/fotboll/osk/forum/1486.aspx/fotboll/osk/forum/1486.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Benny Böckling
2014-04-12 14:44
Intervju med RÅP. Debuten i ÖSK dröjer.
Åges kyss
2014-04-12 13:59
@Saywee:
Fast spelschemat är ett jäkla gissel att få ihop. Europaspel ställer till det, dels så ska svenska lag ut och kvala men också spelas både CL och EL vilket gör att inte några allsvenska matcher får spelas samtidigt. De större lagen vill undvika att spela hemmamatcher på helgen eftersom de tappar sponsorplatserna. MFF tappar miljonbelopp varje år tack vare helgmatcherna. Polisen vill undvika att 2 högriskmatcher i samma region spelas samtidigt. De har en ambition att inte lag spelar mer än 2 matcher på hemmaplan i rad för att efter det påverkar det klubben negativt ekonomiskt. Det är svårt att locka folk 4-5 gånger på 1.5-2 veckor. Där är säkert fler kriterier att ta hänsyn till men vad jag har förstått är det en dator eller ett program som används när spelschemat tas fram som då räknar bort så att vissa saker inte kan inträffa. Vi spelar efter AIK, vilket betyder att vi möter er efter omgång 3, vår match innan var IFK G som AIK mötte i premiären, idag möter vi Gefle som AIK mötte senast och vår nästa match blir mot Örebro som AIK möter i denna omgången. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, det är nog vad man gör det till.
Örebro go_osk (We are on the road again!)
2014-04-12 13:54
Hoppas på samma lag imorgon som senast mot Mjällby. Mycket tyder på att AIK startar med Goitom och Igboananike på topp. Om backlinjen ska hinna med Igboananike i vändningarna så behövs Nkili i mittlåset. En halvskadad Wikström gör mer nytta på bänken än i startelvan.
Call For Rain
2014-04-12 13:26
Truppen till imorgon, observera att matchen spelas på Friends, inte hemma på Behrn som det står i länken.
Örebro go_osk (We are on the road again!)
2014-04-12 13:13
Det ser ut att bli en hel del folk på bortasektionen imorgon. Se till att vara på plats du med. Mot tredje raka!
AIK Saywee
2014-04-12 08:54
Mr. Milton (Örebro) 2014-04-12 08:26 Men vem är förvånad över inkompetens på Svff? Lars-Åke Lagrell möjligtvis ;)
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Mr. Milton
2014-04-12 08:26
@rirobban:

Intressant iakttagelse. Merparten av våra motståndare kommer i omgången innan oss ha mött Gefle. Har svårt att bestämma mig för om det är bra eller dåligt. Har förmodligen ingen större betydelse men jag hade hellre sett att de mött ett tufft förväntat topplag.

Är förvånad över att Svff har ett så pass enkelt system i matchplanringen. Det går att på ett enkelt sätt att sprida och fördela variationen på ett mer rättvist sätt utan att för den saken skull tumma på den omvända spelordningen dvs. att serien vänder mitt i sommaren.

Men vem är förvånad över inkompetens på Svff?
AIK Saywee
2014-04-12 08:19
Idag har pappers-NA en pappersbilaga som kallas "Upplev Norrköping". Funderar på att uppleva Norrköping den 26:e oktober. Handlar det om turism, njuter jag hellre några timmar i Söderköping, en östgötsk liten pärla. I morgon går solen upp över Solna och ned i Göteborg, som alltid, hittills i alla fall :)
Örebro Svartvitt forever
2014-04-12 07:53
De sex måste-poängen vi har samlat in är en oerhört mjuk kudde att vila på än så länge. Oerhört skönt att kunna luta sig tillbaka imorgon och se en match där vi inte har någon press alls på oss, allt att vinna och inget att förlora.
Vi har haft relativt lätt för AIK de senaste åren (undantaget hösten 2012),
och jag blir inte ett dugg förvånad om vi åker hem med en poäng imorgon.
Och i så fall borde det bli ett tryck utan like på onsdag. Längtar redan.
Örebro jappel
2014-04-11 22:48
rirobban//
ja vi har nästan samma bild.
Viktigast för mig att se är att ÖSK verkar vara riktigt bra i år. i alla fall när det är bra underlag!
Örebro rirobban
2014-04-11 22:40
Djurgården kommer under säsongen att möta det lag som vi (ÖSK) nyss har mött! Så på söndag möter vi AIK och sen på onsdagen så är det Djurgårdens tur att möta AIK. Om det är fördel eller nackdel för DIF vet jag inte, men antingen är Djurgårdens kommande motståndare fullständigt knäckta över att ha blivit utrullade av sportklubben, annars är dom fulla av revanschlust efter att ha blivit utrullade av sportklubben! Några andra alternativ finns inte :)
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-04-11 22:33
@jeze:

Även om du inte är skåning tycks du hålla på MFF. Om du tycker det är värt att betala för matchen beror ju på vad du uppskattar. Vill du betala för att se MFF vinna tycker jag inte du ska gå på matchen eftersom du då kommer bli besviken :-)

Vill du se ÖSK spela trevlig fotboll tycker jag det är väl värt pengarna.
Väkommen! :-)
Örebro rirobban
2014-04-11 22:17
Jappel// Jag håller med dig om att Mjällby var något vassare i första. I andra var dom jättenära att ta ledningen när ett skott styrdes på en försvarare, men Höie lyckades göra en parad. Men samtidigt så kändes det ändå som att Djurgården hade kontroll på matchen, speciellt i andra halvleken. Visst får Mjällby tryck i slutet, men det fick dom mot oss också. Ett lag som desperat jagar mål och bara kan slå upp bollen skapar ofta lite tryck. Båda lagen skulle nog också haft en varsin straff! Jag tycker nog DIF vinner rättvist, men jag håller med dig om att Mjällby har fina injektioner och mycket väl kan lyfta i tabellen. Samtidigt kan det vara svårt att börja vinna matcher när man hamnat i en ond spiral och när man måste jobba mycket hårdare än motståndarna för att skapa klara mållägen. Med det sagt så tror jag Mjällby går en tuff säsong tillmötes, men att Halmstad kanske går en ännu tuffare säsong tillmötes.
Malmö FF jeze
2014-04-11 22:17
Har ni bra stämning på era matcher? Funderar på om 140 kr på matchen på onsdag som student röd sektion är värt upplevelsen!?

Vill ej stå bland outbildade huliganer, lite för fin för sådant som universitetsstudent i stan som inte ens är skåning!
Örebro jappel
2014-04-11 22:04
håller med till viss del, men såg matchen maif-dif nyss. och måste säga att maif var det klart bättre laget i första halvlek, sedan i andra så var de slumpen som lät dif göra sitt första (om än en snygg slump.....)
sedan var maifs slutforcering mycket bra. 1-1 hade varit ett mer rättvisande resultat. tror absolut maif kommer lyfta sig. dif var inte speciellt bra.i alla fall inte när maif lyckades sätta hög press på dom och bryta högt upp i planen.
Hoppas detta visar på vilken stark insats ÖSK trots allt gjorde när vi spelade ut maif hemma i veckan.
Stugägare Kenneth Lindeman
2014-04-11 22:01
@minatankar (för sm-guld):

Lokala Radiosporten med Nils Hedman på söndagkvällarna, sånt man inte glömmer
2014-04-11 21:57
@Stugägare Kenneth Lindeman:

Nils Hedman som skrev reportaget var under flera decennier den som höll reda på all statistik och historia inom ÖSK, förutom ekonomiska siffror. Hans viktiga roll har sedan flera år tillbaka övertagits av Christer Blohm som bl a skrivit flera historieböcker om ÖSK.

Jag tror inte det finns så många klubbar som haft två så viktiga personer som producerat så mycket i dessa avseenden.
Örebro rirobban
2014-04-11 21:54

Nu vill jag klargöra en sak bara, förstår att mitt inlägg kanske kan misstolkas. Jag har alltså inte varit på så många bortamatcher på plats, utan sett dem på TV. Det är ju en helt annan sak, och jag antar att det är många fler än mig som också följt de flesta ÖSK-matcherna borta på TV de senaste 10 åren! Vet att det finns ett antal personer som alltid står live på plats på bortamatcherna i princip alltid! Dom är värda all respekt!

Själv kommer jag att åka på Norrköping och Åtvidaberg borta den här säsongen, kanske även något mer. Men jag är absolut inte någon stamgäst på bortaplan.
Örebro rirobban
2014-04-11 21:50
Vad man kan säga om Mjällby är att dom verkar ha haft en spökjägare hos sig de senaste 2 omgångarna. Varken ÖSK eller Djurgården hade slagit Mjällby (DIF utan seger endast på Strandvallen tror jag) i Allsvenskan på 2000-talet. Nu har båda dessa lag gjort det! Det ser mörkt ut för Mjällby denna säsong, vilket är trist pågrund av att de har mycket sympatiska supportrar. Däremot ser det ljust ut pågrund av att ÖSK normalt har svårt för detta Mjällby och att dom kan vara en möjlig räddningsplanka, om vi ens ska behöva tänka på en sådan?

Djurgården å sin sida ser mycket starka ut med en hel anfallsuppsättning som fått göra mål. Med ett stabilt försvar, stabil målvakt och ett varierat mittfält. Djurgården ser mycket taktiskt skickligt ut, anar att en viss Pelle har ett finger med i spelet! Detta kan bära långt för DIF denna säsong.
Stugägare Kenneth Lindeman
2014-04-11 21:46
ÖSK:s bästa match någonsin?
Länktips: archive.is/aNMkU
2014-04-11 21:33
rirobban:

"Jag har knappt missat någon bortamatch på 7-8 år, och ja hemmamatch har jag bara missat ett fåtal sen 2004."

//

Mycket imponerande! Respekt!
AIK Saywee
2014-04-11 21:28
Boldt, "kram"
Örebro ÖSK-Boldt
2014-04-11 21:25
Sådärja. Får se om 20.000 av dom kan bli tysta samtidigt. När? När DG vräker in den. That's right bitch. :)
AIK Saywee
2014-04-11 21:22
Mitt barnbarn berättade nyss, att 21.000 "platser" är sålda. Den blir publikt på Friends :)
2014-04-11 21:20
Rirobban
//

År 2050 är du lika gammal som jag är nu. Du får väl se hur mycket du kommer ihåg då. :-)

Själv minns jag det mesta av ÖSK-Helsingborg 2010 och är stolt för det :-)

Och så kan jag komma ihåg enstaka matchsekvenser och nästan alla spelare både från 60- och 70-talet, så jag är nog inte färdig för hemmet ännu.
2014-04-11 21:14
@Benny Böckling:

Tack! Vilka fantastiska matchbilder!
Örebro rirobban
2014-04-11 21:06
Haha jag har ingen aning, men vissa saker fastnar på näthinnan. En del saker får man Déjà vu på :) Jag har knappt missat någon bortamatch på 7-8 år, och ja hemmamatch har jag bara missat ett fåtal sen 2004. Men jag tycker inte att en händelse som hände för 4 år sedan är så svår att komma ihåg, speciellt när det var så vackert. Kommer ihåg mycket från Porokara, man saknar hans utmanande spelstil, även om Yasin gärna utmanar så är det inte på samma nivå som Roni! Däremot kommer jag inte ihåg mycket före 2004, inte mer än kenyanerna och Jingblad. Jag började följa ÖSK (och blev fotbollsintresserad) runt 2000 och gick på strömatcher då.
Benny Böckling
2014-04-11 20:48
1,42 in på videon.
Benny Böckling
2014-04-11 20:47

Den passningen glömmer man inte i första taget!
2014-04-11 20:44
@rirobban:

Jag tycker själv jag är en fotbollsnörd men märker att jag ligger hästlängder både efter dig och andra. Hur tusan kan du komma ihåg en passning i en vanlig match för många år sedan? Beror du på att du är bättre fotbollsnörd än vad jag är eller på att jag är gammal och dement? ;-)
Annons: