/fotboll/osk/forum/1495.aspx/fotboll/osk/forum/1495.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-04-04 13:58
@Saywee:

Håller med dig om att man får anpassa sig till spelarmaterialet om man kommer som ny tränare. Men om man får flera år på sig att bygga upp laget bör det vara spelsystemet som styr vilka spelare man satsar på och inte tvärtom, förutom alla andra faktorer naturligtvis.
2014-04-04 13:55
@Gudjonsson:

Håller med dig vad gäller varianter. I 4-3-3-spel kan man spela med en defensiv och två offensiva, eller tvärtom, dvs 4-1-2-3 eller 4-2-1-3. Hur som helst har man tre innermittfältare.

Om man också väljer att dra tillbaka ytterforwards och bara ha en mittforwards i 4-2-3-1, har man inte desto mindre fortfarande tre innermittfältare i form av två defensiva och en offensiv. Ibland kallar man den senare för släpande forward, men det är nog vanligare i 4-4-1-1-spel.

För alla insatta torde detta vara självklarheter. Det är hur som helst stor skillnad på att spela två eller tre innermittfältare. Alla system har sina för- och nackdelar och som Peo sagt handlar det också om löpvägar, zonspel och hur man löser speciella matchsituationer.
Örebro pemo
2014-04-04 13:45
En match som ÖSK -HeIF 2010 glömmer jag inte i första taget. Det som var så underbart med den matchen var första halvlek och när domaren blåste bort andra felaktiga målet. Då blev vi inte ens arga på sektionen, utan bara skrattade och sa att vi får väl göra ett till.

Något så utspelat topplag har jag nog inte sett sedan dess.

Men vi vinner inte på gamla meriter. Nu är det Mjällby som gäller.
Enligt Nordahl ( NA-tv ) så är det tre poäng till. Frågan är väl hur matchbilden kommer att se ut. Har vi nytta av hemmaplanen ( underlaget ) eller kommer Mjällby att se oss som nykomlingar och går full fart framåt?
Bara någon tar han om Ekenberg så blir jag lugnare.

Då har vi sedan det stora provet med AIK borta. Då får vi väl en liten hint om hur bra vår trupp är. Eller om AIK verkligen är det topplag som alla förutspår.
Örebro En örebroare
2014-04-04 13:07
Trevlig helg på er!
AIK Saywee
2014-04-04 12:42
Gudjonsson, instämmer :)
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Gudjonsson
2014-04-04 11:48
Saywee // Tack! Bra val av dig :)

Jag tror absolut vi kan lita på att tränarna vet bäst i hur vi ska vinna med det material vi har... Sen anser jag att vi "forumkungar" har all rätt att lägga oss i långsiktiga strategier.

Exempelvis tycker jag att vi var alldeles för försiktiga förra året i Super1:an... Många matcher var rent av dåliga om man ser till lagets budget, material och kunskap. "Means to an end" tänkte jag när vi ändå tog oss till Allsvenskan. Men jag har ingen lust att se ett ÖSK som kväver kreativitet genom att anamma en renodlad defensiv strategi för att skrapa ihop de statistiskt säkra 30 poängen som säkrar ett nytt kontrakt.
AIK Saywee
2014-04-04 10:53
TommyS (Örebro) 10:38, Trevligt, mycket bra jobbat, vi lever :) Livstidskuban
AIK Saywee
2014-04-04 10:44
Gudjonsson, bra inlägg från dig, jag "valde" 4-2-3-1 mot MAIF Samtidigt är det ju som så, att jag inte lever så nära spelarmaterialet varje dag, dvs så som vår duktiga tränartrojka gör. Ofta är det lätt att i efterhand påpeka felval från dem, men jag tror ändå, trots alla forumtränare, att de gör bästa val av svartvita giganter ...
Örebro Bastard on Parade
2014-04-04 10:40
@minatankar (för sm-guld):

Hela matchen finns faktiskt ute på Youtube. Har länkat till första halvlek.
Örebro TommyS
2014-04-04 10:38
Kära forumvänner, jag hoppas att ni noterat att kubanernas hemsida gjorts om. Den nya styrelsen levererar direkt, snyggt jobb! (Ser ni ingen skillnad, uppdatera sidan.) Och er undergivne och ödmjuke tjänare TommyS är stolt som en tupp över att tillsammans med en rad långt skickligare skribenter få komma med ett wobblande inlägg här och där. Kan göra att ni får se lite mindre av mig här, men jag försvinner inte.
Länktips: kubanerna.se/
Örebro Gudjonsson
2014-04-04 10:27
Om jag ser tillbaka på "the Glory days" 2010, så är det nog mest mentaliteten jag saknar. Visst, spelet var stundtals magiskt, men spelarnas/tränarnas inställning och uttalanden var det som tände min entusiasm inför och efter matcherna.

Inga spelare och tränare var någonsin nöjda, de ville bara köra över motståndet och fick publiken med sig för att kunna genomföra detta.

"Underskatta inte publiken på Behrn Arena!"
Örebro Gudjonsson
2014-04-04 10:14
Bastard on Parade // Tack för länken. Det är både plågsamt och vackert att läsa!
Örebro Gudjonsson
2014-04-04 10:13
Minatankar // Min jämförelse gällde inte 4-4-2 vs 4-3-3, utan snarare belyste röstresultatet på vilken formation ÖSK ska använda sig av mot Mjällby. I min uppfattning är 4-2-3-1 en variant av 4-3-3... (Konklusion)
AIK Saywee
2014-04-04 10:12
" Willy Foo Foo (Örebro) 2014-04-04 08:58 @minatankar (för sm-guld): Jag tycker främst materialet avgör vilket system som är mest lämpat." Bra inlägg och jag vill komplettera med att näst främst är det kanske motståndet och även i viss mån underlaget, som avgör vad som kan tänkas vara mest lämpat. "Det dära" är lite luriga avvägningar, med flexibilitet/kontinuitet inför, men även under matcher ...
2014-04-04 10:08
Namn: Bastard on Parade
Sänt: 2014-04-04 09:45

//

Tack för urklippet! Synd om alla dem som inte såg kanske ÖSK bästa match någonsin.

Läsningen rekommenderas sparas av alla ÖSK-supportrar och tas fram i den stund någon tvivlar på att det inte skulle vara möjligt att vinna SM-guld. Samma rekommendation beträffande bifogad länk som visar målen.
Örebro Jekl
2014-04-04 09:47
När någon av de 3 ordinarie mittfältarna blir skadade/avstängda tycker jag ändå att det finns flera alternativ, egentligen behöver det inte vara så stor skillnad på 4-3-3 och 4-4-2. Det som ligger närmast till hands är väl att spela något 4-4-1-1 liknade med Kalle eller Pode som ligger framför två defensiva mittfältare och bakom Hasani. Tror även att Westerlund kan ta en defensiv innermittfältsroll. Tanken måste ändå vara att talanger ska vara med i truppen för att kunna få speltid och kunna utvecklas. Mensah visade senast i U21 att även han klarar av en mer central roll. Så mittfältet ser jag inte som det stora problemet, utan skulle säga att det snarare är målskyttet som jag blev mest orolig över när crespo blev skadad
Örebro Bastard on Parade
2014-04-04 09:45
@Gudjonsson:

Stämmer bra det. Paulinho spelade centralt. Minns hur Laul rapporterade om matchen och jag bara njöt av spelet hur länge som helst. Hur kunde det gå så snett? :(
2014-04-04 09:45
Namn: Willy Foo Foo
Sänt: 2014-04-04 08:58 Ändrat: 2014-04-04 09:01:12
//

Tack för kloka synpunkter.
2014-04-04 09:43
@Gudjonsson:

Visst finns det flera varianter både på 4-4-2 och 4-3-3. Den stora skillnaden är hur som helst att man i 4-3-3 och i varianterna av det, på ett annat sätt säkrar upp innermittfältet och får fler alternativ att använda spelare.

I ett 4-4-2 spel krävs det enligt min mening att innermittfältarna är en "Bedoya", dvs både kan löpa oerhört mycket, har stark fysik och dessutom har mycket boll i sig. Sådana spelare är relativt sällsynta. I ÖSK finns inte någon sådan spelare att tillgå för dagen i alla fall.
Örebro Gudjonsson
2014-04-04 09:11
Willy Foo Foo // Håller med i din analys!

Jag tycker det är intressant dock att ÖSK spelade några riktigt bra matcher med Paulinho som central anfallare. Det skulle vara intressant att spela 4-3-3 utan en target anfallare och istället fokusera på rörelse och platsbyten. Tror att Sixtens statiska spel ofta berodde på denna target.

Minns jag rätt att 7-0 matchen mot HIF var med Paulinho som anfallare?
Örebro Gudjonsson
2014-04-04 09:04
Minatankar // Jag anser att 4-2-3-1, i praktiken är en omfördelning av mittfältare i ett 4-3-3 system. ÖSK körde, i mina ögon, 4-2-3-1 under Sixtens tid.

Det är komplicerat med alla dessa sifferkombinationer. Min favorit är den s.k klungan. Det är ju så mycket glädje hos barnen när de börjar spela fotboll! :)
Örebro Willy Foo Foo
2014-04-04 08:58
@minatankar (för sm-guld):
Jag tycker främst materialet avgör vilket system som är mest lämpat. En tränare har ofta ett favoritsystem som man vill köra men i detta läge utan någon spets i djupet lämpar sig tränarnas modell av 4-4-2 sämre. i SE kunde det gå hem ändå men det var väl framför allt där bristen uppdagades Nu tvingas ÖSK lägga ner mer spets på kanterna och med en spelare som Hasani faller det sig rätt naturligt. När sedan RÅP försvann insåg man nog också att två man på mitten skulle bli för vekt. Så 1+1 blev 4-3-3 Det finns både fördelar och nackdelar med 4-3-3 som med alla spelsystem. Framför allt kräver det en mycket lämpad #9 och gärna irrationella flankanfallare. Blir Hasani skadad kommer ÖSK inte ha någon lämplig ersättare vilket kommer påverka modellen negativt. Detta märkte man sedan Kim Olsen försvann och innan Haddad kom Systemet vill gärna också ha "shadow forwards". Dvs offensiv spelare som kommer bakifrån in i boxen. Där hade ju ÖSK både Nordin och Bedoya även om den förstnämnde tog allt färre sådana löpningar med tiden. Idag är väl kanske Kalle Holmberg som skulle passa bäst i den rollen. Nackdelen är hans svaga fysiska status på mittfältet En svaghet med systemet är att ibland att forward tenderar att bli för isolerad Jag har heller inget emot systemet så länge man har de rätta rollspelarna och så länge de inte blir för statiska som de gärna blev under Sixtens första år
2014-04-04 00:02
Vad lustigt. Före matchen mot Halmstad har ÖSK hela tiden spelat 4-4-2. Vi var då väldigt få som under lång tid förespråkade 4-3-3 eller varianter på det. I undersökningen på denna sida är det nu endast ca 1/3 som vill ha 4-4-2. Undrar om alla 4-3-3-förespråkare har varit tysta i debatten eller har man nu ändrat uppfattning när även Peo visat sig vara öppen för att åtminstone pröva 4-3-3?
Örebro Motgångssupportern
2014-04-03 23:57
Match en fredagskväll för Elfsborg mot Häcken. Brukar det komma nåt folk på fredagsmatcherna? Vet att man körde det förra säsongen också.
AIK Saywee
2014-04-03 23:38
rirobban, en bragd om vi blir kvar i allsvenskan ? Njaej, jag väljer optimistiskt att tro på grabbarna tro på lagandan tro på vår tränartrojka tro på kollektivet tro på vår organisation tro på supportrarna tro på turen helt enkelt tro på framtiden :)
Örebro rirobban
2014-04-03 23:06
Ja om detta ÖSK-lag klarar sig kvar i Allsvenskan så är det mer eller mindre en bragd. Det är väl målvakt och försvar som ska hålla kvar oss som jag ser det + fasta situationer. Om vi kan plocka lite poäng fram till sommaruppehållet och sedan köra full fart i höst med Crespo, RÅP, Berisha och William på planen så kanske det kan funka, men då måste Nordin köpas loss i sommar också :)
Örebro Åter till ståplats. (Sekt. E)
2014-04-03 22:59
Absolut Saywee, men jag kände att i just den här diskussionen kring pengar så var ramarna hyfsat givna.
AIK Saywee
2014-04-03 22:42
Åter till ståplats, förstår vad du skriver ... ... men fördelningen mellan människor och arbetsuppgifter varierar från tid till annan på vår planet ... Jaja, det är som det är, grabbarna i ÖSK gör nog jobbet för sin lön :)
Örebro TommyS
2014-04-03 22:35
Boris skadad. Westerlund på bänken mot Mjällby?
Örebro Åter till ståplats. (Sekt. E)
2014-04-03 22:12
Jag håller med dig Jonas.

Saywee/ klart att det finns "etiska" pengar. I så mening att de är ärligt och juste intjänade. Till dessa hör inte ex pengar hos skatteflyktingar eller sådana som intjänats via bristande moral eller luckor i lagen, i min bok.
Annons: