäker i spelet i boxen på fasta. Jag gillar honom och hans frejdighet och snabbhet men tycker att han är för valpig defensivt. Tror att det kostat oss minst 6 poäng i höst att inte konsekvent spela Samuel till vänster.

Jag tror på små justeringar här och var som kan överraska motståndet. 4-3-3 med så pass många ändringar defensivt låter dock alltför riskabelt.
Örebro Mattias69
2013-10-28 11:56
Hetast vilja vinner brukar det ju heta. Det enda Ljungskile har att spela för förutom en ev. 8:e plats är att sätta en käpp i hjulet för ÖSK.

ÖSK å sin sida har ju ett allsvenskt kontrakt att spela för. Jag tror inte att Ljungskile kommer att få det så lätt även om alla säger att de är så svåra att möte på hemmaplan. Det kommer ju dessutom med duktigt med supporters till matchen. Jag skulle bli förvånad om det kommer så värst mycket folk från Ljungskile för att titta på fotboll en kall novembereftermiddag.
Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-10-28 11:11
@John CapsLock:
// Det är när man vunnit som man är som mest sårbar. Det är bara den rädde som är rädd för att bli betraktad som idiot. Sannolikheten för att vinna en match måste vara viktigare än att riskera bli betraktad som en idiot. En trygg coach skapar mod hos sina medspelare. Rolf Zetterlund slängde för många år sedan in en division-4 spelare i Sören Hillbom som avgjorde serien. Rolf riskerade också att idiotförklaras. Men mitt inlägg var inte ägnat att bedöma sannolikheten i vad Peo kommer att göra. Det var min personliga åsikt. Har tidigare skrivit att man skulle hyra in Nordin och blev då hudflängd av flera. Har också propagerat för Björnquist och blev då också kritiserad. Har propagerat för ett spelsystem som innebär att man inte spelar så mycket i sidled och bakåt och fick då också kritik. Ingen har sagt vem som är bättre över 5 matcher än Nordin på mittfältet. Ingen driver numera frågan att Björnquist ska få vänta med spel till nästa säsong. Och alla har insett att 10 oavgjorda matcher i stort beror på ett försiktigt spelsystem med alldeles för långsamma omställningar och ett alltför defensivt tänkande. I går gjorde laget en utomordentlig insats. Vill på inget sätt förta den. Men nu är det oerhört mycket som står på spel! Kan bara konstatera att GAIS spelade oerhört öppet och tillät oss att spela ut. Mot Östersund var vi utspelade på mittfältet och Ljungskile borta kommer bli en tuff uppgift. Jag vill bara röra om lite i tankarna så att ingen tar en Allsvensk plats för given. Det är det så många som gjort under detta år.
Örebro Marta (hane)
2013-10-28 11:06
Jag satt för första gången på sösongen i linje med ÖSK:s anfall i första. Visst sjutton gick det bra igår och det sköts mer. Men det blir även väldigt tydligt att det saknas en djupledsspelare. Väldigt få tillfällen som någon sökte löpning när våra mittfältare letade alternativ. De få gånger någon gjorde det så handlade det i stort sett uteslutande om en mittfältare. Nu visade det sig ju ganska tydligt att det ger resultat att skjta mer, men tyckte ändå att det fanns fler tillfällen man borde tagit skott istället för att vara en juste kille o passa en lagkamrat.

Vill absolut inte klaga efter en urladdning sm denna, men jag tror detta är bitar vi måste jobba med om vi ska ha något att göra i serien ovanför.
Örebro John CapsLock
2013-10-28 10:56
Skulle Peo ändra till ett helt oprövat (under Peo) 4-3-3 spel i den sista avgörande matchen och ÖSK torskade skulle han förmodligen bli sedd som en komplett idiot. Det finns inte på kartan att han gör. De blir samma uppställning som vanligt givet att alla är friska. Allt annat är gambling och gambla vill man inte göra i denna match givet att man inte hamnar i underläge
Örebro Kung Kobra
2013-10-28 10:14
Skönt att slippa se det vanliga uppträdandet efter det första målet, med bevakning av ledningen (som sällan fungerat)! Nu hade GAIS inte så mycket att komma med och var en tacksam motståndare. Betydligt tuffare nästa helg! Hoppas på att Peo bänkar Nordin till förmån för Saied. Han överglänste Nordin rejält igår. Det blir mer fart i spelet framåt utan Nordin som stoppar upp med ständigt bollhållande och bakåtpassningar.
2013-10-28 09:49
@TommyS:
// Den stora skillnaden är att nu är alla spelare disponibla. Dessutom har tyvärr inte Yasin visat form i någon höstmatch. Dessutom finns i min laguppställning de allra bästa spelarna med som är i form. En stor skillnad är också att vi möter ett mycket bra hemmalag på en svår plan. Alla, förutom Kalle, tror jag får spela på platser de själva vill i min laguppställning. Reserverar mig för att jag inte hört Haginge uttrycka vad som är hans bästa plats. Har dock hört honom säga att han trivs på flera. Den stora skillnaden är naturligtvis spelsystemet. Man ska inte ändra ett vinnande spel brukar man säga. Jag menar att man skulle ändrat det nuvarande mycket tidigare eftersom det inneburit 10 oavgjorda matcher, varav nästan alla med 1-1. Jag tar hellre chansen med ett annat spelsystem som säkrar innermittfältet än att vi fortsätter som mot GAIS, som gav oss alla chanser genom sitt öppna spel. Tror inte vi kan räkna med det mot Ljungskile. Men har jag fel och nuvarande lag och system räcker till vinst så blir jag naturligtvis lika glad som alla andra.
AIK Saywee
2013-10-28 09:37
Säsongens sista tips från mig ... Ljungskile - Ljungs ÖSK 0 - 2
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro TommyS
2013-10-28 09:36
@minatankar (för sm-guld):

Så mycket har vi inte ändrat i laget sedan inför J-Södra borta...
Örebro TommyS
2013-10-28 09:35
Kul att se Dajje vara så duktig i offensiven igår men vill ändå påpeka hur lätt han vändes bort vid Gais mål. Offensiva kvaliteter till trots har han kostat oss flera poäng i höst med sin valpighet. Men han blir bättre och bättre. De stora hjältarna för mig igår var Holmberg, Hasani och DG. Det sprudlade om dem, de såg lösningar framåt hela tiden. Nordin var bra men kladdade till ett par situationer i onödan. 2 är dock fel betyg, solid 3:a säger jag.

Ekdal har en intressant tanke om Hagge på mitten mot Ljungskile. Tror inte alls att tränarna tänker så, Hagge byttes väl ut för att han varit magsjuk. Tror att Peos enda fundering över starelvan som läget är nu är Ayanda vs Moe.
AIK Saywee
2013-10-28 09:31
minatankar, du är mycket välkommen som gäst :)
2013-10-28 09:29
Gör ett kortare gästspel här inför den viktiga matchen mot Ljungskile. :-) Härligt med målfesten i går. Fina insatser av alla spelare med extra plus för Björnquist, Wiktorsson, Gustavsson, Saeid och Hasani. Mot Ljungskile vill jag se; Målvakt: Oscar Backar: Björnquist, Nkili, Wikström och Wiktorsson Defensiv innermittfältare: Haginge Offensiva innermittfältare: Nordin och Saeid Anfall: Kalle, Hasani och Danielsson Med det innermittfältet kommer vi dominera matchen. Det är en chansning, men det är också alla andra laguppställningar och spelsystem.
Örebro Sogen
2013-10-28 09:18
matchen igår var fantastisk och den ger hopp inför sista omgången. Detta måste ge självförtroende till grabbarna! Angående Nordin så är jag kluven, han är långt ifrån det jag hoppades på men har kvaliteter som vi saknade på vårsäsongen.
Örebro Eyra
2013-10-28 09:01
@Saywee:

Begreppet "frälsare" (i idrottssammanhang) är en sportklyscha påhittad av rubriksättare på Sportbladet, det verkliga livet är ju något helt annat. Gerzic har tillfört just genom att ta plats (både på och utanför planen), jag hoppas att fler spelare vågar följa den linjen och bryta normerna.
AIK Saywee
2013-10-28 08:45
Eyra,

Jag var skeptisk mot lånet av Nordin och är det fortfarande,
han har inte varit den frälsare många trodde,
vi lever fortfarande i ovisshet ...

... samtidigt som jag tror att han tar rätt mycket plats i laget och även utanför.

Tror inte att vi skall bygga en Allsvensk framtid med honom som motor,
bara för att det kanske passar att komma hem på gamla da´r.

Jag vill ju bara fortsätta att längta efter ett guld för våra giganter !
Örebro Insatt
2013-10-28 08:45
@Eyra:

Håller helt med. Om IFK har nytta av att Nordin spelar i ÖSK när de dessutom betalar hans lön under hans spel i ÖSK och om han tidigare har varit bättre än vad han är nu, är inte relevant alls när man bedömer honom.

Skillnaden mellan Nordin och andra som drar på sig 2-3 spelare med att ibland dra ner tempot, är att han ofta gör det på flit för att skapa ytor för medspelare och att genom snabba och finurliga passningar nå medspelarna på dessa ytor. Detta tycks det vara många som inte inser.

Nämn en enda mittfältare i ÖSKs trupp som är viktigare för laget. Nordin ska som alla andra kunna kritiseras men det bör då ske på fotbollsmässiga grunder och inte på en massa annat tyckande om pengar, tidigare spelinsatser, att han är utlånad av IFK osv. Det är uppenbart att det finns flera skribenter här som inte önskar honom gott.

Vet vad Nordin och Saied pratade om innan och efter straffen och det speglas inte alls i Elliot2007(Bygg in hörnen på Behrn Arena!) inlägg nedan. Men jag kan naturligtvis ändå förstå reflektionen men inte slutsatsen.
Örebro Eyra
2013-10-28 08:22
@Elliot2007(Bygg in hörnen på Behrn Arena!):

Tycker du (och Saywee) fokuserar på lite fel grejer. Nordin betyder mycket för laget, borde helt klart fått 3 - 4 i betyg på NA.
AIK Saywee
2013-10-28 07:52
Elliot 2007, ... vi har ju bara hjälpt sillstryparna med, att han kunde komma igång lite till vinteruppehållet ...
Örebro Eyra
2013-10-28 07:51
Kommer varningar att nollställas i ett eventuellt kval ? Vet att Hasani och Gerzic (plus någon mer..) är ett kort från avstängning...skulle vara tunga avbräck.
Örebro Elliot2007(Bygg in hörnen på Behrn Arena!)
2013-10-28 07:45
Vilken jävla dålig stil av Nordin att inte gratulera Saied efter straffmålet. Hoppas verkligen att vi inte försöker köpa loss honom efter säsongen. Han har passerat bästföredatumet för länge sen och det inser alla utom han själv.
Örebro Brus-Nilsson (Svag signal)
2013-10-28 07:14
Titta och njut!
Örebro Insatt
2013-10-28 07:01
Skönt att vakna efter målfest och bra spel.

Är förvånad över att Nordin bara får en 2:a i NAs betygssättning när andra får 4 eller 5. Vi måste se fotboll på helt olika sätt. Enligt min uppfattning kan man inte ge honom under 3 för gårdagens prestation. Enstaka missar ska inte innebära en skillnad mellan 4 och 2.

Att som ÖSK bara förlorat 3 av 29 matcher och ha en målskillnad på plus 30 och ändå kanske inte nå Allsvenskan med en match kvar att spela, är ju egentligen en riktig rysare. Men nu vill jag se en ny urladdning i sista matchen så att man får lugn och ro i sinnet och slipper få en vinterdepression.

Örebro Brus-Nilsson (Svag signal)
2013-10-28 06:57
@Gentile:

Han syns närmast kameran precis i slutet av det här inslaget. Det verkar ganska ok,kanske ett spräckt ögonbryn?
Örebro Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
2013-10-28 06:31
@ZebranÖsk:

Skyll inte allt på Sjögren. Sixten vill inte ha honom, fick inte träna med A-laget. Inte Adam Eriksson heller som gjorde GAIS mål Hamnade i Karlsund
Örebro ZebranÖsk
2013-10-28 01:23
Dajje var magiskt bra idag! Måste vara S1 snabbaste spelare! Undrar dock hur mycket pengar ÖSK förlorade på att släppa honom till BKF för att sedan värva tillbaka honom en säsong senare. Sjögren i ett nötskal...
Örebro mr olafski
2013-10-28 00:51
Martoon: enligt din logik så skulle alltså Gais ha vunnit om man hade spelat någon annan på Augustssons position. Att vi gjorde 6 mål var helt oförtjänt är det vad du menar? Att du dessutom har mage att komma in hit till vårt forum och börja gapa om läggmatcher tyder på en stor bitterhet, vi ligger just nu före er för att vi har lite bättre än er. Nästa gång du ska in på ett motståndarforum kan du i alla fall försöka att tillföra något konstruktivt.
Örebro widemarsh
2013-10-28 00:05
@Martoon:
Glöm inte Sundsvalls lirare som bjöd oss på en retfullt enkel 3-poängare i omgång 2.
Martoon
2013-10-27 23:46
Vi åker inte buss. Vi tar flyg eller tåg. Det kommer vara många giffare på plats i Landskrona.
Örebro go_osk (We are on the road again!)
2013-10-27 23:27
Martoon//

Jag hörde att ni inte ser ut att få iväg en enda busslast till Landskrona. Är tanken att en tom bortasektion ska bära fram laget till allsvenskan?
Örebro go_osk (We are on the road again!)
2013-10-27 23:13
Martoon//

Tabellen ljuger inte. ÖSK är i dagsläget bättre än Sundsvall. Er urladdning i andra halvlek räddade er idag, för i den första var ni värdelösa.
Annons: