/fotboll/osk/forum/1515.aspx/fotboll/osk/forum/1515.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Aspen.
2014-04-01 20:09
@Bäst när det gäller:

Vi vet att träning teamet absolut ville ha in en djupledlöpande forward. Tränarteamet försökte åtgärda avsaknaden av Cresto under hösten, det lyckades inte. Utan han värvades under vinterfönstret. Så skadades Crespo och då försöket man ta in Ngoma. En spelare som skulle kunna hantera både mittfält och forwardrollen. Bra jobbat av tränarteamet

Så sticker spelarinvest in med sitt maktmedel att dom måste .godkänna budgeten som troligen spräckes när man ville ha in Ngoma.

Nu är det troligt att intäktsbudgeten missas om vi fortsätter spela som i söndags och som i höstas. Det kommer vi hålla spelarinvest skyldiga för.

Varför beskyller jag spelarinvest. Jo därför den enda information om spelarinvest vi har är att dom har veto om ÖSK:s budget.. Dom har alts lämnat fältet fritt för spekulation.

LIKVIDERA SPELARINVEST OCH LÅT DE DELÄGARE SOM VILL SÄTTA IN PENGARNA I ÖSK ELITFOTBOLL. MINA PENGAR ÄR KIDNAPPADE AV Jan Folke, Curt Gruvaues, m. fl. i spelarinvest styrelse
Örebro Bäst när det gäller
2014-04-01 20:07
Jag ser inte Ngoma som en isolerad händelse. Vi har i tur och ordning grymtat om mf-vb-2:e mv-mf igen-vb igen-mf-anf. Först när Crespo gick sönder blev det väl relevant med en anfallare menar jag och då var tiden, utbudet och prislappen fel utgår jag ifrån.

Dock är min uppfattning påverkad av ett väldigt stort förtroende för de jag nämnde. Och ja jag tror även tränarstaben tycker till om prislappar!
Örebro Sunnanlid (2013)
2014-04-01 20:03
Sorry om detta tagits upp hundra gånger, men vad är sagt med RÅP? När beräknas han komma åter. Finns det risk att han blir borta hela säsongen?
Örebro Svartvitt forever
2014-04-01 19:48
Bäst när det gäller//
Vem underskattar tränarstaben och fysteamet? Allt tyder ju på att de ville ha Ngoma men att det var de som håller i penningpåsen som sa nej.
2014-04-01 18:42
Forumkungar:): Underskattar vi inte tränarstaben och fysteamets kompetens när det funderas om vi i värvningsfönstret alltså gått bort oss fullständigt när vi inte tog in Ngoma?
Örebro Jonas r
2014-04-01 18:32
att kanske kvala sig kvar i elitserien är väl inte riktigt samma sak som att etablera sig, ellet ?
Postat via SvenskaFans-appen
Call For Rain
2014-04-01 18:16
Visst, det är aldrig lätt för nykomlingarna i Allsvenskan. Men ÖSK spelar ett MYCKET högt spel just nu. Om man åker ur så kan sponsorerna istället vända sig till ÖHK som istället håller på att etablera sig i den högsta serien. Vi vill ju ha båda lagen där!
Örebro Bastard on Parade
2014-04-01 17:45
Jag tycker att ÖSK har gjort ett bra jobb på många sätt de senaste åren, men det är ett misslyckande att någon anfallare inte värvades om uppgifterna stämmer att Peo ville ha in Ngoma eller någon annan. Om man tar in en spelare på provspel så måste man ju säkerställa att det finns ekonomisk täckning för en eventuell affär. ÖSK har gjort ett grovt misstag om de har missat diskutera ett pris på förhand. Å andra sidan så finns det ju många alternativa scenarion också, t ex att Ngomas klubb vill ha mer pengar än vad som först har diskuterats.

Ett alternativ är ju också att Crespos skada inte är så allvarlig. Redan den 29:e mars skrev han på twitter om den första promenaden utan kryckor. Om jag räknade rätt så är det bara 5 matcher i april och om Crespo redan har börjat gå utan kryckor kanske han är tillbaka om några veckor, säg 6 veckor +/- 2 veckor? Är det då värt det att ta in en spelare som ändå behöver ett antal veckor innan han är inne i spelsystemet och kan prestera på topp?
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-04-01 17:33
@M.O.S:

Kanske bäst att jag skriver att mitt inlägg också var ett aprilskämt :-)
Örebro Svartvitt forever
2014-04-01 17:02
Jag försöker få rätsida för mig själv på senaste dygnets händelser, eller rättare sagt uteblivna händelser. Så mycket torde vara klart att ÖSK varit intresserade av Ngoma, tillräckligt för att ta hit honom och träna med honom som forward. Dessutom verkar man ha lagt bud på ytterligare en lovande afrikan i Frej.

Allt detta talar tydligt om att man haft ambitionen och viljan att fylla det mycket specifika tomrum som Crespo lämnar - osäkert hur länge. Men av västen blev det alltså inte så mycket som en tummetott, ingenting.

Detta kan antingen betyda att båda tilltänkta spelarna blev för dyra, trots att man nu gjort sig av med Berger till Norge. Det kan jag i så fall förstå och respektera, även om jag tycker det ser väldigt tunt ut nu i anfallet och kommer att se ännu tunnare ut vid nästa avstängning eller skada, vilket som kommer först.

Om man däremot har kommit fram till att vi inte behöver någon ytterligare spelare eftersom vi faktiskt vann bortapremiären - då blir jag mörkrädd.
Benny Böckling
2014-04-01 16:07
Har vi någonsin haft tre så givna mittfältare när vi använder oss av 4-3-3?
Både Nkili och Gerzic drar ju på sig en del kort så om ett par omgångar kan nu mittfältet lika gärna bestå av Hagge och Boris.
Idiotiskt att släppa Berger...
Örebro Godzilla Hårddisksson
2014-04-01 16:00
Rätt in på avdragsgilla kontot!
Örebro utbytt
2014-04-01 15:23
@minatankar (för sm-guld):

Marjasin som höll ihop det hele? Samlade in alla kvitton?
2014-04-01 15:16
Haha!
2014-04-01 15:09
@M.O.S:
Det tycker inte jag. Man bjöd på massor av god mat och fint vin och dessutom fick våra respektive följa med gratis. Lite förmåner ska man väl ha?
Örebro M.O.S
2014-04-01 15:07
Hade det inte varit bättre att använda pengarna på spelare än på studiebesök?
2014-04-01 15:01
@M.O.S:

Ja, det var ett aprilskämt. Pengarna räcker inte till hockeyn. Man har redan använt alla pengar för investering i fotbollsspelare och några studiebesök för alla oss ca 250 aktieägare hos Barcelona, Real Madrid, Bayern Munchen och
Paris Saint-Germain.
Örebro M.O.S
2014-04-01 14:54
Det kom en kommentar tidigare idag om att alla SI-pengar gått till nyförv i hockeyn! Var det ett april-skämt?? Om inte hoppas jag plötsligt att hockey-laget missar SHL nästa år. Resurserna räcker inte till 2 satsande lag samtidigt verkar det..
2014-04-01 14:28
Håller med mina tankar här. ÖSK:s ledning har gjort ett bra jobb, riktigt bra jobb skulle jag faktiskt vilja säga. Peo har fått förlängt och kan nu långsiktigt planera hans vision för sportklubben. Tycker dessutom att många är lite väl negativa till det material vi har att förfoga över; tror absolut att vi kan hänga kvar med den här truppen. I superettan snackade många om att vi hade en allsvensk mittentrupp och det ligger väl inte alltför långt från sanningen. Spelmässigt ser jag HBK-matchen som ett utslag av premiärnerver och ser hellre det fantastiska i att vi tar tre poäng trots mediokert spel. Som Italien i landslagssammanhang! Och de brukar gå rätt långt...
2014-04-01 13:39
@En örebroare:

Vet inte och ställer inte heller den frågan varken till Nordin eller klubbens representanter. Träffade för övrigt en av dem på lunchen idag, men vi pratade bara principer, inte det som hör till det rent affärsmässiga. Det måste berörda parterna få lösa själva utan medlemmarnas eller supportrarnas inblandning, tycker jag.

Däremot är det naturligtvis fritt fram att tycka och spekulera.
Örebro TommyS
2014-04-01 12:52
Bastard on Parade - stämmer: "Undantag (från regeln om registrering av spelare inom "fönstret") får medges om det finns synnerliga skäl, så som att spelarens förening upphör med sin verksamhet eller då en spelare, vars avtal upphört före utgången av den senaste registreringsperioden, inte förmått erhålla nytt avtal innan registreringsperioden avslutats trots att spelaren uttömt samtliga möjligheter. Spelare anses inte ha uttömt samtliga
möjligheter om andra europeiska nationsförbunds registreringsperioder för professionella fortfarande är pågående"
Örebro TommyS
2014-04-01 12:34
Lkgbo, så är det nog, men först och främst för att testa back-up-alternativ skulle jag gissa. Faktiskt tre spelare som normalt inte spelar mittfält som testas, Kalle (Nordins roll?), Mensah (Nkilis roll) och Lipovac (Moes roll?). Och Pode testas i Hasanis roll, en väldigt annorlunda spelartyp. Bara det att U-21 spelar 4-3-3 tyder på att det är så vi kommer att spela mot Mjällby. Enda bänkspelaren från Halmstad som inte är med är Wiktorsson. Skada? Annars svårt att se varför Boris går före på mittbacken.
2014-04-01 12:24
Låt oss nu vara lite nyanserade. Crespos skada kom rätt nyligen, inte sant?! Innan skadan kan väl ingen på fullaste allvar påstå att marknaden sonderades efter djupledslöpande anfallare? Då letades fr.a. en kreatör på mitten. Vi tog Nordin varför den uppgiften löstes. Där är jag för övrigt övertygad om att förhandlingen om ett utköp fortgår.

Som jag ser det hade vi nu kunnat hoppas på en (dyr) chansning för Crespo. Den uppgiften gick inte i lås och jag tänker inte såga förens vi sett vad nuvarande spelare kan. Pode, Wille, Kalle och Lipo är trots allt (avlönade) anfallare även om de inte är Crespo.
Örebro Lkgbo
2014-04-01 12:21
Tittar på startelvan inför kvällens U21-match. Kalle spelar på mittfältet. Är jag helt ute och cyklar om jag tror att tränarna vill se hur Kalle fungerar i den rollen inför kommande matcher?

Vad tror ni? Hur skulle mittfältet fungera med Nkili, Nordin och Kalle?

Örebro Bastard on Parade
2014-04-01 12:10

Det stämmmer inte riktigt. Det finns en praxis som tillåter att man värvar kontraktslösa spelare efter transferfönster, men klubben måste ansöka om dispens. För att dispens ska beviljas krävs bland annat att spelaren kan visa att han aktivt har letat efter en klubb när transferfönstret var öppet. Häcken fick dispens förra året för 2 kontraktslösa spelare bland annat och jag vet att det finns fler liknande fall från tidigare år.

Det bygger på rättsliga principer om att det inte är OK att hindra en person från att arbeta. Förbundet skulle få oerhört mycket skit om det inte skulle vara möjligt att bevilja dispens för en arbetslös fotbollsspelare.
Örebro En örebroare
2014-04-01 12:00

Sen när då?
Kan du bekräfta/dementera för övrigt minatankar att Örebro trodde man skulle komma överens om ett köp på Nordin men att IFK ville ha mer pengar än vad Örebro var villiga att ge och därför blev det endast ett kortvarigt lån och en utebliven presskonferens?
Örebro TommyS
2014-04-01 11:57
Jag tycker också att ledningen gjort ett i grunden bra jobb och jag vill inte låta negativ. Jag gillar hur man jobbat med att bibehålla den del av truppen man ville bibehålla, förnyat lån, omvandlat lån till kontrakt och förlängt kontrakt på nyckelpersoner så att vi vet att om de lämnar så kommer vi att få bra betalt. Det ger oss en stadig grund för fotbollsverksamheten. Vi hade kunnat hitta en snabbare och mer permanent lösning med Nordin men ändå: MVG

Truppens mentala utveckling verkar grym, vi vände underläge till seger i premiären trots spelunderläge och håller samman. MVG.

Taktiskt borde vi så klart utnyttjat en lång försäsong till att förbereda oss för olika back-up-scenarier som t.ex. en skadad Crespo, nu körde vi 4-3-3 på två träningar (en effekt av den sena Nordinlösningen, delvis, men ändå). Men vi var fantastiska på fasta situationer mot Halmstad och vi löste ändå uppgiften och spelade enligt mig bättre och bättre genom matchen. VG för det taktiska jobbet.

Avvecklingen av spelare har varit sådär. Vi har blivit av med en del spelare men verkar inte ha fått någon ersättning alls, och får betala en del av Nilssons lön. Men det var ingen lätt uppgift, jag säger knappt godkänt, G-.

Förstärkningsarbetet jämfört med materialet vi hade i Superettan kan däremot inte få godkänt. Resultatet färgas av skadeläget, men det får på något sätt tas med i beräkningarna: RÅP och Crespo köptes in skadade. Vi kan inte bara skylla på otur. Och faktum är att vi i vår spelar i allsvenskan med samma trupp som i höstas plus Moberg i backlinjen och Rinne och Mensah på bänken. Björn Åqvist var tydlig efter uppflyttningen med att vi skulle söka spets i varje lagdel och givet skadeläget på RÅP och Crespo har detta uppdrag misslyckats och av SI har vi sett intet. U

Så skulle jag sammanfatta utfallet sedan den magiska eftermiddagen i Ljungkile.

Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2014-04-01 11:23

Okej, det trodde jag.

Blir lite besviken över att man inte lyckades hitta en ersättare till Berger, när man visste att han skulle lämna.
2014-04-01 11:10
@ÖSK KRILLE (GFG 2015):

Man kan inte knyta till sig kontraktslösa spelare när fönstret är stängt.
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2014-04-01 11:07
Jag är orolig över det innermittfält vi har. Hoppas att vi inte får någon mer skada på någon av innermittfältarna. Nu kan man ju bara knyta till sig kontraktlösa spelare.
Annons: