/fotboll/osk/forum/1456.aspx/fotboll/osk/forum/1456.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro rirobban
2014-04-23 18:05
BoP// Läste på Åtvids forum att han och den andra utan tillstånd kommer att missa matcherna mot Örebro och Djurgården men vara tillbaka tidigast mot Norrköping om 3 matcher. Wanderson-grejen var lite annorlunda. Jag gillar Åtvidaberg och tycker att dom ska ha ett lag i allsvenskan. Men regler finns också till för att följas, och bestraffningarna finns också där av en anledning. Jag ska inte bedöma något, men kommer dom fram till att Åtvid gjort fel så måste den bestraffningen som står i reglerna användas... annars kan vi lika gärna ta bort reglerna som finns eftersom dom aldrig används (utom när det handlar mot ÖSK).
Örebro Gnell Strömberg (alla heter Gnell i Örebro)
2014-04-23 18:03
Reglerna säger att det felande laget bestraffas med ett, efter omständigheterna, relevant poängavdrag, men de lag som förlorat eller spelat oavgjort mot det felande laget tilldelas inga "nya" poäng.
Örebro Bastard on Parade
2014-04-23 17:55
@rirobban:

Det finns ju praxis som talar mot sådan bestraffning för Åtvidaberg. När det gäller Wanderson-fallet så var ju klubbarna tvungna att protestera fem dagar efter spelad match. Hur ska de göra det om de inte känner till att motståndarna har spelat med spelare som saknar uppehållstillstånd? Disciplinnämnden kunde då ta upp ärendet 14 dagar efter match. Jag vet inte om dessa regler har ändrats sedan dess, men det skulle ju tala för att de får behålla en del av sina poäng i alla fall.

Åtvidaberg har brutit mot reglerna, ja. De bör få någon påföljd för det, men jag tycker inte att det ska påverka det sportsliga resultatet när det är ett misstag. Nu rör det sig om spelare som har tillhört Åtvidaberg och tidigare haft uppehållstillstånd, arbetstillstånd och spelarlicens. Då tycker jag man kan ha viss överseende med misstaget.

Det är inte omöjligt att Åtvidaberg spelar med Abubakari på fredag. Titta bara på Wanderson-fallet där han fick retroaktivt uppehållstillsånd. Skickar de in papprena idag eller i morgon så bör väl de rimligen kunna få ett retroaktivt uppehållstillstånd som gäller över matchen mot oss.
Örebro rirobban
2014-04-23 17:42
Vi bör väl i all rimlighet inte behöva möta Abubakari på fredag? Inte lär dom hinna få tillstånd så snabbt, och inte lär Åtvid våga fortsätta använda honom innan alla tillstånd är klara? Poängavdrag borde det bli, dock skall inte motståndarna belönas med 3-0-segrar för det. Vi utförde ett betydligt mindre "brott" (?) 2004, men flyttades ned en serie! Klart reglerna måste följas och bestraffningarna måste delas ut. Kan lova att om det handlat om ÖSK så hade det inte varit snack om något poängavdrag, utan vilken serie vi skulle flyttas ned till!
Örebro Bastard on Parade
2014-04-23 17:32
Hoppas för övrigt att Åtvidaberg får en snabb lösning i ärendet kring uppehållstillstånden. Det skulle inte kännas rätt om de tvingades avstå från att spela med Mohammed Abubakari och Emmanuel Dogbe pga ett administrativt misstag likt detta. De har gjort en tabbe helt klart, men hoppas ändå det får en snabb lösning och att det inte påverkar det sportsliga.
Örebro TommyS
2014-04-23 16:42
Gudjohnsen och BoP, håller med er och kubanbloggade nyligen om detta. Länkar till mig själv.
Örebro Pedretti
2014-04-23 15:30
Vad har hänt här inne? Någon som har varit otrevlig?
Örebro Bastard on Parade
2014-04-23 14:17
@Gudjonsson:

Håller med dig. Det har funnits många solklara frisparkar och straffar som han borde ha fått med sig. Tyvärr så får han ju faktiskt skylla sig själv till viss del, eftersom han har en tendens att filma och ofta förstärka (på ett onaturligt sätt) i situationer som redan är solklara och på så sätt får det att se ut som en filmning i domarens ögon.
Örebro Willy Foo Foo
2014-04-23 13:51
Kommer ni ihåg tjafset med GAIS när Wandersson spelade utan arbetstillstånd. Självklart fick ÖSK inga poäng för det - Nu finns en parallell - Mohammed Abubakari har spelat 90 minuter i Åtvidabergs samtliga fem matcher i årets allsvenskan samt Emmanuel Dogbe (som dock inte spelat) har saknat arbetstillstånd i Sverige. "Det betyder att ingen av dem får lov att spela matcher, säger Migrationsverkets pressinformatör Guna Graufelds till fotbollskanalen.se." Edit: Missade att @jpsvartvitt pratade om det nedan. Men han skickade inte med länk ;0)
Örebro jpsvartvitt
2014-04-23 13:48
Haha vilken tabbe av Åtvid abubakari har spelat utan arbetstillstånd och kan nu förlora alla sina SPELADE matcher med 3-0 hahaha!
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Gudjonsson
2014-04-23 13:23
Domarna verkar hittills inte gilla Yasin. Det är imponera hur de lyckas att inte blåsa... Skulle vara skoj att se ett ihop-klipp på alla frisparkar som Yasin har fått och inte fått, men som möjligtvis skulle varit frispark.
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2014-04-23 12:41
Det behövs värvas lite sommar.

Jag tycker att ÖSK ska försöka behålla Gerzic till och börja med. Om inte det funkar så måste man ha klara alternativ.
AIK Saywee
2014-04-23 12:08
Instämmer i att anfall är bästa försvar. Vem/vilka bär ansvaret för att vi backade mot BP egentligen? Himla oflyt kanske, eller ...
Örebro Gamla örebroar´n
2014-04-23 11:21
Jag kan bara konstatera att Crona delar min uppfattning: att det är vansinnigt att backa tillbaka för att försvara en ledning i slutminuterna. Det fungerade inte förra året i superetten (läs alla 1 - 1 matcherna). Det finns ingen anledning att tro att det kommer att fungera bättre i allsvenskan. ANFALL ÄR BÄSTA FÖRSVAR.

Man ska inte gråta över spilld mjölk, men jag saknar verkligen Emil Berger.
Örebro pemo
2014-04-23 09:03
Jämför vårt forum med -08:s när det går dåligt. Då är vi rena söndagsskolan.
Att man gör lite längre uppehåll med skrivandet kn väl vara rätt naturligt. Oavsett om an får bassning eller inte. jag höll upp ( tror jag ) hela vintern, då jag inte tillför något och inte vill spekulera i vilka spelare som kommer.

Så jag skriver helst om det jag ser, samt från minerfarenhet som spelare/ledare. Fast i bland kan man ju undra varför. :)
AIK Saywee
2014-04-23 08:46
minatankar är nog snart tillbaka, om jag känner honom rätt ... ... eller så blir det ett nicknamebyte?
Örebro Willy Foo Foo
2014-04-23 08:30
@Bäst när det gäller:
Skrämts och skrämts...De är väl en tolkningsfråga...eller en toleransfråga....Tröttnade gjorde han vilket fall....Personligen tycker att han tillför mycket och alltid är konstruktiv - Samtidigt som han verkligen går i taket för saker som möjligen skulle skapa mindre irritation hos t ex mig - Väldigt känslig i min bok. Jag vet inte - Men historiskt på Internetforum får man räkna med konflikter och flames och ett och annat troll. Kan man inte med det ö.h.t så är det tveksamt om detta är rätta kanalen för diskussioner för vederbörande. Det försvarar inte allt som finns och sägs utan visar bara att det är en realitet. Och som vanligt får jag avsluta med att självklart skall man sträva efter god ton, undvika påhopp, bra språk osv - Och att jag tycker skribenter som MT och Mittåt verkligen försöker föra debatter på hög konstruktiv nivå och jag önskar båda tillbaka. Allt utifrån min bok, erfarenhet och förväntningar vilket självklart skiljer sig från andra människors referensramar. Gott så.
Örebro Xerzex
2014-04-23 08:21
Undrar varför Nordin bara står registrerad för två målpass på förbundets statistik. Räknar de inte hans framspelning till Yasin vid målet mot MFF? Märkligt.

Jag hoppas verkligen att Minatankar kommer tillbaka. Han, liksom alla andra duktiga skribenter, här behövs.
Örebro Bäst när det gäller
2014-04-22 23:28
Föryngring. Många har skrikit om det, ut med Hagge in med junis Jonsson ungefär. Sen visar det sig att det inte är Hagge som sparkar ner Rexhepi. Vad gör vi då gott folk? Kan vi inte för enkelhets skull hävda att Hagge försatte kollega Nkili inför det nödvändiga i att bryskt hindra Rexhepi som ändå hade 1) öppet mål, 2) rättvänd, 3) från två meter och 4) med bollen under kontroll.

Lite samma här inne, gnäll på de gamla skribenterna så får vi in junis Jonsson som aldrig använt "de" i skriven text någon gång utan hellre använder "dem" på allt och alla och som dessutom skriker om råttor, byfånar och att fan och hans moster ska avgå.

Om någon tyckte jag var för kritisk nu så vill jag ursäkta mig med att jag handlar i affekt efter att ha läst mig till att det ryktas att forumveteranen vi kan kalla "min(a) tank ar inte tom" som stått för lite nyansering här inne skrämts iväg!
Örebro Gudjonsson
2014-04-22 22:53
Svartvitt forever // Håller med. Personligen skulle jag vilja se en annan spelartyp istället för DG, bara för att testa. Kanske en mer bolltrygg spelare som kan hålla i bollen och få upp laget (Pode el kanske Kalle). Alternativt kanske DG inte ska bryta in så mycket i mitten. Där har han för dålig förstatouch och ytorna blir för små.

Skulle gärna se att han håller bredden på den sidan och alltid finns som ett alternativ att (blint) krossa över bollen på och då direkt hamna i 1mot1. Då kan DB fylla på snabbt med sin speed och få en överlappning kanske...
Örebro Aspen.
2014-04-22 22:38
Att ändring av spelsystem inte satt sig ännu verkar klart och det bekräftar Poe i intervjun.

Inte så konstigt när man tränat med djupledslöpande Crespo i 3,5 månader under försäsongen och nu ska ställa om direkt när man inte har samma utrymme på träningarna grund av matchförberedelser..
Örebro pemo
2014-04-22 22:18
Om det vore så enkelt att det bara handlar om vänsterfötter, så hade ju Wiktorsson varit vänsterback redan.
Nej, det är inte så enkelt. Jag tycker att Björnqvist löser det bra. Betänk att han kom från div 1 till SE mitt i säsongen. Och nu helt plötsligt ordinarie i allsvenskan. Det tar faktiskt tid att lära sig spela i allsvenskan. Samma med Nkili och Mensah. Vi kommer nog att får se fler "juniormisstag" innan serien är slut.

Att rutin betyder en hel del kan man förstå, när PEO sätter in Pode på mittfältet. I stället för vad vi amatörer kanske skulle göra. Sätta in Wiktorsson som mittback och lyfta fram Nkili då Mensah blev skadad.

Så för min del är det ett steg framåt för klubben när man inte "tokvärvar" en utländsk spelare som inte visar sig vara betydligt bättre än de som finns i truppen. Jag har sett alldeles för många sådana i ÖSK de sista åren.

Slutligen var det kul att höra Cronas bedömning av att skicka ner nickstarka centrar i försvaret sista minuterna. Ni som inte har lyssnat på detta, gör det.
Örebro Svartvitt forever
2014-04-22 21:21
Gudjonsson 10:12: "Svartvitt forever // Jag är också orolig gällande DG. Under försäsongen spelade ju ÖSK 4-4-2, och hade samtidigt Vanheden på vänsterbacken med en riktigt bra passningsfot. Tror du problemet ligger i 4-3-3 uppställningen eller tror du att det är samspelet med vänsterbacken? Något annat? Han har ju en ruskigt bra inställning i kvalité med Haginge." Gudjonsson, möjligen är det så att DG tillhör dem som kör in sig på sin roll i 4-4-2 och inte har så lätt att växla om till 4-3-3 med så kort varsel, alt. helt enkelt inte kommer till sin rätt i 4-3-3. Men mest tror jag det handlar om bristande självförtroende. Med två extremt högerfotade på vänsterkanten blir hela kanten väldigt lätt för motståndarna att desarmera. Jag tror tyvärr också att bristande självförtroende kännetecknar Björnqvist på sistone. Jag saknar hans ryck förbi sin back och inspel snett inåt bakåt; numera väljer han nästan alltid att vända inåt för inlägg (eller skott någon gång). Jag trodde förut att vi inte skulle komma att sakna Vanheden så mycket, men nu undrar jag. Var dock en prioritetsfråga förstås då mittfältsfrågan (Nordin) måste lösas först. Beträffande Nordin anser jag att även om han inte hade någon lyckad kväll igår så har han i övriga matcher visat takter som påminner om 2010 och ligger ett par nivåer över fjolhösten. Jag hoppas liksom Minatankar att man jobbar på att lösa honom. RÅP är en kämpe men knappast en kreatör av Nordins snitt. Skulle hemskt gärna se dem båda på mittfältet samtidigt.
Örebro Willy Foo Foo
2014-04-22 20:54
@Saywee:
Ja vart tog Willy vägen?
Örebro Åter till ståplats. (Sekt. E)
2014-04-22 20:53
Det vore en förlust tycker jag om Minatankar inte skriver här längre. Han är ett resonerande alternativ till andra som ibland skriver mer i affekt. Ang matchen mot BP var det mycket som inte stämde men vissa kommentarer på forumet under matchen var sämre ändå. Enligt mig. Forumet lever nog pga att vi tycker olika och att vi diskuterar kring det. Att diskutera innebär väl att göra sig förstådd på så bra sätt det går och sedan ta in och fundera över vad andra tycker. Då blir det kul. Med fler som Minatankar skulle forumet bli bättre.
AIK Saywee
2014-04-22 18:59
Förlåt, jag menade inbytt :)
Stugägare Kenneth Lindeman
2014-04-22 18:47
@Saywee:
?
Örebro En örebroare
2014-04-22 18:45
Utbytt är nickspärrad på Svenskafans.
AIK Saywee