/fotboll/osk/forum/1607.aspx/fotboll/osk/forum/1607.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK FANS
2014-01-17 14:10
Någon som kollade på träningen idag?
Örebro En örebroare
2014-01-17 13:58
@ÖSK FANS:

Det är rätt så dött faktiskt. Märker man nu klubben börjar plocka in provspelare från div2.
Örebro TommyS
2014-01-17 12:26
Peo-intervju på hemsidan. Kanske inte jättemycket av intresse. Kort passus om transferfönstret.
Örebro ÖSK FANS
2014-01-17 10:19
En Örebroare

"håll utkik efter nya spelare denna vecka"

Blev vi nobbade igen eller nobba vi?
Örebro TommyS
2014-01-17 09:40
Jag kan inte hålla med Visionen om att det vore en bragd av existerande trupp att hänga kvar. Däremot saknas en pusselbit som gör att vi i nuläget knappast kan hoppas på mer än kanske en 10:e plats 2014. 1993 blev vi tolva med en habil trupp där Kuba var den enda som stod ut med sin målfarlighet. 1994 kom Arnor (och Mattias blommade ut) och plötsligt slogs vi om guldet. Och hur mycket jag än gillade Tommy Ståhl så var det inte på vänsterbacken som vi tog allsvenskan med storm 1994. Alla pengar på en spelfördelare!
Örebro Bäst när det gäller
2014-01-17 09:38
@ÖSK-SUPPORTERN (Öppna Plånboken Sköldmark):

Är det inte så att Berisha ogärna förlänger och att han givetvis inte är att räkna med till 100 % med tanke på skadehistoriken samt att Wiken inte blir yngre för var dag?
Örebro Orlok
2014-01-17 09:23
På twitter skriver ÖSK:

"I samband med dagens träning spelas en internmatch på 3x12 min. Träningen
börjar ca 10:15, därefter blir det värmning innan match. Välkomna"

Ser fram emot att ni som bor och jobbar i stan går ner och kikar och sen rapoirterar här om era intryck av framförallt provspelarna och nyförvärven :) !
AIK Saywee
2014-01-17 09:21
Imponerande inlägg Visionen och intressant läsning. Det som slår mig, är att det varit så stor "rotation" i truppen, tror att vi behöver bygga ett framtidslag där vi inte behöver ändra allt för mycket från år till år. Detta är inte helt lätt i en allt "snabbare" värld där pengar lockar många att ständigt röra på sig. Hoppas dock att vi kan behålla tränartrojkan några år till. Till skillnad från dig, trots det du skrivit, väljer jag att tro på ÖSK redan i nuläget. Skulle vi få ytterligare bra nyförvärv, kommer jag bara att tro ännu mer ...
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro ÖSK-SUPPORTERN (Öppna Plånboken Sköldmark)
2014-01-17 09:20
Är förvånad varför vi valde en MB som prio ett där vi har två eminenta klippor.
Örebro Bäst när det gäller
2014-01-17 08:44
Visionen: Kan bara hålla med minatankar; imponerande arbete och jag håller till stor del med dig. Jag kan tycka det i många fall var namnkunnigare/mer rutinerade spelare degraderingsåret. Sandqvist, Grahn, Bamberg, Astvald, Rama och Lushtaku hade alla vad som krävdes på pappret men överraskade mest negativt. Dagens ÖSK däremot tycker jag har alla möjligheter att istället överraska positivt så jag gillar vad jag ser i lagbygget. Men alldeles oavsett så kan vi inte räkna med att en handfull spelare lyfter sig ytterligare ett par hack som skulle krävas som det ser ut just nu så visst krävs mer. Får vi tag i rätt vb och rätt central kreatör på mitten tror jag dock vi bör kunna undvika bottenstriden även om jag även hyser ett frågetecken för vårt anfall mot allsvenskt motstånd.
AIK Saywee
2014-01-17 08:07
Grabbarna på väster. Synd att det inte var någon av våra, vi behöver ju banta.
Örebro Willy Foo Foo
2014-01-17 00:31
Örebroarna till ÖIS
Örebro En örebroare
2014-01-16 22:24
@Saywee:

Må hända men du lär knappast hitta så mycket dravel i ett o samma nick.
Örebro kenya
2014-01-16 21:38
På tal om den turneringen med kontraktslösa, Rikus lillebror Roope Riski var med. Var ett riktigt framtidslöfte vars karriär stanna upp lite efter att han gick till Italien. Hade tagit han före Pode varje dag i veckan. Har för mig att jag läste att Finland vann turneringen, Sverige trea. Dock ingen info om Sankan men går nog att googla sig till.
Benny Böckling
2014-01-16 21:36
@Gentile:

Han hoppade tydligen av det. Vågar väl knappt visa sig själv på en fotbollsplan längre efter sitt fantastiskt usla år i Sportklubben.
Örebro Gentile
2014-01-16 21:22
Sandqvist skulle ju vara med i någon sån här jippoturnering för kontraktslösa spelare,vet inte om denna begivenhet redan gått av stapeln,men tankegången är väl att få visa upp sig o ev kunna få ett kontrakt!
Örebro Willy Foo Foo
2014-01-16 21:18
@Benny Böckling:

O faan. Karriären över? Kan inte vara lätt med hans CV-del från ÖSK tiden
Örebro Willy Foo Foo
2014-01-16 21:13
Denna uppställning tror jag är mest lik en startelva (i dagsläget) om du skulle fråga mig --------------------Oscar---------------------- Hagge------Wiken-----Moberg-----Dajje/Mensah ---------Nkili/Moe--------RÅP--------------- ----Yasin----------------------Mensah/Holmberg ----------Crespo--------Hasani-------------- Sedan vet jag att tränarna verka har ett gott öga till DG. Så förmodligen tar han en plats skulle jag gissa på. Frågan är på vems bekostnad Personligen tycker jag att DG försvann för mycket i många matcher även om han alltid slet i defensiven. Men Peo har ju talat om en "potential som finns och som vi ska få fram (typ något liknande sa han) )
Benny Böckling
2014-01-16 21:08
@ Willy Foo Foo:

Kontraktslös fortfarande.
Örebro Willy Foo Foo
2014-01-16 20:51
@Visionen:
Jag vet inte vilka som inte anser att truppens kanske mest rutinerade spelare på allsvensk nivå inte tros hålla måttet? ÖSK tror det (annars skulle Haginge lånas ut och ingen förlängning av Wikström). Tränarna är jag övertygade tror det. Jag tror det också även om det är av underordnad betydelse :0). Sedan kommer vi förr eller senare börja märka av åldersymptom på Wiken. Det är oundvikligt. Men initialt är jag rätt övertygad om att båda kommer vara ordinarie. Och det ska de vara också.
Örebro Willy Foo Foo
2014-01-16 20:46
På tal om Jonas Sandqvist. Någon som vet om han fått något kontrakt någonstans eller om han lagt av?
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-01-16 20:35
Visionen (Örebro) // Imponerad av det omfattande arbete du måste ha lagt ner på ditt inlägg. Det är intressant att läsa.
Benny Böckling
2014-01-16 20:25
Ingen Rinne till Husqvarna. Han kanske blir kvar då trots allt.
Örebro T8
2014-01-16 20:16
@Rörläggaren Tur att det kommer nya profiler då. Som Crespo tex.
Eller var Jiloan en profil redan när han kom till MFF från Forward?
Örebro Visionen
2014-01-16 20:15
Degraderingen 2012 betydde att ÖSK var tvungna att banta ner truppen till 19-20spelare (pga ekonomin). Av den trupp som alltså bestod av 27 spelare (inklusive Crespo, exklusive Islands största backlöfte) från början, försvann följande spelare under och efter säsongen:
Jonas Sandqvist, Patrik Anttonen, Tobias Grahn, Andreas Haddad, Tommy Wirtanen, Tomer Chencinski, Markus Astvald, Daniel Bamberg, Valdet Rama, Armend Alimi, Kushtrim Lushtaku, Simon Leonidsson, Josef Ibrahim, Crespo
Truppen var i detta läge nere på 13 spelare (dessas matcher/starter 2013).
F// 1. Patrik Haginge (29matcher/29starter) 2. Magnus Wikström (28matcher/28starter) 3. Ilir Berisha (12matcher/10starter)
4. Samuel Wowoah (22matcher/18starter) 5. Christoffer Wiktorsson (19matcher/16starter)
MF// 6. Emil Berger (4matcher/2starter) 7. Mohammed Saeid (24matcher/20starter) 8. Ahmed Yasin (29matcher/29starter)
A// 9. Shpetim Hasani (26matcher/23starter) 10. William Atashkadeh (9matcher/0starter) 11. Peter Sanuelsson (19matcher/8starter)
LDHG// 12. Karl Holmberg (30matcher/26starter) 13. Boris Lumbana (7matcher/1start)
Kvar fanns följande renodlade spelare på respektive lagdel:
0st Målvakter, 5st Försvarare, 3st Mittfältare & 3st Anfallare. "Lagdels-hjälpgummor" i detta läge är Boris (F/MF) & Kalle (MF/A)
Tillkom gjorde:
M// Oscar Jansson (fullpott), Ludwig Bergström (nollad), F// Daniel Björnkvist (11matcher/6starter) Erik Lund (6matcher/3starter) Lån, MF// Tobias Nilsson (17matcher/13starter), Nordin Gerzic (13matcher/11starter)Lån, William Kvist (1match/0starter) Lån, Daniel Gustavsson (16matcher/16starter) Lån, A// Marcus Pode (13matcher/4starter) Lån, Alhassan Kamara (12matcher/12starter) Lån, LDHG// Ayanda Nkili (29matcher/23starter)

Det som jag finner intressant är att;
1. Den nya truppen utgjordes av hela 6 lån resp. 5 värvningar (sammanlagt 11 förändringar)
2. 2 av lånen (Crespo & Lund) återvände under sommaren till resp. klubb , 4st lån inkom under sommaren
3. 4 värvningar inför säsongen, varav 2 målvakter
4. 1 sommarvärvning Björnkvist
5. På pappret, ett uppseendeväckande sätt att konstruera ett lag på.
Följande spelare från truppen (sedan degraderingen) får ej följa med upp i Allsvenskan:
Wowoah och Samuelsson
7.Av de 11 spelarna som är kvar sedan degraderingen anses följande som bra allsvenska spelare:
Skadefria Berisha & Atashkadeh,... tros hålla måttet: Saeid, Yashin, Holmberg & Hasani ... hoppas hålla måttet: Haginge, Wikström... tros ej hålla måttet: Wiktorsson, Lumbana & Berger
8. Av Lånen/värvningarna är det till den Allsvenska säsongen 2014 följande 7st kvar i truppen:
Oscar Jansson (0 allsvenska starter/ 0 allsvenska säsonger)
Daniel Björnkvist (0 allsvenska starter/ 0 allsvenska säsonger)
Tobias Nilsson (12 allsvenska starter/ 1 allsvensk säsong)
Daniel Gustavsson (33 allsvenska starter/ 5 allsvenska säsonger)
Marcus Pode (89 allsvenska starter/ 7,5 allsvenska säsonger)
Crespo (9 allsvenska starter / 1,5 allsvenska säsonger)
Ayanda Nkili (0 allsvenska starter/ 0 allsvenska säsonger)
9. Av dessa 7 kan följande tros hålla måttet i Allsvenskan säsongen 2014: Oscar Jansson & Crespo ... hoppas hålla måttet: Daniel Gustavsson & Nkili... tros ej hålla måttet: Tobias Nilsson, Marcus Pode & Daniel Björnkvist
10. Nya bekantskaper inför 2014:
Robert Åhman Persson (100 allsvenska starter/ 8 allsvenska säsonger)
Erik Moberg (54 starter/ 3 allsvenska säsonger)
Samuel Mensah (0 allsvenska starter/ 0 allsvenska säsonger)
Här anses Robert Åhman Persson & Erik Moberg som bra allsvenska fotbollsspelare.
Vi har således en trupp bestående av 21 spelare (räknar ej in Rinne & Island) varav 4st ej skådat allsvenskan som spelare tidigare (däribland vår målvakt). 4st som anses vara bra allsvenska fotbollsspelare (varav 3st knappt spelat fotboll den senaste säsongen), 6st som vi tror ska kunna hålla måttet i allsvenskan, 2st som vi hoppas ska kunna hålla måttet nästa säsong, 6st som vi inte tror på inför Allsvenskan 2014.

Ja gott folk, det är fotboll och mycket kan hända... men mycket måste hända vid förhandlingsbordet för det blir nästintill en bragdsäsong om vi lyckas hålla oss kvar med det material som vi har idag.
För att få ut de bästa av det vi har idag rent offensivt i ett 4-1-2-1-2 system tror jag att Hasani skulle få ta ett kliv ner i banan som offensiv mittfältare/släpande forward och ha Crespo samt Holmberg framför sig. Crespo på djup, Holmberg i kombinationsspel. Åhman håller balansen samt så vill jag se vår bäste ytter det vill säga Yashin få ut maximalt av sitt spel och det får han till höger. Vilket gör det svårt för DG men jag vill minnas att Mensah imponerade på mig när vi mötte ÖFK. Bra tillslag vid inspelen som kom från vänster och på ”rätt” yta mellan målvakt och försvar. Defensivt var det snabbheten som var det starkaste vapnet. Så Mensah får bli mitt wildcard till vänster. Alternativt att vi har DG till vänster som skär in för avslut/kombinationsspel med Crespo/Holmberg/Hasani medan Mensah fyller på längs linjen. Wikström kommer ha svårt att hänga med. Wiken lever på sitt positions/huvudspel men en frisk Berisha är minst lika bra där . Moberg känns som ett förstaval just nu medan kampen om den andra platsen står sig mellan Wiken/Berisha, där jag tycker att en frisk Berisha har övertaget. Hagge är en kämpe men saknar det mesta, däremot har han och Yashin uttryckt att de har ett fint samarbete. Jag kan endå inte låtabli att placera Nkili här då han vinner boll bra, driver bollen bättre framåt/söker omställningar, har det Hagge saknar mest nämligen bollkontroll i alla fall till den grad att högerbacken skulle få sig ett rejält lyft. I mål Jansson!
Bänk = huvudvärk:
Saeid (MF), Prode (A/OM), Atashkadeh (A/YM), Hagge (HB/DM), Wiktorsson (VB/MB), Målvakt
Jisses, som sagt en bragdsäsong framför oss!
Minatankar skriver det bra:
”Med byten, skador, avstängningar och spelare ur form behöver man betydligt fler spelare av hög kvalitet än de elva som startar matchen.”
Vill tillägga att det är ytterst få spelare som inte förlorar en och annan dimension i sitt spel när de används där de inte trivs/inte kan prestera sitt spel. ÖSK byggde ett lag inför superettan på ett fåtal individer och då sökte ÖSK specifika profiler, hantera fler positioner/hjälpgumma, klara mellan 80-90% av matcherna & lokal anknytning etc. Jag kan inte såga det då det gav frukt och vi är tillbaka men däremot blir jag väldigt förvånad över att denna silly inte har belagds med vad som verkar något större budget utrymme. RÅP är för tillfället vår stora profil utåt (namnkunnigast) följt eventuellt av Oscar Jansson som sluta 5:a (alt. 4:a) i målvaktsligan med 11 nollor 79 i räddningsprocent, är inte dåligt men inte heller så värst jättebra. 78 räddningar på 30 matcher = 2,6 avslut/match. Det som är mest intressant är att han har fostrats i Tottenhamn men det är i år som vi får se vad han går för och kan mycket väl spela den avgörande rollen. Ursäkta arbetet!
Örebro Visionen
2014-01-16 20:09
Malmö FF Rörläggaren (fd StarForLife)
2014-01-16 20:03
Något att tänka på?
trilla Tore
2014-01-16 19:50
Att Almebäck gick till ÖSK 2009 är inte svårt att leta sig fram till. Haddad är väl lika slut nu som han var på slutet i ÖSK, eller?
Örebro Visionen
2014-01-16 19:41
AIK Saywee
2014-01-16 19:39
Om jag plockar ut delar av andras inlägg, kan det bli hur mycket dravel som helst.
Annons: