/fotboll/osk/forum/1696.aspx/fotboll/osk/forum/1696.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2013-11-17 14:51
Nivån har verkligen höjts, mycket tack vare att Aspen o Kalle åter skriver här, de har båda skaplig inblick i vad som händer offside :) KCMarten har "gått i pension" och jag vet en av anledningarna till detta, det gör mig mycket besviken på vissa oantastbara ! Godzilla, jag skriver åter att Nordin var mycket bra för några år sedan, men är mycket osäker på vad han kan prestera och undrar samtidigt om han trivs dåligt i Göteborg ? Vad skulle han dit å göra ...
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Godzilla Hårddisksson
2013-11-17 14:09
Är det bara jag som är rätt tveksam till Nordin i ÖSK? Han gjorde i princip bara en bra match där kvalitéer från förr äntligen kunde skönjas men i övrigt...Nej, jag är väldigt tveksam. Kan tänka mig att det är osannolikt att IFK vill låna ut till en konkurrent och en försäljning måste väl anses vara utesluten?
Örebro Karlstruum
2013-11-17 13:51
Sitter på en futsalturnering men sitter fast i mobilen för att läsa forumet. Mycket högt betyg och kul att se helomvändningen över ett dygn. Nu kanske man kan ge sig in i lite vettiga diskussioner framöver, kul!
Örebro Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
2013-11-17 13:03
Diskussionerna på forumet har lyft det senaste dygnet !!!

kul
Örebro M.O.S
2013-11-17 12:16
Kloka synpunkter från Minatankar när det gäller hur ÖSK ska kunna lyfta.
Jag från min utgångspunkt i Göteborg upplever ÖSK som alldeles för "provinsiella". Med det menar jag att man borde satsa större och högre för att få in partners/sponsorer som är nationella eller globala. Det borde kunna stå Telia eller Toyota eller NCC på tröjorna istället för Alleskolan och Öbo. Inget om om dessa men jag tror ni förstår vad jag menar..
Örebro "ÖSK-Karl (Rensa mer)
2013-11-17 12:14
@go_osk (We are on the road again!):

Håller med dig, jag protesterade också, men "ÄFF-sjukan" är att de måste värva yngre spelare som är billiga och kan säljas vidare". De har inte ekonomi för att göra på annat sätt. Moberg kan visa sig vara ett riktigt fynd som absolut går att sälja vidare, han är ju också säkrad för tre år.
2013-11-17 12:08
Minatankar//

"För att vara med och konkurrera som sådana toppspelare och för att kunna konkurrera med klubbar som MFF, HIF, IFK, IFE och AIK behöver ÖSK öka sin omsättning 2-3 ggr. För detta krävs ett annat tänkande än idag vad gäller partners/sponsorer och strategi. Frågan är om klubben inser det och är beredda att göra de insatser som krävs för att komma dit?"

Japp, exakt så sa ÅFF-killen igår. De har en omsättning på 35 miljoner, Malmö och Göteborg 200 miljoner. Om man inte har allt flyt i världen går det inte att vinna SM med mindre än 100 miljoner i omsättning. Ungefär vad Jan Karlsson sagt vi skulle ligga på nu. Gör vi det (NOT)..

Han berättade även om ÅFF:s samarbete med Mechelen, de köpte en kille av ÅFF för ca.15 miljoner, nu har de en ny (minns inte namnet) på provspel från Äff, han gör succé. Då släpper de honom för en struntsumma på ca 5 miljoner mot att de får utan kostnad låna 2-3 spelare som i AS skulle hålla hög klass.

Det går att trolla med knäskålarna bara man försöker.

Ps. Det var han som försökte plocka Björnqist till ÅFF, ÖSK hann före och Sixten knäckte honom. Men nu är han en trolig kandidat för att bli årets nykomling, detta tack vare Alex. Han menade också att vi inte behöver gråta om Ljung lämnar, det fixar Alex lätt trodde han.
Örebro go_osk (We are on the road again!)
2013-11-17 11:50
@"ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT):

Precis som tidigare skribenter redan har varit inne på: kul att ÖSK-Karl är tillbaka igen!

Jag har bara en sak att anmärka på i svaret ovan. Det är påståendet att Erik Moberg skulle vara färdigutvecklad som spelare och inte gå att sälja med vinst. Om det som avses med påståendet är att han inte längre är någon talang så håller jag självklart med, men faktum är att mittbackar brukar vara som bäst när de är i 30-årsåldern. Lägg dessutom till att Erik fick fjolårssäsongen spolerad av skador för att sedan ta sig tillbaka till årets säsong och utvecklas till att bli en stabil allsvensk mittback. Varför skulle inte den utvecklingskurvan kunna fortsätta under nästkommande säsong i ÖSK?

Från det ena till det andra så har jag, precis som DaSa, en känsla av att ÖSK rycker i Pär Ericsson. En mycket målfarlig anfallare i bra ålder som är kontraktslös. Att han dessutom är uppvuxen i Karlstad, som väl får betraktas som närområdet med omnejd, gör hypotesen än mer trolig.
AIK Saywee
2013-11-17 11:35
Aspen, 11:05, japp, sidan 29 Tackar för länk :)
2013-11-17 11:13
Intressant att ÖSK-Karl är tillbaks med sina inlägg. Dom ger en värdefull inblick i spelet bakom kulisserna. Jag hoppas att tränar-tron nu tagit över rodret när det gäller spelarrekryteringar. Vi vet att den tidigare (efterdyningar kvarstår) höga spelaromsättningen var ledningens och till viss del Sixtens fel. Märkligt att så många företageledare i ledningen inte förstå att sådana saker måste skötas professionellt. Undrar om inte större företag drar sig för att samarbeta med ÖSK just på grund av denna avsaknad av professionalitet. Sedan är det en stor risktagning att både värva spelar och att som spelar byta klubb.
2013-11-17 11:05
@Saywee:

Artikeln finns i länken.
AIK Saywee
2013-11-17 10:38
Bedoya vore fint värre :)
Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-11-17 10:32
ÖSK har flera duktiga spelare i sin SE-trupp. Tre håller hög AS-klass om de är friska; Oscar, Berisha och William A. Några håller AS-klass och kan naturligtvis utvecklas ytterligare; Nkili, Saeid, Kalle, Yasin och Hasani. Björnquist har också alla möjligheter att bli en högerback av hög AS-klass. Några är/har varit trotjänare och betytt/betyder mycket för laget och klubben; Wikström, Samuel och Haginge. Med all respekt för Wikströms och Haginges alla kvaliteter är inte någon av dem självklara i ett allsvenskt topplag. Bl a mot den bakgrunden är det, enligt min mening, mycket viktigt att ÖSK knyter Nordin och/eller f d ÖSK:are som Almebäck eller Bedoya till klubben om man ska nå sitt mål att bli ett topplag i Sverige och i Norden. Örebroarna måste känna att det finns åtminstone ett par "ösk:are" i ett sådant topplag, i annat fall behöver man sänka den ambitionen. Vi kan inte vara säkra på att Saeid, Kalle och Yasin når den allsvenska toppklassen, även om chansen finns. För att vara med och konkurrera som sådana toppspelare och för att kunna konkurrera med klubbar som MFF, HIF, IFK, IFE och AIK behöver ÖSK öka sin omsättning 2-3 ggr. För detta krävs ett annat tänkande än idag vad gäller partners/sponsorer och strategi. Frågan är om klubben inser det och är beredda att göra de insatser som krävs för att komma dit?
AIK Saywee
2013-11-17 09:49
En sida trevlig läsning om Ayanda Nkili i veckans Örebroar'n :) Peo om Ayanda ... "Han har fixat precis allt som vi har lagt framför näsan på honom. Mycket högt betyg skall han ha."
Örebro 36310099B
2013-11-17 09:25
Malmös Ivo Pekalski ryktas vara på väg till BK Häcken, men dem förnekar såklart... Kan Pekalski vara något för ÖSKs mittfält?
AIK Saywee
2013-11-17 07:37
Får kanske ändra uppfattning om, huruvida set är gott virke i träet, det är ju skillnad på en bräda och att planka.
2013-11-17 01:33
@ÖSK-SUPPORTERN (Öppna Plånboken Sköldmark):

Nej, tror du har tvärfel där. Om Brädan satsat de pengarna på Nordin istället för Grahn hade han stannat. Själv vet jag ingen annan än Brädan som ville ha hit Grahn. Varningsklockorna ringde ju högre än ett bomblarm.

Sedan är det ju toppen att Brädan av sina 3-4 miljoner i vinst varje år skänker 10.000 till kubanerna och för några år sedan köpte (Nordins tror jag) hästsvans för 10.000:-. Grejen är ju bara det att han är smart och får väldigt mycket uppmärksamhet till sitt företag för en billig penning.

Ja, jag är sur på Brädan, nästan lika sur som jag är på Folke. De använder ÖSK för att själva synas vilket normalt sett är okey, men inte på det sätt dessa herrar gjort det och det borde vår så kallade VD satt stopp för.

Jag skrev dagen efter här hur Folke med son skämde ut sig på den julfest vi var många på Conventum,. Då fick jag skit för att hag hängde ut ÖSK via Folke. Men det var ju solklart att det skulle komma fram, vad gör då VD Jan Karlsson, kickar vaktbolaget, pinsamt.

Men ännu pinsammare var att under festen höra Folke och speciellt hans son ofta vrålade visa pattarna till servitriser och artister, Det var stående ovationer när de släpades ut.
Örebro John CapsLock
2013-11-17 01:27
Undrar hur det ska gå nu för Gefle då de enligt väldigt starka rykten & källor förlorar Pelle Olsson till Dif?

Med de förlorar inte bara Gefle sin tränare utan också sin sportchef och som inte det vore nog en kraft som i flera år lyckas trolla fram spelare ur de lägre divisionerna och göra allsvenska spelare av dem. Något som starkt bidragit till att Gefle säsong efter säsong lyckas hållit sig kvar i allsvenslan
2013-11-17 01:12
M.O.S//

Det undrade han också, men hans uppfattning var att ÖSK har gott om pengar.

Jag skulle om det fanns plats kunna berätta mycket om !ÅFF-killen". Wivallius har träffat honom med mig och Minatankar vet namnet på honom. Han spelade i ÄFF när de var som bäst och la av året innan de åkte ur. Han kom precis från en resa till Chelsea där han alltid är ackrediarad. Han visade mig en massa kort i mobilen, bl.a från en vanlig loge. Kostnaden för ett företag att hyra en loge är 250.000 pund per är, men då måste de binda upp sig på 10 år. Ändå är det kö till logerna. I mitten fanns det en utan namn, den var ryssens ;)
Örebro M.O.S
2013-11-17 00:39
Ok tack ÖSK-Karl, intressant info! Låter som ÖSK hittat en bra spelare men saknat fingertoppskänsla i förhandlingarna. Hmm..man undrar ju lite hur ekonomin sköts om man inte har rätt känsla i spelaraffärerna. Hoppas verkligen det finns klausuler på lönesänkningar i alla kontrakt om ÖSK, vilket absolut inte får ske, skulle åka ur igen!
Örebro ÖSK-SUPPORTERN (Öppna Plånboken Sköldmark)
2013-11-17 00:24
Dock så är ju Var ju Grahn en bra fotbollsspelare. Ungefär samma andel ville nog ha grahn som de som vill ha Gerzic idag.
2013-11-17 00:12
@ÖSK-SUPPORTERN (Öppna Plånboken Sköldmark):

Nja, var det verkligen ,många som trodde det, en bråkstake som byter klubb 1-2 ggr per år?

Brädan personligen trodde väl det, men jag anser att sponsorer inte skall lägga sig i vilka värvningar klubben gör för pengarna, det måste skötas av proffs, nåja, en liten överdrift, det var ju Sjögren som var sportchef då ;)
2013-11-17 00:07
Vad har Bulten för nytt alias nu? Orkar inte läsa igenom alla inlägg för att räkna ut det.

Sista avstängningen han fick efter att ha snott mitt och andras nick var ju rätt lång, men han är väl tillbaka nu. Trots att inläggen han la på våra nick var vidriga,

Så tro inte på allt ni läser, Bulten är en proffshackare.
2013-11-17 00:06
ÖSK Karl.

Värt att tillägga är väl också att många trodde Grahn skulle lyckas och han kanske ville slänga in lite pengar för att få det möjligt?
Örebro "ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT)
2013-11-16 23:55
@ÖSK FANS:

Aha, det var därför han "krävde" och var med att betala att Grahn skulle värvas?

Ju mer du önskar att jag inte besöker forumet, desto oftare kommer jag att göra det, går inte att låta bli då ;)
Örebro "ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT)
2013-11-16 23:49
@"ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT):
M.O.S// ÅFF ville verkligen behålla honom, men de har en policy vad gäller maxlön och den låg ÖSK 25.000:- över. Sedan skriver inte ÅFF långtidskontrakt om inte spelaren går med på en per automatik sänkning om de åker ur AS. Han grattade till en mycket bra och omtyckt spelare. Men sa samtidigt att ÖSK inte hade behövt ta i så mycket i lön, 75.000:- i månaden. Var även med en signonpeng som han inte visste storleken på. Sedan var han lite undrande till varför ÖSK satsar så mycket pengar på en 27-åring som är färdigutvecklad och inte går att sälja vidare med vinst. Kul att höra hur en liten anrik klubb funkar. De skrev med Sköld från Falkenberg redan i somras, nu har de extremt höga bud på honom innan han ens spelat en match för dem. De stoppar inga killar som vill bli proffs, på det sättet och ryktet bland spelare och agenter får de mycket gratis.
2013-11-16 22:19
DaSa

Inte Berisha och Moberg då?
Örebro DaSa
2013-11-16 19:45
Vad tror/tycker ni om Nkilis roll nästa år? Skall han fortsätta vara hjälpgumma och börja på bänken eller är han för bra för det?!

Jag tycker fortfarande att han passar bäst som mittback. Redan i år när han spelade på det centrala mittfältet så tyckte jag att han inte hann med. Han är duktig på att vinna boll men när han väl har den så har han ingen aning om var han har motspelarna och stressar sedan iväg en pass. Om han däremot skulle spela mittback så kommer vi kunna utnyttja hans bollvinnare egenskaper och han kommer samtidigt få tid på sig att slå sin pass. Men detta innebär också att jag vill se honom i startelvan, så jag hoppas på Moberg och Nkili som mittbackspar i premiären.
Örebro DaSa
2013-11-16 19:41
Intressant om taktik, kanske är dags att överge 4-4-2 och satsa på ngt nytt?!
Örebro DaSa
2013-11-16 18:25
Kan den nya anfallaren vara Pär Eriksson från Mjällby?! Känns inte som en omöjlig värvning och jag tror också att han skulle passa in i klubben. Sen skulle det kunna vara en hämnd för att de lurade på oss Pode:)

Med Pär och Crespo som jag även hoppas på så skulle vi få en trevlig anfallsbesättning som kommer att ge Peo lite alternativ.

fursten/ Utgår från att Eidur lyfter en fet lön, han kom hit som islands bästa mittback och Sjögren var desperat. Det bevisas ju av att han vägrar bryta kontraktet, för han kommer aldrig få i närheten en lika hög lön igen.

Orlok/ Skickas man till Island så tror jag inte man har ngn framtid i ÖSK. Bara ett sätt att få tillbaka lite av lönen. Det enda som kan vara bra med en utlåning dit är att spelaren växer som människa, som fotbollspelare så händer det ngt inte mycket.

Sen efter att ha sett intervjun med Axen och Kjäll så känner jag mig trygg att det kommer in bra värvningar hädanefter. Problemet är ju bara att vår "tillfälliga sportchef" verkar vara en av Sveriges sämsta förhandlare. Skulle vara intressant om ngn kunde pressa ÖSK på bakgrunden i Pode-gate. Om han inte hade en klausul så har jag mycket svårt att se att han skulle få förlängt.
Annons: