/fotboll/osk/forum/1545.aspx/fotboll/osk/forum/1545.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Marta (hane)
2014-02-25 10:57
ÅtS/ Håller helt klart med. Men tror ändå det fnns mycket runt om matchen som kan bli mer tilltalande. - Mer evenemang i tävlingsform likt straffsparkstävling, slalombana, annat som kan aktivera yngre före match och i halvtid. Tävlingsmoment med ÖSK-priser. - Användande av halvtid, och inför matchtid på ett annat sätt (kanske fotbollsunderhållning på olika vis, någon som är en jäkel på att trixa, match/turnering mellan olika företag (som kanske kan betala för sitt deltagande) iklädd jättegummiboll et.c.) - Kanske nåt band/orkester som spelar (finns säkert nåt ok band som kan ställa upp billigt/gratis). Givetvis inte så att fokus flyttas från huvudnumret. - En speaker som jobbar än mer aktivt på för att få igång publik. - Ökat fokus på kubanerna. Tillsammans peaka ut vilka nyckelmatcher man kan highlighta och stötta kubarnerna ekonomiskt dessa matcher (vet ej om detta görs?) - ÖSK-ballonger till barn - Lättillgänglig billig mkt enkel barnfika som inte behöver ge så mycket vinst. et.c., et.c.... Jag är inte rätt person, men visst finns det möjligheter med kringarrangemanget! Håller även med om att Erik, långt mycket mer skulle kunna fungera som kommunikatör, och absolut, använd ÖSK:s historia att skapa en gemenskap.
Örebro Jekl
2014-02-25 10:49
Willy Foo Foo //

Håller helt med dig om att priserna på sittplats skulle kunna vara betydligt lägre för ex. pensionärer. Nya läktaren är ofta ganska välfylld men gamla samt östra brukar det kunna vara ganska glest på. Väldigt märkligt för övrigt att priserna på östra läktaren är desamma som de yttersta sektionerna på långsidan. Dels ser man sämre från kortsidan plus att det är precis över bortasektionen vilket känns lagom spännande.
Örebro Willy Foo Foo
2014-02-25 10:34
@Jekl:
Vet att man testade differentierade priser för ett antal år sedan men man slutade med det av någon anledning, Kanske upplevdes för rörigt Idag kostar det 75 spänn för en student/pensionär att stå och jag tycker det måste anses som ett rätt skäligt pris oavsett motstånd tycker jag ändå. Är inte så säker på att det skulle bli någon större rusning för att man sänkte det till 50 mot ett icke attraktiv motstånd. För familjer tycker jag också man har ett rätt ok pris. Senaste säsongen 250 spänn för upp till fem familjemedlemmar på sittplats = 50 kr för sittplats och entre. Jag tror ÖSK istället har valt att satsa på olika former av kampanjer och stötinsatser. Förra säsongen hade man ju fri entre till flera matcher Är det något som skulle sänkas så tycker jag det är sittplatspriserna för pensionärer. Det är för dyrt att sitta för många av dem. Och se dessa 70-80 åringar stå hela matchen är imponerande men kanske lider en del också. Jag tycker pensionärer skulle kunna får en röd sittplats för max 100 spänn
Örebro Jekl
2014-02-25 10:06
Flera har varit inne så smått på priset, och att eventuellt många kan känna att man helt enkelt inte tycker att det är värt att betala det som det kostar för att gå på en match. Utöver att man inte har det brinnande intresse för fotboll och ÖSK som alla vi här inne har, så kan andra anledningar vara att man hellre ser matchen på tv, eller som pemo skriver har ett par mil att åka från ex. Arboga och att man då bedömer att den totala kostnaden för resa+biljett helt enkelt inte gör det värt det.

Då jag själv bor nere i Skåne och har varit på en del Helsingborgsmatcher under de senaste åren pga en av mina närmsta vänner är stort hif-fan. Om man jämför deras prissättning till matcherna så skiljer den sig ganska kraftigt från ÖSKs. De har om jag inte missminner mig fyra kategorier av matcher, där priserna för dessa kategorier varierar ganska så kraftigt. För mig som är student varierar priserna för ståplats mellan 40-100 kronor ungefär (samma priser gäller för ungdomar), och vet att vuxenbiljetterna samt sittplats varierar från match till match också. Skulle inte detta kunna vara något för ÖSK att kunna ta efter för att locka lite mer folk till matcherna som normalt sett inte lockar så stor publik? Det är ju extremt sällan (jag skulle säga aldrig numera) som vi fyller arenan till sista stol, och jag tror personligen att det gynnar klubben i längden att kunna locka x antal personer mer till matcherna trots att det inte genererar högre intäkter pga lägre biljettpriser. Blir det en trend att det är mer folk på matcherna+bättre inramning så kommer detta i sig att göra att andra väljer att haka på. Jag är väl medveten om att man alltid måste göra en avvägning gällande priset för det går så klart inte att sätta det hur lågt som helst. Men till matcher mot ex. Falkenberg, BP, Mjällby osv. där det normalt sett inte är så mycket publik, varför inte sätta priserna lägre? (Sen spelar så klart andra faktorer in på publiksiffran så som speldag, matchtid, väder, tabellplacering osv). Har man inte uppemot 80-90% beläggning på arenan kan en stor orsak vara att man satt priset för högt helt enkelt. Vet att kampanjer så som 2 för 1 genomförts, och förhoppningsvis har man analyserat utfallet av dessa för att se om det genererat mer publik. Kampanjer brukar även genomföras för idrottsföreningar och liknande, vilket jag också tycker är väldigt bra.

Priset är främst viktigt för ungdomar, studenter och pensionärer. Men även för familjer och alla typer av supportrar som inte går på samtliga matcher utan enkelt kan välja bort en match för att göra något annat. Jag vet av erfarenhet att det varit en del gnäll på att det är för mycket ungdomar på ståplats och att dessa 12-15 åringar inte är några "riktiga" supportrar osv, men faktum är ju att det är extremt viktigt inför framtiden att tidigt locka dessa så att de kan bli inbitna supportrar och kanske kommer att gå på varje match i många år framöver.

Sen handlar det så klart även till stor del om att skapa en bättre upplevelse på plats med hjälp av kringaktiviteter osv. För att återigen knyta an till HIF så anordnar klubben en uppladdning (främst på fredagar som ett afterwork-event) innan matcher i anslutning till arenan där dom bjuder på en plockbuffe för 40 kr, bra priser på dryck, intervjuer, quiz och utdelning/utlottning av biljetter till nattklubbar, samt liknande event även efter matchen). Något sådant kanske skulle kunna locka lite extra publik vid valda tillfällen, även om jag vet att liknande uppladdning anordnas inne i stan av kubanerna.
Örebro Åter till ståplats. (Sekt. E)
2014-02-25 09:40
Det är givet, tycker jag, att en verksamhet måste ha riktigt bra koll på vad målgruppen önskar och vill ha. Ju mer kunskap om det, desto bättre förutsättningar att göra rätt. Men...om du har en fotbollsförening så är din kärnverksamhet ganska klar, det är osannolikt att börja spela hockey bara för att det finns en större publik- eller sponsringsbas där. Att göra rätt saker och att göra saker rätt är två olika saker och många verksamheter sitter ganska fast i sina grundförmågor. Då handlar det istället om att hitta smartare sätt att göra det på och att hitta smartare sätt att berätta om vad man gör så väldigt smart. Där kan marknadsföringen spela en stor roll är jag övertygad om. Om Erik, som kommer från supporterleden, har mer inflytande i kommunikationen så tänker jag att det kan vara ett steg i rätt riktning eftersom den kan få mer trovärdighet på så sätt. Fotbollsföreningar av Sportklubbens dignitet har ofta en ganska lång historia och därför ett bra utgångsläge för att "hitta" sin identitet och berätta den begåvat. Jag tror att många (mig själv inräknad) hejar i grund och botten på klubben och trogna "kunder" är toppen. Fler sådana vore kanon och då kan det kanske vara smart att erbjuda känslan av en gemenskap, snarare än att bara fokusera på matcherna som underhållning. Men marknadsföring kan bedrivas på många olika sätt såklart.
Örebro Bastard on Parade
2014-02-25 09:38
@Erik Wärlegård:

Bra! :)
Örebro Marta (hane)
2014-02-25 09:28
Tror även på ngn form av familjebiljett a´la NA-läktaren. Finns nog få familjer där alla är så pass fotbollsintresserade att de tycker att priset är rimligt för egen del. Visst, kan man skapa en produkt där man även utan fotollsintresse får med sig en upplevelse så kan det så klart bli rimligare.

Sedan är kubanerna, precis som någon skrev, nog den viktigaste inramningsdetaljen. Stötta dessa, samarbeta med dem, ge dem bästa möjliga förutsättningar att växa. Ett sätt är att fostra in nya generationer i ÖSK-familjen genom att öppna upp evenmanget för alla.
Örebro Marta (hane)
2014-02-25 09:21
Tror återigen på att man måste erbjuda ngt som får även en relativt fotbolls-o-intresserad att få med sig ngt från en 0-0-match. Gillar det du skriver Marquis!
Våga va först med nåt. Men ngn form av marknadsundersökning kring vad som kan lyckas locka med en sådan kund måste nog föregå detta. Kanske utifrån ett antal förslag som får kunderna att tänka outside the box. Tror det är jäkligt svårt att vara helt först med något, så lite inledande benchmarking är nog att föredra.
Örebro Marquis de Sade
2014-02-25 08:31
@minatankar (för sm-guld):
Sent in i situationen - men det kanske finns flera nyanser av marknadsföring också. En lite aggresivare variant skulle ju kunna vara: 1) Skapa ett behov som konsumenten inte visste fanns 2) Givetvis att kunna erbjuda det som man skapar i 1 3) Instämmer helt att kommunikationen är viktig. Annars känns det som man traskar i andras fotspår och då kommer man ju som bekant aldrig först.
AIK Saywee
2014-02-25 08:18
Publik är ju i stort sett alla som kommer för att skåda matchen/underhållningen. Något som inte helt saknar betydelse i dagens stora konkurrens från andra aktiviteter är priset. Har förstått från yngre och äldre vänner samt barnfamiljer, att det helt enkelt är för dyrt och att sommarhalvåret bjuder på roligare grejer.. Erik, spännande med förbättringar :) När är snart ?
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro DaSa
2014-02-25 07:49
malge/ Har inget emot Hallsberg. Syftade på att vi förstörde våra snygga tröjor med reklam som vi fick småpengar för. Vilka sponsorer man har säger en del om klubben.
Örebro Erik Wärlegård
2014-02-24 23:45
Bastard // Förbättringen syns snart, var så säker!
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-02-24 23:25
@Fletcher:
Om man läser listan över de största företagen i länet är de flesta utlandsägda. De riktigt stora företagen är dessutom få. Ofta krävs det att de är publika på en konsumentmarknad för att de ska kunna satsa miljoner på ett enskilt sponsorprojekt. Några få kan ha huvudkontor för Sverigedelen i Örebro, som t ex Wurth. Men de vänder sig i första hand mot andra företag. Är inte Elon en franchisingkedja? Men bra att du lyfter det faktum att det finns några företag som kanske kan vara aktuella. Jag tog upp denna fråga för att belysa vikten av att man tar fler kontakter med stora företag som har sina beslutsfattare på annat håll än i regionen.
Örebro Fletcher
2014-02-24 23:09
Finns flera stora företag i regionen som inte ägs av någon utländsk koncern. Tex ligger Elons huvudkontor och lager i Marieberg och de omsätter säkert ett par miljarder. Bara för att bolagen inte heter "Örebro ab" betyder inte att de inte kommer från Örebro! Just saying...
2014-02-24 23:04
@minatankar (för sm-guld):

Kan också tycka att det är stor skillnad om en mycket förmögen klubb som Barcelona stöttar en ideell förening som inte är skattefinansierad.

En fotbollklubb är nästan alltid ideell även om ÖSK också har ett aktiebolag. Det är därför mycket tveksamt om en fotbollslklubb ska finansiera skolor, äldreomsorg och annat som skattebetalarna utnyttjar och bör betala. Fotbollsklubben är ju till för fotboll.

Däremot kan ju ÖSK vinna PR på att vara ute i skolorna och stötta dem på annat sätt, än att tappa reklamintäkter på gratis exponering. Man kan också bjuda in elever gratis till matcher för att väcka intresse för fotbollen.
2014-02-24 22:48
@Aspen.:

Har inte skrivit något om gymnasieskolans satsning på marknadsföring.
Vet bara att det är full konkurrens mellan alla skolor och att de på olika sätt behöver tala om att de finns till och vad de erbjuder, eftersom eleverna själva väljer vilken skola de vill gå i. Därför satsar alla skolor på marknadsföring.

Undrar vad det skulle få för konsekvenser om ÖSK låter en skola synas utan kostnad? Kommer det ytterligare 100 skolor och vill ha samma sak?
Eller ideella föreningar som jobbar för sociala frågor?

Det är ändå stor skillnad på offentliga skolor och en idrottsförening. Skolorna vet vilka pengar de får vid verksamhetsårets början, idrottsföreningarna får precis som alla företag "skrapa" ihop pengarna under årets gång genom att ta betalt och skicka ut fakturor. En skola som går med underskott får normalt nya pengar. En idrottsförening kan gå i konkurs.

Men jag gillar grundtanken i det du skriver.
Örebro Aspen.
2014-02-24 22:20
minatankar (för sm-guld) // Jag tycker skolpengen ska gå till elevernas undervisning, inte till ÖSK marknadsavdelning Eller varför inte låta ÖSK vara ett föredöme och bjuda skolan på gratis reklamplats (som Barca gjorde med UNHCR?)
2014-02-24 22:13
@malge:
Självklart är ÖSK allas lag i hela regionen. Klubben skulle inte klara sig utan alla supportrar och partners/sponsorer från andra orter. Dessutom är vi laget i hjärtat för alla som flyttat från regionen och nu bor på annat håll i Sverige och utomlands. Slutligen är vi favoritlaget för alla övriga fotbollsentusiaster i hela världen som har god smak och förstår sig på hur fotboll ska spelas ;-)
Örebro malge
2014-02-24 22:08
Mina tankar håller med om det du skriver, det blir inga miljoners miljoner där inte, men det jag hänger upp mig mer på är känslan från många supportrar (sry DaSa kan ha misstolkat ditt inlägg) av att örebro sk är laget ifrån örebro stad istället för att örebro sk är närkes lag. Vet VÄLDIGT många som känner så.
2014-02-24 21:53
@malge:
Jag vill ändå lägga mig i denna fråga. Ska man ha någon chans att spela i toppen av AS behöver man en omsättning på mellan 100 - 200 mkr. ÖSK har ca 50. Då behöver man tänka stort i alla avseenden. Tänker man smått blir det smått, tänker man stort är chanserna större att det blir stort. Med all respekt både för Hallsberg och en gymnasieskola i sydnärke, krävs det emellertid ett helt annat tänk för att nå de stora sponsorpengarna. Vi talar om 5-10 mkr bara för en huvudsponsor. Och en sådan lär man söka på annat håll än i Närke där det finns få huvud- eller regionkontor kvar. De flesta ligger inte ens i Sverige.
Örebro malge
2014-02-24 21:49
Dasa retar du dig på att det är en gymnasieskola som sponsrar, eller att sponsorn kommer från Hallsberg?
Örebro DaSa
2014-02-24 21:38
Ngn som vet hur det går med att skaffa en ny huvudsponsor? Jag tycker att tröjorna som vi har nu är grymt snygga, hoppas att vi hittar en sponsor med en snygg logga så de inte förstörs:) Vore pinsamt om vi skulle komma till spel i vår med reklam för en gymnasieskola i Hallsberg (?!) igen som huvudsponsor...

Vilken skräll det skulle vara om Pode lyckade att konkurrera bort Hasani och ta en startplats i premiären. Har ju sågat honom tidigare men eftersom konkurrensen inte är så hård nu när Hasani verkat vara ur form så är det inte omöjligt.

Som ngn även skrev igår så tycker jag också att Erik och Wiken inte kompletterar varandra så bra. Så om vi får in vår nya kreatör på mitten så hoppas jag att Nkilli flyttas ned som mittback på Wikens bekostnad. I alla fall sen när RÅP är redo för spel, för Nkilli skall inte sitta på bänken.
Örebro Marta (hane)
2014-02-24 21:32
malge/ Ja!
Örebro malge
2014-02-24 20:08
Vem var krönikören som för några år sen skrev att han tyckte vi hade Sveriges mest fotbollskunniga supportrar. Va det Anrell?
Örebro Trivseltorsten
2014-02-24 18:00
Haha ÖSK Krille, skulle just saxa in det =) Så jävla klockrent!
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2014-02-24 18:00
Hehe! En typisk ÖSK-supporter :).

"Publiken. I konkurrens med IFK Norrköpings är de landets gnälligaste, man imponerar liksom inte på en ÖSK-supporter hur som helst. När jag var där för några år sen hade ÖSK avspark, de rullade hem bollen till backlinjen och sen slogs direkt en långboll som gick ut över sidlinjen. En farbror på läktaren väste då ur sig ”Fy faaaan!” med den mest negativa närkingska röst man kan tänka sig. Han hade fått nog efter fem sekunders spel! Sånt gillar jag."
Örebro rirobban
2014-02-24 17:46
Jonas Dahlquist tippar Allsvenskan och ÖSK!
Örebro Jonas r
2014-02-24 17:35
minatankar (för sm-guld) (Örebro) 2014-02-24 16:39 jo menar mest att en ofrälst blir frälst av den grymma stämningen på vallen.
AIK Saywee
2014-02-24 16:54
Instämmer med flera att det är en intressant diskussion. När jag läste VD vid pennan, tror det var förra måndagen, fick jag lite samma känsla som BoP redan beskrivit. Igår när jag gladdes åt ÖSK's vinst mot KFF, var jag både lite besviken och oroad över publiksiffran. Instämmer med flera skribenter och inser att här har klubben inte jobbat tillräckligt, men kan säkert förbättra det som kan förbättras. Om "vi" skall vara konstruktiva är det viktigt att dagens synpunkter kommer de ledande i ÖSK's organisation till kännedom, om det inte är som så att någon läser här och tar till sig eller vidarebefordrar lite av viss kritik. Jag gillar ju nämligen när det är fest, med storpublik och en ständigt sjungande stor hemmaklack ... ... eller borta :)
2014-02-24 16:39
Jonas r (Örebro) // Håller med dig. Samtidigt konkurrerar ICA med några restauranger o andra matvarubutiker. ÖSK konkurrerar med hundratals fritidsalternativ. Och det är de ofrälsta man behöver locka.
Annons: