/fotboll/osk/forum/1546.aspx/fotboll/osk/forum/1546.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Marta (hane)
2014-02-24 13:29
Tror återigen man kan lära mycket av Hockeyn som har ett kanonkoncept! De har en eldsjäl som Erik som arbetar i verksamheten. Använd honom! Gillade skarpt initiativet med Forwardmatchen som fick blåsas av pga snö... men varför inte ordna fler liknande event (varje match)? Visst en söndag kanske man inte kan köra pubrunda, men då kanske man ska sälja in ngn barnfamiljsvariant? Det behövs fler Event som inte bara lockar kärnpublik utan som lockar till att få med hela familjen. Att ge oss entuiaster argument att använda för att locka våra vänner med. Jag har ibland skämts när jag tvingat/lurat med (som det känts) en oinvigd som tvingats stå o frysa till en klen publik och ett målsnålt resultat. Jag förstår att man som icke-invigd inte ser ngn tjusning i det hela och jag har ofta haft jäkligt svårt att få med dem igen. Detsamma gäller nite hockeyn. Därmot förstår jag att det är svårt att skapa samma inramning, mm. Men det måste gå att hitta vägar att lyckas med detta. Vi måste kika oss runt och leta framgångsrecept i andra lag. Kanske inte bara i Sverige.
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-02-24 12:53
@Bastard on Parade:
Du tar upp ett viktigt ämne som intresserar mig mycket. Grunden för all marknadsföring är att man vet så mycket som möjligt om de kunder (publiken) man har och om de som inte väljer att gå på fotboll med ÖSK. Sådana undersökningar gjordes redan för flera årtioenden sedan, men jag vet inte om det sker idag. Det handlar om att ta reda på kundernas bevekelsegrunder för beslut om hur de disponerar sin fritid. ÖSK säljer i första hand underhållning, spänning och social gemenskap och konkurrerar om människors tid, pengar och uppmärksamhet. Därför behöver man veta hur nuvarande och potentiella kunder tillgodoser dessa behov. Man behöver veta varför man går på fotboll och varför man avstår. Beror det på intresset för själva sporten och vad är det då som skapar intresse? Eller beror det på att konkurrerande fritidsutbud lockar mer och varför i så fall? Beror det på om man har sällskap eller inte till en match? Beror det matcharrangemang eller på priset? Hur mycket påverkar utbudet av fotboll på TV och streamers? Den kanske viktigaste frågan att ställa är den till alla som inte går på matcherna: Vad skulle få dig att gå på ÖSK:s matcher?" Man behöver dessutom veta vad som eventuellt skiljer yngre från äldre, kvinnor från män etc. I dag anser sig många har svaret på detta. "Det är bara att spela underhållande fotboll och att vinna matcher" är det vanligaste svaret. Det är som att konkurrera i bilbranschen och säga; "Det är bara att tillverka bra bilar som uppskattas". Inte nöjer man sig med sådana slutsatser. Nej man gör oerhört avancerade undersökningar bland nuvarande och potentiella kunder. Det finns hur många viktiga frågor som helst man behöver ha som underlag när man fastställer sin marknadsstrategi, profilering och positionering. Nu använder jag några fackuttryck, men gör det bara för att framhålla att detta är en vetenskap och ska man vara riktigt framgångsrik i sin marknadsföring krävs det att man anammar åtminstone det grundläggande i den. Om det vore så enkelt som att man ska spela underhållande fotboll och vinna matcherna så skulle inte Hammarby IF ha flera hundra tusen besökare på sin hemsida och på Facebook och inte heller fullt med publik på läktaren. Det krävs så mycket mer. Återigen, vet inte om marknadsundersökningar sker. Det skulle i så fall vara intressant om det presenterades för styrelse och medlemmar.
Örebro pemo
2014-02-24 12:38
BoP // Marknadsföring är svårt, om inte produkten levererar. Du kan satsa många kronor, men för att återupprätta det dåliga rykte vi fick efter senaste allsvenskan tar tid.
Dessutom måste du få fram en "Northug" i ÖSK. En sådan person är guld värd för att locka folk. Dels de som vill se segrar, dels de som vill se misslyckandet.

Att det bara kommer 500 pers på en träningsmatch i februari med OS i rutan är väl inte så konstigt.

Visst har ÖSK en del i det hela också. Ta bar min stad. Arboga. Det är 25 min med bil från centrum till Behrn. men nu ligger Arboga i ett annat län, och det känns som om det är 100 mil dit.

Hur skall vi komma till matcherna? Parkeringen är ett elände som kan avskräcka många. Försökte få ÖSK att köra med buss på samma vis som de gör från Linde och Hallsberg ( ? ) men fick inget gehör.

Nu tillhör jag de udda personer som gillar ÖSK och alltid åker för att se matcher men i allsvenskan finns det nog en hel del härifrån som skulle gå på matcherna om det var enklare att ta sig dit.

Mycket skit på Alven för att han "larvade sig" med videokameran, men hans insats för att sprida ÖSK bland icke redan frälsta var värd många kronor.
Örebro Bastard on Parade
2014-02-24 12:22
Jan Karlsson stoltserar med att de samarbetar med Strateg som är "bäst i klassen" efter att de har fått någon utmärkelse för årets reklambyrå.

Vad exakt har det här lett till? ÖSK:s marknadsföring har varit undermålig under flera år och ännu syns inga som helst tecken på förbättringar.

Publiksiffrorna under försäsongen är oroväckande dåliga. Försäsongen ska ju vara ett sätt att marknadsföra ÖSK inför säsongen och väcka intresse hos Örebroarna. 597 närmast sörjande mot en allsvensk konkurrent är pinsamt dåligt. Nu finns det förklaringar till den dåliga publiksiffran mot Kalmar, men det har varit dåligt överlag ändå. För några år sedan var publiksiffrorna mot lag som Syrianska och Djurgården helt annorlunda. ÖSK måste ta tag i marknadsföringen. Vi har en stabil kärna som kommer på matcherna, men ÖSK måste nå ut till andra målgrupper för att tala ett språk som Jan Karlsson förstår. Annonser i NA räcker inte, utan ÖSK och Strateg måste ta fram en ny profil och marknadsföra den till personer som inte följer ÖSK lika intensivt som initierade supportrar.
Örebro ÖSK FANS
2014-02-24 11:55
Undra varför Mahlangu inte presenteras av Göteborg? Är vi fortfarande med i racet?
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2014-02-24 11:36
Vi får se om det blir någon träningsmatch mot Falkenberg på lördag?
Örebro Svartvitt forever
2014-02-24 11:17
Jag satt visserligen på ett tåg och kunde bara följa matchen via datorn. Ni som var på plats såg säkert bättre. Några tankar bara:
-Riktigt dålig första halvlek.
-Moberg ett starkt offensivt vapen på hörnor och frisparkar.
-Jag vill inte se Wikström och Moberg samtidigt på plan, för lika varandra och ingen av dem snabb. Märktes väl vid 0-1.
- Jag har sett straffsituationen ett antal gånger nu, och nog var det straff enligt min mening.
-Nog lyfte spelet i andra efter Podes m fl inträde. Plötsligt hittade man ytan mellan mittfält och anfall och Pode serverade flera läckra öppnande bollar, inte bara före målet. Hans yttersida till DG höll hög internationell klass.
-Nog måste en innermittfältare vara högsta prio eftersom vi inte kan räkna med Åhman-Persson på länge. Det ser tunt ut!
-
Örebro TommyS
2014-02-24 10:36
Högberg/Ljung pratade om principen om "freshness" i en av Erik W:s utmärkta intervjuer för några veckor sedan. Freshness innebär om jag förstod det rätt att för att få ut max av träningsmatcher ska de som spelar vara matchfräscha och inte hårt nedtränade. Det är ju inte alla tränare som anammar den försäsongsfilosofin. Det är nog värt att tänka på när vi radar upp försäsongssegrar. Jag blir glad varje gång ÖSK vinner men oroar mig lite för att våra resultat sprider ett falskt rosenrött skimmer som döljer den stora blotta som vårt innermittfält just nu utgör. Mindre än fem veckor kvar till premiären och vi har i mitt tycke inte någon spelklar innermittfältare av god allsvensk klass.Trupparbetet som började så bra innan jul har inte levererat 2014 och nu är tiden knapp och mycken inspelningstid förlorad.
Örebro pemo
2014-02-24 10:24
Efter att ha läst PEO:s kommentar till matchen är man tydligen inte så helt fel ute i sina åsikter. men det känns skönt med en tränare som inte får hybris.
första halvlek var ju inget att skriva hem om.

Funderar också på om jag måste revidera åsikten om Pode? Han var kanske dåligt tränad och nada självförtroende när han kom i höstas. Det jag har sett i år är en klart bättre spelare i alla fall.
Och det är ju bra om det finns konkurrens på alla platser.

Så nu återstår den stora frågan: Vilka får lämna/lånas ut ?
AIK Saywee
2014-02-24 09:51
Jag uppfattar att det inte var straff, det blev ju heller inga våldsamma demonstrationer från våra giganter. Det var nog rätt dömt av domaren som var i närheten. Vi vann ändå :)
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro utbytt
2014-02-24 09:37
@pemo:

Ja, föreslår att vi anlitar M.A Numminen ! :-)
Örebro jappel
2014-02-24 09:22
Härligt med vinst mot allsvenskt motstånd.
Måste bara säga att det borde varit 4-1 till ösk istället för 3-2.....
Dels borde 1-2 målet aldrig ha godkänts. Det var solklar frispark för Oskar när han knuffades av två kalmar spelare. (hade dom inte knuffat honom två ggr. dels vid upphoppet, samt när han har greppat bollen hade han lätt fått med sig bollen ner.
Dels var det en solkar straff.
Man ska inte behöva offra skador och verkligen snubbla på det utsträckta krokbenet man ska få undvika det och välja att hoppa/falla över det!
Framåt ÖSK.
Örebro pemo
2014-02-24 09:18
utbytt // vi får väl ta hjälp av en tonsättare. :)
Örebro utbytt
2014-02-24 07:58
Tänk så det blir när man föreslår en trevligare ton på forumet...
Örebro En örebroare
2014-02-24 01:16
Och hur du kan ha så extrem koll på "utbytt" och alla hans nick. Vet bara du och jag o Saywee varför.
Men säger jag varför här på forumet får jag spärr men de räcker att jag vet som sagt.
Örebro En örebroare
2014-02-24 01:02
Och Nicket "brädan" som är tränare för Ungdomar i ÖSK (Ska inte ge ut namnet för jag ska skydda honom) vad är mening med hetsjakten på honom då Karl? För att ni konkurrerade i samma bransch? Jag vet vem precis vem du är och du är samma person i verkliga livet som här på forumet. Arrogant och tar dig friheter att säga vad du vill till folk.
Stå för ditt riktiga namn för övrigt om du ska ha de nicket.

Avskyr när folk sparkar på en som ligger ner och antar att du bara kliver fram för att jag valde lämna forumet.
Örebro Bastard on Parade
2014-02-24 00:58
@pemo:

Jag tyckte först det var en solklar straff, men nu när jag kollar på reprisen så är jag mycket mer tveksam. Det ser ut som att DG söker straffen där och nog kunde han gå på bollen istället?
Örebro pemo
2014-02-24 00:18
Innan jag somnar; Var det en filmning på DG eller var det straff?
På min TV-sändning ( datorn alltså ) hann jag inte uppfatta saken. Och de hade inga repriser. Trodde direkt att det var straff. :::::)
Örebro nyinflyttad
2014-02-24 00:15
Ok har som sagt bara sett sammandraget
Örebro ÖSK-SUPPORTERN (Öppna Plånboken Sköldmark)
2014-02-24 00:04
Nyinflyttad. Jag syftar på ett läge där Moberg slår en boll från mittlinjen ;)
Örebro "ÖSK-Karl (Rensa mer)
2014-02-23 23:47
@utbytt:

Förstår att du med alla dina föregående nick vill ha amnesty. Men hur du fortfarande kan få skriva här efter att ha stulit flera nick, bl.a mitt där du skrev att Nordin bara är skit. För mig är det helt ofattbart att du inte är avstängd från svenskafans på livstid. Att du sedan har Trilla Tore i bakfickan gör inte saken bättre.

Jag bara gör ett kort inhopp och inser att ÖSK:s sida här befinner sig i ett värre moras än under SSS-eran. Tror heller inte att det hjälper dig att fjäska för bl.a Minatankar.

Förutom det tror jag ÖSK galant kommer att klara sig kvar i AS, skulle dock vilja se en mittfältare i klass med Bedoya eller Nordin när han var som bäst.

Men Utbytt, Bulten i Boo, Blå Bergen Blues, Trilla Tore mm, du har gjort det vidrigaste jag sett på svenskafans, att du ens har mage att skriva vidare gör mig spyfärdig trots din långa avstängning och som sagt borde varit livslångt.

Ps. Förövrigt borde Jan Karlsson för länge sedan blivit bortplockad som VD efter alla hans lögner och inkompetens, vi behöver en duktig sportchef för att vinna guld istället för Sköldmark. Och vad Freibran har att göra med ÖSK-fotboll begriper inte jag, undrar om hon fattar det själv?

Nu kan ni kasta er över mig som hungriga vargar, förvänta er inget svar, möjligt jag gör något inlägg i sommar, Men för att vinna guld krävs vad vi inte har idag, en duglig VD och en mycket bra sportchef. Resten fixar dagens tränartrojka.
Örebro nyinflyttad
2014-02-23 23:47
Kul att se att några fler har börjat se Podes kvaliteter som släpande anfallare. Han hade ju den rollen i TFF och där kommer han mest till sin rätt. Hoppas han får fler chanser där.

ÖSK-SUPPORTERN
Om du syftar på friläget som DG(?) bränner så kom även den passningen från Pode. Har bara sett sammandraget på matchen, så du syftar kanske på något annat läge?
Örebro ÖSK-SUPPORTERN (Öppna Plånboken Sköldmark)
2014-02-23 23:35
Tycker att det ÖSK saknar är den passningsstarka mittfältaren, f.ö. så var Mobergs boll till DG(?) dagens höjdpunkt.
Örebro Jonas r
2014-02-23 22:47
minatankar (för sm-guld) (Örebro) 2014-02-23 22:43 @Häståvagn.:

Håller med dig delvis. Visst kan man skrolla. Men samtidigt är det många som inte har samma uppfattning som du och som av den anledningen hoppar av, inte läser eller inte skriver.

Och det finns mycket mer än analys av matcher och nyförvärv att diskutera. Jag har tidigare skrivit en lista med en massa förslag.

Det bästa är att många är med och bidrar till diskussion om ÖSK och fotboll.
Instämmer. Allt trams som sker här kan inte ursäktas med att det händer lite .
2014-02-23 22:43
@Häståvagn.:

Håller med dig delvis. Visst kan man skrolla. Men samtidigt är det många som inte har samma uppfattning som du och som av den anledningen hoppar av, inte läser eller inte skriver.

Och det finns mycket mer än analys av matcher och nyförvärv att diskutera. Jag har tidigare skrivit en lista med en massa förslag.

Det bästa är att många är med och bidrar till diskussion om ÖSK och fotboll.
Örebro Häståvagn.
2014-02-23 22:24
Herregud, är vissa personer här i dagisåldern? Självklart är inte varenda inlägg av någon vidare substans, men det är ingen som tvingar någon annan att läsa alla inlägg, ser du en signatur som du inte vill läsa något från så är det bara att skippa det inlägget. För att vara ärlig så skulle det vara väldigt dött här om allt handlade om att analysera Ösk. Det är inte match varje dag, det ryktas inte om nya spelare varje dag eller någonting. Det är vi som är här som går på varenda match och inte fan ska det vara dålig stämning på västra stå supportrar mellan. Var glada över dagens seger och låt sviten sitta i ett bra tag!:)
2014-02-23 21:28
@En örebroare:

Oavsett vilka som är inblandade gagnar det inte forumet med att skriva om det som inte har med ÖSK och fotboll att göra, att upprepa sig, att provocera, att kränka, att kritisera person och inte uppfattning mm.

Ett bra sätt att komma åt detta är att, förutom att efterleva forumreglerna, att så många som möjligt deltar i debatten. Det är positivt att några av dem som läser mer eller mindre regelbundet här börjat skriva eller aviserat att de ska börja skriva.

Vill uppmana fler att göra det. Då kommer det finnas mindre utrymme för allt annat som inte lockar oss som inte är intresserad av personlig polemik eller sådant som inte har med ÖSK och fotboll att göra.

Att jag upprepat mig avseende detta vid ett flertal tillfällen under de två år jag varit med på detta forum, beror på att jag tror att en "riktig" fotbollsdebatt är viktig och att det inte erbjuds någon annan öppen möjlighet för de intresserade.

Örebro utbytt
2014-02-23 21:20
önskar såväl Saywee som En örebroare kvar på dett forum och att vi alla ska utlämna en allmän amnesti för alla dumheter som skrivits fram till nu. Skulle vi inte alla kunna lägga allt det som varit bakom oss, med alla påhopp hit o dit och göra en nystart?
AIK Saywee
2014-02-23 21:01
Suck :(
Örebro En örebroare
2014-02-23 20:52
Och till skillnad från dig så menar jag det jag säger så ni kommer inte mig här imorgon bitti igen o prata om Talgoxar eller ändrade matchtider eller byta över till en AIK tröja.

Ps: Jag hoppas ingen missade matchen idag på grund av körtiden för de hade flyttat matchen!!
Annons: