/fotboll/osk/forum/1470.aspx/fotboll/osk/forum/1470.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Malmö FF White Elephant
2014-04-17 16:24
Tack för en bra match och trevligt bemötande, jag och sonen satt med MFF halsdukar på sektion A tillsammans med två ÖSK polare.

Jag kände mig välkommen och alla uppträdde schysst.

Otur att ni förlorade, men det kommer att gå bra för er ändå i år.

Tänk om publiken eldat på lika bra hela matchen som sista tio, då hade ni nog fått med er poäng.

Vi ses på Eyravallen nästa år.
Örebro Bastard on Parade
2014-04-17 16:18
@minatankar (för sm-guld):

Spelarinvests ambition är att tjäna pengar och det har ju varit tydligt under en väldigt lång tid. De investerar ju bara i unga spelare som kan säljas vidare och de har ju garanterat legat bakom de relativt sett stora aktieutdelningarna när ÖSK redovisade positiva resultat. Spelarinvest tjänade alltså pengar dels genom avtalet som fanns för varje spelare, men också på den del som gick till ÖSK eftersom så gott som all aktieutdelning i slutändan hamnade hos Spelarinvest.

Jag tror inte de kan se den indirekta avkastningen som en värvning av Gerzic skulle kunna generera. Mitt förtroende för Spelarinvest är lågt och jag hoppas att ÖSK löser framtida spelaraffärer på egen hand så att de kan bygga ett eget kapital vid lyckade försäljningar.
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-04-17 16:02

Nu har Nordin spelat bra i fyra matcher, endera i båda halvlekarna eller i den ena.
I flera halvlekar har han varit bäst på planen både enligt många egna supportrar, flera av bortalagets supportrar, flera av bortalagets spelare och flera inom massmedia. Det senare inkluderar matcherna mot AIK och MFF.

Visst kan det bli så att han i resterande matcher spelar dåligt och IFK G spelar bra och hamnar i topp av tabellen. Var och en får väl bedöma möjligheterna/riskerna att så sker. Om då ÖSK fortfarande vill behålla honom efter att hyreskontraktet löper ut i sommar, lär det inte bli ett alltför stort problem att lösa.

Om det är så att Nordin fortsätter att spela bra och IFK inte spelar bra och inte är med och krigar där uppe, blir situationen den motsatta. IFK lär vilja ha tillbaka honom och ÖSKs chanser att fortsätta använda hans tjänster minimeras. Kanske finns det redan krafter i IFK som redan nu vill ha honom åter och som aldrig velat släppa honom till ÖSK.

Jag tillhör dem som tror att sannolikheten för den sistnämnda utvecklingen är större än den förstnämnda. Därför är det min mening att ÖSK behöver göra allt för att redan nu lösa Nordin för resten av året och kanske lösa hans kontrakt helt och hållet med IFK.

Jag menar också att en satsning från Spelarinvests sida för att lösa detta ligger i linje med bolagets ambition. En Nordin som playmaker i ÖSK kommer att bidra till att laget har goda möjligheter att hamna på övre halvan av tabellen. Han kommer dessutom att med hög sannolikhet spela fram t ex Yasin till flera mål.

Både ÖSKs tabellplacering och flera mål av Yasin, och senare även Crespo, på framspelningar av Nordin, kommer bidra till dessa unga spelares högre värde den dag de går vidare till utlandet. Därmed kommer Spelarinvest få indirekt avkastning på en investering i Nordin, även om han kommer stanna i ÖSK.

Men även Nordin skulle kunna få utlandskontrakt inför nästa år om han fortsätter som han börjat säsongen.

Men återigen, detta bör man inte vänta med i flera veckor, detta bör man söka lösa inom de närmaste dagarna.

Allt förutsätter naturligtvis att Nordin vill fortsätta spela i ÖSK. Det enda jag vill säga är att han vill spela i ett lag som spelar fotboll på det sätt han själv menar att fotboll bör spelas.

Kanske ska vi supportrar som tror på Nordin starta en Facebook-sida under rubriken "Vi som vill ha Nordin kvar i ÖSK"?

Örebro Häståvagn.
2014-04-17 14:36
Trots förlusten saknas den bittra eftersmaken helt och hållet. Vi spelade bra, riktigt bra, och då är flera nyckelspelare skadade. Innan säsongen trodde jag att Aik skulle ta hem allt, ändrar nu tipset till Malmö. Vi fortsätter att bygga och infriar den gamla målsättningen med ett guld 2015!
Stort av Malmö, både supportrar och spelare att hylla oss, positiv energi behövs i fotbollen.
Örebro Hahne
2014-04-17 14:30
Det är juh så med de nya reglerna som infördes iår att man kommer ta större hänsyn om de anser att en spelare som är offside kommer i bollbanan och därmed påverkar spelet? eller har jag fattat det hela fel?
Örebro Pedretti
2014-04-17 13:38
Igår kan jag tycka att DG och Dajje överkomplicerade situationer för mycket.
Det var det som Yashin och Haginge inte gjorde, när de fick bollen så skickade dem in den i straffområdet. Samtidigt som Dajje och DG försökte dribbla sig förbi (vilket dem oftast misslyckades med)
Åges kyss
2014-04-17 13:28
Bastard on Parade

Nu har jag inte sett situationen i efterhand men just där och då uppfattade jag det som att det är Mange E som det blåses offside på eftersom han var offside och linjedomaren uppfattade det som att det var han som gick mot boll och i det scenariot är det offside.

Nu gick visserligen inte Mange mot boll eller påverkade spelet eftersom bollen slogs till Ricardinho men linjedomaren var lite för snabb med att lyfta flaggan därav den konstiga avblåsningen.
Örebro Bastard on Parade
2014-04-17 12:02
Peter8689, Doctor Disco//

Förstår att ni blev frustrerade. Jag tog först för givet att de blåste av för någon annan förseelse men kan verkligen inte se någonting som rättfärdigar en avblåsning i den där situationen nu när jag kollar på matchen i efterhand. Jag förstår så klart att domarna har många svåra offside-bedömnignar på en match, men det där ska ju aldrig vara en situation där en linjedomare ens funderar på offside.
Malmö FF Doctor Disco
2014-04-17 11:48
@bastards on parade

Jag reagerade också på den. Mest på ett uppgivet sätt, "men fan va dåliga domare vi har" - det tar bort för mkt av glädjen. Den situationen är ju inte svårtolkad överhuvudtaget.

@xerxes

jag får se om jag vill ge ÖSK en kassaskåpssäker seger. Kanske Påsken gör mig än mer givmild.:)
Örebro Kex&Skor
2014-04-17 11:43
Haha vad tyckte ni om Malmös krönika?
Postat via SvenskaFans-appen
Malmö FF Peter8689
2014-04-17 11:39
@Bastard on Parade:

Ja, detta var nog världshistoriens mest horribla offsideavblåsning. Jag var skogstokig i soffan i ungefär 10 sekunder för den. Pajasdomare!
Örebro Xerzex
2014-04-17 11:39
@Doctor Disco:

Kan du sätta en tjuga på att BP slår ÖSK på måndag? Tack på förhand :)
Malmö FF Doctor Disco
2014-04-17 11:28
Rosenbergs år ute i Europa är underskattade i Sverige. På länk kan ses när han gjorde mål för Bremen i ChampLeague-kvalet mot Sampdoria, det tog dom till CL. Hade nan svensk skjutit ett brittiskt lag till CL så hade det skrivit spaltmetrar om det. Men han lyckades aldrig i landslaget, vilket inte heller ex Jesper Blomquist gjorde, eller Per Zetterberg gjorde. Men pa klubbnivå var de framgångsrika.

Vi kan nog hitta många bra spelare i världen som inte hade lyckats i Lagerbäcks landslag.
Örebro Bastard on Parade
2014-04-17 11:27
@widemarsh:

Domarna var dåliga åt båda hållen, även om jag tycker att Malmö över hela matchen fick fler domslut med sig. Bifogade en bild där Ricardinho blir avblåst för offside trots att han säkert är 10-15 meter onside. Spelarna som står offside på bilden påverkar ju inte spelet alls i den situationen. Det är en märklig tolkning av nya offside-regeln om domarna anser att Forsberg (?) utmanar Haginge i den här situationen och påverkar spelet.
Malmö FF Doctor Disco
2014-04-17 10:58
ÖSK inledde som vi alla såg starkt - jag satsade då 200 spänn till 5,1 på Betfair på ÖSK-seger. Där och då avgjordes matchen, jag vinner nämligen aldrig på allsvenskan.
Örebro Gudjonsson
2014-04-17 10:53
Efterlysning!!!

Finns det någon journalist som skrivit om matchen mellan ÖSK vs Malmö, och som faktiskt såg matchen?

(under rubriken, "egocentrerad, okunnig & ointresserad sthlms-journalistik"
Örebro InHaggeWeTrust!
2014-04-17 10:30
trots noll poäng igår tycke rjag vi gjorde en bra insats... plus till Nikilli, Moberg, hagge, Yasin...

Stort minus till björnqvists vänsterfot.. :-(( samt DG...

Kalles inhopp var tyvärr under allkritik, han måste höja sig rejält annars hamnar han nog med Astvald i Värmland i sommar..
Örebro Gudjonsson
2014-04-17 10:13
Namn: Benny Böckling
Sänt: 2014-04-16 23:01 //

Är lite inne på samma spår om att byta plats på Haginge och Björnqvist.

Haginge gjorde verkligen en bra match mot MFF. Kanske berodde det på att Molins har en friroll och därför inte spelade på vänsterkanten som en utpräglad vänsterytter. Defensivt 1 vs 1 är Haginges största brist anser jag!

Jag tror samtidigt att vi skulle få igång DG bättre med en vänsterfotad vänsterback. Jag tycker rent av synd om DG & DB. På försäsongen var DB överlägsen på högerbacken. DG var ruskigt bra när han hade "Vanheden" bakom sig som hade en riktigt bra passningsfot.

Tyvärr finns det då en risk att förstöra en bra högerkant med Yasin och Haginge. Men jag tror ändå att den kanten kommer att bli bättre. Tänk bara Yasin och DB :s fart. Speedy Gonzalez kanten nr 1!!!
Örebro Oskinaldo.
2014-04-17 10:10
Hedersam förlust igår. Vi har gjort det bra hittilts efter förutsättningarna!
Malmö spelar jättebra fotboll och har enorm kvallité. Säljer de inget i sommar så är det inget som kan stoppa MFF från att ta guldet. Yasin går från klarhet till klarhet i vårt lag och Hasani kämpar på men ändå känns det som att det vi saknar är en riktig striker då Cresbo och William-A går skadade. Nu har Hasani levererat ordentligt men ser honom fortfarande inte som någon stiker

Det enda jag är besviken på under gårdagen är agerandet efter vårt 1-2 mål. Vi Borde vara ordentligt desperata och lyfta in mer bollar. Att Pode sitter kvar på bänken och vi bara gör ett byte är för mig en gåta. Annars är jag precis som alla andra, nöjda med inledningen av säsongen. Hoppas det håller i sig till det är dags för Grimsta IP på Måndag!
Örebro Aspen.
2014-04-17 09:21
@Söderstadion Först:

Det är de mindre orterna som utvecklar talanger. Det gäller alla sporter fotboll, ishockey, tennis,,

Det större orterna Stockholm, Göteborg, etc bedrar mest med BMI stinna supporters från intelligensreserven. Vilket har varit tydligt des senaste veckorna.
Malmö FF Rörläggaren (fd StarForLife)
2014-04-17 09:12
Tack för en god kamp i går! Ser fram emot när ni kommer till stadion i höst. Vore trevligt om ni blev många och ligger i topp. Ettan mot tvåan? På återseende!
Örebro Aspen.
2014-04-17 09:11
@minatankar (för sm-guld):

Hagge har helt klart vuxit i mina ögon. Mycket tack vare löpvillighet och förmåga att vara på rätt plats vid rätt tillfälle.

NA:s betygsättning ger alltid frågetecken, hur tänker man?
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-04-17 08:14
Två saker gjorde särskilt intryck på mig igår. Det ena är den enorma positiva respons som ÖSK fått under och efter matchen på MFFs forum och på vårt eget.

Det andra är Hagges insats. Har alltid tyckt att han inte har bollkänsla av AS-klass och inte heller tillräcklig snabbhet för att vara ytterback. När det gäller inställning och val av löpningar är han ändå ett föredöme. Tycker han gjorde en verkligt fin insats igår, inte minst offensivt, där han var framme i flera situationer. Förstår inte att Na inte ger honom högre betyg för den insatsen.
Hammarby Söderstadion Först
2014-04-17 07:34
Fortsätt jobba med er supporterns på det här viset. Ni går från klarhet till klarhet.
Support your local team.
Det är framtiden för svensk fotboll att våra större städer sluter upp. Örebro, Norrköping, Västerås, Jönköping, Uppsala mfl har kapaciteten att en gång för alltid radera ut styggelser som Falkenberg, Mjällby mm
Malmö FF Blå i exilen
2014-04-17 07:19
Jag har sett Örebro sedan mitten av 1960-talet och tycker att laget under 2000-tyalet har genomgått en av de trevligaste förändringarna av sitt traditionella spelsätt som ett svenskt lag har gjort. Från att ha varit ett defensivt försvarande lag av Geflestuk är ÖSK nu ett lag som verkligen försöker spela. Gårdagens match var välspelad och trevlig. Vi möter ofta lag som spelar ungefär 8-1-1 och det är jättetråkigt.

Med den spelstilen ni har önskar jag att ni tar mycket poäng i år.
Malmö FF Joe Strummer
2014-04-17 02:56
Tack för en trevlig batalj och välkommen till Skåne i höst. Topp-5 inte helt omöjligt för er del.

Men dagens stora mysterium är hur ni kunde komma efter Falkenberg förra året?
Örebro widemarsh
2014-04-17 00:58
Vill även lyfta fram Yasin som börjar växa in i den allsvenska kostymen. Det var inte vilket försvar som helst han kämpade mot idag, men gjorde det riktigt bra. Är lite besviken på DG och Kalle, och även på att Dajje inte får ut lika mycket i offensiven som Hagge, med det rycket han har borde han kunna utmana sin back oftare och få in fler vassa inlägg/inspel. Märks dock att han hämmas av att spela på fel kant. Ny miss i kanonläge av Hagge, sånt har vi inte råd med! Den chansen han får ska bara sitta.
Örebro Bastard on Parade
2014-04-17 00:55
Vi har tyvärr problem på vänsterkanten. Jag gillar inte att både DG och Dajje är så extremt högerfotade. De gör det jättebra fram tills de ska spela in bollen. Det är för hög felprocent när de försöker använda vänstern och när de stannar upp för att slå inlägget med högerfoten istället så kommer övriga spelare fel i boxen. Jag skulle vilja se Lukman Murad göra ett inhopp. Det är en joker som kan lyfta rejält om han får förtroende av tränartrion!
Örebro widemarsh
2014-04-17 00:54
På det stora hela tycker jag vi ska vara stolta över grabbarnas insats. I stort sett är detta samma lag som med nöd och näppe klarade av att ta sig upp i allsvenskan i fjol, och vi håller ikväll relativt jämna steg med svenska mästarna. Detta trots skadelistan, med 4 startelvaspelare borta och ett spelsystem som man började jobba in bara dagar innan premiären. Vilken otrolig skillnad det är på Gerzic nu och i höstas, ber till högre makter att han är less på blåvitt och hellre stannar kvar här hemma även i höst och kanske karriären ut. Vi tvingar Malmö FF att backa hem, satsa på kontringar och maska för att få med sig 3 poäng hem. En hyfsat stor del i detta har Nordin. Men vi förlorar, och det är aldrig kul. Sett över hela matchen så hade oavgjort speglat insatsen på plan bättre, men Malmö har kvalité i de avgörande lägena. Samtidigt känns försvarsspelet från vår sida inte helt ok vid vare sig 1-0 eller 2-0. Att vi bara gör ett byte (Kalle inte särskilt lyckad tyvärr, väger för lätt idag) trots 2-0 underläge tycker jag inte om. Mer aktiv coachning på slutet där vi inte får det rätta trycket hade varit önskvärt. Flytta upp Moberg bredvid Hasani? Eller byta in Wikström och ha honom och Hasani på topp. Tycker synd om den backlinje som får stångas mot dom giganterna i luften. Varför inte chansa mot slutet, Peo? Domaren var inte bra, många helt obegripliga beslut, som till exempel världens klaraste hörna som blev inspark. Eller kapningen av Yasin som borde varit varning men inte ens blev frispark. Märkligt att förbundet tillsätter en domare som bor inom cykelavstånd från Malmö, tror dock inte den svaga insatsen berodde på det utan på att han helt enkelt var dålig. Som sagt, i returen vill vi ha en domare från Stora Mellösa!
Örebro Pedretti
2014-04-17 00:23
Tycker även att vårt inläggsspel inte funkade idag, speciellt på DG's och Dajjes kant.
Annons: