/fotboll/osk/forum/1496.aspx/fotboll/osk/forum/1496.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro TommyS
2014-04-01 12:34
Lkgbo, så är det nog, men först och främst för att testa back-up-alternativ skulle jag gissa. Faktiskt tre spelare som normalt inte spelar mittfält som testas, Kalle (Nordins roll?), Mensah (Nkilis roll) och Lipovac (Moes roll?). Och Pode testas i Hasanis roll, en väldigt annorlunda spelartyp. Bara det att U-21 spelar 4-3-3 tyder på att det är så vi kommer att spela mot Mjällby. Enda bänkspelaren från Halmstad som inte är med är Wiktorsson. Skada? Annars svårt att se varför Boris går före på mittbacken.
Örebro Bäst när det gäller
2014-04-01 12:24
Låt oss nu vara lite nyanserade. Crespos skada kom rätt nyligen, inte sant?! Innan skadan kan väl ingen på fullaste allvar påstå att marknaden sonderades efter djupledslöpande anfallare? Då letades fr.a. en kreatör på mitten. Vi tog Nordin varför den uppgiften löstes. Där är jag för övrigt övertygad om att förhandlingen om ett utköp fortgår.

Som jag ser det hade vi nu kunnat hoppas på en (dyr) chansning för Crespo. Den uppgiften gick inte i lås och jag tänker inte såga förens vi sett vad nuvarande spelare kan. Pode, Wille, Kalle och Lipo är trots allt (avlönade) anfallare även om de inte är Crespo.
Örebro Lkgbo
2014-04-01 12:21
Tittar på startelvan inför kvällens U21-match. Kalle spelar på mittfältet. Är jag helt ute och cyklar om jag tror att tränarna vill se hur Kalle fungerar i den rollen inför kommande matcher?

Vad tror ni? Hur skulle mittfältet fungera med Nkili, Nordin och Kalle?

Örebro Bastard on Parade
2014-04-01 12:10
@minatankar (för sm-guld):

Det stämmmer inte riktigt. Det finns en praxis som tillåter att man värvar kontraktslösa spelare efter transferfönster, men klubben måste ansöka om dispens. För att dispens ska beviljas krävs bland annat att spelaren kan visa att han aktivt har letat efter en klubb när transferfönstret var öppet. Häcken fick dispens förra året för 2 kontraktslösa spelare bland annat och jag vet att det finns fler liknande fall från tidigare år.

Det bygger på rättsliga principer om att det inte är OK att hindra en person från att arbeta. Förbundet skulle få oerhört mycket skit om det inte skulle vara möjligt att bevilja dispens för en arbetslös fotbollsspelare.
Örebro En örebroare
2014-04-01 12:00

Sen när då?
Kan du bekräfta/dementera för övrigt minatankar att Örebro trodde man skulle komma överens om ett köp på Nordin men att IFK ville ha mer pengar än vad Örebro var villiga att ge och därför blev det endast ett kortvarigt lån och en utebliven presskonferens?
Örebro TommyS
2014-04-01 11:57
Jag tycker också att ledningen gjort ett i grunden bra jobb och jag vill inte låta negativ. Jag gillar hur man jobbat med att bibehålla den del av truppen man ville bibehålla, förnyat lån, omvandlat lån till kontrakt och förlängt kontrakt på nyckelpersoner så att vi vet att om de lämnar så kommer vi att få bra betalt. Det ger oss en stadig grund för fotbollsverksamheten. Vi hade kunnat hitta en snabbare och mer permanent lösning med Nordin men ändå: MVG

Truppens mentala utveckling verkar grym, vi vände underläge till seger i premiären trots spelunderläge och håller samman. MVG.

Taktiskt borde vi så klart utnyttjat en lång försäsong till att förbereda oss för olika back-up-scenarier som t.ex. en skadad Crespo, nu körde vi 4-3-3 på två träningar (en effekt av den sena Nordinlösningen, delvis, men ändå). Men vi var fantastiska på fasta situationer mot Halmstad och vi löste ändå uppgiften och spelade enligt mig bättre och bättre genom matchen. VG för det taktiska jobbet.

Avvecklingen av spelare har varit sådär. Vi har blivit av med en del spelare men verkar inte ha fått någon ersättning alls, och får betala en del av Nilssons lön. Men det var ingen lätt uppgift, jag säger knappt godkänt, G-.

Förstärkningsarbetet jämfört med materialet vi hade i Superettan kan däremot inte få godkänt. Resultatet färgas av skadeläget, men det får på något sätt tas med i beräkningarna: RÅP och Crespo köptes in skadade. Vi kan inte bara skylla på otur. Och faktum är att vi i vår spelar i allsvenskan med samma trupp som i höstas plus Moberg i backlinjen och Rinne och Mensah på bänken. Björn Åqvist var tydlig efter uppflyttningen med att vi skulle söka spets i varje lagdel och givet skadeläget på RÅP och Crespo har detta uppdrag misslyckats och av SI har vi sett intet. U

Så skulle jag sammanfatta utfallet sedan den magiska eftermiddagen i Ljungkile.

Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2014-04-01 11:23

Okej, det trodde jag.

Blir lite besviken över att man inte lyckades hitta en ersättare till Berger, när man visste att han skulle lämna.
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-04-01 11:10
@ÖSK KRILLE (GFG 2015):

Man kan inte knyta till sig kontraktslösa spelare när fönstret är stängt.
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2014-04-01 11:07
Jag är orolig över det innermittfält vi har. Hoppas att vi inte får någon mer skada på någon av innermittfältarna. Nu kan man ju bara knyta till sig kontraktlösa spelare.
2014-04-01 10:59
@ÖSK FANS:
Jag har givit flera argument för att ge styrelsen i ÖSK Elitfotboll överbetyg. Varken du eller jag vet varför affären i går gällande Donald inte gick i lås. Det kan vi bara spekulera över och då tycker jag inte att man kan ge styrelsen underbetyg utan att veta. Dessutom menar jag att man bör väga in allt styrelsen gjort. Lika kritisk jag varit under 2-3 år tidigare, lika positiv är jag idag.
Örebro ÖSK FANS
2014-04-01 10:56
Minatankar

Så du tycker dom agerat korrekt efter dom visste att crespo skulle vara borta hela våren? Vi såg hur det såg ut i höstas utan Crespo och nu spelar vi i en bättre liga..Dom sa själva att dom letade efter en ersättare till Crespo

Är det då inte ett misslyckande när ersättaren inte är här?!
Örebro rirobban
2014-04-01 10:52
Härligt minatankar, blir glad av den texten :-) I det stora hela så har dom gjort ett mycket bra jobb!
2014-04-01 10:44
@ÖSK FANS:
Förstår att man kan vara besviken över att man inte fick till en affär igår. Och vi är alla intresserade av att få veta varför. Däremot delar jag inte uppfattningen att ge ÖSKs ledning underbetyg. Tvärtom vill jag ge dem överbetyg. Man har satsat på nya tränare, nytt konstgräs, intensifierad talang- och scoutingverksamhet, längre kontrakt med bl a Peo, Oscar, Yasin och Kalle, rekryterat Dajje, Crespo, Moberg, Pode, Mensah, DG och RÅP, hyrt in Nordin, avvecklat flera spelare och lyft in U-spelaren Christer Lipovac i A-truppen. Dessutom har föreningen köpt aktierna av Spelarinvest i ÖSK Elitfotboll och sett till att medlemmarna därmed är ensamma ägare med större insyn i verksamheten. Detta är många, viktiga och strategiska beslut. Klart överbetyg för min del! Anm. Med "ledning" menar jag både styrelse och tjänstemannaledning.
Örebro ÖSK FANS
2014-04-01 10:18
TommyS

stort underbetyg till spelarinvest och Örebros ledning.
Örebro TommyS
2014-04-01 10:14
Efter mycket fram och tillbaka är skillnaderna mellan tillgänglig trupp hösten 2013 och våren 2014 följande:
Reservmålvakt: Rinne in, Bergström ut
Mittback: Moberg in
Ytterback: Mensah in, Wowoah ut
Innermittfält: Nilsson (oftast skadad) ut
Yttermittfält: -
Anfallare: Lipovac in, Samuelsson ut

Av startspelare är det enda som hänt att Moberg tillkommit. Much ado about (almost) nothing.
2014-04-01 10:00
@ Willy Foo Foo:

Jag tror det är tvärtom. Övergångssummor för oprövade afrikanska spelare torde vara liten, inte minst för Spelarinvest. Löneersättningen torde också vara begränsad.

Men har ÖSK Elitfotboll AB redan nått och kanske t o m passerat sina budgetramar för driften, kan det finnas krafter som vill markera principer.

Om så är fallet tror jag att detta är ett illa valt exempel när våra tränare tror att Donald Ngoma kan vara ett lika stort löfte som Crespo. Det är just sådana investeringar Spelarinvest borde satsa på.

Till bilden hör också att ÖSK har fyra av sin bästa spelare på skadelistan och allmänna och egna försäkringar måste täcka åtminstone en del av lönekostnaden. Till bilden hör även att man blev av med Bergers lönekostnad efter det att man tagit Nordins.

För mig ter sig denna "affär" besynnerlig. Återstår att se om vi medlemmar i ÖSK respektive aktieägare i Spelarinvest kommer att få någon information eller om man anser detta vara konfidentiellt.
Örebro Bäst när det gäller
2014-04-01 09:58
Edit: Ser att ÖSK FANS var inne på samma linje.
Örebro ÖSK FANS
2014-04-01 09:54
Minatankar

vet inte är bara så frustrerad att han Aldrig kan spela!! men han får väll lön av försäkringskassan eller hur funkar det?
Örebro jappel
2014-04-01 09:50
Vi har en stark trupp.
Har klarat sig extremt bra på försäsongen.
Och har alla förutsättningar att klara sig bra nu när det drar igång för fullt igen. Det hade självklart varit bra för bredden med de värvningar som var aktuella, men det hade inte förstärkt någon av positionerna speciellt mycket.
Tror t.ex. på Lipovac, borde öppna för honom nu.
Örebro ÖSK FANS
2014-04-01 09:48
knäskador är luriga och vi vet inte när Berisha, RÅP och Crespo är tillbaka. Skulle dom vara borta större delar av säsongen och Nordin försvinner kommer vi åka ur.

Dock är detta det värsta som kan hända och kommer spelarna tillbaka snabbt och Nordin blir kvar kan det bli riktigt bra!
2014-04-01 09:45
@ÖSK FANS:

Hur menar du att det skulle gå till? William har ju kontrakt t o m 2014.
Örebro Sparkabolleninimål
2014-04-01 09:40
Målsättningen var väll mitten fram till uppehållet? Något annat mål har inte jag hört om? Tex om Nordin försvinner då så ändras väll målsättning
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro rirobban
2014-04-01 09:38
Klarar vi oss kvar med denna trupp!? Om vi klarar målsättningen en mittenplaceribng så bör bragdguldet gå till ÖSK! Litar dock på tränarna!
Örebro Willy Foo Foo
2014-04-01 09:32
@ÖSK FANS:
Det är väl övergångssumman och villkoren runt det och inte lönen det föll på. Ngomas klubb vill ha för mycket betalt för ÖSK:s smak & budget
Örebro TommyS
2014-04-01 09:29
Nu ger jag upp. ÖSK twittrar och FB:ar om årskort så kansliet är uppenbarligen vaket. Hade vi signat en spelare igår hade den informationen rimligen kommit ut nu. Bara att konstatera att vi med fyra allvarliga skador har en väldigt tunn trupp. Tror att vi kommer att tvingas växla mellan 4-3-3 och 4-4-2 under våren beroende på vilka spelare som finns tillgängliga. En tuff uppgift, ÖSK brukar funka bäst när vi har kontinuitet i spelsystem och startelva, men så viktigt att vi vann mot HBK. Nu har truppen känslan att vi klarar vad som helst och det ska vi göra. Härnäst överstespöket självt, Mjällby. Seger där och vi har en grundtrygghet att jobba på hela våren.
Örebro utbytt
2014-04-01 09:17
Alla SI-pengar har gått till hockeyn. Till nån av deras förstärkningar under våren. Detta enligt säker källa, en som sitter i deras styrelse. Ensimmäinen Huhtikuu heter han. Det var Sixten som tog hit honom under sin tid här. Ville ju bara ha finnar i organisationen..
Örebro ÖSK FANS
2014-04-01 09:10
Ngoma kunde ju ha tagit William A plats i truppen?? Förstår inte vad vi ska ha han till när han ALDRIG spelar?
Örebro ÖSK FANS
2014-04-01 09:00
vi kommer ha i stort sett samma start11a som i höstas om vi räknar med alla skadade spelare. Hoppas dom har fått in någon men inte gått ut med det officiellt! skulle det inte vara så tycker jag det är pinsamt dåligt! Ett lån på Nordin några månader och att skänka bort Berger till Norge var det dom lyckades med under spurten?!
Örebro Svartvitt forever
2014-04-01 08:25
Lugn, än kan det hända nåt, bara att vi inte fått veta det än.
Örebro TommyS
2014-04-01 08:22
Jag vägrar att tro att ingen ny spelare signats tills dess det officiellt bekräftats. Men kan det vara så att ÖSK kände sig säkra på Ngoma och släppte övriga spår, Platinum fick känslan att ÖSK saknade alternativ och höjde priset i slutskedet och ÖSK på grund av prestige och begränsad plånbok sade nej?
Annons: