/fotboll/osk/forum/1633.aspx/fotboll/osk/forum/1633.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2013-12-26 11:37
minatankar, alla tolkar inlägg precis som de vill och önskar, det har jag erfarit en längre tid, men du är ju relativt ny här. Det är bara att vänja sig ...
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Saywee
2013-12-26 11:35
Jonas r, det var precis detta jag menade. Hade jag själv skrivit att jag hade varit på fest, hade mina svartvita ovänner tramsat igång ordentligt. Det verkar bara vara lite skillnad på vem som skriver OT, men mig stör det inte speciellt mycket, för jag hade en underbar juldag med familjen :)
AIK triffids
2013-12-26 11:01
Stefan Batan och en riktigt bra central mittfältare så är mittenpositionen säkrad
Örebro ÖSK FANS
2013-12-26 10:27
En Örebroare

När tror du Ytterbacken blir klar? Snart rimligtvis om han var nära?
Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-12-26 10:03
Örebro Jonas r
2013-12-26 10:00
Saywee (Örebro) 2013-12-26 09:37 minatankar, men precis som du, har jag ganska svårt för blåvitt :) Sedan skriver jag ju ofta det jag spontant tycker och hoppas att de som inte vill läsa mina inlägg behärskar skrållningstekniken ;) Snacka om att kasta sten i glashus. Du om någon kommer med ovidkommande i lägg allt för ofta. ps Hur kan en fest vara skryt ??
2013-12-26 09:39
@Saywee:
Men snälla du. Jag drog igång en debatt med ett inlägg i går eftermiddag men kunde inte delta i den under kvällen då debatten eskalerade. Det var ENDA anledningen till att jag berättade att jag var på en fest och tyckte det var kul att det blev en debatt. Jag är på flera tillställningar, resor och möten varje vecka, inte skriver jag om det. Tar för givet att det gäller alla andra skribenter också. Men visst, jag kunde hoppat över att nämna det eftersom det inte tillför något. Det bara blev så i spontaniteten, trots att jag var nykter och körde bil.:-) Om du nu tror att det är skryt för mig att som en parentes skriva att jag är på en fest, har du verkligen låga tankar om mig. Nej, Saywee, jag tror som tidigare när jag upplever det du skriver som oerhört annorlunda, att du driver med mig/oss.
AIK Saywee
2013-12-26 09:37
minatankar, men precis som du, har jag ganska svårt för blåvitt :) Sedan skriver jag ju ofta det jag spontant tycker och hoppas att de som inte vill läsa mina inlägg behärskar skrållningstekniken ;)
AIK Saywee
2013-12-26 09:33
minatankar, att du är på fest är väl oxå kanske lite skryt eller ovidkommande, eller ?
2013-12-26 09:20
2013-12-26 08:56
Saywee (Örebro) 2013-12-26 08:45 ÖSK-Saywee gillar även Gnaget :) ... å det gör fler tongivande skribenter i den svartvita forumdressen, men de vill nog inte skriva det, föredrar hellre att bli omtyckta och upptummade, hehe .,. Dumt av mig att ärligt avslöja sådant, hade nog blivit mer omtyckt om jag hållit det hemligt ? // Jag tror att det är få som skriver här för att få tummar, även om det för de flesta människor är kul med positiv respons. Jag tror de flesta skriver därför att man är engagerad i ÖSK och i fotboll och tycker det är givande att utbyta tankar och idéer. Vilka andra lag man också uppskattar tycker nog de flesta inte är så intressant att skriva eller läsa om på ett ÖSK-forum. Ska jag ändå kommentera andra klubbar föredrar jag ändå öppenheten hos stockholmsfotbollen framför IFK G resp MFF, eftersom jag upplever de sistnämndas spelare, tränare, styrelser och supportrar mindre ödmjuka och har svårare att uppskatta motståndarna. I tex AIK lyckas man ofta förena stark klubbkänsla med en erkänsla för andra. I IFK och MFF tycks inget annat än deras egna klubbar existera. Jag har därför alltid tyckt det är roligare att vinna över IFK och MFF än över AIK, Djurgården eller något annat stockholmslag. Så på så sätt har ju göteborgarna och malmöborna lyckats reta/sporra mig. :-) Man känner verkligen att stockholmarna uppskattar att ÖSK är tillbaka i AS. Tror för övrigt att AIK är en av få klubbar som uppvaktat ÖSK med blommor. Om det var när man åkte ur AS med önskan om återkomst eller när man kom upp igen, minns jag inte, kanske beroende på att AIK visat sådan uppmuntran flera gånger.
AIK Saywee
2013-12-26 08:56
Trivsrltorsten, kul att du åter skriver, jag vill fylla på med att jag även önskar 4. Playmaker 5. Playmaker ... då har vi fått ihop en helt ny "utetia" framför Oscar III ;) Attans vad VD-Karlsson lurade oss i Örebroaren i november, när han framförde att man trodde på "stommen" och bara behövde några "spetsar". Men å andra sidan, tar det väl ingen tid att spela ihop lite nya lirare, nej minsann, det här börjar redan nu se riktigt lovande ut. Å jag dom bara tror och gissar på en åttondeplacering. Undrar månntro om jag håller på att bli pessimist?
AIK Saywee
2013-12-26 08:45
ÖSK-Saywee gillar även Gnaget :) ... å det gör fler tongivande skribenter i den svartvita forumdressen, men de vill nog inte skriva det, föredrar hellre att bli omtyckta och upptummade, hehe .,. Dumt av mig att ärligt avslöja sådant, hade nog blivit mer omtyckt om jag hållit det hemligt ?
Örebro Trivseltorsten
2013-12-26 04:07
Skulle ha läst lite mer innan jag skrev, verkar vara fler som tänker som jag :)
Örebro Trivseltorsten
2013-12-26 04:05
Tjenare kära ÖSK:are, inte ofta jag skriver utan är oftast passiv läsare. Har inte noggrant följt dagarnas senare diskussioner men önskar själv denna lista till tomten för att vi skall etablera oss i AS nästa år. 1: Playmaker 2: Playmaker 3: Playmaker

Jorge Ortiz som var i AIK? När vi ändå är inne på Gnagarspåret? Fler idéer?

God jul ÖSK vänner
Örebro nyinflyttad
2013-12-25 23:48
Ser att ni efterlyser en playmaker. Efter att ha sett Podes samarbete med Fredrik Jensen i TFF, så är det kanske läge att plocka ner honom lite längre ner i planen för att få nytta av hans passningsskicklighet, Han känns inte som en toppforward utan används bäst när han får fylla på bakifrån. Så vitt jag förstått är det inte så han har använts hittills i Örebro.
Bara en liten reflektion
GOD FORTSÄTTNING !
2013-12-25 22:57
Örebro En örebroare
2013-12-25 22:49
Allt bra AIK-Saywee. :)
AIK Saywee
2013-12-25 22:43
Sweet Leaf, 22:08, jag slipar på ett nyårslöfte :)
AIK Saywee
2013-12-25 22:40
En örebroare, dåligt minne du har, är du ny här ?
Örebro John CapsLock
2013-12-25 22:32
@Asbjörn#10:

Ja förlåt. Jag kanske var otydlig. Jo jag läste det och håller med. Riktade mig inte heller mot dig med ordet "ni"

Jag försöker inte heller vara ironisk även om det kan verka så. Men jag hade/har helt enkelt inte fatta hur man kommit fram till bedömningen av hans höga nivå. För jag gör en mer "primitiv" bedömning och har bara utgått i från de matcher jag sett sista säsongen. Och som du indirekt säger tittar jag nog för mycket på dels hans räddningar, hans icke räddningar och misstag/felbedömningar. Men också tyckt han haft relativt lite att göra.

Hur mycket han talar och styr vet jag inte och i hur stor grad han har de andra egenskaperna utanför "tokräddningar" kan jag inte heller svara på. Den bedömningen gör andra här inne mycket bättre.

Angående om vad du sa om Isaksson så tycker jag iofs han fortfarande gör många bra räddningar och jag har inte sällat mig till dem som kritiserar honom. Jag har inte ens uppfattat den kritiken men det är möjligt att den finns. Men jag skulle gärna vilja se Johan Wiland få stå någon match av värde.

I övrigt ett bra inlägg från dig 21:49. Det är så man skapar konstruktiva debatter
Örebro En örebroare
2013-12-25 22:20
Saywee// Nej Pozniak var en forummedlem som hade det som nick som du fixa en spärr på. Kommer du ihåg?
Örebro Asbjörn#10
2013-12-25 22:16
John C, mitt inlägg var som sagt inte riktat som någon kritik eller liknande till dig eftersom du var tydlig med att du varken ville säga bu eller bä om honom. Började bara spåna lite allmänt kring hur folk ofta generellt bedömer målvakter. Att Oscar i nuläget skulle bedömas hålla "nästintill landslagsklass" tycker jag dock inte om man med landslag menar utöver januarisvängen. Potential finns dock där!
Örebro John CapsLock
2013-12-25 22:09
@Asbjörn#10 Du har så klart rätt i det och kanske inte detaljer jag tittat på i första hand. Är just därför så imponerad av er andra som inte bara som jag tittar på räddningar, luftspelet och till viss mån positioneringar och agerande i vissa situationer, att "ni" kunnat se att han håller nästintill landslagsklass Men du har 100% rätt att de är viktiga aspekter som utmärker en duktig målvakt.
Örebro Sweet Leaf
2013-12-25 22:08
Har vi med Asbjörns inlägg precis bevittnat årets proffsigaste inlägg här inne så här under årets sista dagar? Vågar man hoppas att 2014 för med sig fler inlägg och skribenter av den kalibern snarare än det tjafs vi fått uppleva de senaste veckorna? Hoppas att vissa skribenter tar det här med nyårslöften på allvar...
Örebro ÖSK FANS
2013-12-25 21:55
Ja en playmaker verkar inte prioriteras..väldigt tyst och inga rykten om en sådan.
Örebro Asbjörn#10
2013-12-25 21:49
Detta inlägg är nu inte riktat direkt till John Capslocks tidigare inlägg utan är egentligen bara lite allmänna tankar jag generellt funderade på kring målvaktsspel. Jag tycker det blir lite skevt när folk ständigt ska bedöma målvaktskvalité efter hur många "tokräddningar" en målvakt gör. Är det verkligen ett bättre målvaktsingripande att vara något ur position och tvingas korrigera det med att flyga som ett streck genom luften än att stå någorlunda rätt från början och bara behöva styra iväg samma boll? Ett klassiskt exempel på detta är när man runt landslaget hör folk som klagar på att Andreas Isaksson inte gör lika många "omöjliga" räddningar nu för tiden som han gjorde när han var yngre, att detta då skulle innebära att han är en sämre målvakt idag. I min värld är Isaksson en bättre målvakt idag än för 7-8 år sedan, förmågan att arbeta bort behovet av att behöva ta till "omöjliga" räddningar borde snarare lyftas fram som en styrka! Oscar är såklart fortfarande för oprövad för att nämnas som topp i Allsvenskan eller liknande men jag köper inte riktigt det här snacket med att han ännu inte blivit testad för att han inte behövde göra så mycket räddningar i år. Det finns så oändligt många övriga aspekter att ta hänsyn till kring målvaktsspel än just antal jätteräddningar. Hur styr han sin försvarslinje? Vilken trygghet inger han? Står han på rätt avstånd från linjen? Står han rätt i sidled? Hur rörlig är han? Håller han ständigt uppe 100-procentig fokusering? Hur stor gör han sig i olika situationer? Vilken spelförståelse besitter han? På samma sätt som man berömmer en spelare som Anders Svensson som kan få grejer att se simpla ut på planen bara för att han har läst vad som skall hända härnäst kan man även bedöma en målvakt med samma förmåga. Så även om Oscar inte gjorde så många tokräddningar under året så imponerade han ändå stort på mig i så många andra delar av sitt målvaktsspel!
Örebro John CapsLock
2013-12-25 21:48
@Gentile:

Ja jag håller med. Sen kan jag iofs tro att man inte skall underskatta en bra ytterback och dess betydelse för laget. Men playmaker måste vara prio #1

Jag hör inget om det. Inga rykten eller något. Läser inget om det. Men hoppas ÖSK söker. Men klockan tickar. Visst, vi har ett sommarfönster också, Och vi har ju fått vänja oss vid att en trupp aldrig är definitivt satt i mars

Funderar på om man jobbar på utlåningar också? Kanske måste ÖSK frigöra löneposter? Jag vet inte
Örebro John CapsLock
2013-12-25 21:40
Som tillägg kan jag väl nämna att ska man bara gå på insatsen 2013 i S1 så borde ju Falkenbergs målvakt också vara med på Januari-touren (Om den nu blir av. Läste att det var en del trassel. Men det kanske har löst sig). Han var ju riktigt bra

Örebro John CapsLock
2013-12-25 21:30
@minatankar (för sm-guld):

Jag tror att man tog ut honom för att syna honom närmare nu när man fick ett återbud. Jag skulle kunna utveckla det men orkar inte.

Men vad jag skrev är att jag baserar mitt omdöme enbart på hans spel i SE 2013 där han var bra men om hans insatser under denna säsong räcker för ge täckning för uttalande "Toppmålvakt i AS" och dylikt kan jag inte se.

Men för den skull kan han ju givetvis bli det. Jag har inte kompetensen att läsa ut hans potential som ni utan jag kan bara se det ur ett pragmatiskt perspektiv. Dvs senaste prestation och hur jag personligen uppfattat det.

Han kan säkert slå med buller och bång och bli kanon i AS. Jag bara skriver att det jag såg 2013 fick inte mig att skrika "Landslagsklass". Jag är bara så imponerad av många av er alla att ni utifrån säsongen i S1 nu senast kan se att han är en av Sveriges bästa. Ta det som en komplimang.

Annons: