/fotboll/osk/forum/1528.aspx/fotboll/osk/forum/1528.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-03-15 19:43
ÖSK FANS (Örebro) 2014-03-15 19:20 Minatankar Du som har bra kontakt med Nordin, vet du vad han tänkte när May blev klar för Göteborg och läktaren blev närmre än start11an? // Var hemma hos honom i Göteborg för någon vecka sedan och pratade med honom i telefonen idag. Kan dock tyvärr inte berätta något. Hoppas du förstår.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro ÖSK FANS
2014-03-15 19:22
obs! Var inget hån mot Nordin! Hoppas May affären gjorde ÖSK heta!
Örebro ÖSK FANS
2014-03-15 19:20
Minatankar

Du som har bra kontakt med Nordin, vet du vad han tänkte när May blev klar för Göteborg och läktaren blev närmre än start11an?
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2014-03-15 17:35
Kan fortfarande hända grejer, transferfönstret har inte stängt än ;).

16 dagar kvar!
Örebro rirobban
2014-03-15 15:49
Jag förstår inte hur andra utomstående ser på ÖSK denna säsong! Vi tippas högt upp i tabellen, i snitt ungefär på plats 8-10. Det tycker jag är konstigt med tanke på att vi är nykomlingar som står utan renodlad vänsterback och utan rätt kompetens på innermittfältet. Bra målvakt, bra mittbackar, bra anfallare och bra tränare, räcker det för en mittenplacering kommande år?

Jag tror vi får kämpa för att slippa kvala. Hoppas jag har fel!
Örebro ÖSK FANS
2014-03-15 13:57
Nu när det börjar bli allvar så får ju Nordin sitta på bänken eller läktaren...Antingen är han nöjd med det eller så ber han Göteborg att få lämna..

Vilket slag i ansiktet det måste vara när dom värvade May ;)

Nordin står inte högt i kurs hos Göteborg. ..
Örebro DaSa
2014-03-15 13:50
Sen skall det bli spännande att se om "freshness"-konceptet vi kört denna försäsongen kommer att fungera. Just nu känns det som vi "formtoppade" oss för tidigt.
Örebro DaSa
2014-03-15 13:47
Efter en snabbanalys av startelvorna och insatserna från träningsmatcherna så tror jag på följande startelva med min procentuella övertygelse bakom namnet:

Mv: Kung-Oskar: 100%
VB: Dajje: 75% (kan även bli HB, men trodde inte innan försäsongen att han var ett namn för startelvan. Vet inte om det är tecken på dålig konkurrens eller att han har tagit ytterligare ngr kliv i vinter)
Mb1: Mogren: 100 %
Mb2: Wiken: 95% (håller med de som inte tycker att de kompletterar varandra men finns inget bättre alternativ innan Berisha är tillbaka)
HB: Mensah: 75% (har seglat upp som en favorit hos Peo, tror han kommer att få mycket speltid på många positioner under våren)
VY: Yasin: 95 %: Bästa yttern i mina ögon, gör både sin spelare och poäng.
Mc: Saied: 50 % Får vi inte in ngn mer mittfältare så är han given. Men tror att det är 50 % chans att vi får in en ny.
Mc: Nkili 99%: Så länge som RÅP är skadad så kommer Nkili ta bollvinnar-rollen.
Hy: DG 75%: har känslan av att Peo gillar DG bättre än Kalle.
An: Crespo 100%: vår bästa anfallare.
An: Hasani: 75 %: Tror att han fortfarande är förstavalet bredvid Crespo än Peo gett Pode mer och mer speltid. Det som talar emot är att Hasani och Crespo inte haft ngt lysande samspel.
Örebro DaSa
2014-03-15 13:37
Aspen/ Håller med om att man måste förbereda plats innan det värvas nytt, men tycker fortfarande att vi skulle ha varit tydligare i höstas vilka vi tänkte satsa på. T.ex. att vi inte ville ha Nilsson kvar måste ju ha varit "klart" i somras.

Jag tror att Ngoma är en bricka i spelet för att få hit Nordin till en billig peng. IFK vill garanterat bli av med honom och han är den bästa spelaren vi kan knyta till oss för tillfället för en rimlig peng. Tänk på att vi är nykomlingar och inte har världens bästa rykte. Tror inte heller att Nordin skulle bli en jättedyr affär i Grahn-klassen, självklart kommer han ha en topplön i klubben och få en fin signing--fee. Övergångssumman till IFK borde MAX vara 2 miljoner och det beror enbart på att han var så dyr för ngt år sedan. Om man ser vad han har presterat på "pappret" senaste åren så skulle jag gissa att t.o.m. Hagge har bättre stats.

Svartvitt forever/ Jag har för mig att jag läste i en intervju att RÅP valde ÖSK för att vi "accepterade" hans skada och hade en plan för hur han skulle komma tillbaka. Så det borde inte ha varit ngn nyhet för ÖSK.

Sen så gissar jag att det ligger en vänsterback i vasen och lurar annars hade nog Marc fått ett korttidskontrakt samt blivit medbjuden till Portugal. Jag tror att vi kommer att vara nöjda med truppen när allsvenskan drar igång.
Örebro Aspen.
2014-03-15 12:12
Att vi först vill göras oss av med "övertaliga spelare" innan vi kompletterar truppen beror säker på att vi kan räkna med mindre pengar från förbundet (pga. Freinds Arena förluster) och att vi faktiskt gick med ett underskott förra året). Jag tycker ÖSK tänker rätt. Det är också klart att man prioriterar en mittfältare före en vänsterback.Jag tycker ÖSK tänker rätt även här. Den fina och stora tränarstaben vi har måste utveckla de spelare vi redan har och dom måste bygga ett lag och spel som klarar oss kvar i allsvenskan. En del av spelarinköpen har flyttas till tränarstaben och tränarstaben måste nu börja betala tillbaks.
Örebro ÖSK FANS
2014-03-15 11:06
spelarinvest, finns dom kvar?!? märks inte iaf..
Örebro ÖSK FANS
2014-03-15 11:05
svartvitt forever

håller med i allt!

på tok för dålig silly...Två bra mittfältare är kanske det viktigaste, nu har vi ingen i speldugligt skick...

Att chansa med en Afrikan är ju ett stort frågetecken så här nära inpå premiären
Örebro Svartvitt forever
2014-03-15 10:49
Tack Minatankar för att du påminde mig om det positiva. Om Berisha blir spelklar under våren har inte många allsvenska lag ett mittbackspar som Moberg/Berisha.
William vågar jag knappt hoppas på längre efter alla bakslag, så det blir i så fall en positiv överraskning.
2014-03-15 10:30
Namn: Svartvitt forever
Sänt: 2014-03-15 10:13

//

"Tacksam för klokare röster" skriver du. Kan tyvärr inte bidra med sådana. Delar som vanligt dina egna kloka analyser och kloka synpunkter.

Om RÅP, Berisha och William snabbt blir friska, speldugliga och kommer i form och man värvar Donald Ngoma (om det visar sig att han är tillräckligt duktig), Nordin Gerzic eller någon annan innermittfältare inom två veckor, kan vi alla vara nöjda. Men det är ett högt risktagande för närvarande och sannolikheten att alla dessa parametrar ska fall in är tyvärr inte hög.

Skulle inte alla parametrar falla in kan man i bästa fall reparera det under sommarfönstret, men det är inte säkert att sådan lösning bli billigare.

I dagsläget tål det att upprepas: Det finns många positiva saker med bl a duktiga tränare, duktig målvakt, flera spelare som kan spela på flera positioner, flera spelare, bl a DG, som visat framfötterna, flera bra värvningar, förlängning av kontrakt, placering av Nilsson mm.

Låt oss nu hålla tummarna för de sista pusselbitarna.

Örebro Svartvitt forever
2014-03-15 10:13
Om man ska summera Silly Season 2014 så här långt, så tycker jag att man började bra med att förlänga kontrakt på nyckelspelare och tidigt knyta till sig flera viktiga namn.

Men nu, två veckor före Allsvenskan, står vi alltså med många frågetecken framför allt när det gäller innermitt. Att RÅP skulle gå sönder kunde förstås ingen veta (eller kunde man det, med tanke på eventuell skadehistoria?).

Att man så nära premiären laborerar med en helt ny och okänd afrikansk spelare visar att man inte har nått ända fram, vilket måste skapa en viss oro i truppen som skulle ha behövt spelas ihop för länge sen och nu bara gnuggas ytterligare.

Jag har svårt att riktigt köpa att försäljning/utlåning av en eller flera "övertaliga" spelare i truppen ska vara villkoret för att man knyter till sig en riktigt slagkraftig mittfältare, vilket också borde ha skett för flera månader sen. Dels därför att det kan visa sig vara en dumsnålhet som kostar ett allsvenskt kontrakt. Dels därför att Spelarinvest som sovit Törnrosasömn i ett antal år nu faktiskt har möjlighet att agera igen och investera i spelare. Var det inte själva idén?

Nu gissar jag bara, men jag tror att man hela tiden har haft ett Nordin-spår, där man hoppats att han ska bli tillgänglig för en rimlig kostnad innan Allsvenskan börjar. Men det spåret är ju helt beroende av hur Skattefusk formerar sitt lag, och är alltså inget man kan kallt planera efter.

Om vi ställer upp med ett innermittfält med Saeid och Nkili så är jag rädd att de kommer att bli uppätna i Allsvenskan, och vi får liksom ofta ifjol förlita oss på långbollar från försvaret (förhoppningsvis) upp till anfallet. Och det duger inte.

Nu har jag vräkt ur mig alla mina farhågor med risk för att kallas gnällspik. Jag hoppas innerligt att jag har fel och att mittfälltsfrågan blir löst, men jag ser bara inte riktigt hur just nu. Tacksam för klokare röster.
2014-03-14 22:43
rirobban (Örebro) 2014-03-14 21:35 @minatankar (för sm-guld): Hasani är väl i landslaget? // Det har du rätt i. Vilken tankelapsus. Får skylla på att jag är gammal och senil.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Willy Foo Foo
2014-03-14 22:03
@Magnus "munken" Karlsson:

Tycker Berisha nickar bort rätt mycket defensivt
Örebro Willy Foo Foo
2014-03-14 22:01
@rirobban:

Hehe -Javisst ;0)
Örebro rirobban
2014-03-14 21:35
@minatankar (för sm-guld):

Hasani är väl i landslaget?
2014-03-14 21:17
Håller med om att Berisha är bäst i de offensiva nickarna tack vare sin tuffa inställning. Utgick mer från den defensiva rollen när det gäller mittbackar. Att jag har Wikström som bäst i det defensiva luftspelet beror inte på hans spänst utan på hans längd och förmåga att läsa spelet. Den spelare jag i hela truppen sätter på första plats när det gäller förmåga att vinna nickdueller i förhållande till sin längd är Hasani. Han vinner nästan alla, trots att han inte är längre än 183. Om Hasani vore snabbare och lite starkare, tror jag han skulle hålla landslagsklass tack vare sin höga targetkompetens.
Örebro Magnus "munken" Karlsson
2014-03-14 20:36
I min värld är det skillnad på defensiv och offensiv kvalité på huvudspelet. Wikström i särklass bäst i det defensiva när motståndarlaget pumpar långt. Berisha bäst i det offensiva straffområdet i samband med hörnor p.g.a. att han offrar allt, likväl som Hasani är bäst i det offensiva targetspelet, med skarvar o.s.v.

Örebro Willy Foo Foo
2014-03-14 20:29
Berisha tycker jag är absolut bäst på huvudet följt av Moberg. Wikström tycker jag inte har samma spänst och kommer upp mest beroende på sin längd. Han har heller heller ingen "snärt" i sina nickar. Både Moberg och Berisha tajmar mycket bättre (tycker jag) och har en annan spänst. De kan komma med fart och träffa rätt Åtminstone Berisha. Att ha båda i boxen vid hörnor skulle vara mycket farligt för motståndarna (givet att hörnan slås bra) Att du sätter Mange före dessa två förvånar mig lite. Nu tänker jag mest nickar i boxen. Mange är dock väldigt bra på agera ryggsäck och klättra upp i rygg och nicka bort. LIte som Thomas Andersson var Hasani naturligtvis, som du skriver, framåt. Övriga Pode och Crespo har jag ingen klar bild över (ännu)
2014-03-14 17:49
Namn: Willy Foo Foo Sänt: 2014-03-14 16:19 "Nkili har jag lite dåligt minne på hur han var på huvudet" // Det är naturligtvis värdefullt med duktiga huvudspelare på alla positioner, men framför allt bland mittbackar och mittforwards. Bland de möjliga mittbackarna rangordnar jag nickförmågan enligt följande: 1) Wikström 2) Moberg 3) Nkili/Berisha 4) Wiktorsson Bland mittforwards: 1) Hasani 2) Crespo 3) Pode 4) Kalle Den som med störst dödsförakt ger sig in i en nickduell, inte minst offensivt, är naturligtvis Berisha. Den som jag är mest osäker på är Pode. Är jag rätt ute?
Örebro Willy Foo Foo
2014-03-14 16:19

Ett annat plus är ju att han för in lite längd på mittfältet. Han var ju inte oäven på huvudet och ser hyfsat lång ut

Nu är ju Boris t ex också lång men det är väl rätt tveksamt med spel där. Men med både Emil & Saeid på mitt lär de flesta höjdbollar på mitten vinnas av motståndarna. Även om Said för all del har rätt bra spänst. Nkili har jag lite dåligt minne på hur han var på huvudet. RÅP vet jag inte
Örebro pemo
2014-03-14 11:24
Nja, när det gäller PEO så tycker jag nog att han har varit ganska rak i sin kritik. Var det inte Wiktorsson som fick hård kritik efter Degen borta?

När det gäller tränare kontra publik/reportrar kan man väl jämföra 94-laget.
Limpar, som teknisk innermitt mot Ingesson som "älgande" slitvarg.
I det valet tog Tommy Svensson alltid "fel" mittfältare. ;)

Men vi får väl hålla igång forumet med andra undringar nu, när det är långt till nästa match.
Mina funderingar är om det kommer in någon mer eller om detta är den trupp som får bevisa vad de kan fram till midsommar? Återigen blev Boris och Berger utan speltid i sista matchen. En fingervisning?

Läste en lång artikel i Expressen inför allsvenskan med Henke Larsson.
Han har ju lite andra åsikter, men framhöll i alla fall att om inte Falkenberg tror på sitt lag, så finns det ingen anledning att träna. Alltså, alla experter dömer ut dem, men det är mer av okunnighet.

Så, om vi skall vara lite seriösa, hur stora chanser har FFF? Är de lika bra som vi? Jag räknar kallt med att alla experter kommer att ha dem som nedflyttningskanditat till 95%. Vi hgar ju svårt mot dem tydligen. Beror det på spelstilen eller? Motivation slår klass, så för att klara sig kvar i allsvenskan måste man också vara väldigt motiverad.
Vilket jag tycker bör vara en självklarhet.
2014-03-14 10:27
@pemo:

//

Till bilden hör att det är sällan en tränare ger negativa omdömen om en individuell spelare, oavsett om man ligger i botten eller toppen av tabellen, om det är träningsmatch eller seriematch. Därför kan man som amatör på läktaren sällan jämföra sina synpunkter med tränarens, förutom vad det gäller positiva omdömen.

Däremot kan man naturligtvis dra slutsatser av tränarens val av startlag, positioner, byten mm.
Örebro Bastard on Parade
2014-03-14 10:26
Det är svårt att göra en vettig bedömning av Donald. En del saker ser bra ut och man måste komma ihåg att provspelet är under speciella omständigheter samtidigt som det generellt sett inte är lätt att prestera på topp med ett nytt lag, nytt spelsystem osv efter så få spelare.

Å andra sidan har vi ganska många innermittfältare i truppen. Ska vi värva en till så måste det vara en spelare som går direkt in i startelvan. Jag är lite tveksam om Donald är så pass bra, men det känns ändå bra att fortsätta provspelet så Peo får se mer utav honom.
Örebro pemo
2014-03-14 10:19
Angående provspelaren, så är det väl återigen ett bevis på hur olika vi "amatörer" och tränarna ser på olika spelare.
PEO hyllade honom medans NA inte tyckte att han gjorde något bra. ( om jag nu läste rätt )
Det är väl ungefär samma som vår önskan om en kreativ mittfältare och PEOs totala mediatystnad om den saken.

Men som det tidigare påpekas, det är ju sådant som håller forumet levande.

Någon som vet om spelprogrammet är spikat nu? Fram till uppehållet alltså?
Örebro TommyS
2014-03-14 10:17
Skönt. Men en tankeställare blev det.
2014-03-14 09:23
@ÖSK KRILLE (GFG 2015):
Mycket ser bra ut. Snabb i tanken och fötterna, teknisk, bra avvägning i val av passningar respektive dribblingar. Verkar ha bra fysik. Samtidigt är det bara korta sekvenser och då är det, som bekant, svårt att dra djupare slutsatser. Det enda jag tycker är lite tveksamt är farten i de korta passningarna. Endera var det dåligt tillslag på dem eller så var planen dålig med studsande boll. Det svåraste att ta ställning till som publik/supporter är i vilken utsträckning han följer tränarens anvisningar vad gäller spel- och rörelsemönster. Speciellt gäller det i denna match, eftersom Peo sagt att han inte gav honom några anvisningar för att se hur han själv ville röra sig på planen. :-) Dessutom får vi supportrar sällan ta del av dessa anvisningar.
Annons: