/fotboll/osk/forum/1452.aspx/fotboll/osk/forum/1452.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro rirobban
2014-04-30 06:12
@_Adde_:

Varje gång vi byggt en ny läktare så har publiksnittet ökat året efter. Antar att folk är nyfikna. Men det jag framförallt tänkte var att inbyggda hörn kommer att stoppa sidovinden för att ta sig in. Kände i matchen mot Mjällby hur kallt det blev när vinden fick fäste från sidan (sitter på norra). Kanske skrämmer väder och vind bort en del folk. Men jag kan ha fel, tror bara så :)
AIK Saywee
2014-04-29 23:16
_Adde_ jag håller med dig. Förstår inte varför inbyggda hörn skulle öka publiksnittet nämnvärt. Yasin, han är mycket bra redan nu och kan bli ännu bättre, kanske t.o.m. en profil som lockar extra publik. ÖSK-Karl, jag kommer väl ihåg vad du varnade för, mycket av det du skrev på detta forum och det du berättat för mig har slagit in, du verkar vara insatt. Dessutom gillar jag både fotboll och hockey, men för mig är fotboll mycket "större" ... ... All Over The World
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro _Adde_
2014-04-29 22:29
@rirobban:

På vilket sätt anser du att inbyggda hörn skulle öka publiksnittet? Du har ofta mycket läsvärda inlägg, men förstår inte riktigt varför du snöat in dig så mycket på hörnen... =)

Till sist skulle jag vilja sticka ut hakan och påstå att det var länge sedan vi hade en sådan "profil" som Yasin i laget! Hade han varit värvad "utifrån" är jag övertygad om att han skulle fått mycket mer beröm och "hyllningar" (läs uppmärksamhet)!
Örebro En örebroare
2014-04-29 22:29
@"ÖSK-Karl (Rensa mer):

Ständigt detta hockeysnack, finns ett eget forum för det. Är du lika snabb med o berätta när du har fel som när du träffat rätt?
Gå fjäska för Fahlander lite nu.
Örebro Bastard on Parade
2014-04-29 22:16
@"ÖSK-Karl (Rensa mer):

Om det är ekonomin som avgör så lär det väl bli till fotbollens fördel, om det stämmer att ett hyfsat säsongskort kostar 6500kr hos hockeyn? Det är ju knappast många familjer som har råd att köpa säsongskort då.

Hockey kan vara underhållande ibland, men för mig är det inte underhållande när 30+ matcher saknar betydelse. Det är inte underhållande att tävla om en slutspelsplats och så har i slutändan 10 av 12 lag ändå chansen att nå slutspel efter en oerhört lång serie. Det är ju bara slutspels- och kvalmatcherna som betyder något och även där mjölkar hockeyn sönder intresset genom ofantligt många matcher.

Ja, det stämmer att SHL är en av världens bästa hockeyligor, men hur många kvalificerade ligor finns det? Det är ju en oerhört skev jämförelse att säga att underhållningsvärdet är högre i SHL för att den är högre rankad än fotbollsallsvenskan när konkurrensen är så gott som obefintlig bland de 6-7 nationer som bryr sig om hockey.

Jättekul för dig om du har roligare på hockeyn. Jag tycker dock att det är skittrist när det finns så många matcher som betyder så lite och att när det väl börjar gälla något så kan lagen värva in 2 nya femmor.

Nåväl, den här diskussionen är inte särskilt on topic. Jag läste att både Atashkadeh och Mensah såg spelbara ut på träningen och att RÅP närmar sig spel också. Kul! Det blir angenäma problem för tränartrion när vi är skadefria.
Örebro either/or
2014-04-29 22:12
ÖSK-Karl (Rensa mer)//

Vet inte om det är en kontring direkt, däremot ett litet påpekande. Bara för att du är mer intresserad av ÖHK än ÖSK och bara för att du tycker att hockey är roligare än fotboll så är det ingen universell sanning. Som tur är så är människor olika och det finns olika tycke och smak. Jag och många med mig är inte alls intresserad av hockey som sport, vissa andra tycker om både hockey och fotboll ungefär lika mycket, och vissa (som du) föredrar hockey före fotboll. No big deal.

Däremot kan det bli lite tjatigt på ett ÖSK-forum med de ständigt återkommande inläggen som dyker upp mer eller mindre regelbundet att "hockey är roligare än fotboll". Du har rätt att tycka så, men här handlar det ju om ÖSK och inte all idrott i Örebro, där ÖHK ingår. Skulle det här vara något sorts forum för all sorts breddidrott i Örebro så kommer i alla fall jag tappa intresset. Jag är här och läser och skriver för att jag älskar ÖSK och dessutom (tro det eller ej!) tycker att allsvensk fotboll är bland det roligaste som finns! Som sagt, vi är alla olika ;-)
Örebro "ÖSK-Karl (Rensa mer)
2014-04-29 21:50
@Saywee:

Jomen Saywee, du vet att jag varnade för Ishockeyn redan 2010 och blev utskrattad av bl.a Pemo, Örebro skulle aldrig nå ES (shl)

Nu är vi där, en säsongsbiljett på en plats som man ser någorlunda på kostar ca 6.500:-, slå ut det på en familj, då snackar vi enbart grundspelet.

Sedan är det ju som Willy Foo Foo skrev, svensk klubbfotboll är ju ingen vidare underhållning. Vi som går dit gör ju det nästan av plikt, medans Ishockeyligan tillhör de fjärde-femteplatsen i världen. Skyll nte på mig, men jag har roligare på ishockeyn. ÖSK:s problem är ju som väntat att även sponsorerna i gemen tycker likadant.

Nu kommer det äl en massa kontringar om att det är finare eller mer äkta att gå på fotboll. Kan så vara, mrn måste jag välja går ishockeyn före, tror de som måste välja av ekonomiska orsaker i de flesta fall gör samma sak.
Örebro Willy Foo Foo
2014-04-29 21:29
@Benny Böckling:

Kanske är ÖSK ett topplag då?
Benny Böckling
2014-04-29 21:26
@En örebroare:

Han är ju stockholmare och vill nog antagligen hemåt men sen lär ju varenda klubb i Allsvenskan vara sugna på honom om han väljer att vända hem till Allsvenskan och då väljer han nog ett topplag.
Han kan ju inte gärna säga i intervjun att han absolut aldrig vill återvända till ÖSK.
Örebro En örebroare
2014-04-29 20:46
@rirobban:

Varför skulle han inte vilja?
Benny Böckling
2014-04-29 20:42
Ja Nilsson har kontrakt över nästa säsong också.
AIK Saywee
2014-04-29 20:23
rirobban, jag drömmer om publiksiffror över 10.000, men får nog fortsätta att drömma. Det ser så tråkigt glest ut när vi är 5, 6 eller 7 tusen på läktarna ...
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Gentile
2014-04-29 20:16
tack Böckling o Xerzex för info om Nilsson s öden o äventyr i S ettan.kul att det går bra för honom ! han är ju fortfarande vår spelare så det kan man ju unna honom och hoppas att hans mindre bra insatser för oss förra säsongen hade andra orsaker än brist på kvalitet, i sådana fall får vi väl ta honom tillbaka , men är det så att han helt enkelt inte duger kanske man kan få någon krona tillbaka från Husqvarna om han nu går bra där! för han hade väl kontrakt över 2015 eller?
Örebro rirobban
2014-04-29 20:09
10 654 åskådare hemma mot Syrianska år 2011, Det är dom typerna av publiksiffror vi ska/kan ligga på. Kan vi komma upp en bra bit över tiotusen mot ett sådant lag som Syrianska så skulle vi kunna ha 10 000 i publiksnitt.

Men...

Det där var 2011, säsongen efter den så framgångsrika 2010. Paulinho och Rama värvas som "profiler" och experterna hade börjat talat lite tyst om att ÖSK nog ändå är en guldkandidat. Syrianska en färgstark nykomling i Allsvenskan och hemmapremiär. Stor förväntan i luften, och seger blir det med enda målet från Bedoya.

Men profiler kan också skapas. Jansson, Yasin, Holmberg är namn på spelare som om några år kanske nämns som just "profiler" här i forumet.

Att vi inte har samma publiksnitt som tidigare beror på en mängd faktorer. Tror en del tröttnade/blev rädda efter dödsfallet i premiären, även om det inte hände i Örebro. Andra har fått smak för hockeyn. En del kanske saknar de färgstarka "profilerna" i laget.

Jag tycker väl vi haft okej med publik såhär långt. Mot Mjällby förstår jag att det usla vädret skrämde ett par tusen (själv satt man och huttra med vinterjacken på sig). Malmösiffran är godkänd, hade hoppats på över 9000, men det är ändå en bra siffra. Däremot hade jag hoppats på 7500-8000 mot Åtvid, men kanske skrämde fredagskväll bort några.

Norrköping klagar mycket på sin egna publik efter bortfallet i gårdagens match mot Malmö. En match som dom lyckades locka 1000 personer färre än vad vi gjorde mot de regerande mästarna.

När vi var nykomlingar 2007 och några år därefter så hade vi grymt bra publiksnitt, och det bästa närmare 9000 åskådare. Hoppas verkligen vi når tillbaka till dom publiknivåerna igen. Jag tror en renovering av södra är till godo för att öka snittet igen. Inbyggda hörn hade också ökat publiksiffrorna, men det får vi tydligen vänta några fler år framöver innan dom byggs in!
2014-04-29 19:41
@Godzilla Hårddisksson:
Fy vilken tråkig höst o vinter du måste ha som inte upplever stämningen på ishockyen. Det har ju blivit det som gör hösten o vintern värd att leva. Men alla är vi olika. Sedan tävling, det är det ju inte, jag bara gissar att ishockeyn blir det första lag att vinna guld. Om det blir fotbollen jublar jag lika högt. Men man börjar tvivla när det gått över 100 år. I närtid så var ÖSK -94, oerhört nära, 2010 borde enligt mig gett guld. Vågar vi hoppas på 2026 för fotbollen?
Örebro Xerzex
2014-04-29 18:51
rirobban/

Kul att läsa om Iron-Mike. Tror dock att han styr kosan mot Stockholm (DIF?) när de är dags att ta allsvenskan med storm.

På tal om kul läsning. På länken ovan kan man bland annat läsa:
"RÅP uttryckte sig flera gånger mycket positivt om de faciliteter som klubbens spelare disponerar. Svensk toppklass ansåg han, vilket även gäller tränarstaben. Han tyckte även att sammanhållningen i ”gänget” är den bästa han stött på under sin karriär. "

Speciellt sista meningen tycker jag är mycket trevlig.
Örebro Xerzex
2014-04-29 18:48
@Benny Böckling:

Fast det andra mittfältarna har ju skött det bra hittills och har svårt att se att Tobbe skulle tagit en plats. Speciellt om RÅP nu är på gång tillbaka. På Eyravallen.se står det att han går in i full träning snart och hoppas på spel innan VM-uppehållet.
Örebro rirobban
2014-04-29 18:47
"Kan ÖSK-fansen hoppas på en återkomst av ”Iron-Mike” en vacker dag?

– Återvända till ÖSK? Ja varför inte, jag trivdes otroligt bra både i staden och i klubben och det var verkligen klubben där jag fick mitt genombrott så utan ÖSK skulle jag inte vara där jag är idag. Kan inte lova något men den dagen jag flyttar hem och om ÖSK hör av sig så lovar jag att tänka igenom det noga. Så jag stänger inga dörrar."

Skönt att läsa att Almebäck inte stänger några dörrar till en återkomst i Örebrotröjan! Trodde han absolut inte ville tillbaka hit, men det vill han :)
Benny Böckling
2014-04-29 18:45
@Gentile:

Spelat varje match hittills och gjort det bra. Mål och assist har han hunnit med.
Med tanke på RÅP's skada så var det dumt att låna ut honom, jag tror att Tobbe passat bra i vårt 4-3-3.
Örebro Gentile
2014-04-29 18:27
någon som vet hur det går för ÖSK Nilsson i Husqvarna? spelar han eller?
Örebro TommyS
2014-04-29 18:17
@Bastard on Parade:

Tittade precis på samma grej. Bytet Nordin/Wikström mot AIK ligger väl lite mellan stopptidsbyte och skada, Nordin hade kramp och signalerade för byte. De fyra taktiska bytena vi gjort har också gett resultat. Men det låga antalet byten är extremt, ÖSK har gjort 9 och DIF, HIF (som fått en match avbruten mot varandra) samt Gefle har gjort nästminst byten, 14. Det är ett stort gap. Visar på hur Peo värnat kontinuitet och om att spela de bästa vi har när truppen varit sargad. Kan nog komma en Kubanblogg på temat ikväll eller imorgon.
Örebro Bastard on Parade
2014-04-29 18:10
Tittade lite mer på bytena som ÖSK har gjort och de har skett i följande matchminuter:
45:e (Oscar Jansson utbytt p.g.a. skada)
90:e
89:e
78:e
69:e
90:e
63:e
47:e (Mensah utbytt p.g.a. skada)
62:a

Vi har alltså två byten p.g.a. skada (har jag missat något byte p.g.a. skada?), tre byten efter 89 spelade minuter och fyra byten där ÖSK bytt "frivilligt".
Örebro Godzilla Hårddisksson
2014-04-29 18:03
Skulle inte kunna bry mindre om ÖHK vinner guldet innan ÖSK. Det är ingen tävling. Plus att jag tycker att hockey är fullständigt ointressant.
Örebro Bastard on Parade
2014-04-29 17:58
@Xerzex:
Jag såg den också. De skrev även att ÖSK har gjort 9 av 18 möjliga byten och att det är klart minst. Jag gillar verkligen tränartrion, men det här är något som måste bli bättre. Talangerna kommer ALDRIG få chansen när (om) vi får tillbaka Berisha, RÅP, Crespo och Atashkadeh till speldugligt skick. Vi hade stora problem mot Brommapojkarna. Där fick 3st 95:or speltid, 1 spelare född 94 och ett antal andra 90-talister speltid. Visst ligger de sämre till i tabellen, men jag tror absolut inte att någon av Lukman Murad, Christer Lipovac eller Anton Westerlund skulle göra bort sig i ett inhopp, speciellt inte om de har ordinarie spelare omkring sig.
Örebro Xerzex
2014-04-29 17:48
Såg en intressant tweet.

Infostrada Sverige ?@InfostradaSE 3 tim
Antal tonåringar i Allsvenskan 2014:
Helsingborg - 6
Brommapojkarna - 5
AIK och Häcken - 4
Norrköping - 3
(...)
Örebro och Gefle - 0
2014-04-29 17:26
Osvaldo
Sänt: 2014-04-29 16:54//

Mycket klokt skrivet!!!!

Xerzex
Sänt: 2014-04-29 17:13 /
Visst var det så, alla kontrakt gick ut samtidigt och vår dåvarnade sportchef blev så blåst. Så kan det gå om man tar in någon från en annan branch.

Det som är så kul nu är att vår tränartrojka inte skulle tillåta samma sak samtidigt som de gör underverk med spelartruppen.

ÖSK är på rätt väg (äntligen), men för att vinna guld måste vi ha det kapital som fanns 2010. Att nå dit är näst intill omöjligt, men ändå möjligt.

Nu går väl vissa i spinn igen, men jag är övertygad om att ishockeyn vinner stans första o största lagguld vilket jag hävdade redan 2010.
Örebro Xerzex
2014-04-29 17:13
Var det inte också så att ÖSK satt sig själva i en mycket, mycket olycklig situation med kontrakt på Bedoya, Porokara Alvbåge, Almebäck (kanske fler) som gick ut samtidigt och ingen av dem hade lust att förlänga. Då "tvingades" man sälja spelare alldeles för billigt och varken tid eller pengar fanns att ersätta dem på ett rimligt sätt. Eller så gick de som Bosmans med allt vad det innebär. Här ser jag en stor förbättring i hur klubben jobbar nu och vilket tidiga förlängningar med Yasin, Jansson och Holmberg skvallrar om. Noterade också att någon tränare i ÖSK skrev på twitter att "det har inte gått en vecka utan att någon U-spelare från träna med A-truppen". Även här känns det som att ÖSK är rätt ute och tror vi alla kan vara överens om att det finns några riktiga pärlor i ungdomsleden. Det är något som helt förändrats till det bättre under se senaste åren. Nu återstår också bara för PO att ge dem chansen i hetluften. Tror att Lipovac gör allsvensk debut inom kort.
Örebro widemarsh
2014-04-29 16:55
Lätt att haka upp sig på Helsingborgsmatchen, men mot Malmö var vi chanslösa både hemma och borta. 0-3 x 2 i dom matcherna. Är det kollapser eller bara att man hade en för svag trupp? Men ingen idé att älta det förgångna längre. Håller fast vid att Malmö var en klass bättre 2010, oavsett vilken tränare vi haft. Övriga lag var svagare, och vi lyckades komma 3:a. Trots att vi bara var en poäng närmre guldet än året innan. Guldet kommer 2015 istället :)
Örebro Osvaldo
2014-04-29 16:54
@Godzilla Hårddisksson:

Visst finns det fler skyldiga till att värvningar blev som de blev, men ytterst är det managerns ansvar att bygga av det som bjuds; att se till att spelsystem, inställning och spelarmaterial synkar. Vet inte hur instruktionerna såg ut för Rama, kan ju vara så att den uttalade taktiken var långa bollar på Bengt. Så helt säker är jag inte på att Rama sabbade för sig själv.

Fel av mig att använda mig av det värdeladdade ordet "prestigevärvningar", "värvningar" hade varit nog.
Örebro Godzilla Hårddisksson
2014-04-29 16:38
Osvaldo// Håller med i en del men de floppade prestigevärvningarna vet jag inte om man kan lasta Sixten för. Många bör rimligtvis (jag jublade som tusan) ha jublat när Paulinho (ej Guara) blev klar. Att hans personliga situation skulle bli så trist kunde ju ingen ha förutsett. Valdet Rama var också en sjukt imponerande värvning som tyvärr Rama sabbade själv genom att enbart spela för sig själv. Men att han var och är en spelare med ett internationellt löpsteg, teknik och skott står utom allt tvivel. Grahnen är väl den enda ordentliga jättetabbe jag kan se när det gäller prestigevärvningar. Men som sagt, man blickar framåt! Det laget vi har på gång känns sjuuuuuukt spännande.
Annons: