/fotboll/osk/forum/143.aspx/fotboll/osk/forum/143.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Bastard on Parade
2017-05-31 19:07
@MaLa:

Det är en intressant fråga som man kan göra ännu svårare genom att blanda in potential. En ung spelare kan vara sämre än sin konkurrent när säsongen inleds, men vara bättre när säsongen avslutas om han får en bra miljö med bra matcher.

Titta till exempel på Alexander Isaks explosionsartade utveckling förra året. Han var i princip okänd när säsongen inleddes och såldes i vintras för runt 90 miljoner kronor.

Är det rätt att hela tiden titta på bästa laget inför nästa match eller ska man titta på vad som är bäst för klubben sett över hela säsongen? Hur delaktig ska tränaren vara i klubbens 5-årsplan? Kan man ha en 5-årsplan om tränaren hela tiden agerar otroligt kortsiktigt och prioriterar rutinerade spelare även om de är småskadade?

Min förhoppning är att klubben ställer tydligare kravprofil på tränaren inför nästa säsong. Helst en ny tränare, men om Axén blir kvar så ska han även bedömas utifrån hur han utvecklar unga spelare och släpper fram talanger. Det är svårt för unga spelare att helt plötsligt vakna upp en dag och tillhöra toppskiktet i Allsvenskan. De måste få chanser för att utvecklas. Där är ÖSK bland de sämsta inom svensk elitfotboll.
AIK Saywee
2017-05-31 18:56
Jag är livstidskuban, är du en örebroare ;) Vilka roliga diskussioner du triggar igång ...
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Sieverto
2017-05-31 18:52
@Saywee:

Ja väldigt svårgooglat men jag är en obotlig optimist!!!
Örebro MaLa
2017-05-31 18:44
Saywee - kanske har du rätt. Och tyvärr med delat ansvar är ju just att det ofta blir inget ansvar istället... Kanske en fråga att be Erik förmedla hur klubben resonerar kring!?
AIK Saywee
2017-05-31 18:27
MaLa Jag tror att det är svårt att utse vem som har ansvaret, det ät något slags kollektivt över det hela ...
Örebro MaLa
2017-05-31 18:23
Bryter in med en fråga kring spelarförädling och ekonomi. Regelbunden förädling av spelare i kombination med försäljningar måste ju vara ett av de bättre sätten att öka intäkterna för klubben. Inser dock att det sportsliga resultatkravet gör det svårt att balansera kort- och långsiktigt tänk. Låt oss exemplifiera min frågeställning enligt nedan givna (kraftigt förenklade) förutsättningar: Spelare A (skadad/avstängd), etablerad startspelare, overallkapacitet 95/100, ca 30 år, invärvad Spelare B (tillgänglig), bänkspelare m (o)regelbundna inhopp, overallkapacitet 85/100, ca 30 år, invärvad/inlånad Spelare C (tillgänglig), truppspelare m enstaka inhopp, overallkapacitet 80/100, ca 20 år, egen produkt Nu är det dags för Axén o Axel att ta ut en av spelarna ovan till position X. Deras huvuduppgift är självklart att mönstra starkast tänkbara startelva/trupp inför varje match, något annat vore tjänstefel. De väljer i 99% av fallen spelare B, till min och många andra supportrars förtret. Vem i klubben ansvarar för att spelare C i exemplet ovan, den lovande egna produkten som dock har några nyförvärv/lån före sig i "hierarkin" ges chansen? Sköldmark? Simon?
Örebro Bastard on Parade
2017-05-31 18:18
@Alltid Örebro:

Det enda jag har läst om Plessis är att han har kontrakt till och med säsongen 2018. Så här skrev ÖSK i pressmeddelandet:

"Örebro SK har gjort klart med den franske mittbacken Damien Plessis. 29-åringen, som även kan agera som defensiv mittfältare, har skrivit på ett kontrakt som sträcker sig till och med säsongen 2018."
Örebro Alltid Örebro
2017-05-31 18:06
@Sieverto:
De har väll sagt att Plessis har 1+1 år, som Broberg. Kan tycka att de lärt sig och borde gått ut med det om Kennedy har ett liknande kontrakt. Tror faktiskt han har 2 år, han var ju inte själv i världens bästa förhandlingsläge när han var klubblös någon månad innan allsvensk start.
AIK Saywee
2017-05-31 18:02
Siverto Jag oroar mig också lite ... ... men undrar om inte Sköldis blivit bättre på kontrakt och hur dessa skall skrivas.
Örebro Sieverto
2017-05-31 17:17
Är det bara jag eller oroar sig någon annan att Kennedy har lite speciella Astrit Broberg klausuler? Tror 10 miljoner är helt orealistiskt men kanske 5 men det beror helt på hur kontraktet ser ut.
Örebro Benny Böckling
2017-05-31 16:45
@Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle:
Men då behöver vi först och främst skeppa iväg någon innan det blir aktuellt med nyförvärv. Lundberg har ju sannolikt så låg lön så han gör det ingen skillnad om han finns i truppen eller ej. Sköld skulle jag skicka alla dagar i veckan men tror mer på att det blir Mbombo man försöker få en lösning med i såna fall.
Örebro Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle
2017-05-31 16:06
@Restalundsv:

Ja, hellre pengarna på en forward, eller åtminstone en poängspelare till. Vi är skrämmande beroende av Kennedy känns det som
AIK Saywee
2017-05-31 15:01
Topp 6? Ujujujuj, kämpa !!!
Örebro Bastard on Parade
2017-05-31 14:51
ÖSK har publicerat kvartalsrapporten för Q1.

ÖSK har budgeterat för att gå back med 2.7 miljoner kronor. Prognosen pekar mot -2.8 miljoner kronor och det är "ett led i strategin att stärka den sportsliga verksamheten med medel från den nyemission som genomfördes under 2016."

Marknadsintäkterna har, återigen, justerats nedåt. Prognosen för helåret är 26.3 miljoner kronor (jämfört med 29.3 miljoner kr i prognosen för Q1 år 2016). Ännu ett kvitto på det fantastiska resultatet som samarbetet med Lagardere innebär.

Matchintäkterna är prognosticerade till 12.0 miljoner kr. Förra året landade det på ungefär 11.4 miljoner kronor så det är dags att klubben börjar prestera sportsligt om man ska hamna i närheten av dessa siffror i år.

Det framgår även att resultatmålet i år är topp-6.
Örebro Nicknamn i ribban
2017-05-31 14:34
Om Kalmar står högt finns det goda förutsättningar för Kennedy och Omoh att ha lekstuga med Allsvenskans långsammaste försvar. Nigeriaexpressen. Så länge vi tar poäng är jag nöjd. Vi behöver hålla avståndet ner till dem.
Örebro pemo
2017-05-31 14:17
Harlem Globetrotters var ju ett resande cirkussällskap.
I seriösa matcher hade de aldrig vunnit.
Du vet väl, i amerika är allt uppgjort i förväg
:=)

Ditt svar på 4:an går ju inte att argumentera mot. ;)

Nåja, bara de håller igen på höjdbollarna mot KFF. Ingen idé, då de alltid har någon 2 meter Elm som nickat bort allt.
:)
Örebro Restalundsv
2017-05-31 13:49
Ingen Batan för ÖSK som de ser ut. Kanske lika bra ?
Örebro Minatankar
2017-05-31 13:07
D. McGrain // Det var flera "men" :-) Allt är möjligt som man tror på, som man rekryterar till, som man tränar på och som man coachar för. Du skrev själv så här i morse: "Tror nog att man kan lära sig nytt om man vill". :-)
Örebro D. McGrain
2017-05-31 13:02
@Minatankar:

1. Eller så kan man ställa sig frågan varför alla är samlade längs ena linjen...? Varför inte ha folk på båda sidor av plan....?
2. Bra idé men kräver att hörnläggaren kan placera bollen - inte bara slå in den som det är idag
3. Bra idé men själv litar jag inte på tekniken hos spelarna vid passningen. (Hines-Ike "passning" på Besaras knä som orsakade Sirius frispark och reducering)
AIK Saywee
2017-05-31 12:33
Tack pemo Allt är så lättläst, men slumpen tar sina skördar på ängen ... Bollrackaren är en gåta, å studsar precis som den vill:) Avd klyschor
Örebro Minatankar
2017-05-31 12:33
Pemo
//

Harlem Globetrotters var, som du säkert vet, ett basketlag som kombinerade skicklighet och artisteri till att skapa en av världens mest kända sportunderhållningar. Globetrotters slog det bästa professionella laget, Minneapolis Lakers, i två matcher i rad 1948 och 1949.

Detta visar att man kan förena kreativitet, tänkande utanför konservativa ramar, mod och underhållning med effektivitet.
Örebro Minatankar
2017-05-31 12:25
Namn: pemo
Sänt: 2017-05-31 12:09
//

1) Återigen, du får minst 5 meters försprång om du vet att bollen ska hamna på den fria ytan eftersom du då redan kan börja löpa i den riktningen och det tar tid för motståndarna att både reagera och få upp farten.

2) Har som sagt sett det på Youtube och det var bara ett exempel. Samtliga spelare utom målgöraren sprang mot bollen och drog med sig motståndare.

3) Man får börja löpa mot eller längs med linjen bara man inte passerat den. De flesta står stilla. Börjar man löpa innan får man flera meters försprång som målvakten aldrig kan hinna upp (jmf försprång i p 1).

4) Kan man inte slå en volley ska man inte vara rekryterad som målskytt i ett elitlag :-). Alla varianter kan motståndarna lära sig. Detta är bara exempel. Självklart behöver man varva dem med sedvanliga grepp och ytterligare kreativa.

Örebro pemo
2017-05-31 12:09
Bra funderingar, Minatankar, men fotboll är ett lagspel och det kräver en viss ordning även i kreativiteten.

1. Ingen målvakt kan skjuta så snabbt att inte motståndarna genast ser vad som händer. Bättre att ta snabba korta utsparkar till närmsta back. Den de försöker med nu är ju föra att bollen ska touchas vidare och vinna andraboll.

2. Påminner lite om bandyhörna. Men det brukar ju sluta illa vid frisparksvarianter, när fler än två är inblandade. Bättre då, tycker jag, att hörnläggaren slår en hård låg boll mot fösta eller en nickboll mot straffpunkten som inte målvakten kan greppa direkt.

3. Tror att straffläggarna i första han är intresserade av att göra mål. men det är en intressant synpunkt. Frågan är om den provats tillräckligt ofta för att få en utvärdering. Sen får du ju inte börja löpa förrän bollen slagits. Då är det kanske lika stor chans att målvakten hinner ut och täcka?

4. Den är bra, men kräver bollkänsla. Och frågan är hur många gånger under en säsong som man får slå den innan motståndarna kan den.

Då kan jag kontra med att det sällan slås några markbollar på sidan om muren, för mötande. Typ Brolin mot Rumänien -94

Tyvärr ( ? ) är elitfotbollen så statisk nu. Alla lag/tränare har koll på varandra och vet oftast vilka spelare man kan sätta extra press på, vilka som inte vill bli hårt tagna och vilka som hellre dribbla än passar.

Snart alla ytterbackar vet att Omoh alltid viker mot höger när han är en-mot-en. Har sett hur de mer och mer bryter hans finter nu.

Men ett svar har vi ju fått. Varför har inte ÖSK någon på stolparna vid hörnor mot oss? Jo, sa Oscar , det är för att ställa offside på den motståndare som markerar målvakten.

AIK Saywee
2017-05-31 12:00
Men, minatankar, ÖSK och Axén är väl ändå lite kreativa ? Eller tycker du att det finns något som bör förbättras ...
Örebro Minatankar
2017-05-31 11:40
Upplever att det är för lite kreativitet inom fotbollen. Alla lag gör ungefär likadant vid hörnor, frisparkar, utsparkar mm. Låt mig ge några få exempel på vad man skulle kunna göra för att skapa mer eller mindre kaos hos motståndarna.

1) Vid målvaktsutsparkar samlas nästan alltid alla spelare längs ena sidlinjen.
Varför kan inte målvakten sparka bollen hårt och lågt rakt ut på andra sidan där ingen spelare befinner sig och samtidigt låta de 2-3 snabbaste spelarna i det egna laget med mentalt försprång löpa mot den ytan? De kommer ju ligga 4-5 meter före innan motståndarna ens hinner reagera.

2) Varför inte placera 6-7 egna spelare i en tät grupp inom straffområdet och löpa mot olika positioner eller öva på det jag såg på Youtube där ett lag lät tre spelare hoppa över bollen innan den av en fjärde spelare sattes i mål.

3) Varför slås så många straffsparkar direkt mot mål när man kan passa en medspelare?

4) Varför lyfter inte medspelare fler frisparkar nära motståndarmålet så att de kan slås på volley över muren?

Man skulle kunna ge hur många exempel som helst. Bara detta att säga högt så motståndaren hör: "Ta du hörnan/inkastet", låtsas lämna över bollen till medspelare men sedan ändå ta hörnan/inkastet själv. Hur många lurar man inte på det?

Fotbollen skulle bli roligare på flera sätt med mer kreativitet vad gäller att lura motståndarna, inte bara vad gäller tekniska varianter i bollbehandlingen. Det skulle dessutom kunna skapa fler målchanser och mål. Det är bara kreativiteten och modet som sätter gränser.

Örebro Minatankar
2017-05-31 11:21
@Alltid Örebro:

Håller med. Intressant tanke. Men jag retar mig ännu mer på att ÖSK lämnar 2-3 spelare kvar vid offensiva hörna för att bevaka en enda offensiv motståndare. Det räcker med1-2, om man har snabba försvarare som Dajje eller Almebäck.
Örebro pemo
2017-05-31 10:37
Lämnar vi Besara vid mittlinjen, så tackar de och ler. :=)

Nå, skämt å sido, det ingår nog i taktiken att alla ska ner och försvara. På den tiden DG lirade, så hann han i alla fall kontra på en hörna.

Men visst kan det vara bra med en man kvar. Vi åkte väl på ett baklängesmål för några år sedan. Björnqvist siste man och halkade när han skulle slå bort bollen vid mitten. Ungefär.
Någon som kommer ihåg mer exakt?
Jag fick för mig att det var mot MFF , men är inte säker.
Vet bara att han skulle vända upp men trasslade till det.
Örebro Alltid Örebro
2017-05-31 09:45
@D. McGrain:
Håller med helt och hållet! Stör mig extremt mycket på att vi tar hem alla(!) spelare på defensiva hörnor. Motståndarna kan ju flytta upp hela laget. Om vi stannade med 3 (eller åtminstånde 2) skulle motståndarna lämna minst en 3-4 spelare kvar vid mittlinjen, för jag tror inte de vill riskera omställningar där vi kommer med en eller två spelare mer efter en hörna. De som stannar kvar brukar inte heller vara lika vassa bakåt då de flesta lag plockar upp sina nickstarka mittbackar på hörnorna. Vore kul att se hur motståndarna reagerar om vi lämnar Igbo, Omoh och Nordin (eller Besara) vid mittlinjen.
AIK Saywee
2017-05-31 08:53
Ja, riktigt bra svar, av en gungande Zengin ! Tänkvärt ...
Örebro Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle
2017-05-31 08:47
På tal om hjälpa till bakåt som offensiv så måste man bara se denna klassiska intervju med Erkan Zengin

"Vad ska jag göra om jag inte får några bollar? Ska jag bara springa runt?"

"Det är min kvalitet att vara offensiv. Skall jag jobba bakåt och inte få någon boll framåt?"

Han är helt underbar i denna intervju i sina små små solglasögon ;0)
Annons: