/fotboll/osk/forum/1587.aspx/fotboll/osk/forum/1587.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Asbjörn#10
2014-01-29 22:22
Oj vad spännande det ska bli att följa van Heerden nästa vecka (minst 2 av 3 ÖSK-matcher från Portugal sänds på Eurosport/Eurosport 2)!

Oj vad jag hoppas på att han visar sig vara ett fynd som vi skriver kontrakt med i minst tre år!

Oj vad jag längtar tills fredag när lillebror besöker vår fina arena!

Oj vad jag längtar tills tävlingssäsongen drar igång... imorgon är det bara 59 dagar kvar tills vi tar oss ned mot Halland!!!
Örebro Jonas r
2014-01-29 22:00
låter ju definitivt mer intressant än Batan.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro 36310099B
2014-01-29 19:29
Riktigt spännande med Marc van Heerden. Otippat och kul med en spelare som vi inte har koll på. Kan bli både fågel och fisk. På hans nuvarande klubbs hemsida kan man dock läsa att han haft problem skador de senaste säsongerna, men att han en av ligans bästa försvarare när han är frisk.
AIK Saywee
2014-01-29 19:19
Spännande med van Heerden :) Kan bli som så, att vi snart har tre minst tre landslagsspelare. Bafana Bafana
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-01-29 19:14
@En örebroare:
Håller med dig. Han är stor favorit hos mig. Inte lätt. Men vem vill du då ta bort i mitt lag? Berisha? RÅP?
2014-01-29 19:12
@Kardinalen:
Oj, hur kunde jag missa min stora favorit. Hade ju med honom som första reserv för två platser, men missade honom bland avbytarna. Får ändra på det :-)
Örebro Kardinalen
2014-01-29 19:10
Intressant startelva! Men, du skriver:

"Givna sju avbytare för mig är Kalle, Wikström, Hagge, Moe, Mensah, DG och Rinne"

Får inte Nkili plats på bänken ens? ;)

Örebro En örebroare
2014-01-29 19:09
Minatankar/ Peta Nkili? är du inte klok haha? Tycker Nkili är en av våra bästa spelare o grymt underskattad av oss supportrar.
2014-01-29 18:57
MIN DRÖMELVA Om vi leker med tanken att van Heerden är bra och att man kommer överens med honom och dessutom också med Nordin/IFK, blir mitt drömlag med friska spelare i form: ------------------------OSCAR------------------------------ DAJJE----BERISHA-----MOBERG----VAN HEERDEN --------------------------RÅP----------------------------- YASIN-------------- NORDIN--------ATASHKADEH ---------------CRESPO--------------HASANI-------------- Om inte Berisha är frisk vill jag se Nkili på hans plats. Vill också se honom som avbytare för RÅP. Wikström blir avbytare för Moberg. Mensah tar plats som avbytare för båda ytterbacksplatserna men även för mittfältsplatser. DG, Moe eller Kalle tar plats om inte Atashkadeh kan spela. Om Nordin inte rekryteras till ÖSK, vill jag se en annan, ny playmaker på den platsen. Givna sju avbytare för mig är Nkili, Kalle, Wikström, Moe, Mensah, DG och Rinne. I det fall Berisha och Atashkade är fortsatt skadade tar i min uppställning naturligtvis två av de övriga i truppen plats på bänken, gärna då någon av ungdomarna som lyfts upp från U-truppen. Detsamma gäller naturligtvis om någon av de sammanlagt 18 matchspelarna är skadade, ur form eller avstängda. Alla i truppen lär få goda chanser att vara med i en eller flera matchtrupper. Om sedan några av de övriga i truppen visar framfötterna, ändrar jag naturligtvis uppfattning både om startelvan och avbytarbänken. Startelvan kanske inte är alltför realistisk med tanke på Berishas och Ataskadehs långa skadeperiod och att vänsterback och playmaker ännu inte är rekryterade. Och lyckas man inte avveckla några spelare så är det inte ens säkert att det blir aktuellt med ytterligare nyrekryteringar. När Crespo eller Hasani är skadade, ur form eller avstängda, öppnar det möjligheter för Kalle, Pode och ett par av de yngre talangerna men naturligtvis även för Atashkadeh beroende på övriga omständighter. Med mitt drömlag ovan tror jag emellertid att laget redan i år kan hamna på övre halvan av tabellen. Laget/truppen innehåller flera nya spelare och ger ett snabbare och mer avancerat spel än tidigare där fler målchanser kommer att skapas. Kul att leka ansvarig tränare hehe
Örebro TommyS
2014-01-29 17:57
Ser jätteintressant ut. Bra meriter också. Den jag kan tänka mig ligger lite löst till i truppen om vi tar in van Heerden (eller någon annan vänsterback) är Wiktorsson. Det blir för många som kommer före honom på alla aktuella positioner och vi har två egna talanger på mittbackspositionen som vi behöver vårda och inte ska känna sig alltför långt ifrån en bänkplats. Alltså, vänsterback in, Wiktorsson till Degen tror jag.
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2014-01-29 17:57
"Örebros mittfältare Emil Berger, 22, har imponerat på GAIS under sitt provspel. Nu kan det bli en övergång."
Örebro Häståvagn.
2014-01-29 17:53
Sydafrikanen ser ju onekligen intressant ut, å andra sidan skulle youtube kunna få Wowoah att se ut som Messi. Vänsterfoten verkar iaf ruggig, första frisparken i videon var världsklass, får hålla tummarna för att det fungerar bra i Portugal
Örebro Matta
2014-01-29 17:41
T8, minatankar/
Instämmer. Med tanke på den fotboll vi spelar - mycket spel på kantera, yttermittfältare som går inåt i planen och inlägg från ytterbackarna- är just träffsäkerheten i dessa inlägg en kritisk faktor för framgång.

Undrar förresten hur Peo & co tänker om Haginge. Jag har mycket gott att säga om honom, men just inläggen tycker jag är en akilleshäl.
Örebro widemarsh
2014-01-29 17:36
Tycker också van Heerden ser intressant ut. Bra tillslag och går gärna framåt i banan. Rätt liten men kliver ändå in i duellerna och kan även vinna luftdueller, nu kanske inte motståndarna var så stora heller i och för sig. Men ändå :)

Alltid svårt att bedöma spelare utifrån highlightsklipp på youtube, men Peo verkar ha hyfsad koll på honom. Tror ett kontrakt kan ligga nära till hands.
Örebro T8
2014-01-29 17:18
Fint tillslag ser han ut att ha. Den passningsfoten till Hasani och Crespo kanske vore något.
2014-01-29 17:15
@Matta:

Det ser bra ut så långt. Oerhört värdefullt med någon som är snabb, har bollkänsla, är teknisk och samtidigt har en sådan fin vänsterfot.
Örebro Matta
2014-01-29 16:58
Mina tankar/
Spännande om vänsterbacken.
173 cm, ingen jätte direkt, med förhoppningsvis kvick och bollsäker.
Frisparkar kan han slå i alla fall.
2014-01-29 16:54

Se länk om vänsterback som kommer med till Portugal.
Örebro T8
2014-01-29 16:47
Minatankar: Ja precis, har också läst om att statistik som styrker att rikare klubb och större satsningar innebär mer vinster. Jag tror inte på något sätt att vi i år är bättre än storklubbarna för att de tappat stjärnor. Men att glappet inte behöver vara så stort som experterna tror.

Imponerats länge nu av Gefle som med knappa resurser hållt sig kvar i Allsvenskan i flera år och njutit när de vunnit mot Malmö och Pontus Jansson som vanligt gnäller på Gefles spel. :) Vi får väl se om de klarar det även i år.

Örebro pemo
2014-01-29 16:28
Minatankar // Helt utan "sanning" , men på den gamla goda tiden sprang VSK genom tre divisioner med samma lag och en bra lagsammanhållning. Det var först i allsvenskan som de hade lite för stor respekt för motståndarna.

Nu var ju Listons filosofi ganska enkel. Det lag som orkar mest , vinner mest.

Mao, jag tror betydligt mer på årets sammansvetsade lag än det hopkok av spelare som kom 2012.
Sen kan man ju ocks fundera på tränarens roll, men jag tror inte att PEO hade fått till så mycket bätre än Sixten av det laget.
Fast å andra sidan så hade nog PEO rensat mycket fortare. :)
Örebro pemo
2014-01-29 16:24
Experter! Jo jo. På Fotbollkanalen skriver de: -Vem rår på AIK nu? Bara för att en skadad fd spelare skriver på. Och vi vet ju alla vilken succé M Bangura gjorde i Elfsborg.
Nä, det skulle kännas mer seriöst om de som hyllar och dissar verkligen kan se lagen några gånger i träningsmatcher.

Med detta menar jag inte att ÖSK vinner allsvenskan 2014, men vi har i alla fall chansen. Alla lag står ju på 0 poäng när serien börjar.

Dessutom har väl vi läst oss vad gamla skadade spelare tillför.
2014-01-29 16:20
@T8:

Dina tankar väcker tankar. Det skulle vara intressant om det forskades lite om samband mellan olika faktorer. Man vet t ex genom undersökningar i Europa att det inte ger så stort sportsligt genomslag när styrelser sparkar tränare för att rädda sitt eget skinn. Man vet också att det finns ett starkt samband mellan ekonomiska muskler och sportsliga framgångar. Jag har åtminstone läst om sådana, bevisade samband i Sverige.

Jag skulle vilja veta hur starkt sambandet till framgång är till faktorer som t ex kompetens på tränare respektive individuella spelare, sammansättning av spelartyper, spelsystem, laganda, träningsupplägg mm. Det kanske finns sådan forskning men det är inget jag tagit del av i alla fall. I så fall borde man sett det i debatten, kan jag tycka.

Så länge det inte finns forskning som bevisar olika teser, får det utgöra spekulationer eller en känsla byggd på erfarenhet.
Örebro Karlstruum
2014-01-29 16:19
Var det inte Robert Laul som tippa oss som mästare inför 2011? Det var en chock iaf.
Örebro T8
2014-01-29 16:06
Mitt expertutlåtande för 2014 är att årets tränare blir den som vinner Allsvenskan. :) Teteh Bangura hade kunna haft vartenda ben i kroppen brutet, han hade ändå skrivits upp till skyarna med hyllningar. Mittfältskreatör i all ära. Men i Sverige ska man inte räkna bort en väl sammanspelad trupp där alla vill åt samma håll. Jag tror vår styrka ligger där samtidigt som "stjärnor" lämnat storlagen.
Örebro Jonas r
2014-01-29 15:00
jo skulle såklart önska att sk experter var mer nyanserade. Skulle dem bevaka alla lag lika mycket så skulle de också värdera lagen på ett mer nyanserat sätt. Hur man kommer dit vet jag inte.
2014-01-29 14:43
@Jonas r:

Jag upplever att s k experter varje år tror på samma lag i toppen respektive botten som förra året och att nykomlingar får problem. Och visst är det relativt ofta så.
Men oj vad tråkigt att skriva så och låta oss läsa det. Det är ju som att skriva att efter sol kommer regn och efter börsuppgång kommer nedgång.

När får man läsa en expert som vågar sticka ut hakan både vad gäller s k topp- som bottenenlag så att man kittlas och blir nyfiken? Sedvanliga spådomar enligt ovan eller när man tippar en match 1-1 är som sömnpiller för mig.
Örebro Jonas r
2014-01-29 14:33
T8: instämmer. Vi blir oftast nedskrivna men i detta fall tror jag också att de gynnar oss.
Örebro 36310099B
2014-01-29 14:15
Elfsborgs Ishizaki klar för LA Galaxy. Tråkigt för AS som förlorar en profil, men skönt för oss eftersom att han brukar spela bra mot just vårt lag. Minns till exempel hans mål från halva plan efter att Tomer gjort en av sina berömda utflykter.
Örebro Lekiller
2014-01-29 14:06
Äää tycker det är ganska bra om man inte skriver upp ÖSK en massa. Desto skönare är det när och om de överraskar. Men är nog ganska svårt att ranka en nykomling så mycket högre än nedre halvan av tabellen så här tidigt på säsongen.
Örebro T8
2014-01-29 13:55
Karlstruum: Samma nyförvärv till tex Djurgården eller Gbg hade hyllats. Utan tvekan.
Annons: