/fotboll/osk/forum/1608.aspx/fotboll/osk/forum/1608.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Benny Böckling
2014-01-13 21:09
Hellre en ny playmaker in än en vänsterback. På vänsterbacken kan både Björnquist och Mensah göra det bra. Som playmaker räknar jag bara Saeid. Tobbe Nilsson är alldeles för trög och otekniskt, Nkili, RÅP och Boris är mer åt det defensiva. Vi minns ju senast 2012 när PEO körde på benknäckartaktik och hade Boris och Hagge på mitten, jag hoppas att han inte tänker körs på något liknade den här säsongen. Berger har jag gett upp hoppet om, skänk till Degen.
AIK Saywee
2014-01-13 21:05
Vad är det som säger att vi som skriver på forumet vet bättre än klubben, än "de" som lever nära laget och spelarna dagligen? Inte vet jag, men vi kan ju bara fortsätta att gissa, hoppas och tro på vårt kära ÖSK. Vad annat kan vi göra :)
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-01-13 21:02
Namn: Willy Foo Foo
Sänt: 2014-01-13 20:53 Ändrat: 2014-01-13 20:53:54
//

Gör samma bedömning som du över olika alternativ.

Vill ändå tro på att man av något skäl mörkar sitt intresse för en nyrekrytering av en playmaker av hög kvalitet. Tror att man först vill ha klart med nya lag till de spelare man behöver avveckla Det är därför jag nedan skrivit att detta är det mest angelägna för stunden.
AIK Saywee
2014-01-13 20:56
Har precis avslutat ett samtal med en gammal gnagarvän som jobbar i Solna ... Crespo - behöver förtroende, kan bli hur bra som helst :) RÅP, är en stålman, en fantastisk kämpe för sitt lag, som mittback eller på mittfältet :) DG, kommer att ge oss mål och assist :) Heja SPORT !!!
Örebro Willy Foo Foo
2014-01-13 20:53
Ett lag står sällan och faller med en ytterback men man kan definitivt falla med en svag ryggrad, dvs mittfältet. Uppriktigt sagt bryr jag mig inte särskilt mycket om vänsterbackplatsen och Batan hit eller dit för tillfället och att jag är säker på att vi kan täppa till där på det ena eller andra sättet. Däremot bekymrar det mig att alla rykten pekar endast på en jakt på en vä.ytterback och ingen på en konstruktiv mittfältare. Eller då mörkar ÖSK det jäkligt bra. Men om vi skall bygga hela den konstruktiva biten på Saeid, Tobbe eller Boris får jag krypningar i magtrakten av oro. Inget ont om dem men de är inte särskilt rutinerade på denna nivå och borde vara andra valet och växa in i laget på sikt. Alternativet är om de överväger Pode eller Kalle som offensiv mittfältare. Trelleborgsnubben som var här inne menade ju att det är där Pode kommer till sin rätt och en position han ofta hade i Trelleborg. Ett annat alternativ är ju att ha två lågt liggande trashspelare på mittfältet, typ RÅP och Nkili och låta andra sköta tangon.
Örebro En örebroare
2014-01-13 20:18
@Saywee:
Precis som på ett företag behöver man anställda som levererar så firman kan bli bättre, då funkar det inte ifall man har anställda som drar in plus minus noll. Man kan dra dra den liknelsen med ett fotbollslag, för att kunna utvecklas som spelare och lag behöver man möta så bra spelare som möjligt och ett sätt kan vara att spela med dem och möta dem på träning varje dag. Sen slukar vissa spelare mer i lön och vissa mindre då kanske det gäller att dem högavlönade spelarna verkligen levererar. För att du ska förstå så kan jag väl säga som ett exempel Om Tobias Grahn jobbade som en vanlig dödlig anställd på ett företag, Vi kan säga att dem säljer glass. Och så hade Tobbe bäst lön av alla. Och Tobbe skulle vara den som drev glass firman framåt på företaget men så var han väldigt ofta sjuk och när han väl var på jobbet så sålde han dåligt eller levererade bara okej på sitt glassjobb och så hade hans kollega Boris sålt lika mycket glass som Tobbe men ändå så tjänade Boris bara hälften så mycket som Tobbe gör. Blir lite orättvist då va? Då kan det behövas att man tittar på nya lösningar i firman. Rätt enkelt egentligen och det har alltid varit så inom fotbollsbranschen.
2014-01-13 20:16
@Saywee:

Det är som att kunna bedöma vilka hopphästar som kommer att gå till OS-final, vilka i Melodifestivalen som går till final och vilka flickor som får kyssa flest grodor.
Endera har man förmågan att kunna bedöma detta eller så har man det inte.

Du har emellertid en viktig poäng. Det är långt ifrån alltid som s k experter får alla rätt. Med jämna mellanrum är det någon som överraskar både sig själv och omgivningen. Tyvärr kan man emellertid inte bygga en organisation på att dessa under ska ske. Efter en viss tids bedömning av flera s k experter är ändå sannolikheten att de har rätt, ganska hög.
AIK Saywee
2014-01-13 20:12
... men jag förstår inte alltid varför spelarna inte anses vara tillräckliga, ha en möjlig framtid i klubben, utan bara skall bort, med eller utan klubbens hjälp ...
2014-01-13 19:51
@Saywee:

De som är under kontrakt är klubben tvungen att betala full lön för kontraktstiden ut om inte klubben, spelaren eller hans agent finner en ny klubb som kan ta över löneutbetalningarna. Om en spelare t e x har två år kvar av sitt kontrakt handlar det ofta om över en miljon kronor inkl arbetsgivaravgifter.

Om det gäller en spelare som ÖSK inte upplever ha levererat det man förväntat sig av honom, ligger det naturligtvis i allas intresse att spelaren får spela fotbollsmatcher och att kostnaden hamnar i den klubb i vilken han spelar matcher.

Därför är det mycket lönsamt för ÖSK att hjälpa till för att finna lösningar.
AIK Saywee
2014-01-13 19:45
Ursäkta, men jag kan inte fotboll, lika bra som några andra ... ... undrar bara om klubben skall lägga energi, kraft och betald arbetstid på att leta upp nya arbetsplatser för de som klubben sparkar ut ur gemenskapen av någon förklarlig eller oförklarlig anledning? Vet att detta är svårt, rent humant, men så är det ju här i livet ... Det är naturligtvis bra för spelare o klubben att veta att de blir omhändertagna efter det att de inte anses vara tillräckliga i framtiden, men så fungerar det ju sällan ...
2014-01-13 19:43

Tror att det är flera personer inblandade när man säljer in klubben, bl a tränare, sportchef och en ideellt arbetande person.
Örebro DaSa
2014-01-13 19:38
minatankar/ Fin formulering för att dumpa överflödiga spelare:) Nej, självklart skall de avvecklas på ett humant sätt.

Har tänkt lite mera på de missade värvningarna. Hur ofta vinner vi en budgivning om en spelare när vi har konkurrens?! Jag börjar misstänka att vi inte är så bra på att sälja in klubben och vårat "projekt" som det så fint kallas. Ngn som vet hur vi brukar sälja in klubben? Vem är det som är ansiktet utåt vid en värvning? Borde vara sportchefen men är inte helt övertygad om att det är så i ÖSK...
AIK Saywee
2014-01-13 19:21
Nu är det verkligen silly season, förhoppningarna är stora, många gissar och andra tror, klubben gör si, fast andra trodde så ... Men ÖSK, hamnar på övre halvan av AS 2014 :) Den tron kan ingen ta bort från en obotlig optimist :)
2014-01-13 19:05
@DaSa:

Håller med om att det är angeläget att få en vänsterfotad vänsterback.

Jag tycker emellertid att det finns två saker som är ännu mer angelägna.
Det ena är att på en humant sätt finna nya klubbar till 3-4 av de spelare som är under kontrakt med ÖSK men som inte kan förväntas ta plats i det allsvenska laget och det andra är att satsa alla de resurser som krävs för att rekrytera en kvalificerad playmaker på innermittfätet.
Örebro DaSa
2014-01-13 16:34
Fan att vi missade Emil om det nu stämmer. Han hade suttit fint...
Örebro Sweet Leaf
2014-01-13 16:14
Strike three... Till er som ställde er undrande vem den där vänsterbacken med U21-meriter var så kan jag meddela att det nu tyvärr står klart att Sandnes Ulf blir hans nya klubbadress.

Eftersom beslutet kom så pass snabbt efter helgen så får man anta att vi i slutändan aldrig var riktigt nära att övertyga honom om vår förträffliga sportklubb. Jag kan tänka mig att våra slutliga ekonomiska muskler inte räckte till då det utöver norrmännen var ytterligare klubbar som uppvaktade honom då spelaren ifråga var fri att lämna sin klubb gratis trots rådande kontrakt.

Upp på hästen igen så hoppas vi att den där nya vänsterbacken som vi alla längtar efter snart kan presenteras! :)
2014-01-13 13:34
Örebro ÖSK FANS
2014-01-13 13:29
Minatankar

Du tror alltså dom kommer värva en mittfältare?
2014-01-13 12:35

Jag tycker det är viktigt att känna att så många spelare som möjligt är så pass duktiga att man kan känna sig någorlunda lugn när de är inblandade i spelsituationer både vad gäller det defensiva som offensiva. Och det oavsett vilka motståndarna är. Sådana spelare har kvaliteter som få andra vad gäller t ex bollbehandling, spelförståelse, tempoväxling, snabbhet och nickförmåga.

2010 fanns det många sådana spelare i laget, i fjol några stycken. Hoppas att vi inom ett par år kan komma upp i minst samma siffra som för några år sedan. Det handlar om spelare som samtliga motståndare har stor respekt för. Utan dem lär man aldrig vinna SM.

Med ytterligare ett par starka nyförvärv tror jag att ÖSK i år kommer att ta ett viktigt steg på vägen.

Örebro 36310099B
2014-01-13 11:36
Inget är som att gå i väntans tider... Ska bli spännande att se om det kommer något nyförvärv den här veckan. F.ö. tycker jag att visionens inlägg har varit långa men väldigt läsvärda! Bra jobbat!
Örebro utbytt
2014-01-12 23:49
@Visionen:

Härligt Visionen att du delar med dig av detta!
AIK Saywee
2014-01-12 23:27
Är det bara "närodlat" som gäller, d.v.s. slut på artister från Sydamerika och Afrika. Man kanske inte lägger någon energi på sådan scouting och sådana nyförvärv nuförtiden. Fast vi är svarta och vita :)
Örebro Gentile
2014-01-12 21:25
läste fel! såg nu att han skrev på 2012! my mistake!
Örebro Gentile
2014-01-12 21:20
har inte Arvidsson nästan nyskrivet med Djurgården? eller finns det fler med samma namn?
Örebro ÖSK FANS
2014-01-12 21:18
Jesper Arvidsson känns som en ny Tobias Nilsson tyvärr..
Örebro DaSa
2014-01-12 20:49
Visionen/ Förstår varför Hammarby har problem med ekonomin om de pröjsar mer än utköpsklausulen:) Min analys av alla rykten och vilka vänsterbackar som återstår på marknaden är att vi kommer att presentera Arvidsson denna vecka. Känns som en habil spelare, han har spelat ngr säsonger i allsvenskan och gör en del poäng för att vara back. Hade gärna sett att han gjort fler assists. Han verkar även ha en bra frisparksfot, vilket kan vara bra då det är ngt vi saknar nu när Wovven och Nordin inte är kvar. Beskrivning av Jesper efter hans förlängning med Åtvid: "En viktig detalj i vårt spel är kantspelet med offensiva ytterbackar och det känns viktigt att ha en naturlig vänsterfot på vänsterbacksplatsen. Jesper är därmed en viktig kugge för vårt lagbygge.” källa: länk
Örebro En örebroare
2014-01-12 19:47
Det finns ingen substans angående Wilton bara hört små rykten på stan men det känns knappast troligt. Håll utkik dock i veckan efter nyförvärv.
Örebro ÖSK-SUPPORTERN (Öppna Plånboken Sköldmark)
2014-01-12 19:46
ÖSK FANS

Han är väl mer etablerad än Batan och kanske mer värd att lägga pengarna på? :)
Örebro ÖSK FANS
2014-01-12 19:45
En Örebroare

hur ska ösk ha råd med han!?
Örebro En örebroare
2014-01-12 19:28
Vi har en spelfördelare i Danmark som kört fast- Wilton Figureido
Annons: