/fotboll/osk/forum/1612.aspx/fotboll/osk/forum/1612.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2014-01-13 22:53
Det finns alltid tvivlare och pessimister, men det är ju så jädra tråkigt :(
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Visionen
2014-01-13 22:45
länken också... såklart!
AIK Saywee
2014-01-13 22:43
jag tror att tränartrojkan och klubbens beslutande har en bra koll på läget .., ... litar på att de gör jobbet :) Äntligen vågar jag tro på framtiden ...
Örebro Visionen
2014-01-13 22:43
DaSa//
Förträffligt att du tar dig tid att gå igenom potentiella vänsterbackar utefter profil och omdöme i parallell till PEOs spelsystem. Jag får erkänna att jag inte har någon större koll på Arvidsson, så jag tog mig en titt på den officiella statistiken på Svff's hemsida (se länk).

Något som jag tycker sticker ut i hans personliga statistik är att Arvidsson gjorde sina bästa säsonger (poängmässigt) 2009 (9p) & 2011 (10p), bägge i superettan vilka även var de säsonger som Åtvid avancerade.

Jag tog mig tillfället att jämföra Arvidssons 6 Senaste säsonger med Wowoahs 6 senaste.

Arvidsson har de senaste 6 säsongerna 2008-2013 startat 137 matcher för Åtvidaberg samt 9 matcher för Djurgården och totalt skrapat ihop 31p (varav 14p kom via assist) vilket utgör ett snitt på ca 0,21ppm alternativt 5,16pps

Wowoah har de senaste 6 säsongerna 2008-2013 startat 161 matcher för ÖSK och skrapat ihop totalt 26p (varav 21p kom via assist) vilket utgör ett snitt på ca 0,16ppm alternativt 4,33pps.

Bra att tillägga här är att i;
Arvidssons totalsummor skedde 81 starter samt 21p i Superettan respektive 65 starter samt 10p (varav 7p kom via mål = 70%) i Allsvenskan.

Wowoahs totalsummor skedde 18 starter samt 3p i Superettan respektive 143 starter samt 23p (varav 5p kom via mål = ca 20%) i Allsvenskan.

Wowoah är född 1976 medan Arvidsson är född 1985 differens på 9år.

Summa: Enkelt sagt är den 9år yngre Arvidssons en vänsterback som gärna tar eget avslut samtidigt som den 9år äldre Wowoah är en vänsterback som föredrar att smeka fram bollen till en medspelare i position. Framspelaren brukar vara ”bollkladdaren” samtidigt som avslutaren brukar ses som den ”raka-spelaren”. Avslutaren vill snarast hamna i läge medan framspelaren gärna väntar in lagkamrater. Avslutaren adderar, framspelaren dividerar. Avslutaren vill ta chansen, framspelaren vill ge chansen (Ja, jag kan fortsätta så här men nu får det vara nog).

Det intressanta med Arvidsson vore i mitt tycke hur fotbollen från vår vänsterkant skulle se ut med honom på plan. Speciellt när den lilla analysen här ovan ger mig intrycket av att han och vovven är två olika ”typer” av vänsterbackar. Arvidsson verkar höja sin nivå när laget trummar på medan Wowoah levererat jämtskägg.

Minatankar, En örebroare//
Tydliga och sjyssta förklaringar till Saywee.

Saywee//
Fotboll är färskvara, varje vecka har du som spelare, ni som lag, en (oftast) chans som inte kommer igen, att ta tillvara på och prestera på topp för att nå det uppsatta målet.

Spelarna är komponenter i en maskin som har sitt mål och därmed sitt tydliga prestandakrav. Felaktiga komponenter sänker i bästa fall prestandan och i värsta fall totalförstör de maskinen. Men i bägge fall är en maskin som konstruerats av felaktiga komponenter dömd att kollapsa. Tränarna är mekanikerna som ska smörja och bygga ihop maskinen, åt ägaren som är medlemmarna som utgör klubben. Som i sin tur vill ha ett skrytbygge att känna sig stolta över och visa upp det för omvärlden. Välkommen till verkligheten... Att förlora kan och får aldrig vara ett alternativ!

Utbytt//
Tack, härligt att du delar den känslan.

36310099B//
Här kom ett till, jag får ursäkta längden men jag hoppas samtidigt att du finner även detta inlägg som läsvärt. Hur som så vill jag tacka dig för att du tog dig tiden att läsa det. Tack!
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-01-13 22:37
Namn: pemo Sänt: 2014-01-13 22:14 // Varför skulle du inte tordas komma med inlägg? :-) Du har många bra synpunkter. Delar bl a dina synpunkter på vilka lag vi i första hand kommer att få konkurrera med om bra placeringar. Men som du vet kan alla lag överraska positivt. Vi får bara hoppas på att det blir ÖSK. Och det tror jag är mycket möjligt med ytterligare ett par bra värvningar. Delar också din synpunkt vad gäller fjolårets problem med målskyttet. Det var många lag som gjorde fler eller ungefär lika många mål som vi. Vad jag inte håller med dig om är att man skulle avvakta att redan nu jobba för att avveckla några spelare. Det arbetet kan enligt min uppfattning tyvärr inte vänta. Det kan ta tid och i takt med att veckorna och månaderna går så blir det allt färre spelare kvar att rekrytera. Och som jag tidigare skrivit; jag tror inte att man är beredd att satsa på 2-3 nya spelare inkl reservmålvakt och att lyfta in några av de yngre talangerna, som du mycket riktigt propagerar för, innan dess man kunnat avveckla 3-4 spelare. I annat fall riskerar man en trupp på närmare 30 spelare och det tror jag inte man är intresserad av varken sportsligt eller ekonomiskt.
AIK Saywee
2014-01-13 22:36
En örebroare (Örebro) 2014-01-13 22:03 @Saywee: Behöver jag inte, du kan göra det om du vill men jag känner jag kan prata fritt här. Och jag kan skriva fritt, eller ?
AIK Saywee
2014-01-13 22:20
pemo, forumet lever :) Ett riktigt bra inlägg !
Örebro pemo
2014-01-13 22:14
Gott nytt på er. Läser och funderar om man törs komma med förslag?
Några spolar Hagge och tror inte han duger. Då är han en av de mest rutinerade allsvenska spelarna i vår trupp? Kreativ mittfältare? Men det är ju inte det spelet som PEO vill ha. Inte var väl Nordin speciellt kreativ i höstas, utan spelade som PEO ville. Vänsterfotad vänsterback? Ja, det är väl kanske en fördel, men det finns många bevis på att man kan vara landslagsmässig på "fel" kant.

Om jag skall tro som realist, så kommer vi att få kriga ihop med FFF, BP , Gefle , ÅFF , HBK , MaIF och ( faktiskt KFF ) i den nedre regionen. Och då tror jag att vårt lag räcker rätt långt. Vi har inga direkta stjärnor utan kommer att bli ett fruktansvärt tungt kollektiv att möta. Jag ser hellre att man utvecklar våra ungdomar och satsar på stommen än att värva avdankade gamla utlandsproffs som är på väg ner.

Vårt fortsatta stora problem är ju målskyttet. Vi släppte in minst mål i SE och förlorade minst matcher. Men gjorde inte flest mål!
Nu har vi två , tre snabba yttrar och kan förhoppningsvis få spela på kontring. Och då kanske det släpper lite på målskyttet också.

Jag tittar både på allsvenskan och SE i TV varje omgång, så jag har sett många matcher under 2013 och det är inte så stor skillnad på toppen i SE och botten i allsvenskan. Viktigast är att få en bra start.

Jag vill inte redan nu plocka bort några ur truppen, men hoppas som sagt att några unga får chansen. Kan man vara 18 år och spela serie A bör det väl rimligtvis också finna några talanger hos oss. Ge dem chansen.

Naturligtvis kan man inte luta sig mot tonåringar, men de skall heller inte behöva vänta tills de är 22 innan de får chansen.

Av gamla truppen så hoppas jag att Berger kan komma tillbaka i "gammalt" slag och att Hagge visar samma hjärta som i år.

Intressant att jag skrev om RÅP ( kanske inte här, men på ett annat forum ) redan tidigt i oktober. Tyckte vi saknade en sådan spelartyp och trodde inte han skulle bli kvar i AIK. Annars har jag svårt att tänka på andra spelare som skulle passa i ÖSK och som dessutom är intresserade av Nerikeslätten.

Nåja, ursäkta det långa inlägget, men jag ser fram mot lite träningsmatcher, så man kan få sina tankar testade.
Och sen hoppas jag faktiskt att Nordin skall lyckas i Göteborg och bevisa at han passa i ett topplag. Men det blir tufft.
De har ju kvar samma tränare.

Annars kan ju en "frysboxare" (Iboananikie ? ) blomma ut i rätt omgivning.
Så, byt plats med Pode och Boris. Kan i alla fall inte bli värre. :)
Örebro En örebroare
2014-01-13 22:03
@Saywee:

Behöver jag inte, du kan göra det om du vill men jag känner jag kan prata fritt här.
AIK Saywee
2014-01-13 21:59
Pm'a
Örebro En örebroare
2014-01-13 21:58
@Saywee:

Skulle man googla känslig är jag övertygad om att en bild på dig skulle komma upp. Ont om tid? Du lever på det här forumet.
Haha herregud.
Örebro Leper
2014-01-13 21:50
@minatankar (för sm-guld):

Håller med. Tycker också att det är viktigt att , som jag säger, "göra oss av med" de spelare som inte tillför något, så att vi frigör lön att värva en playmaker OCH en vänsterback.

Att vi hittills "misslyckats" med värvningarna på vänsterbacken tror jag beror på att vi inte har ekonomin att erbjuda.

AIK Saywee
2014-01-13 21:48
Snälla, ställ inga frågor eller inlägg till mig, jag får snart ont om tid, andra saker i livet har blivit viktigare. Men jag hejar på ÖSK, det har jag alltid gjort :)
AIK Saywee
2014-01-13 21:44
En örebroare (Örebro) 2014-01-13 21:37 Saywee 21:35, Vad gjorde jag nu?? Hur skall jag kunna veta det, känner bara att du vill få bort mig från detta forum ... ... och en känsla hos en människa är inte lätt att ändra på ...
AIK Saywee
2014-01-13 21:40
Willy Foo Foo, 21:34, det är precis det jag har i mina framtida funderingar ... ... lyckas inte Nordin med din satsning för IFK. så kanske ÖSK avvaktar ... ?
Örebro En örebroare
2014-01-13 21:37
Saywee 21:35, Vad gjorde jag nu??
AIK Saywee
2014-01-13 21:35
En örebroare, 20:18, jag har förstått att vi skall kommunicera via pm, jag kollar varannan vecka. Svarar inte och vill helst inte bemöta dina inlägg, av omtanke för andra skribenter. Jag har slutat med talgoxar och räkor och monologer, men hejar fortfarande på SPORT ... jag liksom bryr mig o andras åsikter och orkar inte hata ...
Örebro Willy Foo Foo
2014-01-13 21:24
@Saywee:

En variant kan ju vara att man "inväntar" Nordin för att se hur det kommer gestalta sig där. Tror @Mina tankar skrev om olika möjliga hypotetiska scenarior runt Nordin för en tid sedan

Nu vet jag inte om det är så men ponera att man har is i magen och vill se utfallet i Göteborg och det faller ut väl sett ur Nordins perspektiv då är frågan om man måste vänta till sommaren innan man kan hitta en sådan spelare? När går fönstret ut. Är det 31:a mars?

Örebro Willy Foo Foo
2014-01-13 21:20
@minatankar (för sm-guld):

Vi får hoppas att det är så! Fast man tycks ju ha råd att leta efter en back? Men man kanske anser att en mf kommer kosta mer
AIK Saywee
2014-01-13 21:20
Många skriver att klubben måste värva en vänsterback och en kreativ mittfältare, snarast, för att inte ... ja vadå? Annars är vi idioter ... eller ? Tänk om klubben har kännedom om sådant som vi inte känner till? Tänk om man vill avvakta och se hur inledningen av träningssäsongen artar sig, för ÖSK och för andra lag, allt kan hända och tyvärr är skaderiskerna stora :( Vet att det är bra, att spela ihop ett lag på och utanför planen, i god tid, men jag har en känsla av att våra tränare och klubben avvaktar lite ....
Benny Böckling
2014-01-13 21:09
Hellre en ny playmaker in än en vänsterback. På vänsterbacken kan både Björnquist och Mensah göra det bra. Som playmaker räknar jag bara Saeid. Tobbe Nilsson är alldeles för trög och otekniskt, Nkili, RÅP och Boris är mer åt det defensiva. Vi minns ju senast 2012 när PEO körde på benknäckartaktik och hade Boris och Hagge på mitten, jag hoppas att han inte tänker körs på något liknade den här säsongen. Berger har jag gett upp hoppet om, skänk till Degen.
AIK Saywee
2014-01-13 21:05
Vad är det som säger att vi som skriver på forumet vet bättre än klubben, än "de" som lever nära laget och spelarna dagligen? Inte vet jag, men vi kan ju bara fortsätta att gissa, hoppas och tro på vårt kära ÖSK. Vad annat kan vi göra :)
2014-01-13 21:02
Namn: Willy Foo Foo
Sänt: 2014-01-13 20:53 Ändrat: 2014-01-13 20:53:54
//

Gör samma bedömning som du över olika alternativ.

Vill ändå tro på att man av något skäl mörkar sitt intresse för en nyrekrytering av en playmaker av hög kvalitet. Tror att man först vill ha klart med nya lag till de spelare man behöver avveckla Det är därför jag nedan skrivit att detta är det mest angelägna för stunden.
AIK Saywee
2014-01-13 20:56
Har precis avslutat ett samtal med en gammal gnagarvän som jobbar i Solna ... Crespo - behöver förtroende, kan bli hur bra som helst :) RÅP, är en stålman, en fantastisk kämpe för sitt lag, som mittback eller på mittfältet :) DG, kommer att ge oss mål och assist :) Heja SPORT !!!
Örebro Willy Foo Foo
2014-01-13 20:53
Ett lag står sällan och faller med en ytterback men man kan definitivt falla med en svag ryggrad, dvs mittfältet. Uppriktigt sagt bryr jag mig inte särskilt mycket om vänsterbackplatsen och Batan hit eller dit för tillfället och att jag är säker på att vi kan täppa till där på det ena eller andra sättet. Däremot bekymrar det mig att alla rykten pekar endast på en jakt på en vä.ytterback och ingen på en konstruktiv mittfältare. Eller då mörkar ÖSK det jäkligt bra. Men om vi skall bygga hela den konstruktiva biten på Saeid, Tobbe eller Boris får jag krypningar i magtrakten av oro. Inget ont om dem men de är inte särskilt rutinerade på denna nivå och borde vara andra valet och växa in i laget på sikt. Alternativet är om de överväger Pode eller Kalle som offensiv mittfältare. Trelleborgsnubben som var här inne menade ju att det är där Pode kommer till sin rätt och en position han ofta hade i Trelleborg. Ett annat alternativ är ju att ha två lågt liggande trashspelare på mittfältet, typ RÅP och Nkili och låta andra sköta tangon.
Örebro En örebroare
2014-01-13 20:18
@Saywee:
Precis som på ett företag behöver man anställda som levererar så firman kan bli bättre, då funkar det inte ifall man har anställda som drar in plus minus noll. Man kan dra dra den liknelsen med ett fotbollslag, för att kunna utvecklas som spelare och lag behöver man möta så bra spelare som möjligt och ett sätt kan vara att spela med dem och möta dem på träning varje dag. Sen slukar vissa spelare mer i lön och vissa mindre då kanske det gäller att dem högavlönade spelarna verkligen levererar. För att du ska förstå så kan jag väl säga som ett exempel Om Tobias Grahn jobbade som en vanlig dödlig anställd på ett företag, Vi kan säga att dem säljer glass. Och så hade Tobbe bäst lön av alla. Och Tobbe skulle vara den som drev glass firman framåt på företaget men så var han väldigt ofta sjuk och när han väl var på jobbet så sålde han dåligt eller levererade bara okej på sitt glassjobb och så hade hans kollega Boris sålt lika mycket glass som Tobbe men ändå så tjänade Boris bara hälften så mycket som Tobbe gör. Blir lite orättvist då va? Då kan det behövas att man tittar på nya lösningar i firman. Rätt enkelt egentligen och det har alltid varit så inom fotbollsbranschen.
2014-01-13 20:16
@Saywee:

Det är som att kunna bedöma vilka hopphästar som kommer att gå till OS-final, vilka i Melodifestivalen som går till final och vilka flickor som får kyssa flest grodor.
Endera har man förmågan att kunna bedöma detta eller så har man det inte.

Du har emellertid en viktig poäng. Det är långt ifrån alltid som s k experter får alla rätt. Med jämna mellanrum är det någon som överraskar både sig själv och omgivningen. Tyvärr kan man emellertid inte bygga en organisation på att dessa under ska ske. Efter en viss tids bedömning av flera s k experter är ändå sannolikheten att de har rätt, ganska hög.
AIK Saywee
2014-01-13 20:12
... men jag förstår inte alltid varför spelarna inte anses vara tillräckliga, ha en möjlig framtid i klubben, utan bara skall bort, med eller utan klubbens hjälp ...
2014-01-13 19:51
@Saywee:

De som är under kontrakt är klubben tvungen att betala full lön för kontraktstiden ut om inte klubben, spelaren eller hans agent finner en ny klubb som kan ta över löneutbetalningarna. Om en spelare t e x har två år kvar av sitt kontrakt handlar det ofta om över en miljon kronor inkl arbetsgivaravgifter.

Om det gäller en spelare som ÖSK inte upplever ha levererat det man förväntat sig av honom, ligger det naturligtvis i allas intresse att spelaren får spela fotbollsmatcher och att kostnaden hamnar i den klubb i vilken han spelar matcher.

Därför är det mycket lönsamt för ÖSK att hjälpa till för att finna lösningar.
AIK Saywee
2014-01-13 19:45
Ursäkta, men jag kan inte fotboll, lika bra som några andra ... ... undrar bara om klubben skall lägga energi, kraft och betald arbetstid på att leta upp nya arbetsplatser för de som klubben sparkar ut ur gemenskapen av någon förklarlig eller oförklarlig anledning? Vet att detta är svårt, rent humant, men så är det ju här i livet ... Det är naturligtvis bra för spelare o klubben att veta att de blir omhändertagna efter det att de inte anses vara tillräckliga i framtiden, men så fungerar det ju sällan ...
Annons: