/fotboll/osk/forum/1626.aspx/fotboll/osk/forum/1626.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-12-30 18:25
En annan sak vill jag ta upp i sammanhanget vad gäller spelsystem. Vet inte hur många framgångsrika tränare i världen som spelar 4-3-3 resp 4-4-2. Det enda jag kan säga är att det finns framgångsrika tränare i båda lägren.

Att vara rigid och bara kunna tänka sig det ena spelsystemet jämför jag med att vara vd i ett företag och bara kunna tänka sig en form av organisation. Så är inte fallet med en proffsig vd och så bör inte heller vara fallet med en proffsig tränare.
2013-12-30 18:05
@John CapsLock:
Visst har du rätt i att det är många saker som spelar in, att spelsystem går in i varandra, att det finns olika varianter av resp spelsystem och att spelarnas rörelsemönster är a och o. För mig är det ändå en stor skillnad att i utgångspositionen spela med tre innermittfältare än med två. Det senare gör att båda innermittfältarna behöver tänka för mycket defensivt, på bekostnad av offensiven.
Örebro John CapsLock
2013-12-30 17:42
@TommyS:
Nej jag håller med. Alla diskussioner om 4-3-3 blir mest av akademiskt intresse därför har jag inte gått in i de spekulationerna eftersom det har känts avlägset att Peo skulle börja spela med det. Man kan möjligen vända och vrida på 4-4-2 varianter 4-1-3-2 måste inte innebära nödvändigtvis mer offensivt spel för att man i större grad centrerar spelet än spelar mer på flanker. Egentligen tycker jag det är fel att ö.h.t tala om att den ena systemet är offensivare än det andra. T ex hävdade många under Sixten att man aldrig ville se det tråkiga defensiva 4-4-2. Men 4-4-2 kan vara väl så offensivt. Spelsystem handlar egentligen bara om utgångspositioner och det är sedan rörelsen, taktik och ambition som avgör om man är defensivt eller offensivt inriktad.
Örebro John CapsLock
2013-12-30 17:39
@Saywee:
Bomberna. Pluralis
Örebro Gentile
2013-12-30 16:54
äre Batan det handlar om är nog alternativen Bajen eller Assyriska, har svårt att tro att turkarna lägger några större slantar på en 29 årig ytterback(29 i mars) men,jag kan ha fel!(har hänt förr,även om det var länge sedan,haha)
Örebro En örebroare
2013-12-30 16:46
ÖSK fans// Vet ej. Verkar som han har alternativ.
AIK Saywee
2013-12-30 16:31
I morgon smäller bomben !!!
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro ÖSK FANS
2013-12-30 15:55
En örebroare

Hur ser det ut då? Positivt?
Örebro En örebroare
2013-12-30 14:42
Inga nyförvärv idag.
Örebro TommyS
2013-12-30 13:54
4-1-3-2 ser jag som den mer offensiva varianten av en 4-4-2-diamant. Med rätt förstärkning på innermittfältet tror jag att vi mycket väl att kan komma att spela så som grundspel 2014. Under 2013 blev grundspelet med två innermittfältare som skjunker djupt i uppspelsfasen mindre extremt än i början på säsongen så Peo är inte helt dogmatisk. Men med det sagt. 4-3-3 passar visserligen Nordin men kom ihåg att Peo spelade med två anfallare till och med när vi inte hade en endaste tillgänglig (minnes Yasin/Astvald på topp 2012). Jag tror inte att han överväger övergång till 4-3-3.
Örebro Jonte R
2013-12-30 13:44
minatankar// 4-3-3 skulle jag också föredra även om ÖSK med nuvarande trupp för ett dilemma om man vill spela Hasani och Crespo. Kan dock se Hasani spela på en kant och skära in så det skulle nog gå att spela så. Jag tror dock inte Peo vill spela så men jag hoppas gärna att jag har fel på den punkten.
Örebro Roswall
2013-12-30 12:44
Edit: dubbel. Kan väl ändå passa på att slänga in en förhoppning på lite tyskt spel med hög press och snabb fotboll. Kvicka yttrar som kontrar sönder motståndaren, det tycker jag är djupt underhållande!
Örebro Roswall
2013-12-30 12:44
Enligt vårens spelschema spelar vi bara hemmamatcher på veckodagar. Är inte det ganska ovanligt? Måndagar känns ju som en klassisk matchdag, men annars känns det nytt. De sex hemmamatcherna under det nu släppta schemat spelas på följande dagar: Må II On I Tor I Fr II
2013-12-30 12:10
@Jonte R:

Det är väl inget som hindrar att ytterforwards skär in på motsvarande sätt och där backarna följer med upp. Vill minnas att både Porokara och Astvald gjorde så.

Det enda jag kan tycka är synd med dagens ÖSK-spelare är att inte Hasani och Crespo skulle rymmas intill varandra i 4-3-3. Därför tycker jag man skulle pröva en kompromiss med ett 4-1-3-2-spel där man säkrar innermittfältet och har två mittforwards.
Örebro Gentile
2013-12-30 11:58
mina tankar 11.19 nä absolut inte!ambitionen måste ju alltid vara att spela konstruktiv fotboll men en dröm vore ju att truppmässigt ha alternativen i de fall spelet går i baklås, ibland måste man nog på den här nivån vara lite cynisk o kunna "skava" till sig några poäng på bortaplan mot på papperet bättre motstånd när spelet inte "klickar" , olika spelartyper och att kunna anpassa spelsystem efter situation tror jag är ett måste! men som svar på din fråga,Nej jag tycker inte att vi ska gå in med ambitionen att spela "grisfotboll" varken mot bättre eller sämre motstånd, men ibland räcker det tyvärr inte med ambitioner utan man kan hamna i den situationen att poäng krävs o då måste alternativa spelare/spelsätt finnas!
Örebro Jonte R
2013-12-30 11:46
minatankar/ Det innermittfältet skulle fungera utmärkt i ett högt press-spel där vi skulle vinna mycket boll högt upp och på sätt äga taktpinnen i matchen. Peo verkar dock föredra 4-4-2 där yttrarna skär in och överbelastar motståndarnas backlinje när även ytterbackarna följer med upp.
2013-12-30 11:30
@TommyS:

Nordin behöver en grovjobbare bredvid/bakom sig och kommer helst till sin rätt i ett 4-3-3-spel. I höstas tvingades han spela med utgångspunkt långt ner i egen planhalva och spelade mer fram till en annan framspelare., ofta Hasani eller någon av yttermittfältarna.

Med RÅP som defensiv mittfältare och med Saied och Nordin framför sig i ett 4-3-3-spel, tror jag inte det är många innermittfält som hänger med i svängarna, oavsett hur meriterade de än är på pappret.
AIK Saywee
2013-12-30 11:24
minatankar (för sm-guld) (Örebro) 2013-12-30 10:15 @Saywee: Du missar inte ett tillfälle att misskreditera Nordin. Undrar varför? Jag bara undrade, John brukar ju våga skoja lite ibland, även om forumet numera är ganska präktigt. Tänkte lite på motgångssupporterns statistiska inlägg där Nordin även ingick. Tror att han är för bra för ÖSK, därför gör han nog helt rätt i att satsa på att prestera i en svensk storklubb.
2013-12-30 11:19
@Gentile:

2010 spelade vi fullständigt ut både Helsingborg och Elfsborg på hemmaplan.

Tycker du att vi 2014 ska gå in på planen med föreställningen att vi inte har en chans att föra spel mot på pappret bättre motstånd, utan att vi i stället ska satsa på att spela hälseneskavare?
Örebro TommyS
2013-12-30 10:48
@Motgångssupportern:

Nordin har bara varit en "poängspelare" under en säsong, 2010. 2008 i viss mån, men då användes han ju delvis som center. 2009, som jag tror att alla ÖSK-are tyckte var en bra Nordin-säsong, så gjorde han ett mål och ett assist på 27 matcher (26 från start). Tycker alltså att poäng är ett dåligt mått på Nordins prestation, även om det gav honom en extra dimension 2010 som gjorde honom till en av allsvenskan absolut bästa spelare.
Örebro go_osk (We are on the road again!)
2013-12-30 10:41
Jag hoppas att Tobias Nilsson och/eller Boris Lumbana lämnar och hamnar i en klubbar där de har möjlighet att få mer speltid. Om så sker så öppnar det upp för ytterligare förstärkningar.
Örebro Gentile
2013-12-30 10:40
drömmen och ambitionen måste vara att spela underhållande fotboll och att VINNA matcher,därför kan man önska att spelartruppen anpassas efter olika scenarion beträffande matchbild,skadeläge osv,jag menar bara vi kanske som nya i serien inte kommer att föra spelet på samma sätt som vi gjorde i ettan,men vi måste ändå föra spelet mot jämnbördigt o sämre motstånd därför är en spelskicklig innermittfältare ett måste! sedan om denne spelmotor heter Nordin eller något får vi se,kanske duger Saied mot jämnbördiga och sedan spela två hälseneskavare på innermitt mot bättre motstånd. tror nog att Ljung o Axen löser detta!
Örebro ÖSK FANS
2013-12-30 10:36
Mohammed har ju varit skadad länge och Tobbe verkar också vara skadad från och till, intr bra!!
2013-12-30 10:30
@Saywee:

Vad är det för kommentar?

Före det att Gerzic anslöt i somras så var nog tanken att Said skulle axla rollen som playmaker.
Örebro ÖSK FANS
2013-12-30 10:16
Minatankar

Håller absolut med dig..men frågan är hur ÖSK tänker?

Ge oss Nordin!
2013-12-30 10:15
@Saywee:

Du missar inte ett tillfälle att misskreditera Nordin. Undrar varför?
2013-12-30 10:13
@ÖSK FANS:

Nu är vi tillbaka till en tidigare debatt där det fanns många här på forumet som menade att det inte hade någon större betydelse hur man spelade, bara man vann matcherna.

Samtidigt var vi många som menade att det var angeläget att stå för en underhållande och teknisk fotboll som lockar publik, sponsorer och duktiga spelare och som ger ÖSK goodwill.

Jag anser att detta är en policyfråga för styrelsen. Det är styrelsen som ska fastställa grunderna i det fotbolllsspel som tränare och spelare ska hålla sig till.
Inte i detalj, naturligtvis, men just detta att man ska ha ett spelande lag är något man kan fastställa.

I så fall ska det inte vara tillåtet att bygga spelet på långbollar över ett mittfält som saknar en playmaker.

En annan policyfråga som styrelsen kan besluta om är att truppen varje år ska tillföras minst två spelare ur de egna U-trupperna och att sportchef och chefstränare har att hålla sig till det. Det långsiktiga får aldrig glömmas bort.
Tränare, spelare, vd och styrelse kommer och går, men klubben består.
2013-12-30 10:11
Precis som ÖSK Fans skrev så var min spontana tanke när jag läste artikeln att Batan skriver på inom kort. Varför skulle Sköldmark annars gå ut i media och bekräfta ÖSK:s intresse?
Örebro TommyS
2013-12-30 10:04
@ÖSK FANS:

Har tänkt på samma sak. Vill också se Nordin som jag skrivit många gånger, men ÖSK verkar bygga ett lag för lågt försvarsspel och snabba omställningar om man ser till de kvaliteter som tagits in hittills.
Örebro ÖSK FANS
2013-12-30 10:02
Kanske inte behövs en playmaker till denna säsong då vi förmodligen inte är lika spelförande? Fler spelare kan slå lite enklare bollar nu när vi har Crespo. Kanske vill Tränarna ha ett mer köttande mittfält likt Göteborg? ?

Tror själv att vi behöver en mittfältare som kan hålla i Bollen när det behövs och där finns det ingen i Allsvenskan som är bättre än Nordin när han är i form.

Annons: