/fotboll/osk/forum/158.aspx/fotboll/osk/forum/158.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Empes
2017-05-21 18:42
@Fletchers:

Håller med helt.
Örebro kenya
2017-05-21 18:17
Sirius har både kontinuitet och en väldigt intressant tränarduo. Sen har de Sarfo i ett par veckor till iaf.
AIK Saywee
2017-05-21 17:41
Tänker lite på Sirius, vet inte om de har kontinuitet, eller om de har så stark ekonomi för att vara ett topplag i nuläget, De kanske har något annat, som gör att de presterar så skapligt.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Jonas r
2017-05-21 16:48
[QUOTE=Restalundsv]Namedroppar ytterligare förslag på tränare (förutom Mellberg och Håkan Ericsson). Kim Bergstrand och Jimmy Thelin känns spännande tycker jag. Lägre omsättning än oss men har ändå lyckats tycker jag. [/QUOTE] Alltså blir lite komiskt att påstå att två andra yckats bättre än oss, visst just nu i inledningen av allsvenskan. Men när säsongen summeras så kan det se helt annorlunda ut. Men det som gör att dessa lag ändå gör det hyfsat är för att dem har de vi saknar : kontinuitet!
Örebro Sieverto
2017-05-21 16:19
@Brandao:

Du har ingen aning varför Djurgården "total dissa honom" finns många spelare som fått nobben men gjort succé i andra klubbar. Eller menar du att man ska bara gå efter spelare de är huggsexa om?

Kamara var "total" dissad i AIK och se hur bra han var hos oss.
Örebro Sieverto
2017-05-21 16:19
@Brandao:

Du har ingen aning varför Djurgården "total dissa honom" finns många spelare som fått nobben men gjort succé i andra klubbar. Eller menar du att man ska bara gå efter spelare de är huggsexa om?

Kamara var "total" dissad i AIK och se hur bra han var hos oss.
AIK Saywee
2017-05-21 16:18
En till ... Innan sommaruppehållet möter vi en pigg nykomling på BA och ett "kämpande" kvalgäng borta. 6 poäng och vi kan relaxa och hoppas på att hösten blir vår! (Ursäkta spammet). Blir det poänglöst, bör samtliga av ÖSK avlönade fundera på varför de öht tjänar pengar, på något, som så många har förväntningar på och samtidigt inte orkar ... ELLER ?
AIK Saywee
2017-05-21 16:05
Sorry att jag tittar in, men första tredjedelen är avklarad för Örebro's Sport Kompisar. Många bra och tänkvärda inlägg, medan några få krampaktigt försvarar sina vänner, medan visionen sjunker:( BoP har den viktigaste och mycket svårgooglade frågan ... Vem (vilka) våga bära ansvaret för årets "skitstart" ?!?!?! Även om han uttrycker sig lite mildare ... Det är så många som tyvärr börjar tröttna på klubben och tappar framtidstron, publik och sponsorer letar efter andra intressen ... Snälla, ge oss en seger snart !
Örebro Bastard on Parade
2017-05-21 15:39
ÖSK ligger 10:a om man tittar på omsättning bland lagen som spelar i Allsvenskan. Helsingborg åkte ju ur Allsvenskan förra säsongen.

Man gör det enkelt för sig genom att hänvisa till omsättningen för att förklara årets prestationer, resultat och tabellplacering. Ekonomin är förstås väldigt viktig (då måste man även beakta eget kapital, löpande kostnader, netto av spelartransfers osv), men det förklarar inte varför spelet på planen har varit en fullständig katastrof. Det är spelarnas och Axéns ansvar. Har man inte det bästa spelarmaterialet så får man jobba hårdare och klokare än motståndarna. Där har ÖSK misslyckats kapitalt.

Minatankar//
Jag håller med om flera av punkterna som du listar upp. ÖSK har misslyckats med varje punkt. Vems är ansvaret?
Örebro Restalundsv
2017-05-21 15:17
Namedroppar ytterligare förslag på tränare (förutom Mellberg och Håkan Ericsson). Kim Bergstrand och Jimmy Thelin känns spännande tycker jag. Lägre omsättning än oss men har ändå lyckats tycker jag.
Örebro Minatankar
2017-05-21 14:43
Jag tänker så här när det gäller kopplingen mellan ekonomi och sportsliga resultat: Vi vet att korrelationen är stark och att ÖSK ligger på 11:e plats vad gäller ekonomiska muskler. Har man då ambitionen att kunna tillhöra de bästa lagen och få spela ute i Europa, krävs det att man har en hög nivå i bl a följande avseenden, förutom den hyggliga ekonomin.

1) En långsiktig satsning på att rekrytera, utveckla och spela unga talanger från den egna regionen.
2) En storsponsor som av någon anledning är beredd att satsa stora pengar.
3) En framgångsrik försäljning av en spelare som inbringar 10-tals miljoner kronor.
4) En framgångsrik marknadsföring och matchaktiviteter där man lyckas engagera hela regionen för fler sponsorer och mer publik.
5) Affischnamn i organisationen, på och utanför planen.
6) En professionell organisation runt laget, på kansliet och i styrelsen.
7) En kontinuitet i spelartruppen som innebär att chefstränaren disponerar minst tre femtedelar av förstauppställningen under flera år och slipper börja om från början varje spelår.
8) Slutligen det självklara i att spela attraktiv fotboll och att vinna matcher, som i sig är en halv vetenskap.

Jag tror det är läge för ÖSK att stanna upp i sommar efter ca 2,5 år av den 5-åriga planen och göra en ordentlig utvärdering hur man ligger till.

Örebro Fletchers
2017-05-21 14:26
Det enda positiva med matchen Sundsvall, var att att brorson och Lundberg fick några minuter. Dock vore det lite väl att tro att våra unga kan vända detta. Det som behöver in är vilja och passion, vill man kan man kriga ner de flesta lagen i allsvenskan. Tror rogic har det, Hagge om han är hel har det definitivt. Även Nordin har det och även Sköld, Ring, Ike och Jansson. Därutöver tycker jag det lyser med sin frånvaro. Dags att vakna och inse hur man ligger i tabellen, inse att man måste ta den där extra löpningen, måste gå på den bollen. Den här Mårtensson som skrevs upp så mycket tycker nog inte han bidrar mer än Besara på planen, mycket alibi jobb.
Örebro pemo
2017-05-21 14:17
Kan det möjligtvis vara så att vi har för höga förväntningar på våra spelare?
De är kanske bara "dussinlirare" som inte platsat i andra lag. Varför skulle vi då helt plötsligt bli ett topplag?
Varför gick Bertilsson och Tom Petterson till Östersund?

Kort analys:
Oscar är Örebroare. klart att han gick tillbaka
Lorentzons ålder. Han hade kanske inte så mycket att välja på.
Almebäck. Svåra år med mycket bänk. Var skeptisk till honom , men han har väl varit ganska OK.
Logi. Typiskt andraval i många klubbar. Trodde han skulle ta plats, men ...
Ayaz. Stukad från det hårda proffslivet
Besara. Samma , men jag tyckte aldrig att han var så bra i Hammarby heller.
Mårtensson. Tror att året i HeIF tog hårt. Har ännu inte visat någon status
Rogic. Kom från SE och får av mig väl godkänt
Sema Svårplacerad och kommer sällan loss. Tror inte så många andra slogs om hans namnteckning
Omoh. Platsade inte i Östersund. förstår varför. Men kul att se när han lyckas.
Alfred. Ja säg det, gott folk.

Nu tar jag inte med de utländska förvärven. Jo, H-I har skött sig hyfsat

Så frågan blir återigen om våra "egna" som fått chanser på försäsong i Portugal fått lite mer kred från tränarna och spelat mer matcher, hade de inte varit lika bra som de misslyckade "kända" namnen?

Men får man aldrig chansen på riktigt, eller känner tränarnas förtroende är det svårt för en 18-åring. Jag har faktiskt några kontakter som haft egna ungdomar i ÖSK, och som påstår att de aldrig skulle rekommendera ÖSK till en lovande 16-17 åring. Så det var kanske inte bara Sixten som ignorerade de yngre, eller är det något som "sitter i väggarna" i klubbhuset?

sorry att det blir långa drapor, men jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att något händer och att klubben kan komma in i vinnarspåret.
Ska vi säga en galen hemma mot Sirius och 4-0 till allas förvåning, samt avsluta på kycklingfarmen i Kalmar och knipa en 0-1 ( äntligen får Nordin dit den ).

Örebro Minatankar
2017-05-21 14:05
Namn: Brandao
Sänt: 2017-05-21 13:57
//

Jag tror inte vd eller styrelsen är kompisar med en massa spelare i andra lag, inom eller utom landet. Det är sportchef och tränare som har kontakter med dem och deras agenter, men de sätter inte de ekonomiska budgetramarna. Å andra sidan gäller det ju att de säljer in sina idéer på vd och styrelse. Är övertygad om att de försöker.

Den grundläggande frågan är vilka ekonomiska risker styrelsen är beredd att ta.
Örebro Brandao
2017-05-21 13:57
Om en sportslig ledning kan värva en spelare som Mbombo (Djurgården total dissa honom) så förstår man vilken nivå dom håller!

Jesper Jansson hade varit klockren som sportchef. Som ny tränare vill jag ha Tony Gustafsson eller Håkan Ericsson.

ÖSK måste sluta vara en kompisklubb där misslyckade spelare får komma och spela!

Kommer vi kunna värva klass när publiken har tröttnat på ÖSKs passiva spel och inte kommer till hemmamatcherna?
Örebro Minatankar
2017-05-21 13:03
Att flera här har olika syn på hur kritik kan uttryckas känner vi redan till.
Jag är också kritisk till när Axén kallar representanter i SvFFs disciplinnämnd för pajasar, men väljer att framför mina synpunkter till klubbens representanter eftersom jag tycker man ska hålla ihop inom ÖSK.

Men framför allt gör inte uttalanden från Axén eller andra att jag själv anser mig då kunna uttrycka mig hur som helst om enskilda personer. Men jag är van att bli kallad PK mm. Nu har jag dessutom fått en vit häst. Fint som attan.

Jag har tidigare gått igenom samtliga mittfältare och forwards som använts för spel i ÖSK i år och kunnat konstatera att endast Sema gjorde några mål i fjol. Övrigas målfabrikation har varit ytterst sparsam och ligger annars flera år tillbaka. Det blir svårt att vinna matcher utan vana målgörare.

I övrigt behöver man snabbare spelare än motståndarna. Eller spelare med bättre teknik och spelsinne. Eller spelare som nickar, tacklar och sliter hårdare än motståndarna. Eller ett lag som spelar optimalt i alla avseende utifrån sina resurser.

Tyvärr har vi i år inte sådana spelare med spetskompetens i tillräcklig omfattning. Tidigare hade vi t ex snabba DG och Dajje. Idag har vi bara Ayaz och han har inte varit bra sedan försäsongen och knappt spelat något.

Tidigare hade vi Sobralense och Astrit vad gäller teknik och spelsinne. Idag har vi flera spelare som har god teknik och hyggligt spelsinne, men ingen som är i närheten av de två spelarna.

De som tillfört mer löpande och tacklande är Logic och Mårtensson. Jag tycker samtidigt att de hittills inte visat de offensiva kvaliteter som krävs för att vi ska göra mål.

Jag är för min del övertygad om att klubben behöver rekrytera 2-3 spelare under sommaruppehållet, om vi ska vända detta till en framgångsrik höst. Och då handlar det om att komma ytterligare en hylla upp i utbudet. Frågan är bara om Simon och styrelsen är beredd att ta de ekonomiska riskerna. Å andra sidan är det en stor risk att inte satsa.

Vi får avvakta och se. 3-4 vinster framöver kommer ju ge lite annorlunda läge än 3-4 förluster.

Örebro Hitta avslut!!
2017-05-21 13:02
Bra inlägg Snö, Sieverto och Pemo. Jag håller med om allt. Två man kort med Besara och Mbombo... flinade lite till en början. Sen insåg jag snabbt att det är sant. Pööh... Blir helt ärligt arg och besviken när jag tänker på Besaras oändliga chanser från start. Helt otroligt.
Örebro Sieverto
2017-05-21 12:51
@Snö:

Bra inlägg och precis det jag skrev igår. Håller med
Örebro Snö
2017-05-21 12:23
Helt ärligt har ÖSK inte spelat bra fotboll med klar ide på länge även inkluderat förra våren, då trillade poängen in med flyt och individuella prestationer,men kom inte o säg att vi spelade bra fotboll, Axen har lett laget ganska länge men spelide lyser med sin frånvaro, naturligtvis har vi inget toppmaterial men det känns som den underbare Axen nått vägs ände, truppen behöver någon ny som ryar och styr upp, samt inte har kopplingar som gör att Besara har "frikort".
Ösk alla dar i veckan:)
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro Benny Böckling
2017-05-21 12:16
[QUOTE=Sieverto]Varför spelare från svenska ligan oftast inte klarar klimatet utomlands är för att det är så mycket hårdare. Det är så gulligt och daltande här i Sverige så vi gör spelarna ingen tjänst. Axen kallade människor han inte känner för pajas och flertal starka ord på presskonferens efter vi torskat med Djurgården. Såg inte att du kom ridandes på en vit häst då Minatankar. Det är så djäkla känsligt och pk från dig i så många lägen. [/QUOTE] Spot on!
Örebro Fletchers
2017-05-21 12:03
Tidigare år har det funnits mera kvalitet (främst genom Astrit). Nu har man inte den (även om man verkar tror det i Besara, även jag hade högre tankar om honom). Då löste sig mycket pga detta, det för det inte längre. Nu har man väldigt många dussin lirare (möjligtvis att vi har en matchvinnare i Kennedy), då vinner man inte matcher bara så där. Måste till en tydligare idé om vad man vill göra och alla måste bidra. Nu är det väldigt ängsligt och många som saknar självförtroende. Gör det enklare, spela längre och förlita sig på tur och hårt jobb. När man sedan vänt trenden, då kan man fundera på att spela ett annat spel. Lite som Kenneth om Dahlin: "enkla fotbollsspelare, är han inte där så är det hans fel". Tydliga roller och tydligt spelsätt.
Örebro Sieverto
2017-05-21 12:02
Varför spelare från svenska ligan oftast inte klarar klimatet utomlands är för att det är så mycket hårdare. Det är så gulligt och daltande här i Sverige så vi gör spelarna ingen tjänst.

Axen kallade människor han inte känner för pajas och flertal starka ord på presskonferens efter vi torskat med Djurgården.

Såg inte att du kom ridandes på en vit häst då Minatankar.
Det är så djäkla känsligt och pk från dig i så många lägen.
Örebro Benny Böckling
2017-05-21 11:57
Ja det är att ett jävla elände att hålla på ÖSK egentligen. Ingen rast, ingen ro.
Örebro pemo
2017-05-21 11:39
Vad är det för vits med ett forum om man inte får kritisera de ansvarig i laget man älskar och följer? Visst, "Örebro-Hjärta" använde sig av hårda ord, men om vi rannsakar ÖSK:s tre senaste år så har han nog rätt i sak.

Axén har ju byggt upp en aura runt sig om att vara frispråkig och aningen dryg. I intervjuer och reportage framstår han som en besserwisser där han har liten förståelse för andras åsikter.
Det tycker jag eftersom jag inte känner honom personligen.

Han är säkert en bra ( väldigt bra ) analytiker av fotboll, men frågan är om han verkligen törs ta de tuffa beslut som behövs för att väcka truppen?
Eller, varför får t.ex Besara alltid starta? och det är inte bara jag som undrar......

Varför dessa ständiga byten på vänsterbacken? Om nu Jonis är sämre än Yannes, sälj honom då i sommar till div 1 så att grabben får spela fotboll.

Vi skojade framför TV:n i går att normalt spelar alltid ÖSK med en man mindre ( Besara ) men i går var vi ju två man kort. ( Besara och Mbombo )

Sicken tur då, att vi mötte ett HBK som ännu inte har anpassat sig till allsvenskan. Nä, gringubbe som jag är, känns det inget bra med ÖSK:s impotenta styrning. Varken av spelet eller värvningarna. Eller också ser "experterna" med klarare ögon på vårt lag än vi själva vill.

Glädjes i alla fall åt att Oscar fick hålla nollan och att Nordin spelar som i fornstora dagar. Samt att KFF fick styrk

Trots allt sitter jag på Behrn och hoppas på ett mirakel mot Sirius. Att de underskattar ÖSK och kör någon naiv anfallsfotboll , så att Kennedy får någon omställningschans.

Örebro Jonas r
2017-05-21 10:20
[QUOTE=Minatankar]Det är uppenbart att en del människor mår så dåligt att det behöver rikta sin frustration, elakhet, bitterhet och sitt hat mot andra för att orka med sig själva. Man drar sig inte för att publicera falska uppgifter om företrädare för klubben eller andra forumister. När detta pågår under många år under olika pseudonymer och hela tiden med nya offer, så är den enda gemensamma nämnaren skribenten själv. Orkar bara kommentera två saker: Att publicera uppgiften om att en tränare för ett allsvenskt lag passar bäst som bollkalle, är varken roligt eller verklighetsanknutet, bara ett uttryck för elakhet. Alexander Axén tjänar inte runt miljonen. [/QUOTE] Instämmer men tyvärr tror jag det rätta är att bara ignorera dessa forumister som de troll dem är.
Örebro Hitta avslut!!
2017-05-21 10:19
Tänk att alla okunniga experter som bara älskar storlag kunde ha så rätt i att tippa oss på undre halvan. Allt bättre än 9-10a är en mindre sensation.
Örebro Bengt-Erik Gårdefors mustasch
2017-05-21 09:23
De som ropar högst på avgång nu var antagligen mest positiva till Axén under höstarna 2014/2015 och kanske även under våren 2016. Han var inte perfekt i relation till spelarmaterialet då, och är inte usel nu. Vi får se om det blir någon bättring med vår ende naturlige målskytt åter i laget.
Örebro Minatankar
2017-05-21 07:06
Det är uppenbart att en del människor mår så dåligt att det behöver rikta sin frustration, elakhet, bitterhet och sitt hat mot andra för att orka med sig själva.

Man drar sig inte för att publicera falska uppgifter om företrädare för klubben eller andra forumister. När detta pågår under många år under olika pseudonymer och hela tiden med nya offer, så är den enda gemensamma nämnaren skribenten själv.

Orkar bara kommentera två saker:

Att publicera uppgiften om att en tränare för ett allsvenskt lag passar bäst som bollkalle, är varken roligt eller verklighetsanknutet, bara ett uttryck för elakhet.

Alexander Axén tjänar inte runt miljonen.
Örebro Örebro-Hjärta
2017-05-21 02:09
Allvarligt, vi kan ju bara inse att vår chefstränare Axén (eller Alik) som någon kallar honom inte hör hemma vare sig i AS eller SE. Han borde gjort en civil karriär och fortsatt träna lag som extraknäck i gärdsgårdsserien som t.ex Rynninge. Att han sedan flöt in på en räkmacka från Sixtens tredjeplats med ÖSK till GAIS är djävligt förvånande. Axén har inte bevisat ett förbannat dugg mer än att det är en djävla skillnad på att träna en klubb i gärdsgårdsserien mot AS, SE eller divI. Numera vet vi också att Axèn (ALIK) i allra högsta grad var med och plockade våra nyförvärv, vilket också gick åt helvete. En del tycker han borde få en ny roll i klubben, varför undrar jag? Visst bollkalle kan jag hålla med om. Simon och styrelsen, hur ska ni täcka upp för publiktappet, se för fan till att byta tränare innan vi ligger i SE. Ville inte skriva i affekt efter matchen idag, men ilskan går tyvärr inte över ;) Plocka från högre hylla, fy fan. Ps. Visst är det lite lustigt hur dessa klappruttna tränare i botten av tabellen försöker på pk i det närmsta försvara varandra !! Visst, de har väl runt miljonen i årslön, men det blir ju bara djävligt löjligt. Speciellt för Axén (ALIK) som redan talat om för oss forumkungar att han tjänar så in i h-vete bra i lön.
Örebro Empes
2017-05-21 00:55
Presskonferensen:
Annons: