/fotboll/osk/forum/1482.aspx/fotboll/osk/forum/1482.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK-SUPPORTERN (Öppna Plånboken Sköldmark)
2014-04-10 13:01
Har tippat ÖSK seger i dem två första så fortsätter på det spåret!
AIK Saywee
2014-04-10 13:00
Detta med toppstrid, som jag bemötte degerfôrsarn med i natt, var bara lite humor. Borde varit tydligare med en smiley, men det får gärna bli en toppstrid, men det är la inte realistiskt ? Gudjonsson och Bäst när det gäller, jag instämmer i stort sett med det ni skrivit idag.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Bäst när det gäller
2014-04-10 12:33
Naturligtvis förväntar jag mig att laget, spelare och ledare, alltid anser sig ha goda möjligheter till vinst när allsvenskt motstånd möts. Jag ger i grunden bara uttryck för att första året handlar det mycket om cynism, en match i taget och liknande klyschor. Tycker PO uttryckt det bra, "vi trummar på". Däremot höjer jag en varning för att vi supportrar efter två vinster mot lag vi alla är överens om att vi ska slå drar växlar och pratar om toppstrid. För att vara del i en toppstrid krävs förutom att gå rent mot nedre halvan, med lag som Mjällby och HBK, att vi kniper en hel del poäng även mot topplag. Tar vi två oavgjorda mot AIK respektive Malmö ja då är jag beredd att höja målet och det är tyvärr genom "tråkig cynism" vi måste göra det i år tror jag. Där är förövrigt PO helt rätt man att lösa den uppgiften. Avslutningsvis, jag tänker ofta tillbaka på Helsingborg hemma (2010 måste det varit) när vi kör över dem. Så klart skulle jag vilja att den känslan finns hos varje enskild spelare men innan den gör det tycker jag vi gör rätt i att "ta en match i taget":)
Örebro Gudjonsson
2014-04-10 09:50
Minatankar // Håller helt med. Jag är alltid optimistisk inför matcher. Skulle gärna se ÖSK ta för sig lite mer och promota inför matcherna (som jag precis skrev). Alec hade ett uttalande 2008 tror jag. Seb Rajalakso hade gjort mål i 4 matcher i rad som nykomling och i den 5:e matchen skulle DIF spela mot ÖSK. Alec gick ut och gjorde ett uttalande om att Haginge skulle äta upp Rajalakso. Det stämde också vilket får mig och tänka på hönan och ägget. Alltså, hade Haginge varit så bra om inte Alec hade sagt det, eller sa Alec det bara för att Haginge var så bra... :) ps. Rajalakso gjorde ändå mål hahaha, men det var bara flyt och inte Haginges fel.
Örebro Gudjonsson
2014-04-10 09:36
Saywee // jag hade varit mer optimistisk om ÖSK själva hade varit mer självsäkra...

Måste säga att jag gillar Northug. Han berättade en gång att han ofta gick ut med ett "starkt" uttalande för att motivera sig själv till att vinna. D.v.s. sa han att han skulle krossa allt motstånd, så var det ju bara upp till bevis.

Skulle ÖSK gått ut inför Mjällby matchen och sagt att man skulle köra över motståndet, så hade säkerligen publiksiffran varit högre och stämningen bättre.
Man måste våga vara vinnare!
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-04-10 09:29
"Gudjonsson" och "Bäst när det gäller" // Se mitt inlägg i går 20.26. Håller med om att man kan ha en realistisk inställning till säsongen i stort. Men behöver man vara så försiktiga som ni är inför en match? Hade man inte fått Nordin tror jag personligen att risken skulle vara stor för att man får slåss om nytt kontrakt om samtidigt övriga nyckelspelare är skadade. Med en del skadade spelare tillbaka kan man hamna i mitten av tabellen och med alla skadade tillbaka, tillsammans med Nordin, kan man vara med på övre halvan, i bästa fall t o m bland de 5-6 bästa lagen. Det är vad jag tror. På samma sätt kan man ju se sina chanser när det gäller att charma och få gifta sig med någon av de trevligaste och vackraste kvinnorna. Med normal ödmjukhet inser man att oddsen inte är 1,0 precis. Men om man väl bestämt sig för att bjuda upp en sådan kvinna till dans funkar det ju inte att man tänker när man går fram till henne att "hoppas jag inte får en örfil" eller "blir glad om hon i alla fall inte snäser av mig" eller "hoppas hon i alla fall tar emot mitt visitkort" etc. (jämför, "hoppas vi i alla fall når oavgjort"). Nej, när man väl bestämt sig att få dansa med henne så gäller det ju att så ska bli, oavsett vem det är (och, bäst att säga, omvänt om det är en kvinna som läser detta och bjuder upp en man till dans). I annat fall är det ju mer eller mindre kört redan när man går fram för att bjuda upp, eftersom ett dåligt självförtroende ofta märks, tar energi och sällan leder till framgång. Hoppas och tror att ni kan hålla med om denna liknelse. Därför är det i alla fall min inställning att när vi nu närmar oss match ska varken laget eller supportrarna fundera över odds och vara alltför ödmjuka. Nu ska vi göra allt för att bygga upp självförtroendet och köra över motståndarna, oavsett om de heter Brommapojkarna eller AIK. Laget ska känna att vi tror på dem. Men då är det också viktigt att man inte fullständigt sågar spelare och lag efter en förlust. Förlusterna och besvikelserna får man ta när de väl inträffat. Dessförinnan är det vinst och glädje som gäller. Åtminstone för mig. Jag är extra glad idag, eftersom jag verkligen ser fram emot storvinsten för ÖSK. :-)
AIK Saywee
2014-04-10 09:22
Bäst när det gäller Det gäller att vara bäst när det gäller, vi supportrar bör tro på vårt lag och spelarna bör ha inställningen att ingen match är omöjlig att vinna. Tror man inte, ja då är det redan kört ... Jag tror så mycket på vårt ÖSK :)
2014-04-10 09:08
Saywee: Realistisk optimism är helt rätt, då känner jag att vi har rätt fokus för uppgiften! Gudjonsson: Håller med, kommande söndag och onsdag kan vi inte förvänta oss poäng så frågan är vad tabelläget är med sex poäng på fyra matcher? Är helt överens i din analys i övrigt, Falkenberg, HBK, BP, Gefle och Mjällby är lag vi ska ha bakom oss. Övriga ska vi kunna mäta oss med vilket ger en nionde/tionde plats i min bok!
Örebro Gudjonsson
2014-04-10 08:42
Bäst när det gäller // Det blir upp till bevis nu på söndag. Personligen tror jag att Mjällby kommer att åka ur Allsvenskan med marginal till övriga lag.

Halmstad förlorade med 3-0 mot DIF, men denna match var ingen vanlig match.

Jag tror att vi fortfarande är mycket bättre än Mjällby (bevisligen), BP och Gefle.

Vi är samma som Norrköping, Falkenberg, Halmstad, Kalmar och Åtvidaberg. Men det finns som sagt skrällchans...
AIK Saywee
2014-04-10 07:13
Jag tror envist, som jag gjort en längre tid, på att vi blir åtta. Vi har fått poängmässigt bästa start och jag fortsätter med att vara en realistisk optimist :) Trots skador på några spelare, är frälsaren hemma, eller är han borta? Det dära med toppstrid kanske skulle ha avslutats med ett ;)
2014-04-10 07:07
@Saywee:

Jag gillar optimism men den måste också vara realistisk. Här citerar jag hockeyns Peter Andersson; "Vi har inte vunnit ett skit!".

ÖSK kommer få slåss för att hänga kvar och etablera oss, plats 8-10 är det som gäller fortsatt! Ligger vi mot all förmodan topp fem efter 20 omgångar, inte två, då kan vi säga att vi är med och hugger på toppen!
Benny Böckling
2014-04-10 06:26
@DaSa:

Hade inte koll på någon statistik utan det var bara som jag hade fått för mig. Inte helt rätt info från mig men men, en viktig spelare att ha kvar hursomhelst.
AIK Saywee
2014-04-10 00:33
Tack A-CK, då är är vi två som tror att toppstriden kommer att stå mellan ÖSK, Malmö FF och AIK. Imponerad är helt rätt ord och vi har en tendens att bara bli bättre och bättre :)
Degerfors A-CK
2014-04-09 23:54
Står mellan er malmö och aik blev väldigt imponerad av erat spel mot mjällby
2014-04-09 23:26
Ogillar egentligen att dra slutsatser på ett knapert material som två matcher utgör men jag gör ett undantag. Har vädrat dessa åsikter förr så visst belägg har jag kan jag tycka:)

Hasani är sjukt viktig för oss och en smula underskattad!

Nordin är en gigant på vårt mittfält och värd att kämpa för att få hem permanent!

För många Allsvenska spelare spelar bollen bakom sin medspelare, som tvingas stanna upp, i anfallsomställningar!
Örebro widemarsh
2014-04-09 23:16
Obesegrade i 19 raka seriematcher hemma på vallen!
Örebro rirobban
2014-04-09 23:08
DaSa//

DG lär inte vinna någon intern poängliga. Han känns lite för ojämn och med lite för dåliga avslut för att göra många mål. Jag tror det står mellan Hasani, Nordin och Crespo (hur snabbt han kommer tillbaka) om vem som gör flest poäng för sportklubben denna säsong. Hasani kommer nog göra minst 8-9 mål och sedan ha ett antal assist också. Vi vet ju att även om huvudet är hans bästa kroppsdel för att göra mål så visade han prov på några riktigt läckra skott och avslut utifrån förra säsongen (inte minst Värnamo borta).

Men om han blir lite mer effektiv (tänker bland annat på chansen han fick mitt i straffområdet i andra halvleken igår) så kan han nog komma upp emot 12-15 mål och det behövs! :)

Stugägare Kenneth Lindeman
2014-04-09 23:02
nån skrev förresten att ÖSK kanske skulle kunna komma upp i 150 tusen åskådare i år och det är nog rätt svårt på 15 hemmamatcher och att Indianerna skulle göra det på sju hemmamatcher eller vad det är, det är ju helt omöjligt, Sannahed tar väl in 4-5 tusen? Men inte mig emot om ÖSK skulle snitta på tiotusen, men om vi ska nå det så måste vi väl ha mer än 10.300 i snitt på resten av matcherna eftersom vi låg på under sex tusen igår?
2014-04-09 22:50
@DaSa:

Snittar ju på 1 per match nu, så borde ju hamna på åtminstone 26-27 på säsongen med utrymme för skada/avstängning ;)
Örebro DaSa
2014-04-09 21:49
Benny/ Syftar du på säsongen 2010 eller 2013 när han spelade i SE?

Jag tror inte att Hasani kommer att göra fler än 10 mål denna säsong. Däremot så hoppas jag det.

Interna poängligan kommer vinnas av DG och Nordin kommer tvåa...:)
2014-04-09 21:17
@DaSa:

Se länk. Har blivit bjuden av min son som bor i Sthlm och han beställde biljetterna via Ticnet där man kunde välja "bortasektion".
Benny Böckling
2014-04-09 20:59
Ja att ha en sådan rutinerad målskytt som ligger på 10-12 kassar varje säsong är ovärderlig att ha. Förläng med Hasani!
Örebro Godzilla Hårddisksson
2014-04-09 20:49
Hasani ska vi i min bok förlänga med. Visst var han inte helt lyckad igår fram till målet men jag gillar honom skarpt. Bra med bollen (förutom igår) och sjukt jävla bra avslutare.
Örebro DaSa
2014-04-09 20:46
Kom på att jag glömde gnälla lite:) Jag tyckte att Hasani var helt under isen långa perioder i matchen. Nu räddade han ett godkänt betyg tack vare målet men vi borde försöka få hit Pär Ericsson igen (gjordes väl ett försök i vintras?!), tydligen kan han tänka sig allsvenskan i sommar. Hasanis kontrakt går ju efter denna säsong så det kan bli en liten spetsning av truppen.

En annan position vi måste förstärka på nu när Mensah och Nkilli inte längre borde räknas som ytterbackar är vänsterbacken. En kvalitestback där och vi kommer att få en riktigt fin backuppsättning till sommaren.
Örebro Willy Foo Foo
2014-04-09 20:43
@DaSa:

Frågan är ju hur mycket mittlag Mjällby är. Nordahl sa ju före matchen att han sett Mjällby-Gefle och att Mjällby var dåliga.
Örebro DaSa
2014-04-09 20:37
minatankar eller ngn annan/ Måste man köpa förköp till matchen på söndag? Eller kan man lösa en biljett vid Friends?
Örebro DaSa
2014-04-09 20:36
Omvända känslor nu jämfört med efter premiären, om vi "spelar ut" ett allsvenskt mittenlag på hemmaplan så tror jag vi absolut kan placera oss i mitten om/när vi även får tillbaka våra skadade spelare.

Igår kändes lite som 2010 (?) när Bedoya fick chansen tack vare en skada på Nobbe och den gyllende triangeln med Nordin-Bedoya-Kihlen skapades. Dvs att "tack vare" en skada så fick en ny spelare chansen och även tog den. Igår var det dubbelt, både Nkilli som mittback men främst tänkte jag på Mensah. jag tyckte att Sam gjorde ett bra jobb och hans känns mycket mer bekväm med bollen jämfört med Nkill (som central mittfältare) då han har bättre mottagningar och bättre spelförståelse. På tal om mottagningar, finns det ngn annan elitspelare än Nkilli som alltid trampar på bollen när han skall ta emot den?!:) Däremot så tyckte jag att Nkilli gjorde en bra insats som mittback, han har en del att arbeta med men med lite erfarenhet så kan han bli rikitigt bra. Han har de rätt egenskaparna för att kunna komplettera Moberg perfekt.

Angående ett köp av Nordin så tycker jag att absolut att vi skall slå till. OM vi fortsätter spela 4-3-3, jag tror inte att det är en slump att han spelar bättre nu än i höstas då vi spelade 4-4-2. Sen tror jag även att vi kan få ut ännu mera av Nordin om vi får honom att inte springa och ställa sig 2 m från bollhållaren för att få bollen. Hoppas att det beror på taktiska drag som han fått från Peo (som jag inte förstår) och inte för att han är liiiite för bollkär:) Skall bli riktigt intressant att se ett mittfält med Nordin-RÅP-Mensah i sommar, kan bli en ny gyllende triangel:)
2014-04-09 20:26
Verkligen kul med de två inledande vinsterna och att spelet var bättre i går än mot HBK. Det bådar gott. Jag har aldrig gillat inställningen att man ska ta vissa poäng mer eller mindre givna mot tippade bottenlag och att man ska vara glad om man får en poäng med mot förväntade topplag. Ödmjukheten och respekten måste man naturligtvis ha inför varje motståndare men när det väl är match ska alla "köras över", oavsett vad det är för klubbemblem på motståndarens matchtröja. Vi har för några år sedan skåpat ut eller klart vunnit mot i princip samtliga topplag i AS. Varför ska det inte gå att upprepa? Var bortrest i går och kunde därför inte se matchen när speldatum ändrades. På söndag är jag emellertid på Friends Arena och vill se ÖSK vinna med 0-4 Lyckas man inte och bara vinner med 0-3 så är det ändå ok :-)
2014-04-09 20:03
@Stugägare Kenneth Lindeman:

Jag tror minsann att krönikören inspirerades av temat i mitt inlägg från igår. Det där med att "allt att vinna och (faktiskt) ganska lite att förlora". Roligt!
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2014-04-09 20:00
Permanent ÖSK-lösning för Gerzic? ”Vill inte kommentera”.
Annons: