/fotboll/osk/forum/1541.aspx/fotboll/osk/forum/1541.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Svartvitt forever
2014-02-28 11:05
Minatankar, Utbytt//

Det ni pekar på understryker att om man ska ta in en ny spelare på innermitt så här pass nära säsongen, så måste det vara en etablerad spelare som går direkt in och som man vet vad han går för. Och lediga sådana växer ju inte på träd. Jag är bra nyfiken på hur tränarteamet tänker just nu. RÅP var väl tänkt som just en Kihlberg-typ och general på mittfältet, och plötsligt står vi utan honom ett bra tag.
Örebro Bastard on Parade
2014-02-28 10:58
Senare idag ska årsredovisningen släppas enligt kallelsen till föreningsstämman. På länken finns redan vissa dokument inför föreningsstämman, bland annat ett förslag till stadgeändring av styrelsen.
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-02-28 10:05
@utbytt:
Håller med dig. Naturligtvis hade det varit bra om centrallinjen hade varit klar/frisk redan innan träningslägren. När så inte är fallet tycker jag ändå att det är ett bra tillfälle att testa en spelare som man är intresserad av, om man nu inte redan vet exakt vad han går för.
Örebro utbytt
2014-02-28 07:26
@minatankar (för sm-guld):

Är det inte så att ju närmare tävlingsstart vi kommer, desto viktigare att "smalna av" laget/truppen så att förstuppsättningen får spela ihop sig? Tänker att att tiden för att testa olika alternativ lämpar sig bäst fram till någon dryg månad innan första seriematchen.
AIK Saywee
2014-02-28 02:18
Även jag hoppas att Peo stannar lång tid framöver, eftersom det känns som att han kan nå ett guld med vårt ÖSK inom ett par år. Han har väl dock familj, släkt och vänner kvar i Skåne till stor del, vilket kan riskera att han drabbas av hemlängtan. Eller så upptäcks hans goda tränaregenskaper och han vandrar vidare i karriären ...
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro rirobban
2014-02-27 23:52
Här är de senaste 10 årens bästa ÖSK-elva enligt mig:

---------------------Alvbåge--------------------

Anttonen---Almebäck--Wikström---Riddez

Rama--------Larsen-----Bedoya---Porokara

---------------------Gerzic-----------------------

----------------------Olsen-----------------------

Hade varit kul och se den elvan ihop en säsong när alla var som bäst :)
Örebro rirobban
2014-02-27 23:37
Påtal om gamla ÖSK:are så sakar jag verkligen Porokara när jag ser denna video. Det är lätt att glömma bort profiler då dom ofta gör ett dåligt sista år. Men utmanande yttrar som Porokara och Rama växer inte på träd. Yasin är duktig, men inte på samma nivå (ännu) som dessa herrar. DG är mera som Bassombeng, peta och spring istället för att utmana med bollen vid fötterna. Med Porokara på planen så hände det alltid något farligt, speciellt när han fick lekkamraten Kim Olsen att slå bollar till :) 2010 var för bara 4 år sedan, men det känns så otroligt långt borta. Hoppas PeO stannar lång tid framöver, tror han kan nå framgång med svartvitt!!! :)
Örebro pemo
2014-02-27 23:23
kenya// må så var. Men han gjorde i alla fall en hel match i spanska ligan. Och han jobbade väldigt bra även defensiv.
Men något måste ha hänt.
Lika bra som han var första året i ÖSK , lika loj var han på slutet.
Eller också ska det bara vara en tupp i hönsgården. ;)
Örebro kenya
2014-02-27 23:11
pemo/ Beror ju lite på hur man nyttjar yttrarna. I Chelsea under Mou tvingas yttrarna sätta press högt men ändå jobba hem djupt. Såg senast igår Hazard och Willian sätta en hög press från start för att senare agera nästintill ytterbackar när 'Gala' tryckte på i andra halvlek. Samtidigt ska de ha orken att trycka framåt i omställningarna.

Problemet med Rama var att han varken kom in i presspelet eller positionsspelet som jag ser det. Vet inte om Sixten var en dålig pedagog eller om de var viljan hos Rama som tröt. Offensivt var han dock fantastisk att se.
2014-02-27 21:11
@Aspen.:

Jag kan inte tänka mig annat än att någon provspelare kommer att dyka upp.
Man har massor av spelare att välja bland, både i Sverige och inte minst utomlands, speciellt om man inte har råd med de allra bästa. Träningslägret är ju en ypperlig möjlighet att testa spelare.
Örebro pemo
2014-02-27 20:42
Angående kräftgången 20111 - 2012. Satt och tittade på spansk fotboll i helgen, då en viss ÖSK:are dyker upp. Valdet Rama. Funderar fortfarande på vad som gick snett i ÖSK? Var han större än klubben? Var han skadad eller tyckte han att alla andra var sämre?
För er som inte såg matchen kan jag tala om att han var sig lik. Spelade på vänster. Kom med fart och vek inåt och sköt över. :)
Trollade faktiskt bort backen några gånger också.

Saknade honom mycket när jag såg matchen.
Men det är kanske det som är både styrka och svaghet i svensk fotboll. Laget är större än jaget. Ingen för sticka ut för mycket. Och då känns årets upplag riktigt bra. Eller finns det "primadonnor" kvar i truppen?

Annars är det en tragisk läsning om hur det går för våra svenska spelare utomlands. är väl knappt 10% av alla som platsar i sina lag. Om man inte räknar danska och norska ligan.

Även Astrit insåg sin begränsning och fick byta belgiska toppen mot div 1 i England.. Fast han gråter väl hela vägen till banken......
2014-02-27 20:29
När vi pratar fotboll/spelare kan det till och från vara många som deltar och debatten blir ofta intressant. Detsamma gäller när vi några gånger diskuterat marknadsföring, publik, matcharrangemang, priser, sponsring mm.

Det vore intressant att höra vad som behövs för att fler supportrar ska bli medlemmar och dessutom engagerade medlemmar, dvs komma på möten, ställa frågor och vara med och påverka, bl a genom att rösta fram våra representanter i styrelsen.

Är man inte intresserad av klubbens verksamhet och utveckling? Kan formerna för medlemmarnas engagemang utvecklas? Hur påverkar medlemsavgiften?
Ska man ha förmåner och/eller ska man bidra som medlem?
Örebro Gentile
2014-02-27 19:54
@T8:

håller med!tyckte alla lika blev det nog djävligt trist på forumet!
Örebro T8
2014-02-27 19:38
Måste bara inflika lite att jag gillar när vi snackar fotboll. Oavsett om vi tycker lika eller inte. :)
Örebro Gentile
2014-02-27 19:23
beträffande Gerzic så tycker jag att han i sina bästa stunder besitter en förmåga som ganska få svenska mittfältare har,nämligen den att utan att ha någon särskild speed, ta emot bollen vända förbi attackerande spelare och därmed i en enda rörelse skaffa ett numerärt överläge, i höstas när han kom hit var inte timingen den bästa (pga begränsad speltid i Göteborg?)och därför glimmade han inte till annat än stundtals, har oxå för mig att han placerades som yttermittfältare i IFK dom få gånger han fick spela, och någon yttermittfältare är han ju inte! men med en central roll och mycket speltid tror jag att han skulle tillföra en hel del i ÖSK,tror kort sagt att många hade orealistiska förväntningar när han kom på lån i höstas.
Örebro Bastard on Parade
2014-02-27 18:21
På länken finns information om resa till bortamatchen mot Halmstad i premiären. 200kr är ett väldigt bra pris och det går att välja mellan pub-buss och direktbuss.
AIK Saywee
2014-02-27 18:02
Jag väljer att tro på en bra återkomst för den gamla nykomlingen ÖSK :) Allsvenskan lämnar vi inte (eller aldrig) förrän guldet är vårt !!! Tillsammans till toppen :)
Örebro rirobban
2014-02-27 16:40
En mycket stor förändring och skillnad i laget gentemot 2012 är att vi denna säsong har en målvakt! (undantaget Tomer som glänste sista 5 matcherna)
Örebro Marta (hane)
2014-02-27 15:58
T8/ Ja vi har ett bättre tränarteam nu... Och på sluttampen hade vi väl även en viss Kamara i laget som bidrag en hel del. Nu har vi Crespo och tränartrojkan finns kvar. Men jag har fortfarande jättesvårt att värdera hur vi ligger till efter ett år i superettan, där vi halva året hade Nordin i laget (även om första halvan gick bättre).
Örebro Svartvitt forever
2014-02-27 15:56
Jag skrev att jag gärna ser ett lån/värvning av Nordin, inte för att jag är med i nån fanclub för honom utan för att jag inte har kunskap om någon annan i samma klass som vi möjligen skulle kunna få hit och vet presterar. Jag ser gärna nån annan av samma klass, om nån sån finns.

Att sen flera skriver i rad och har samma farhågor ser jag inte som att man gnäller, särskilt som samma skribenter även kan vara nog så positiva. :)
Örebro T8
2014-02-27 15:42
Marta Och på de 5 sista omgångarna i allsvenskan 2012 var vi näst bäst. :) sen gick vi direkt upp från superettan och är obesegrade på försäsongen. Jag vill gärna se Nordin briljera i ÖSK. Men håller han samma klass som 2010 anar jag att Gbg vill ha kvar honom.
2014-02-27 15:26
@T8:

Tur att jag inte pratat om Nordin Gerzic på länge eller använder mig av den typen av argumentation :-)

Men jag vet att det är många som hoppas på honom och jag har gått in med inlägg de gånger någon skriver väldigt negativt om honom kring saker som inte alls stämmer med verkligheten eller har med fotboll att göra.
Örebro Marta (hane)
2014-02-27 15:21
Jag har personligen rätt svårt att se var vi befinner oss just nu gentemot andra lag. Men tittar man på det lag som spelade ut oss från AS sist så kan jag inte se att vi tillfört speciellt mycket tyngd.
Det är väl Crespo och RÅP om han blir hel. (Därmot tror jag balansen i truppen är bra mycket bättre nu än då.) Utöver det så har vi också en del intressanta namn som sedan dess tagit förhoppningsvis så pass stora steg att de idag kan axla den allsvenska rollen fullt ut.

Jag är dock av åsikten att vi inte ska förutsätta detta och försätta oss i en sits där vi behöver göra nödlösningar i sommar för att ha en chans att hänga kvar.

Därför börjar även jag bli lite orolig över att vi inte kommer att hinna spela ihop en trupp som känns gångbar och trygg inför seristart. Man kan inte förbereda sig för allt, men man ska inte heller vara dumdristig. Det har vi inte råd med.
Örebro T8
2014-02-27 15:14
minatankar: Håller helt med dig. Ska försöka förenkla om det inte räckte med mitt senaste inlägg. Det jag kritiserar först och främst är att återigen få läsa att vi måste värva Nordin nu annars åker vi ur.

Dalar och berg såklart, men inför 2012 så förlorade vi mot Forward. Visserligen ett Forward som nästan gick upp i Superettan. Men ändå...

Årets försäsong känns stabil och det vore konstigt om inga svagheter visades.
Örebro T8
2014-02-27 15:10
minatankar: Jag håller med dig, forum finns för diskussion. Och jag vill absolut inte att alla ska tycka lika.

Men just nu känns det som att många inlägg i rad handlade om vilket dåligt mittfält vi har och att Nordin är lösningen på allt. Känns som det räcker med den typen av inlägg. Jag fick en känsla av de "charmiga" gubbarna på läktaren som öser ur sig "fy fan va dåååålit" så fort en passning inte sitter till 100%.

Allsvenskan är inte Champions League och det tycker i alla fall jag är en stor del av charmen.

Jag har ingen källa inom ÖSK och har därför ingen aning om rykten och bullar i ugnen så dagens ÖSK kanske är det bästa som går att få ihop till premiären?

Med reservation för att ha tolkat forumister fel men det var känslan jag fick när jag läste inläggen. Uppmuntrar även till att kritisera mina inlägg. Statistik, logik och saklighet i all ära, men fotboll och ÖSK är känslor.
2014-02-27 14:48
@Saywee:

Jag delar inte din synpunkt. Tycker T8 haft många bra synpunkter annars men tror inte det gagnar sajten när han, du och andra skriver att andra gnäller och är negativa bara för att vi inte har samma uppfattning i en fråga. Eller att man begär att andra ska vara kreativa.

Då är det väl bättre att ni själva är positiva, inte gnäller och visar på kreativitet än att uttrycka att ni saknar det hos andra.

Men visst, lägger man till ;-) så kan det ju få åtminstone mig att le :-)
AIK Saywee
2014-02-27 14:37
T8, 13:41 Suveränt inlägg :)
2014-02-27 14:16
@T8:
Jag upplever att nästan alla uttryckt sig positiva till de nyförvärv klubben redan skaffat. Upplever även att många lyft både lagets insatser och individuella insatser i flera träningsmatcher. I övrigt har diskussionerna bl a gällt på vilka platser olika spelare passar bäst, vilket spelsystem man tror på, vilka spelare som bör avvecklas och vilka eventuella ytterligare förstärkningar som behöver göras. Vi har också diskuterat vilken laguppställning vi tror på. Flera inlägg tycker jag över tiden har varit kreativa vad gäller ovanstående frågor även om det finns dagar då det kanske inte kommer så många nya idéer. Självklart kan alla lag göra bra och dåliga halvlekar. Matchen mot Kalmar visade bara att det var mycket stor skillnad på spelet och att man därför inte kan dra några starka slutsatser av den matchen. Det finns både de som har liknande synpunkter och de som har olika. Det är väl för att kunna diskutera sådana frågor som denna sajt finns till? Tycker du verkligen att man gnäller om man deltar i den diskussionen? :-)
Örebro T8
2014-02-27 13:41
Jag är mest förvånad över all överdriven respekt som finns för övriga lag i Allsvenskan. Tror ni på allvar att ÖSK är enda laget som kan göra en dålig och en bra halvlek? I nuläget är det nog bara två lag som jag blir överraskad över om ÖSK tar 6 poäng mot dem. Det är AIK och MFF. Samtidigt så spelade ett superettanklart ÖSK bort MFF från guldet 2012. Och ja, man kan komma med kritik och ändå vara positiv. Men nedan tycker jag mest att man gnällt över vad som är dåligt istället för att vara så värst kreativa. Jag hoppas och tror att Pode blir årets överraskning för oss supportrar. Man kan gå långt med en väloljad samspelt grupp. Ändrade ett stavfel. :)
Örebro pemo
2014-02-27 13:30
Om det går dåligt skall man inte ta träningsmatcher på allvar. Och om det går bra så är det bara träningsmatcher. Inte lätt att vara supporter alla gånger. :)

Jag är nog mer optimist än pessimist. Men jag skriver under på Minatankars resonemang om KFF-matchen. Det var verkligen två olika halvlekar vi såg.
Men jag känner att ÖSK är ett bättre kollektiv och inte så beroende på individuella stjärnor. Och så visade ju Crespo att man kan springa offside 10 gånger men ändå avgöra matchen,

Om nu inte Nkili och Moe är optimala mittfältare när det gäller fördelning av bollar, så jobbar de kopiöst under matcherna. Med tanke på bytena i senaste matchen så får man väl utgå ifrån att Berger kanske blir kvar, Nilsson verkar vara långt från startelvan och Boris är en munter kille som är användbar på fler platser och därför blir kvar.

Som jag skrev tidigare, så hoppas jag att någon av de yngre tar chansen.
Hur ser " B-laget" ut i år? Kommer ÖSK att köra med de seniorer som inte platsar eller fyller man bara på med ungdomarna som förra året?

Slutligen, vilka får åka med till Portugal? Där får vi väl en liten hint om hur truppen kommer att se ut.
Annons: