/fotboll/osk/forum/1624.aspx/fotboll/osk/forum/1624.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro John CapsLock
2013-12-30 23:31
.
Örebro ÖSK FANS
2013-12-30 23:28
Persan

Super1an i all evighet eller Allsvenskan? Svårt val? NOT!!
Hammarby Persan
2013-12-30 23:27
Örebro eller Stockholm? Svårt val... not..
AIK Saywee
2013-12-30 23:15
John, vi är nog lite inne på samma tankar, det får inte bli lika låst som i Stiga's bordsspel ... ... lite flexibilitet har ofta överraskat motståndare.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro John CapsLock
2013-12-30 23:10
@Leper:
Tvärt om, du förstår mer än du tror. Det är det jag tidigare menade att det handlar så väldigt mycket om rörelse och taktiska omdisponeringar under spelets gång. Vad som jag kan tycka dock är viktigt är att man disponerar spelare för de olika rollerna och det är viktigt att tränaren har det i sin låda. Jag menar hur väl funkade Sixtens 4-3-3 2011/2012?
Örebro John CapsLock
2013-12-30 23:04
@minatankar (för sm-guld):
Jag tror Sunnanå damfotboll (hette dem så?) någon gång på 80-talet eller så tog ett styrelsebeslut på hur laget skulle spela (attraktiv fotboll). Det ledde till att laget åkte ur för att man inte hade material att spela det spelet styrelsen krävde. Jag tänker inte utveckla det mer. Det får var och en göra
AIK Saywee
2013-12-30 22:52
Leper, jag tycket också att det är lurigt. När vi har hörna eller ett långt gånget anfall kan det upplevas som "typ" 1-2-7 Vid det omvända när vi försvarar oss kan det se ut som "typ" 8-1-1 Det liksom ändrar sig hela tiden.
Örebro Leper
2013-12-30 22:07
4-4-2 eller 4-3-3?

Tycker att det där med spelsystem är svårt. Förstår säkert inte tillräckligt.

Men jag tänker att 4-3-3 lika gärna kan kallas 4-5-1 om det är tillbakadragna yttrar.

Samtidigt kan 4-4-2 med en tillbakadragen Hasani också kallas 4-5-1.

Och 4-4-2 med offensiva yttrar, blir då 4-2-4.

4-4-2 med offensiva yttrar OCH offensiva ytterbackar. Blir ju 2-4-4?

Förstår då inte hur man kan hävda att det ena systemet är bättre än det andra, känns lite mer komplext än så. Om det vore så enkelt.

Örebro Asbjörn#10
2013-12-30 22:01
En av Nordens tyngsta elefanter värvar en spelare som aldrig blommade ut hos oss. Det enda egentliga bestående minnet man har av honom är väl målet i debuten mot AIK. Tyvärr tror jag han kom till oss i fel tid, den destruktiva hösten 2011 när laget inte fungerade alls. I ett lag som inte fungerar är det inte lätt att visa framfötterna. Han är väl vad jag har förstått även numera ordinarie i finska landslaget så kvalité besitter han nog allt.
Örebro Jonas r
2013-12-30 20:01
dessutom är det väl Assyriska som bestämmer och inte batan dvs vrf skulle dem sälja till en konkurrent kan ju inte vara så stor skillnad mellan buden ifall vi bortser från Turkiet.
Örebro ÖSK FANS
2013-12-30 19:38
Ja vi får se..jag har ingen aning utan lyssnar bara på andra ;) jag hoppas fortfarande på Batan
Örebro T8
2013-12-30 19:24
Inte så länge sen som det var 100% att RÅP nobbade halva Norden. ;)
Örebro Gentile
2013-12-30 18:59
@ÖSK FANS:

hoppas vi har fel! tror det kommer att ta två säsonger för Bajen att ta sig upp,då är Batan inne på sitt 31a ,borde välja ÖSK om inte ambitionsnivån är lägre än vad man kan tro,som någon var inne på tidigare, kanske hellre superstar på söder än en i mängden i allsvenskan,tror annars att han är riktigt kompetent som ytterback.
Örebro Jonas r
2013-12-30 18:44
instämmer med mina tankar. Även om Peo har en tydlig spelidé upplever jag att han kan tänka sig ändra sig ifall det är något som ej funkar. Känns som hela tränartrion är nyfikna och ständigt vill förbättra och utveckla laget.
Örebro Jonas r
2013-12-30 18:39
tråkigt isf. Tror nog de flesta väljer bajen i allsvenskan. Att han väljer dem i S1 kan bara betyda att han räknar med att dem går upp nästa år. Han gamlar verkligen med sin karriär genom att välja bajen.
Örebro ÖSK FANS
2013-12-30 18:31
Batan väljer Hammarby säger en snubbe som verkar ha koll...Bara vänta och se då....
Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-12-30 18:25
En annan sak vill jag ta upp i sammanhanget vad gäller spelsystem. Vet inte hur många framgångsrika tränare i världen som spelar 4-3-3 resp 4-4-2. Det enda jag kan säga är att det finns framgångsrika tränare i båda lägren.

Att vara rigid och bara kunna tänka sig det ena spelsystemet jämför jag med att vara vd i ett företag och bara kunna tänka sig en form av organisation. Så är inte fallet med en proffsig vd och så bör inte heller vara fallet med en proffsig tränare.
2013-12-30 18:05
@John CapsLock:
Visst har du rätt i att det är många saker som spelar in, att spelsystem går in i varandra, att det finns olika varianter av resp spelsystem och att spelarnas rörelsemönster är a och o. För mig är det ändå en stor skillnad att i utgångspositionen spela med tre innermittfältare än med två. Det senare gör att båda innermittfältarna behöver tänka för mycket defensivt, på bekostnad av offensiven.
Örebro John CapsLock
2013-12-30 17:42
@TommyS:
Nej jag håller med. Alla diskussioner om 4-3-3 blir mest av akademiskt intresse därför har jag inte gått in i de spekulationerna eftersom det har känts avlägset att Peo skulle börja spela med det. Man kan möjligen vända och vrida på 4-4-2 varianter 4-1-3-2 måste inte innebära nödvändigtvis mer offensivt spel för att man i större grad centrerar spelet än spelar mer på flanker. Egentligen tycker jag det är fel att ö.h.t tala om att den ena systemet är offensivare än det andra. T ex hävdade många under Sixten att man aldrig ville se det tråkiga defensiva 4-4-2. Men 4-4-2 kan vara väl så offensivt. Spelsystem handlar egentligen bara om utgångspositioner och det är sedan rörelsen, taktik och ambition som avgör om man är defensivt eller offensivt inriktad.
Örebro John CapsLock
2013-12-30 17:39
@Saywee:
Bomberna. Pluralis
Örebro Gentile
2013-12-30 16:54
äre Batan det handlar om är nog alternativen Bajen eller Assyriska, har svårt att tro att turkarna lägger några större slantar på en 29 årig ytterback(29 i mars) men,jag kan ha fel!(har hänt förr,även om det var länge sedan,haha)
Örebro En örebroare
2013-12-30 16:46
ÖSK fans// Vet ej. Verkar som han har alternativ.
AIK Saywee
2013-12-30 16:31
I morgon smäller bomben !!!
Örebro ÖSK FANS
2013-12-30 15:55
En örebroare

Hur ser det ut då? Positivt?
Örebro En örebroare
2013-12-30 14:42
Inga nyförvärv idag.
Örebro TommyS
2013-12-30 13:54
4-1-3-2 ser jag som den mer offensiva varianten av en 4-4-2-diamant. Med rätt förstärkning på innermittfältet tror jag att vi mycket väl att kan komma att spela så som grundspel 2014. Under 2013 blev grundspelet med två innermittfältare som skjunker djupt i uppspelsfasen mindre extremt än i början på säsongen så Peo är inte helt dogmatisk. Men med det sagt. 4-3-3 passar visserligen Nordin men kom ihåg att Peo spelade med två anfallare till och med när vi inte hade en endaste tillgänglig (minnes Yasin/Astvald på topp 2012). Jag tror inte att han överväger övergång till 4-3-3.
Örebro Jonte R
2013-12-30 13:44
minatankar// 4-3-3 skulle jag också föredra även om ÖSK med nuvarande trupp för ett dilemma om man vill spela Hasani och Crespo. Kan dock se Hasani spela på en kant och skära in så det skulle nog gå att spela så. Jag tror dock inte Peo vill spela så men jag hoppas gärna att jag har fel på den punkten.
Örebro Roswall
2013-12-30 12:44
Edit: dubbel. Kan väl ändå passa på att slänga in en förhoppning på lite tyskt spel med hög press och snabb fotboll. Kvicka yttrar som kontrar sönder motståndaren, det tycker jag är djupt underhållande!
Örebro Roswall
2013-12-30 12:44
Enligt vårens spelschema spelar vi bara hemmamatcher på veckodagar. Är inte det ganska ovanligt? Måndagar känns ju som en klassisk matchdag, men annars känns det nytt. De sex hemmamatcherna under det nu släppta schemat spelas på följande dagar: Må II On I Tor I Fr II
2013-12-30 12:10
@Jonte R:

Det är väl inget som hindrar att ytterforwards skär in på motsvarande sätt och där backarna följer med upp. Vill minnas att både Porokara och Astvald gjorde så.

Det enda jag kan tycka är synd med dagens ÖSK-spelare är att inte Hasani och Crespo skulle rymmas intill varandra i 4-3-3. Därför tycker jag man skulle pröva en kompromiss med ett 4-1-3-2-spel där man säkrar innermittfältet och har två mittforwards.
Annons: