/fotboll/osk/forum/1451.aspx/fotboll/osk/forum/1451.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2014-04-30 21:34
Det verkar finnas flera friska idéer här om hur ÖSK kan locka fler åskådare, men det oroar mig lite om man inte har några anställda som redan jobbar med detta ...
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-04-30 20:57
Namn: Willy Foo Foo
Sänt: 2014-04-30 20:27 Ändrat: 2014-04-30 20:43:30
//

Jag skrev ju att det var en delikat uppgift att ta ut startelvan när alla är friska och tillgängliga. :-)

För min del har jag många goda argument för att låta alla på avbytarbänken starta. Har flera av mina favoritspelare på bänken.

Men visst kan vi sätta en frisk Berisha i form på avbytarbänken. Det känns ändå konstigt för mig när vi var många som tidigare utmålade honom som en av Sveriges bästa mittbackar. Har aldrig haft uppfattningen att han är snabb. Han har dock en tuffhet som få överträffar, både defensivt och offensivt. Men jag spelar hellre Nkili som mittback än som ytterback eller innermittfältare.

Hagge har jag alltid respekterat för hans inställning och goda val av löpningar.
De senaste matcherna har han verkligen varit duktiga i flera avseenden.

Inte desto mindre tror jag på en annan typ av ytterbackar med mer boll i sig och som är snabbare. Men visst, fortsätter Hagge att spela som han börjat säsongen gråter jag inte om han också fortsätter i startelvan. Skulle i så fall vilja pröva honom som vänsterback så att Dajje utnyttjas optimalt på högerbacken.

Örebro Willy Foo Foo
2014-04-30 20:35
@Kuba for president:

Alltid tyckt ÖSK skulle bygga upp ett "Hall of fame" som man kunde besöker före,under och efter match. Jag vet inte var på BA. Men jag tycker att sådant borde anordnas och där också lägga souvenirbutiken
Örebro Kuba for president
2014-04-30 20:29
Först och främst, välkommen tillbaka Mina Tankar!

Håller med dig och Osvaldos inlägg om att visualisera historiken i större skala.
Enkelt, effektfullt och stämningshöjare inför match.
Såg Skellefteå AIK i finalserien där dom inför spelarnas inmarsch spelade upp sekvenser med tidigare profiler.
Örebro Willy Foo Foo
2014-04-30 20:27
@minatankar (för sm-guld):
Du är medveten om att du utelämnar en av de spelare som brukar stå för flest målassist i laget (vilket borde ha varit fler om hans kamrater hade förvaltat dem bättre)? På vilka grunder anser du Mensah vara en av de två bästa ytterbackarna i ÖSK? "Sprinttävlingen" på träningen visade att Berisha (vars snabbhet jag alltid tyckt folk överdrivet) kanske inte är så snabb i djupled som folk föreställt sig . Borde Nkili kanske vara en av de två mittbackarna? Du har naturligtvis rätt till åsikten till vilken laguppställning som helst, är bara nyfiken på hur du tänker när det gäller runt det. Själv anser jag att Hagge är för viktig när det gäller hjärta och kamp, och det faktum att han är en av de spelare som levererar flest assist för att lämnas utanför laget. Jag har haft den kontroversiella tanken att ersätta DG med honom alternativ den mindre kontroversiella tanken att ha honom som sweeper på mittfältet. Han tar löpningarna in i boxen ALLTID. Sen har han vissa tillkortakommande. Absolut. Men summarum är han för viktig. När det gäller Mensha har jag inte sett honom som ytterback på allsvensk nivå eller på träning att jag inte kan bedöma. Han har gjort ett förhållandevis bra jobb som defensiv mittfältare men jag sätter nog Nkili före honom på den platsen ändå. Mensha har lite för många alibilöpningar och är lite för statisk för min smak och lämnar föga offensivt stöd. Men han är absolut ursäktad då han är ny och saknar allsvensk rutin. Han kommer säkert att utvecklas och i det stora hela gillar jag honom.
2014-04-30 18:24
@TommyS:

Håller med dig om den delikata uppgiften att ta ut startlag när alla är friska och tillgängliga. Å andra sidan kan vi ju inte ondgöra oss för att bänken varit för svag och sedan att den blir för stark. Alla som är med i truppen vet vilka villkor som gäller.

Och även om det gör ont när både trotjänare och andra duktiga spelare kanske inte får plats i startelvan, så måste sådan process genomföras förr eller senare.

Mitt lag när alla är tillgänliga är i 4-3-3 spel (inkl varianter):

Målvakt: Oscar
Backar: Dajje, Berisha, Moberg och Mensah.
Mittfält: Nordin, RÅP, Kalle
Forwards: Yasin, Hasani, DG
Avbytare: Nkili, Hagge, Wikström, Crespo, Atashkadeh, Said och Rinne.

I ett 4-4-2 spel (inkl varianter):
Målvakt: Oscar
Backar: Dajje, Berisha, Moberg och Mensah.
Mittfält: Yasin, Nordin, RÅP och DG.
Forwards: Crespo och Hasani.
Avbytare: Nkili, Hagge, Wikström, Kalle, Atashkadeh, Said och Rinne.

Örebro TommyS
2014-04-30 17:58
@Aspen.:

Väldigt trevlig rapport. Ska bli spännande att se hur vi matchar mot Kalmar. Det går väl inte att bänka Kalle efter insatsen mot ÅFF vilket troligen betyder att Moe eller DG lever farligt? DG har aldrig testats som inhoppare i seriespel, känns intressant som alternativ men samtidigt har Kalle varit bättre centralt än på kanten. Och om både Nkili och Mensah är fullt tillgängliga, ska en fullt frisk Wikström bänkas för första (?) gången? Det är ingen vanlig bänkning i så fall, utan en som man måste ha ett snack inför. Det där "du går inte först längre"-snacket med kaptenen. Jag är inte helt säker på vad jag vill, faktiskt. Och snart kommer Berisha tillbaka, hoppas vi.
Örebro Xerzex
2014-04-30 17:33
@TommyS:

Mycket bra text Tommy. Som den statistiknörd jag är var din text som att sätta tänderna i en riktigt god måltid.
Örebro Aspen.
2014-04-30 16:42
Ny träningsrapport på Eyravallen.se från Universitetets gräsplan.
Örebro Sparkabolleninimål
2014-04-30 16:24
@TommyS (Örebro) Håller med föregående, snyggt!
2014-04-30 16:15
@TommyS:

Mycket intressant! Är imponerad av din skrivning!
Örebro TommyS
2014-04-30 15:40
Nu har TommyS på ingens begäran men likväl som utlovat bloggat för statistiknördar. Trevlig valborg alla!
Örebro Osvaldo
2014-04-30 15:39
minatankar (för sm-guld): Du visar föredömligt hur man med relativt små medel kan höja upplevelsen av varumärket ÖSK, främst kring match. De flesta sakerna är enkla att genomföra. Jag tror väldigt mycket på att använda det förgångna för att skapa en storytelling för vad klubben står för idag; det handlar om att väcka tankar och diskussioner. Inte att det var bättre för, utan att klubben alltid berört. ÖSK har på senare år blivit betydligt bättre på att kommunicera genom egna kanaler, främst på informationsplanet. Intervjuer inför och efter match, träningsrapporter osv. Ett problem med att varumärkes- och reklambyråer skapar koncept är att implementera dem och få dem att leva i organisationen. Det är väldigt lätt hänt att man sitter nöjd med att byrån har producerat kampanjmaterial och inte gör det viktiga egna jobbet och missar att implementera varumärkesstrategin i de kanaler som byrån inte direkt når (matcher, arena, egna texter). Och framför allt, bygger vidare på konceptet. Jag tror det internt krävs en erfaren person som jobbar operativt med strategiskt varumärkesbygge som främsta prioritering. En person som tänker i termer av en kundresa; var stärks/sänks upplevelsen av ÖSK, var kan vi kommunicera våra värden och så vidare. Edit: Sådan person kanske redan finns?
2014-04-30 15:08
Håller med Marquis de Sade att "stolthet, hjärta, passion" är bra slogans.
Håller samtidigt med Osvaldo att den inte är särskiljande eller värdebyggande.

Fördelen med att använda "Örebro Sportklubb - fotbollskultur som utmanar" är att den lever upp till det senare. Den innebär att man positionerar sig, som det heter.

Jag vill se stora bilder på gamla lirare i ÖSK både i särskild klubblokal, pub, restaurang, läktare, korridorer mfl ställen. De som sett långsidan i bandyarenan förstår vad jag menar. Varje bild på spelarna går från golv till tak och täcker en hel långsida. Det ger stor karaktär åt hallen! Ha själv medverkat till att detta kommit upp och vet att allt är möjligt bara man tror på något.

Jag vill se att entrérrna döps om till "Orvars hörna", "Kubas hörna", "Tottens hörna" etc, så att det är tydligt var man kan träffa sin vänner innan man går in på arenan. På samma sätt vill jag se att kioskerna döps om till namn efter gamla stjärnspelare.

Vidare vill jag att klubben bjuder in gamla ÖSK-spelare till matcherna och att vi supportrar kan träffa dem före, under och efter matcher genom att det anordnas organiserade möten, dvs att man vet var man kan träffa dem och prata med dem.

Vidare vill jag se att man spelar upp gamla matchbilder på storbildsdisplayen liksom intervjuer med dessa gamla stjärnor.

Jag vill se att ÖSK utmanar alla andra lag i Sverige både på och utanför planen.

På planen kan vi t ex göra det genom att vara den klubb i Sverige som har flest spelare från närområdet. Vi kan också göra det med en offensiv och effektiv fotboll.

Vi kan utmana med en annan kaxighet, där vi samtidigt har glimten i ögat.

Vi kan utmana alla andra klubbar med en unik och annorlunda marknadsföring i en rad avseenden.

Vi kan utmana andra klubbar genom att tänka om vad gäller medlemskapet som lockar få. I stället tror jag på att medlemmar, sponsorer/partners, supportrar, publik mfl intressenter blir s k "medspelare" och i stället för medlemsbevis får en spelarlicens. I stället för förmåner som rabatt på souvenirer, tror jag mer på att se till att alla dessa kategorier ÖSK:are får viktiga uppgifter utanför planen för att hjälpa till att marknadsföra och stötta laget.

Man kan inta olika positioner som medspelare i form av målvakt, försvarare, mittfältare, anfallare eller avbytare, alla med specifika uppgifter.

Är övertygad om att genom att engagera människor på detta sätt kan man få en helt annan uppslutning både på och mellan matcherna.

Devisen "Fotbollskultur som utmanar" skapar stolthet, hjärta och passion!
Kalmar kapten bölja
2014-04-30 14:59
ÖSK har inlett säsongen oerhört starkt. Jag blir inte förvånad om ni plockar med er tre poäng från Kalmar på söndag. Vårt spel hackar betänkligt. Det som har räddat oss hittills är att försvarsspelet från Nannes era fortfarande sitter inpräntat hos våra spelare. I övrigt spelar vi väldigt mediokert.
2014-04-30 14:48
@munken:

Fotbollen har, jämfört med hockeyn, ca 500 ggr fler registrerade spelare i världen med sina ca 700 miljoner spelare. Räknar man med alla som spontanspelar, torde det blir betydligt mer/fler.
Örebro munken
2014-04-30 13:45
Bison// Eller varför inte gå mer på bandy med det resonemanget. Svenska bandyligan är väl som sämst rankad 2a i världen...Blir löjligt att som ett kvalitetsmått jämföra hur nationella nivån ligger i förhållande till internationella. Fotboll är väl internationellt minst 100ggr större sport än hockey vilket gör jämförelsen helt irrelevant. Jag tror dessutom det är svårare att ta en startplats i ett allsvensk fotbollslag än ett SHL-lag eftersom det även i Sverige är betydligt fler ungdomar som spelar fotboll kontra hockey. Det är hårdare konkurrens inom fotbollen helt enkelt.

Örebro Osvaldo
2014-04-30 12:57
Att "stolthet, hjärta, passion" inte används i marknadskommunikationen är troligtvis för att de är allmängiltiga; inte särskiljande eller värdebyggande. Vilket lag säger sig inte bygga på "stolthet, hjärta, passion"?
AIK Saywee
2014-04-30 12:42
minatankar, 07:35, de tre punkterna för utveckling som du beskrev, förutsätter och hoppas jag verkligen att vår proffsiga organisation jobbar på sedan en tid tillbaka, annars är det illa ...
Örebro Marquis de Sade
2014-04-30 12:29
@minatankar (för sm-guld):

våra bästa one-liners tycker jag kommer från supporterleden och utklassar alla PR slogans, nämligen:

Stolhet, hjärta och passion
Per aspera ad astra.

Kan inte förstå att de inte används.
Örebro Willy Foo Foo
2014-04-30 12:25
@go_osk (We are on the road again!):

Ja, ett mittfält med Nordin & RÅP i höst skulle inte jag spotta på i alla fall
Örebro go_osk (We are on the road again!)
2014-04-30 11:39
Kul att höra att de flesta som rehabiliterar verkar gå från klarhet till klarhet. Jag hoppas att det redan nu arbetas hårt på kontoret för att köpa loss Gerzic från blåvitt och rekrytera en vänsterback av hög allsvesk klass. Om så sker kan det här bli en trevlig säsong!
Örebro MMS
2014-04-30 10:48
Om RÅP
AIK Saywee
2014-04-30 08:59
Precis som jag trodde minatankar, du är snart tillbaka ... ... välkommen åter :)
2014-04-30 08:58

Jag tycker det borde vara en självklarhet för alla allsvenska klubbar som vill ha mer publik och fler sponsorer att göra studiebesök hos föreningar och företag som driver annan publikverksamhet.

"Sveriges häftigaste handbollsklubb" har IFK Kristianstad som tema. Gillar när man sticker ut hakan och säljer in en dröm, vision och ett mål om SM-tecken och inte ber om ursäkt för sig själva. IFK Kristianstad är en klubb som har en helhetssyn och som i många avseenden drivs mycket profftsigt (se länk).

Själv tror jag mycket på "Örebro Sportklubb - fotbollskultur som utmanar".
2014-04-30 07:40
Ber om ursäkt. Uppehållet gjorde att jag glömt bort vilken knapp jag ska trycka på vid justering av text. Så blir det när man blir gammal hehe.

2014-04-30 07:35
@either/or:
Nu har jag tagit en paus från detta forum och därmed fått tillbaka lust att skriva lite. Håller med dig om att SvartVitt ska handla om ÖSK och om fotboll. Jag håller också med dig om att en del inlägg om t ex ÖHK saknar koppling till ÖSK. Inte desto mindre är det viktigt att med jämna mellanrum diskutera andra fritidsupplevelser och göra kopplingar till fotbollen. Att vi kallar det ÖSK sysslar med för fotboll, beror ju på att man spelar på en grön gräsmatta och använder en boll. Hade man spelat på is och haft en puck hade man kallat det ishockey. Egentligen sysslar båda verksamheterna med underhållning, spänning och social gemenskap. Och då finns det oerhört många jämförelser man kan göra vad gäller klubbkänsla, lagkänsla, matcharrangemang, marknadsföring, supporterkultur, organisation, medlemsaktiviteter, finansiering mm. Personligen tycker jag att fotbollen som företeelse är bland det mest konservativa som man kan finna. Jag brukar säga att den är mer konservativ än arbetsgivarförening, fackförening och kyrka tillsammans. Jag tror följande är viktigt för att utveckla hela konceptet ÖSK Fotboll: 1) Marknadsundersökningar bland nuvarande och potentiell publik och sponsorer där man får underlag för koncept, erbjudande, positionering, prisbild, matcharrangemang, marknadsföring mm. 2) Ständiga intryck från andra företeelser i samhället som jobbar med att fånga människor uppmärksamhet, tid och pengar. 3) En i grunden tydlig och konsekvent linje enligt devisen "Örebro Sportklubb - fotbollskultur som utmanar" kopplad med testande av olika idéer för att skapa variation i matchupplevelsen och för att hela tiden utveckla verksamheten. Allt i syfte att behålla och skaffa nya "kunder".
Örebro bison
2014-04-30 07:31
Varför går inte alla på innebandy den serien är ju rankad nr1 i världen.
Håller med BoP bra inlägg!
Annons: