/fotboll/osk/forum/154.aspx/fotboll/osk/forum/154.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro kenya
2017-05-21 21:46
Är bara att lyfta på hatten åt Jens Gustafsson. Visst att det finns en stomme av Jannes guldlag kvar med Johansson och Sjölund som centrallinje. Offensivt så är det ändå rätt galet vad han lyckats få fram ur en bänknötare från AIK, en från DIF och så en rotationspelare från oss. Är ju inte bättre på pappret än det vi brukar kunna skaka fram.
Örebro Minatankar
2017-05-21 21:46
Namn: Bastard on Parade
Sänt: 2017-05-21 21:40
//

Självklart ska man kunna kritisera ÖSK. Jag har bara kommenterat det faktum att du skrev att man misslyckats i den rådande femårsplan jag kommenterat, trots att bara ca halva tiden gått.

Men skit samma, inte viktigt för mig. Du kan kritisera hur mycket du vill. Jag försöker ändå ge nuvarande ledning chansen och lyfta det som går framåt. Men samtidig gäller det nu för Simon att stärka organisationen på ett sätt så att man märker att det går framåt på alla fronter. Annars lär det bli svårt att nå målen.
Örebro Bastard on Parade
2017-05-21 21:40
@Minatankar:

Menar du att man inte ska kritisera ÖSK nu för att de har en 5-årsplan? Det är orimligt när Allsvenskan spelas varje år. ÖSK har en målsättning i år också. Att ÖSK har en långsiktig vision innebär inte att klubben ska gå fri från kritik för tillfället.

VI har ju haft hur många 5-årsplaner som helst. Alltid har klubben fått sätta en ny 5-årsplan men är det en sak som är säker här i världen så är det att ÖSK misslyckas med att följa 5-årsplanen och nå de långsiktiga målsättningarna. Titellös sedan 1908 säger väl det mesta.

Optimal grad av kommande försäljningsintäkter är 100% till ÖSK Elitfotboll AB. Utan höga arvoden till agenter och ingen utdelning till externa aktieägare eller moderföreningen. Att denna lösning är bättre än förra lösningen med Spelarinvest innebär inte att det är en bra lösning. Vi har fått in alldeles för lite pengar för det.

Det är ett misslyckande att laget underpresterar. Ingen kan väl vara nöjd med vare sig spelet eller antalet poäng? Är inte det ett misslyckande hittills? Oavsett om ÖSK skulle vinna resterande matcher så har man all anledning att vara kritisk till prestationerna fram till dagens datum.

Det är ett misslyckande att avtalet med Lagardere inte har gett bättre resultat. ÖSK hade högre partnerintäkter för några säsonger sedan. Är inte det ett misslyckande just nu?

Det är ett misslyckande att ÖSK värvar en mittfältare som knappt har spelat under ett år, skolar om honom på grund av längden och så får man några veckor in i maj höra att han har några veckor kvar till formen. Man ska inte behöva vänta 10+ omgångar på att en spelare ska vara redo för spel. I synnerhet inte när spelaren har ett kontrakt över 2 säsonger. Då ska han leverera från dag 1, speciellt med tanke på att det troligtvis inte är en särskilt billig lösning.
Örebro Sieverto
2017-05-21 20:08
@Brandao:

Hahahahhahahaha är du onykter igen?
AIK Saywee
2017-05-21 19:49
Brunnsborrar'n 19:34 Jag förstår vad du skriver, men kan ändå inte riktigt släppa det som Leicester åstadkom. Hur kan sådant ske ?
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Pedretti - Admin
2017-05-21 19:45
Hur surt det än är att just Kalle gjorde målet (även om hans mål var gratis, jag menar, VART ÄR MARKERINGEN PÅ HONOM?) så är det roligare att se Malmö förlora.

Örebro Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle
2017-05-21 19:43
@Laul32:

Kan ju också bero på att de spelar i bättre lag.
Örebro Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle
2017-05-21 19:34
@Saywee:
Att man är topplag en säsong säger inte så mycket. ÖSK var topplag 2010 och korrelerat till ekonomin var kontrakten undervärderade - Men förr eller senare kommer marknad och sport att mötas på grafen och då slår det igenom. ÖSK har ekonomi runt 10:e plats i tabellen och förmodligen är det runt den platsen laget hamnar i snitt. Förr eller senare. Om inte omsättningen ökar. Sirius kommer dala också motsvarande sin ekonomi, även om man kanske klarar en högre plats i år. ÖSK har också klarat högre platser vissa år.
Örebro Laul32
2017-05-21 19:30
Kalle Holmberg har snart ensam gjort fler mål än ösk i år. Kalle och Crespo tillsammans har gjort 9mål..... Kalle, Crespo och DG har gjort 11mål
Örebro Brandao
2017-05-21 19:12
Och där gjorde Kalle mål igen. Undrar om han ångrar sitt klubb byte?
Örebro Brandao
2017-05-21 19:01
@Sieverto:

Hagges vänsterfot

Jo jag vet det, till skillnad från dig som inte vet något..
Örebro Brandao
2017-05-21 18:59
Örebro Brandao
2017-05-21 18:59
@Empes:

Jag känner en högt uppsatt i Djurgården. Dom var absolut inte intresserade av Mbombo.
Örebro Empes
2017-05-21 18:58
Däremot känns det ju likväl som en märklig och felaktig värvning. M'Bombo alltså.
Örebro Empes
2017-05-21 18:53
@Sieverto:

Reagerade också på den formuleringen från Brandao. Har aldrig läst att de "totaldissade" M'Bombo - däremot valde de att inte kontraktera honom. Viss skillnad.
Örebro Minatankar
2017-05-21 18:52
@Bastard on Parade:

Eftersom inte målet har varit att nå ända fram efter halva tiden, kan man inte säga att man har misslyckats. Det vet man först när fem år passerats. Däremot är det, som jag skrivit, angeläget att stanna upp efter halva tiden och utvärdera hur det går.

Punkterna är mina personligen. Vet inte om samtliga också är ÖSKs, men i stora drag är det dessa punkter det handlar om för att nå framgång och det torde de flesta hålla med om.

En av de viktigaste åtgärderna man vidtagit är att frigöra sig från Spelarinvest och ge möjlighet till aktieägande direkt i ÖSK Elitfotboll AB. Därmed garanteras att kommande försäljningsintäkter i samband med spelaraffärer i optimal grad stannar i klubben.

Man har också ökat det egna kapitalet och ökat publiken under fjolåret. Till det hör en öppen information för medlemmar, aktieägare och supportrar, bl a via särskilda möten och ÖSK-studioprogram.

Jag vill hävda att det nu är angeläget att stärka organisationen på olika sätt. Vi får se om det är på gång.
Örebro Empes
2017-05-21 18:51
@Restalundsv:

Varför skulle nämnda tränare vilja ta ett steg tillbaka? Känns som ÖSK är på för låg nivå för dem. Tyvärr.
Örebro Empes
2017-05-21 18:42
@Fletchers:

Håller med helt.
Örebro kenya
2017-05-21 18:17
Sirius har både kontinuitet och en väldigt intressant tränarduo. Sen har de Sarfo i ett par veckor till iaf.
AIK Saywee
2017-05-21 17:41
Tänker lite på Sirius, vet inte om de har kontinuitet, eller om de har så stark ekonomi för att vara ett topplag i nuläget, De kanske har något annat, som gör att de presterar så skapligt.
Örebro Jonas r
2017-05-21 16:48
[QUOTE=Restalundsv]Namedroppar ytterligare förslag på tränare (förutom Mellberg och Håkan Ericsson). Kim Bergstrand och Jimmy Thelin känns spännande tycker jag. Lägre omsättning än oss men har ändå lyckats tycker jag. [/QUOTE] Alltså blir lite komiskt att påstå att två andra yckats bättre än oss, visst just nu i inledningen av allsvenskan. Men när säsongen summeras så kan det se helt annorlunda ut. Men det som gör att dessa lag ändå gör det hyfsat är för att dem har de vi saknar : kontinuitet!
Örebro Sieverto
2017-05-21 16:19
@Brandao:

Du har ingen aning varför Djurgården "total dissa honom" finns många spelare som fått nobben men gjort succé i andra klubbar. Eller menar du att man ska bara gå efter spelare de är huggsexa om?

Kamara var "total" dissad i AIK och se hur bra han var hos oss.
Örebro Sieverto
2017-05-21 16:19
@Brandao:

Du har ingen aning varför Djurgården "total dissa honom" finns många spelare som fått nobben men gjort succé i andra klubbar. Eller menar du att man ska bara gå efter spelare de är huggsexa om?

Kamara var "total" dissad i AIK och se hur bra han var hos oss.
AIK Saywee
2017-05-21 16:18
En till ... Innan sommaruppehållet möter vi en pigg nykomling på BA och ett "kämpande" kvalgäng borta. 6 poäng och vi kan relaxa och hoppas på att hösten blir vår! (Ursäkta spammet). Blir det poänglöst, bör samtliga av ÖSK avlönade fundera på varför de öht tjänar pengar, på något, som så många har förväntningar på och samtidigt inte orkar ... ELLER ?
AIK Saywee
2017-05-21 16:05
Sorry att jag tittar in, men första tredjedelen är avklarad för Örebro's Sport Kompisar. Många bra och tänkvärda inlägg, medan några få krampaktigt försvarar sina vänner, medan visionen sjunker:( BoP har den viktigaste och mycket svårgooglade frågan ... Vem (vilka) våga bära ansvaret för årets "skitstart" ?!?!?! Även om han uttrycker sig lite mildare ... Det är så många som tyvärr börjar tröttna på klubben och tappar framtidstron, publik och sponsorer letar efter andra intressen ... Snälla, ge oss en seger snart !
Örebro Bastard on Parade
2017-05-21 15:39
ÖSK ligger 10:a om man tittar på omsättning bland lagen som spelar i Allsvenskan. Helsingborg åkte ju ur Allsvenskan förra säsongen.

Man gör det enkelt för sig genom att hänvisa till omsättningen för att förklara årets prestationer, resultat och tabellplacering. Ekonomin är förstås väldigt viktig (då måste man även beakta eget kapital, löpande kostnader, netto av spelartransfers osv), men det förklarar inte varför spelet på planen har varit en fullständig katastrof. Det är spelarnas och Axéns ansvar. Har man inte det bästa spelarmaterialet så får man jobba hårdare och klokare än motståndarna. Där har ÖSK misslyckats kapitalt.

Minatankar//
Jag håller med om flera av punkterna som du listar upp. ÖSK har misslyckats med varje punkt. Vems är ansvaret?
Örebro Restalundsv
2017-05-21 15:17
Namedroppar ytterligare förslag på tränare (förutom Mellberg och Håkan Ericsson). Kim Bergstrand och Jimmy Thelin känns spännande tycker jag. Lägre omsättning än oss men har ändå lyckats tycker jag.
Örebro Minatankar
2017-05-21 14:43
Jag tänker så här när det gäller kopplingen mellan ekonomi och sportsliga resultat: Vi vet att korrelationen är stark och att ÖSK ligger på 11:e plats vad gäller ekonomiska muskler. Har man då ambitionen att kunna tillhöra de bästa lagen och få spela ute i Europa, krävs det att man har en hög nivå i bl a följande avseenden, förutom den hyggliga ekonomin.

1) En långsiktig satsning på att rekrytera, utveckla och spela unga talanger från den egna regionen.
2) En storsponsor som av någon anledning är beredd att satsa stora pengar.
3) En framgångsrik försäljning av en spelare som inbringar 10-tals miljoner kronor.
4) En framgångsrik marknadsföring och matchaktiviteter där man lyckas engagera hela regionen för fler sponsorer och mer publik.
5) Affischnamn i organisationen, på och utanför planen.
6) En professionell organisation runt laget, på kansliet och i styrelsen.
7) En kontinuitet i spelartruppen som innebär att chefstränaren disponerar minst tre femtedelar av förstauppställningen under flera år och slipper börja om från början varje spelår.
8) Slutligen det självklara i att spela attraktiv fotboll och att vinna matcher, som i sig är en halv vetenskap.

Jag tror det är läge för ÖSK att stanna upp i sommar efter ca 2,5 år av den 5-åriga planen och göra en ordentlig utvärdering hur man ligger till.

Örebro Fletchers
2017-05-21 14:26
Det enda positiva med matchen Sundsvall, var att att brorson och Lundberg fick några minuter. Dock vore det lite väl att tro att våra unga kan vända detta. Det som behöver in är vilja och passion, vill man kan man kriga ner de flesta lagen i allsvenskan. Tror rogic har det, Hagge om han är hel har det definitivt. Även Nordin har det och även Sköld, Ring, Ike och Jansson. Därutöver tycker jag det lyser med sin frånvaro. Dags att vakna och inse hur man ligger i tabellen, inse att man måste ta den där extra löpningen, måste gå på den bollen. Den här Mårtensson som skrevs upp så mycket tycker nog inte han bidrar mer än Besara på planen, mycket alibi jobb.
Örebro pemo
2017-05-21 14:17
Kan det möjligtvis vara så att vi har för höga förväntningar på våra spelare?
De är kanske bara "dussinlirare" som inte platsat i andra lag. Varför skulle vi då helt plötsligt bli ett topplag?
Varför gick Bertilsson och Tom Petterson till Östersund?

Kort analys:
Oscar är Örebroare. klart att han gick tillbaka
Lorentzons ålder. Han hade kanske inte så mycket att välja på.
Almebäck. Svåra år med mycket bänk. Var skeptisk till honom , men han har väl varit ganska OK.
Logi. Typiskt andraval i många klubbar. Trodde han skulle ta plats, men ...
Ayaz. Stukad från det hårda proffslivet
Besara. Samma , men jag tyckte aldrig att han var så bra i Hammarby heller.
Mårtensson. Tror att året i HeIF tog hårt. Har ännu inte visat någon status
Rogic. Kom från SE och får av mig väl godkänt
Sema Svårplacerad och kommer sällan loss. Tror inte så många andra slogs om hans namnteckning
Omoh. Platsade inte i Östersund. förstår varför. Men kul att se när han lyckas.
Alfred. Ja säg det, gott folk.

Nu tar jag inte med de utländska förvärven. Jo, H-I har skött sig hyfsat

Så frågan blir återigen om våra "egna" som fått chanser på försäsong i Portugal fått lite mer kred från tränarna och spelat mer matcher, hade de inte varit lika bra som de misslyckade "kända" namnen?

Men får man aldrig chansen på riktigt, eller känner tränarnas förtroende är det svårt för en 18-åring. Jag har faktiskt några kontakter som haft egna ungdomar i ÖSK, och som påstår att de aldrig skulle rekommendera ÖSK till en lovande 16-17 åring. Så det var kanske inte bara Sixten som ignorerade de yngre, eller är det något som "sitter i väggarna" i klubbhuset?

sorry att det blir långa drapor, men jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att något händer och att klubben kan komma in i vinnarspåret.
Ska vi säga en galen hemma mot Sirius och 4-0 till allas förvåning, samt avsluta på kycklingfarmen i Kalmar och knipa en 0-1 ( äntligen får Nordin dit den ).

Annons: