/fotboll/osk/forum/1462.aspx/fotboll/osk/forum/1462.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Aspen.
2014-04-22 16:06
@Call For Rain:
Det är inga inlägg som jag läst som inte vill det Du säger. Bara att man uppträder på ett normalt hyfsat sätt. Även herr Zlatan har synpunkter på hur supportera uppträder och honom får man väl räkna som proffs. Proffs har rätt att bli behandlade som vanliga människor. Vi har också många unga spelare i truppen som utvecklas bäst om kritik ges på ett vettigt sätt. Att sedan fotbollsspelare ofta säger att man inte läser denna typ av sidor kan ju ses som en betygsättning av det vi på forumen presterar. Genom självkritik kan vi bli bättre.
Call For Rain
2014-04-22 15:30
Jag tycker att denna diskussion är aningen förvånande. Nog måste man väl kunna ställa krav på, och kunna hissa och dissa, vuxna fullblodsproffs? Det är ju inte direkt några ungdomar vi talar om, då hade ju tongångarna på forumet varit förkastliga. Ska det enbart vara en oändlig halleluja-kör så känns det inte alls äkta för min del...
Örebro Aspen.
2014-04-22 15:25
Om vi alla hjälps åt att tänka efter innan vi skriver kan vi undvika att detta forum blir ett forum för extremister som vill såga spelare till höger och vänster.
Man kan vara eftertänksam och fundera varför presterade spelaren dåligt. Var det som på förre tränarens tid ett stort tryck på att spelaren skulle vara på plan och leverera (t ex Haddad mot Gefle). Om en spelare presterar dåligt, är problemet hos spelaren eller hos den som tar ut spelaren?
AIK Saywee
2014-04-22 14:43
För att det inte skall bli något missförstånd, så vill jag förtydliga att jag inte kallat någon forumskribent för präktig. Skrev bara att det är något jag inte gillar. Nu tendrar det bli petnoga om vad som skrivs, som vanligt, snart vill jag bli glad eller utbytt ... ... tar en kort timeout :)
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Insatt
2014-04-22 14:33
Namn: Willy Foo Foo
Sänt: 2014-04-22 14:23 Ändrat: 2014-04-22 14:27:23

//

Jag håller helt med dig. Det är skillnad på att säga att en spelare spelar idiotiskt jämfört med att kalla honom idiot.

Upplever att minatankar tagit upp denna viktig skillnad flera gånger.Men när han gör det blir han kallad för präktig, tråkig och att han saknar humor.

Jag delar inte den beskrivningen av honom eftersom jag vet vem han är.
Är snarare förvånad över att det inte är fler som reagerar över språkbruket.
Örebro Willy Foo Foo
2014-04-22 14:23
@Insatt:
Min kontena är att fansen kommer generellt alltid att skrika "Hjälte" när det går bra och såga vid fotknölarna när det går dåligt. Så är det i hela sportvärlden bland fans och kommer alltid vara. En tränare är geni ena dagen och får sparken nästa. En spelare bärs på axlar en vecka efter blivit förklarad som oduglig veckan innan. Så är det bara. När man klämmer ur sig saker i affekt eller kritiserar tycker vilket fall jag en sak är viktig. Att hålla isär prestationen och personen Håller med om att de värsta uttrycken kan tas bort. Men personligen har jag inga problem med att säga "Idag var verkligen Arne klapprutten i sitt spel" om han verkligen var urdålig. Men redan där har jag passerat gränsen enligt en del bedömare. Jag får bara använda ord som "Dålig, mindre lyckad etc": Och då kan jag känna lite irritation att någon skall bestämma och komma med pekpinnar. Särskilt när jag redan använt ordet i åratal utan reaktion. Jag kallar mig själv det och mycket värre när jag själv gör bort mig haha Men jag skulle aldrig börja kalla spelaren för "fanskap" eller "Idiot" etc. Där går min gräns. Dessutom bedömer man inte längre prestationen utan börjar häckla personen @Aspen Min tidigare parallell till läktaren var inte att allt som sägs på läktaren kan sägas här. Jag menade tvärt om. Allt är relativt. Kopplingen till läktaren var för att påvisa hur mycket känslor fotboll rör upp och att det som vi tycker är förskräckligt här är bara en fis i öknen mot vad de säger där. Och ibland blir det läckage och vi får snudda lite av dessa fans (eller våra) känslor härinne.
Örebro Godzilla Hårddisksson
2014-04-22 14:08
Ibland fungerar inte spelet helt enkelt, som mot BP. Jag personligen tycker då det är svårt att peka på en enskild spelare när det kändes lite som en kollektiv kollaps (undantaget Hagge, Jansson, Hasani och Pode). Nordin lyckades inte med sina passningar, något som han nästan alltid annars gör. DG kom inte förbi sin gubbe med fart som han faktiskt annars nästan alltid gör. Osv osv. Jag drar inte alltför stora växlar över det hela utan tror vi studsar tillbaka omgående med en storkross av Åtvid.
AIK Saywee
2014-04-22 14:07
Aspen, Det finns enkla forumregler att följa, men vi tycker alla bara lite olika. Något jag själv inte gillar är, när det blir för präktigt, men jag klarar av att skrålla. Det bli så jobbigt när det skrivs om vad som skall skrivas, vad som skall läsas etc etc. Tar det än en gång ... ... skriv det ni tycker! Vi är olika, vi tycker olika, men vi gillar ÖSK :)
Örebro Xerzex
2014-04-22 13:37
Så nyfiken på hur laget kan komma att formeras mot Åtvidaberg. Speciellt om varken Wikström eller Mensah kan komma till spel och Nkili är avstängd. Kanske man överväger 4-4-2 igen även om jag inte är överexalterad av ett innermittfält bestående av Gerzic och Saeid.
Örebro Aspen.
2014-04-22 13:19
Är problemet hur man uttrycker sig här på forumet en parallell hur vissa uppträder på läktarna.

Jag tycker vi ska enas om att skärpa till språkbruket här inne så att flera vill delta i analyser och diskussioner. För det är väl det vi vill eller hur ???
Örebro Insatt
2014-04-22 12:23
@ Willy Foo Foo:

Jag håller med dig om att det måste finnas plats för alla här inne.

Jag har emellertid noterat att "minatankar" har varit mycket konsekvent.
När uttryck som t ex byfåne, sopa, usel, fa'nskapet, skicka iväg människan etc använts, har han reagerat, inte annars. Jag tycker inte det är att ha låg toleransnivå, utan högst normal.

Tror det är många som avhåller sig från att delta i debatten på detta Forum,eftersom sådana skändningar skrivs nästan varje match ÖSK inte vinner, och ibland annars också.

Örebro Willy Foo Foo
2014-04-22 10:57
@pemo:

Håller med om Hagge. En trea var han värd. Han hade ju kunna ligga bakom 1-2 assist till om de hade förvaltats bättre. Men hans framspelning till Hasani var delikat och väldig "OHAGGISK" och överraskande att han kan slå sådana mackor;0)

Tror också Hagge skulle kunna kliva upp på mitten v.b och skador som defensiv spelare. Problemet är bara vilken spelare som ska spela ytterback då

Någon skrev att han saknade sydafrikanen som testspelade som ytterback. Håller med faktiskt. Hade inte vart fel att ha honom i truppen. Eller åtminstone saknar jag den spelartypen av ytterback som var som S.W när han var som bäst. En ytterback med känslig fot och bra bollkontroll.

ÅFF är lite som BP och kan ställa till det med ett rappt anfall. Samtidigt har vi en revanch att utfodra för den snöpliga storförlusten

Matchen går ju på en fredag så det blir kanske lite livat på läktaren - haha
Örebro TommyS
2014-04-22 10:49
Nordins spel är väldigt beroende av att kontroll av passningstempot och det blir tydligt att hela ÖSK behöver viss tid på sig att anpassa oss till nya mattor. Vi har faktiskt haft ett helt odugligt passningsspel i inledningen av samtliga tre bortamatcher och det har varit tydligt att spelarna varit osäkra på bolltempot. Lite trist att vårt offensiva spel den första timmen av varje bortamatch ska ägnas åt att komma underfund med underlaget. För när vi väl gjort det har vi spelat ganska bra, strax innan 2-1-målet igår radade vi upp heta chanser.

Skadeläget denna vecka blir mycket intressant. Någon som hört något om Wiken och de spelare som fick smällar igår (Mensah och Mo)?
Örebro Gudjonsson
2014-04-22 10:12
Svartvitt forever // Jag är också orolig gällande DG. Under försäsongen spelade ju ÖSK 4-4-2, och hade samtidigt Vanheden på vänsterbacken med en riktigt bra passningsfot.

Tror du problemet ligger i 4-3-3 uppställningen eller tror du att det är samspelet med vänsterbacken? Något annat? Han har ju en ruskigt bra inställning i kvalité med Haginge.
AIK Saywee
2014-04-22 09:55
Jag tror att just det blåvita lånet är en mycket känslig punkt att diskutera på detta forum, för många som redan har bestämt sig ... ... själv vill jag bara att alla som spelar i den svartvita dressen levererar maximalt alla matcher de får förtroendet att jobba för klubben.
Örebro pemo
2014-04-22 09:45
Fast om nu Nordin gör sin sämsta match på länge, så måste jag få ge uttryck för detta. Likväl som jag hyllar honom när han är bra. ( oftast )
Samma med Nkili. Han är en fantastisk skön spelare att se. Mjuk i rörelserna, bra bollkontroll, bra på huvudet och snabb. men även han kan ju ha en dålig dag. Om vi skall göra lite matchanalyser så måste väl detta då få påverka? Annars blir det bara välkammade inlägg som inte skapar något intresse.

Min analys just nu är att ÖSK gärna vill hålla bollen i säkerhet. Därav så få spelvändningar. I stället för att spela snabbt , så vänder man hem och spelar mittback eller målvakt.
Sen att det inte alltid är så publikfriande är ju en sak, men det har varit väldigt effektivt so far. ;)

Alla spelare pratar ofta om att det är bra med konkurrens. Hoppas att det finns sådan nu också. Vila DG och låt Kalle starta på fredag. Samma med Wiktorsson. Ser PEO att han är redo, så är det bättre att starta med honom om nu inte Wiken är fit for fight.

Om någon ser veckans träning kan väl denne person ge ett litet omdöme hur det ser ut.

Dagens betyg i NA är väl också ett mått på att alla får ha en dålig dag. Fast nog tycker jag att Hagge är värd en tre jämfört med de som fick ettor.

Skall bli intressant möte på fredag. ÅFF är tydligen giftiga framåt, men har ett försvar som önskar lite mer. Skall vi gissa på 3-1 till ÖSK?
AIK Saywee
2014-04-22 09:38
minatankar kanske precis som jag behöver en längre timeout för att fundera vad som är viktigt i livet. Han är nog snart tillbaka eller byter bara nick. Själv har jag efter önskemål minskat antalet ord och antalet inlägg, för att slippa bli förföljd av några få haters ...
Örebro Aspen.
2014-04-22 08:25
@Benny Böckling:
Du har missuppfattat vad detta forum är till för. Det kan Du läsa om i forumreglerna. Analys, sansade bedömningar och diskussioner - ja, Men "såga" spelare till höger och vänster, - nej. När man skriver anonymt tycker jag man bör ha samma eftertänksamhet som när man skriver under med sitt eget namn. TÄNK INNAN NI SKRIVER
Örebro Willy Foo Foo
2014-04-22 08:14
Samtidig kan man väl se lite mellan fingrarna vad som skrivs under match och direkt efter eftersom det ofta är så känslomässigt styrda ord. Därmed inte sagt att man kan kalla spelare för vad som helst (tycker jag). Men att knappt få säga att en spelare var dålig en match eller gjorde ett dåligt beslut känns som en lite för hög cencur-nivå, när spelare de facto gjorde en dålig match eller beslut. Lyssna på vad folk säger på läktarna - De lämpar sig inte ens i tryck på Flashback De allra flesta brukar sansa sig med lite distans och landa i en förhållandevis objektiv syn. Det hör man i kafferummet på jobbet. Fotboll är en känslosport och vi kanaliserar känslor på olika sätt. En del mer kontrollerat, en del mer frustrerat. Vissa har låg toleransnivå om vad som skrivs, en del riktigt låg, vissa har högre och vissa bryr sig inte. Vi är olika som människor och fans. Det måste finnas plats för alla - Så länge man håller sig från våld och försöker hålla sig från personliga påhopp härinne
Örebro Svartvitt forever
2014-04-22 05:39
Minatankar, om du slutar skriva här så sjunker nivån här på forumet avsevärt. Jag är själv också trött på när folk vräker ur sig invektiv mot enskilda spelare i vårt lag. Tänk bara om samma saker skulle ropas ut från läktaren under match? Vore det värdigt en sann svartvit supporter?

Spelarkritik, positiv och negativ, hör absolut hemma här, men killar och tjejer, låt oss hålla en nivå så man slipper skämmas!

Och Minatankar, jag vågar säga att många fler än jag vill se dig fortsätta skriva här.

Beträffande matchen så tycker jag det är oroande att vi inte alls kan äga spelet på bortaplan utan spelar ängsligt. Första halvlek var lite som Halmstad borta, utspelade men gör mål på den enda målchansen vi har. Därför imponerar en sån som Hasani på mig, klinisk när han får chansen. Är bekymrad över DG:s nedgående trend. Han såg het ut på försäsongen men just nu är han ingen allsvensk startspelare, håller med övriga i den bedömningen. Men som sagt, vi har en tunn trupp och alla skador gör det förfärande tydligt. När en spelare skadas eller tappar form så finns ingen naturlig ersättare. Anser dock att Holmberg visade vilja i sitt inhopp och borde starta mot Åtvid.

Nu när fler skador och avstängningar också börjar spela in känns det som att vi går på slak lina. Kanske är ekonomin mer ansträngd än vi fått veta, så att det varit absolut nödvändigt att skicka iväg Berger och Nilsson? Men Nilssons lön betalar vi ju tydligen ändå en del av?

Fredagsmatchen känns lite som en nyckelmatch för mig. Om vi då kan äga spelet och ta tre poäng mot ett starkt Åtvidaberg så är jag inte direkt orolig trots allt.
Stugägare Kenneth Lindeman
2014-04-21 23:18
hemkommen för ett tag sedan från resa till österled, grimstafältet där dagens slag stod. Åja, Grimsta IP är allt en allsvensk arena, för det har minsann tomtarna på SvFF sagt, sen får Aspen säga vad han/hon vill. Sjukt vad BP spelade ut oss. Så här har det sett ut i merparten av matcherna dessa lag emellan de senaste åren. BP:arna trillar boll så att våra gubbar ser ut som ett PRO-korplag ungefär. Konstigt att vi inte lärt någonting av de senaste sex-sju årens matcher oss emellan. Löjligt av vissa skribenter att hänga ut enskilda spelare i en match där misslyckandet är en kollektiv kollaps (eller kalops kanske?). Det ansvaret, att ändra på de taktiska dispositionerna när det inte stämmer, det är faktiskt PeO:s. Att t ex skälla på Nkili är bara löjligt. Frågan är hur många av ÖSK:s spelare idag som slog honom i antalet bollkontroll- och löpminuter. Nkili är en himla bra spelare och utan honom laget hade vi troligtvis inte tagit de åtta poäng som vi så här långt ändå har. Men, alltså, slutligen: Vad fasen: Vi klagar som vi hade förlorat med sexnoll och så handlar det ändå om en poäng bort mot ett lag som ikväll spelade långt över den nivå som deras tabellplacering visar!
Örebro Glad
2014-04-21 23:18
Dissar ska det stå , sorry
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro Glad
2014-04-21 23:17
mina tankar,,,
Du blir så otroligt stött när jag dussar Nordin, är det verkligen läge att betala flera milj för en spelare som inte kan leverera mot BP, du kommer naturligtvis säga ja och vi tycker olika, men ändå kul att vi hejar på samma lag:)
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro Aspen.
2014-04-21 22:37
Grimsta håller inte AS klass som arena men publiken är trevlig
Örebro pemo
2014-04-21 22:36
Tänk om Kalle hade satsat lite mer på skott än placering, så kanske han hade satt 3-1. Men å andra sidan så missade ju BP rätt mycket i första. Hmmm...

Skall inte såga någon, men dagens mittfält ( de tre ) hade ingen höjdardag.
Och det är då jag vill att Nordin skall visa lite ledaregenskaper. Kliva fram , löpa lite extra och kanske ta en offensiv frispark bara för att markera.

Om DG inte får till skott i dagens läge, då skall han kanske skolas om till något annat. Gillar DG.s inställning, men han håller inte som startspelare i allsvenskan just nu. Inte Moe heller. som någon skrev tidigare.

Sen ser jag inte storheten i Mensah. Många alibipass och väldigt safe. Men det är kanske enligt tränarens order.

MEN, dagens killar är Oskar ( tack för allt ) Erik, som klokt styr där bak, men skulle vara lite mer säker i uppspelen.. Hagge spelar som jag förväntar mig. Rutin och klokhet tillsammans med vilja. Dajje är lite vilsen ibland, men lär sig match för match. Blir i bland lite plottrigt mellan honom, Moe och DG.

Yasin måste ha fått alla domare emot sig. Men i dagens lag är han ohotad på sin kant. Hasani gör mål och allt är förlåtet. Nästan. ;)

Så. vad händer på fredag? Wiken tillbaka? Eller överraskar han och slänger in Wiktorsson? Men hur ser mitten ut?

Till sist. Synd att inte PEO gjorde det där taktiska bytet i slutet. Det kanske hade klarat en seger. Spelet blir alltid ryckigt vid dessa byten.
Örebro Aspen.
2014-04-21 22:34
Nästa match vill jag se Pode ochKalle från start
Örebro Aspen.
2014-04-21 22:33
Det som jag saknade mest idag var energi. Gäller alla utan Hasani och Hagge
Örebro Godzilla Hårddisksson
2014-04-21 22:30
En ljusglimt i matchen tyckte jag mig se i Pode som imponerade på mig med sitt lugn och sitt precisa passningsspel. Många fina, öppnande passningar.
AIK Saywee
2014-04-21 22:30
ÖSK-Karl, Att få fart på fotbollen i Örebro är ingen enkel sak, jag kan bara hoppas på att de som får betalt för att få fart på fotbollen jobbar på att få fart på fotbollen. ... och att vädret blir bra vid hemmamatcherna :)
Örebro Bempa no:10
2014-04-21 22:18
Jag tycker vi nu helt skall glömma denna match och blicka framåt mot Åtvidabergs matchen .
Det var som Nordin sa: idag var vi inte vän med bollen ...Trots att vi spelade dåligt idag tycker jag att vi vann 1poäng idag mot BP.
Och om man jämför mot säsongen 2012 då vi åkte ur allsvenskan med dunder och brak så tar vi poäng trots att vi inte spelar så bra och detta ser jag som en stor styrka som jag verkligen hoppas att det fortsätter hela säsongen 2014...

Forza svartvitt.......
Annons: