/fotboll/osk/forum/1611.aspx/fotboll/osk/forum/1611.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro pemo
2014-01-15 10:06
BoP // Jo visst har du rätt. Men om man alltid har spelat höger har man kanske inte lagt ner någon större energi på "fel" fot.
Nu när Dajja fick chansen till vänster så är det väl bara att intensifiera sin vänsterträning.
Örebro ÖSK FANS
2014-01-15 10:02
Minatankar

håller med och jag hoppas Örebros sportsliga ledning gör det...En utebliven satsning kan göra att vi trillar ner direkt och då kan det ta år att komma tillbaka till finrummet..

tycker det ser sådär ut just nu om jag ska vara ärlig och tror inte dagens ösk klarar sig kvar tyvärr..

Våga satsa!!
Örebro Bäst när det gäller
2014-01-15 10:00
@En örebroare:
En bra sådan absolut men jag har svårt att se att han skulle få speltid i ÖSK anno 2014 vilket jag dock tror och hoppas att Atashkadeh får.
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-01-15 09:55
@ÖSK FANS:
// ÖSK har inte råd att rekrytera dåligt scoutade spelare. ÖSK har inte råd att ha flera spelare i truppen som inte förväntas ta plats i det allsvenska laget som med tydliga steg ska ta oss till en SM-vinst inom några få år. ÖSK har inte råd att inte samtidigt lyfta in 1-3 unga talanger från U-lagen i A-truppen. ÖSK har inte råd att ha en trupp på närmare 30 man. ÖSK har inte råd att inte ha en stark centrallinje med målvakt, mittback, en playmaker som innermittfältare och en målgörare som forward. ÖSK har inte råd att inte ha en bra backup till samtliga ovannämnda nyckelpositioner. ÖSK har inte råd att avstå från att rekrytera en och annan högklassig spelare där man får investera stora pengar. ÖSK har inte råd med duktiga framtidsspelare som har kortare tid kvar på kontraktet än 1,5 år. ÖSK har inte råd med mediokra sportsliga insatser som inte ökar publik- och sponsorintresset. Detta vill jag tro att samtliga ansvariga inom klubben inser och också tar konsekvenserna av den insikten. Så upplever jag att det i stor utsträckning varit sedan vi varit nere och vänt i Superettan. Hoppas nu det fortsätter.
Örebro ÖSK FANS
2014-01-15 07:51
Då måste det in en anfallare och då kan vi glömma en playmaker tror jag..tycker bi har spelare som kan lira vänsterback..det stora problemet är att vi bara har en innermittfältare som håller i Allsvenskan...

en Örebroare

kommer det in något i veckan?
AIK Saywee
2014-01-15 07:33
Oscar är bättre än bra.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro DaSa
2014-01-15 07:27
Antar att det är han, från Göteborg och jävligt bra när han är skadefri...
Örebro DaSa
2014-01-15 07:26
en örebroare/ Hej då Wille!:(
Örebro En örebroare
2014-01-15 03:48
Snart plockar Öis en spelare av oss. En bra sådan. Edit: Skrev först vilken position.
Örebro Bastard on Parade
2014-01-14 23:14
@pemo:

Om en fotbollsspelare på elitnivå inte har lyckats utveckla tillräckligt bra tillslag med båda fötterna under många års spelande, vad talar för att han ska lyckas med det under en försäsong?

Det är inte jättesvårt att få till ett bra tillslag på liggande boll, men titta på våra spelares avslut när de kommer med fart. Vi har haft väldigt få spelare som har haft ett bra tillslag i fart. Valdet Rama är en av väldigt få spelare som kunde komma i fart och få till ett bra avslut (eller inspel de få gånger han spelade till höger).

Självklart kan man spela med ytterbackar och yttermittfältare som viker in i banan, men det är inte så PEO har spelat. Yttermittfältarna har förvisso fått söka sig in centralt, men då ska ju ytterbackarna komma på överlapp för att kunna slå inlägg. Det fungerar inte om både ytterback och yttermittfältare går in centralt.

Dajje gjorde många bra matcher som vänsterback, men man såg tydligt att han blev lidande i många situationer pga att han är väldigt högerfotad. Han kan säkerligen göra ett bra jobb som vänsterback med sin offensiva spelstil, men vi kommer inte ha råd med att missa så många inspel och åka på kontringar mot bättre motstånd. Den bästa lösningen är en bra vänsterfotad vänsterback som även kan slå tidiga inlägg mot Hasani och Crespo.
Örebro Mr. Milton
2014-01-14 22:38
Vill börja med att berömma den goda stämningen som råder på forumet sedan några dagarna tillbaka. Det är betydligt roligare att läsa (och skriva) konstruktiva inlägg som tillför debatten något. Sen tillhör det ett öppet forum att inte alltid vara överrens i olika frågor. Kul också att några gamla rävar hittat tillbaka.

För min del hoppas jag att PJ presenteras som ny vänsterback, Nordin som vår nygamla dirigent på mitten (misstänker att det kan dra ut på tiden OM han nu blir klar för oss) samt Nurme som ny andrekeeper (osäker på hans status efter skada). I så fall har vi en fin blandning av lokala talanger, rutinerade rävar, kryddat med lite influenser utifrån (läs RÅP, Crespo m.fl.).

Sen hoppas jag verkligen av en eller två (gärna fler) av grabbarna i spetstruppen tar för sig ordentligt och får chansen att visa sig kapabel i Allsvenskan. Med de fina årgångskullar som Örebro län år efter år får fram känns det som att det är dags att grabbarna inser att de räcker till på den högsta nivån. Med nuvarande tränartrojka finns förutsättningen att få chansen om man förtjänar den. Det gäller då att ta den. Våga bryt mönster!
Örebro malge
2014-01-14 22:21
pemo 21.48

Instämmer till 101%
Örebro pemo
2014-01-14 21:48
Om jag som medioker div 5-spelare kunde lära mig att ( som gravt högerfotad ) slå inlägg och hörnor med vänster så borde väl en etablerad elitspelare göra samma sak?

Visst ligger det lite i att både back och ytter på vänster är högerfotade, men nu har de ju hela vintern på sig att öva med vänstern.

Jag brukar alltid lära mina adepter att det inte finns någon fel fot i fotboll. Du har oftast en bättre fot, men kan också lära dig att använda båda Den spelaren som missar ett mål och skyller på fel fot kan övergå till golf eller något liknade.

Rätt mig om jag har fel, men var inte Per Johansson vänsterfotad? Och an gjorde många bra matcher som högerback vill jag minnas.
Men , som sagt, i bland är minnet kort ;)
Örebro Erik Wärlegård
2014-01-14 21:40
Rinne har nr 30. Ibland går det fort när man har kul. Läggs in på sidan imorgon!
Benny Böckling
2014-01-14 20:55
En till forward är ju också nödvändigt då William på sin höjd lirar 5 matcher, Kalle passar bättre på mittfältet samt att Pode är ett träben utan dess like. Hasani och Crespo har jag full förtroende för men som sagt, en forward behövs.
Playmaker, vänsterback, forward, reservkeeper är det som jag tycker behövs men som många varit inne på så måste det rensas i truppen först och främst.
AIK Saywee
2014-01-14 20:52
Dajje duger och beträffande mf så kanske vi kan avvakta och se vad som händer. Spela ihop våra fantastiska eleganter nu och rivstarta i AS som nykomlingar brukar göra, Allt kan hända, var optimistisk :)
Örebro Willy Foo Foo
2014-01-14 20:47
@Bastard on Parade:

Tycker iofs att även en högerfotad spelare skall kunna skyffla in bollen i boxen om än kanske inte med samma kvalitet. Å andra sidan öppnar sig andra vägar som att tex vika in i banan och både skjuta, passa eller slå inlägg.

Tror jag hörde en intervju med Arne skotte en gång i tiden. Gammal vänsterytter i ÖSK som nämnde just de fördelarna att han kunde vika in "och dra på"

Jag satsa hellre på vår egna högerfotade Dajje än raggar mediokra vänsterbackar. Ska ÖSK "Offra" Dajje så ska det vara en ytterback med mycket bra kvaliteter
Örebro Willy Foo Foo
2014-01-14 20:43
@Aspen.:

Ja jag håller med. Då duger de vi har. Lägg krutet på en mf istället
Örebro Bastard on Parade
2014-01-14 20:42
@Aspen.:

Både Nkili och Lumbana har spelat fler matcher på mittfältet. Sigurbjörnsson blir väl knappast kvar?

Problemet med att spela en högerfotad vänsterback är att vi även kommer spela med en högerfotad vänsterytter. Vi kommer tappa mycket i inläggsspelet och det är oerhört dumt när vi har spelare som Hasani och Crespo på topp. Tempot är högre i Allsvenskan. Det håller inte att spelaren kladdar med bollen för att kunna slå inlägget med högerfoten.
Örebro Willy Foo Foo
2014-01-14 20:41
@AnteT:

Ahh, ok tack för att du kollat upp det. Jag trodde inte utb.bidrag kunde bli så höga
faktiskt. Låter också då konstigt att man uttrycker det som om Roma "kommer med ett bud". det är ju bara att betala den fastlagda summan

Men det betyder alltså att ÖSK kan få miljonbelopp för en 17 åring som går utomlands...?
AIK Saywee
2014-01-14 20:24
XXXL
Örebro Brus-Nilsson (Svag signal)
2014-01-14 20:08
Asbjörn#10
2014-01-14 19:14//
Eidur delar tröja med Mensah! :-)
AIK Saywee
2014-01-14 19:19
Asbjörn#10, har du lämnat över tröjan till Crespo? Trevligt inlägg, men centertanken, målgöraren, skyttekungen är väl oftast nian ?
Örebro Asbjörn#10
2014-01-14 19:14
Om det finns någon därute som delar mitt nördiga intresse för tröjnummer så kan jag gladeligen meddela att hemsidan nu har presenterat vilka nummer våra nyförvärv (och övriga spelare) kommer bära nästa år.

Crespo tar alltså över den ärofyllda nummer 10 som Samuelsson lämnar efter sig, bra val då en fotbollsspelare inte ska ha nummer 93 på ryggen i min värld. Även om Crespo spontant är mer av en nummer 11 eller 19 än 10... Att DG behåller sitt nummer 90 är såklart synd, den lediga nummer 18 tycker jag hade passat honom betydligt bättre!

Våra nyförvärv tilldelas alltså följande nummer:
10 Crespo
11 Pode
15 RÅP
20 Moberg
23 Mensah
90 DG

Notera att Rinne inte finns med i den uppdaterade spelarlistan med varken namn eller nummer... troligen ett tecken på att han definitivt kommer lånas ut. Eidurs namn finns med men han är den enda spelare som inte har blivit tilldelad något nummer... stackars pöjk!
AIK Saywee
2014-01-14 19:14
Vadå svenskt/skånskt ? Det var väl länge sedan ni var danskar ;)
AIK Saywee
2014-01-14 19:12
Aspen, 18:48, vi tänker nog lite lika, du å ja ... ... och även om jag tycker att det är bra att ha truppen klar i tid, så tycker jag också att det kan vara bra att avvakta lite, för att se var det i en snar framtid kan tänkas, att man behöver förstärka. Under försäsongens träningar kan tyvärr en massa oplanerat och oönskat inträffa ... Vi har redan ett mycket bra lag :)
Defend_Knutpunkten
2014-01-14 18:57
Kommer vi någonsin få se ett svenskt/skånskt lag i champions league igen? vilka lag tror ni har störst möjlighet? Det torde vara AIK, DIF, IFK och Helsingborg. Sveriges enda "storklubbar".
Örebro AnteT
2014-01-14 18:55
"Skälet är att vissa som velat värva honom ryggat tillbaka inför det utbildningsbidrag på omkring fyra miljoner kronor man måste betala i kompensation för att lösa honom från Halmstad."

Berisha har inget kontrakt med Halmstad så allt som Roma måste betala borde väl vara utbildningsbidrag
Örebro Aspen.
2014-01-14 18:48
Att fortsätta jaga nummer 5, 6, 7 .på önskelistan för vänsterback om det är en startspelare man vill ha är döfött när SI inte är med i racet. ÖSK har nu 10 försvarsspelare. Det är 2,5 för varje position. Dom flesta kan spela på flera positioner. Det tycker jag räcker. Satsa i stället på en bra offensiv mittfältare.. Dessa försvarare har vi: Patrik Haginge, Ayanda Nkili, Magnus Wikström, Ilir Berisha, Daniel Björnquist, Erik Moberg, Christoffer Wiktorsson, Samuel Mensah, Boris Lumbana, Eiður Aron Sigurbjörnsson
AIK Saywee
2014-01-14 18:34
Kollade om jag kunde hitta något intressant på HBK's forumsida, men de verkar vara inne i en tjafsfas idag ...
Annons: