/fotboll/osk/forum/1420.aspx/fotboll/osk/forum/1420.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Stugägare Kenneth Lindeman
2014-05-20 10:25
Måste förresten också stämma in i Rinne-hyllningskören. Sin ålder och sin ringa erfarenhet av matcher på den här nivån till trots ger han ett otroligt moget intryck med sitt spel och sitt sätt att värdera situationer, när gå ut, när stå kvar osv. Känns ju som slöseri med talang om det blir bänken permanent igen efter VM-uppehållet vilket det väl blir? Men, det är väl ett tacksamt problem? Ungefär som när, som någon skrev här Djurgården hade Andreas Isaksson som målis och Rami Shaaban som målvaktsreserv..
Örebro Godzilla Hårddisksson
2014-05-20 09:40
DG dålig teknik? Alla lag måste väl alltid ha en hackkyckling. Inte länge sedan Hagge var i samma skottglugg.
2014-05-20 09:26
@ Willy Foo Foo:

Vanheden gav ju intrycket att ha en otroligt känslig vänsterfot med millimeternär precision på öppnande långpassar, vänsterinlägg och frisparkar (även hörnor?). De frågetecken som ventilerades då, i vintras var väl hans defensiva kvaliteter? Vet inte hur mycket man hann se av det då och vilka omdömena var. Möjligt också att prislappen var för hög för ÖSK:s plånbok?
Örebro ÖSK FANS
2014-05-20 09:22
med så dålig teknik och passningsspel som DG och DB har är det svårt. Snabbhet räcker inte i Allsvenskan..Nu är det dags att värva en riktigt bra vänsterback och låta Mohammed S Spela vänsterytter..

Hagge och Yasin finns det inga som petar....
Örebro Willy Foo Foo
2014-05-20 09:18
@rirobban:

Jag är väl rätt ensam om åsikten men jag tyckte Hasani generellt hade det rätt svårt att komma till igår. Särskilt i boxen. Målet höjer betyget så klart.
Örebro Willy Foo Foo
2014-05-20 09:10
Det går fort i den här branchen att gå från hyllad mittback till "icke lämplig" :0) Nkili har jag sett som ett (bra) mittfätsalternativ. Bättre än Mensha Visst är det så att vänsterkanten haft enorma problem att leverera inspel av kvalitet och man märkte skillnad direkt när Wiktorsson slog inlägg. Dock känner jag mig lite osäker på hur han kommer(?) klara det defensiva jobbet på en kant. Kan tycka att sydafrikanen (glömt namnet) som testades på vänsterbacken och som ÖSK ratade så här i efterhand borde ha varit ett alternativ. Jag tycker faktiskt Pode gör ett bra jobb på mitten. Kanske inte riktigt lika passande på en kant. Men ser gärna honom som bollfördelare/bollinstickare utanför boxen centralt. Chippen till Yasin var elegant och borde ha lett till ett avslut på mål. Sett till andra halvlek tycke jag ÖSK tappade två poäng igår. Men första halvlek var inte bra. Stirrigt och utan att jobba som en enhet. Ingen jävlar anamma. Men Gefle gjorde det bra då. Pressade bollförare och hade rätt bra kontroll. Men skapade kanske inte så mycket kvalificerat
Örebro bison
2014-05-20 08:05
Han kanske syftade på kritiken mot Dajje mannen i fråga har ju aningen svårt för att nån kritiserar Dajje. För att återgå till Johannesson så hade ju alternativet att säga det till honom mellan 4 ögon inneburit att jag varit tvungen att ta mig in på plan, så min bedömning då var att det var bättre att inte "ta det mellan 4 ögon"
Postat via SvenskaFans-appen
2014-05-20 07:27
Vilken enorm skillnad det blev på vänstersidan på slutet när såväl DG som DB var utbytta. I första halvlek spelades bollen ofta på den kanten, men var det inte DG som schabblade så var det DB. Måste väl nästan ha varit nåt rekord i snedsparkar, missade mottagningar och missförstånd av lagkamratens löpväg?
2014-05-20 07:17
@bison:

Borde väl inte vara så svårt att gissa att det är ditt inlägg, "Vad fan Johannesson din flintskalliga jävla idiot" som han syftar på?
Örebro bison
2014-05-20 06:44
Då kan jag också räkna in mig i den växande gruppen här som fått en moralkaka av självutnämnde etikexperten Mina tankar, vet inte vem det är som jag ska prata med mellan 4 ögon.
Örebro Empes
2014-05-20 04:59
Synd med Nkili – precis som Stugägaren så tycker jag mycket om honom som spelare. Mod, högburet huvud och en riktig murbräcka att möta- trots sin relativa orutin. Han är ju relativt ung. Jag hoppas att han lär av sina misstag. Lär sig att läsa situationerna bättre, bli mera följsam, undvika stunder av högmod. Och jag tror fortfarande på honom, att han kan bli riktigt bra och värdefull. Rinne är jag imponerad av. Mycket starkt att komma in och spela som han gör. På första målet ägnar sig DB åt den sjuka som gått runt i ÖSK-försvaret – ”bolltittande”. Han har en (enda) uppgift, att se till så att en spelare – Lanto – inte får bollen. Men lyckas inte. ”Oj då, var han där bakom.” Den här gången var det DB, men även andra ÖSK-försvarare har drabbats av det här symptomet tidigare. Wiktorsson – ja, han visar ju hur mycket man längtar efter en mer naturlig vänsterback än DB. Men frågan är om han ens är påtänkt av Ljung & co som ett alternativ till vänster på längre sikt? Men kanske får han – ytterligare – en chans i återstående matcher att visa att han är det. Visar han sig inte vara det – och det har han väl inte visat hittills eftersom DB spelat – så måste ju prio ett vara att värva en sådan i det öppna sommarfönstret. Kanske blir det naturligt att sätta in Wiktorsson på vänsterbacken om Haginges rygg kräver vila och DB får gå över på dennes kant. Saied – ja, han kan man ju bara gilla. Med sin löpstyrka, sitt slit, sin skicklighet i passningar och med boll. Men, jag skulle vilja att han utvecklas en nivå. Svårt att sätta fingret på exakt vad jag saknar. Kanske lite av det mesta. Att han blir en större bärare och faktor för ÖSK:s spel. Lite fler svårare, konstruktiva passningar, några poäng. Lite mer åt det som Nordin är. Pode – håller med tidigare talare, tycker att han fått oförtjänt mycket kritik. När man bedömer honom får man nog väga in att han nästan helt saknade speltid innan han kom till ÖSK. Och han har ju inte fått så mycket heller här. Med lite förtroende kan han nog växa. Och han har ett fint spelsinne och passningsfot, och jag tycker det märks att han har målnäsa. Kan han bara få in ett mål så kanske det kan bli en positiv spiral. Men visst – om ÖSK ska spela 4-3-3 så bör ju en offensiv mittfältsspets värvas. Tycker även att det vore fint om en naturlig ytterspringare med vänsterfot kunde värvas, känns lite tunt med alternativ nu. DG är ju troligen ett minst lika bra alternativ till höger. Eller kan Saied vara ett alternativ när RÅP förhoppningsvis är tillbaka? Crespo – trots hans tydliga rostighet så blir det ett lyft när han kommer in bara med den energi och attityd han har. Härligt att se! Hoppas på snabb återkomst i toppform. Blir slutligen spännande att se om Berisha är redo för en startplats i nästa match. Hoppas även på det.
Örebro Pedretti
2014-05-19 23:10
@rirobban:

Vore riktigt Nice om ÖSK kunde knyta till sig Marc Van Heerden, Björnqvist övertygade mig inte idag....
Örebro Glad
2014-05-19 22:56
Nordin gör det bra, skulle vara fint o se honom med RÅP, tror det skulle fungera utmärkt, kul att Wiktorsson kom in och visade med sin vä fot att allt inte behöver vändas upp och spelas runt, Rinne gör det bra men tycker han fladdrar runt på 1-0,men det är ju "hönsgård" i försvaret på den situationen så kanske inte mycke att göra. Nu åker vi ner till Borås och stjäl någon poäng, bokat o klart, forza ÖSK
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro rirobban
2014-05-19 22:51
Hasani fick beröm i fotbollskväll. Han gör exakt det som hans roll går ut på. Möter boll, vinner boll och finns på plats i straffområdet när bollen kan tänkas komma in ditt. Nkili får också kritik i sitt mittbacksspel, och även dom i studion ansåg att han ska nog flyttas upp ett steg! Efter VM-uppehållet spelar vi såhär: ---------------------Jansson------------ Haginge---Berisha---Moberg---MVH Yasin---------Nordin---RÅP--Saeid ----------------Crespo---Hasani-----------
AIK Saywee
2014-05-19 22:48
//Aspen. (Örebro) 2014-05-19 21:56 Wiktorsson tar över som vänsterback i resterande matcher före VM Pode+ Hasani + Crespo blir ett tungt anfall Yasin är inte i någon formsvacka Nordin och Saide är bra Rinne trygg och säker Hagge bra trots ryggont// Känns lugnt :)
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-05-19 22:42
Namn: either/or
Sänt: 2014-05-19 22:09
//

Många kloka synpunkter, tycker jag.
Örebro Jonas r
2014-05-19 22:30
Apropå Yasin. Han fixade frisparken som ledde fram till målet.
Örebro Godzilla Hårddisksson
2014-05-19 22:19
Nötande på avslut någon? Jag är faktiskt inte alltför orolig, målet inför säsongen måste under alla omständigheter vara att hålla sig kvar och det tror jag vi gör (ta i trä). Vi är exempelvis ett mycket bättre fotbollslag än Gefle.
Några reflektioner i övrigt:
* Pode mycket bra även om han ibland slarvar i avgörande lägen. Men hans speluppfattning imponerar på mig. Har fått ta oförtjänt mycket skit ibland.
* Hagge går från klarhet till klarhet. Känns ständigt farligt när kan kommer i offensiva lägen och han börjar äntligen även få till inläggen.
* Rinne hur lugn och säker som helst.
* Nkili alldeles för ovårdad i skarpa lägen. Den där foten får aldrig sträckas ut i straffområdet om man inte här 100% säker på att nå bollen.
* Wiktorsson helt ok, chans från start mot Ellos?
* Nordin - ofta skillnaden mellan 0 och 1 poäng eller 1 och 3 poäng. Jag resignerar officiellt - vi borde försöka lösa honom från IFK. Väldigt skönt att ha så fel ibland.

Elfsborg borta borde inte vara omöjligt - vi lär få bra mycket mer med ytor än mot Gefle och med Crespo på väg tillbaka mot gammal god form kan vi överraska. FORZA SPORT!
Örebro either/or
2014-05-19 22:09
Några slutsatser från dagens match enligt mig:

Nkili håller inte som mittback. Det har han visat förut. Tyvärr med skadesituationen så blev han tvungen att hoppa in men jag hoppas innerligt att Berisha snart kan spela för det funkar inte med Ayanda där som backup. Han är alldeles för opolerad och oförsiktig i många situationer. Däremot som jordfräs på innermittfält är han definitivt ett alternativ.

Vi bör nog spela med Wiktorsson på vänsterbacken de kvarvarande två matcherna innan uppehållet. Sen måste en ny vänsterback in. Jag gillar Björnqvist på många sätt men han klarar inte vänsterkanten.

DG svag idag, igen. Han har glimtat till några gånger under säsongen men alltför sällan. Jag hade önskat att vi hade bra alternativ till honom.

Pode är en lösning i brist på annat på det centrala mittfältet. Jag tycker stundtals han är ganska fin i passningsspelet men han slår bort mycket också och gör sällan, eller aldrig, några avgörande insatser. Långsam.

Rinne är bra! Det är skönt. Känner mig trygg med honom. Fantastiskt att vi har två så lovande målvakter!

Wikström är Wikström. Gör oftast det han ska. Viktigt ändå med den typen av "kulturbärande" spelare i laget,

Hagge kämpar på så gott han kan och jag är egentligen ganska imponerad av honom. Det han saknar i teknik kompenserar han med en enorm kampvilja och kondition. Ohotad på sin position just nu!

Saied tycker jag nästan alltid är bra. Visst han missar en del passningar också, men alltsom oftast är han fin och vårdad i passningsspelet och försöker också hitta de öppnande passningarna. Och killen verkar ju inte kunna bli trött! Kämpar även mycket i defensiven.

Yasin tycker jag står och stampar lite. Finns sån enorm potential där att man kanske har lite för höga krav, men jag vill ha mer avgörande insatser från honom. Och han måste vårda de skottlägen han får bättre. Han, som flera andra i laget, tar i nåt kopiöst så fort han får ett läge. Vi måste bli bättre i avsluten generellt!

Shpetim ofta inte så medverkande i spelet, men han gör ju mål igen. Tycker det är en fin spelare ändå. Vet vad han är bra på och utnyttjar det. Han och Crespo borde kunna bilda ett giftigt anfallspar som kompletterar varandra.

Crespo syns det på att han inte är 100 än. Överarbetar och försöker oftast gå på eget avslut. Det kommer säkert bli bättre!

Och Gerzic...Vad skulle vi göra utan honom! En framspelning och ett mål idag. ÖSK MÅSTE lösa honom från IFK!

Oj gick visst igenom hela laget tror jag. Inte tanken från början...

Örebro En örebroare
2014-05-19 22:06
@either/or:

Hockey-Kalle är bitter på att ÖSK inte fjäskat för honom. Därav hans bitterhet konstant.
Benny Böckling
2014-05-19 22:03
Att Hagge får vara så fri på kanten varje match måste väl vara en medveten taktik från motståndarna. Man vet ju att han slår bort 8 inlägg av 10 eller så sjabblar han med bollen.
Örebro Roswall
2014-05-19 21:59
Fint att Hasni fick måla igen. Han gör det riktigt bra på frisparken, BRA AVSLUT! Fint att se Crespo slita också!
Örebro Aspen.
2014-05-19 21:56
Wiktorsson tar över som vänsterback i resterande matcher före VM Pode+ Hasani + Crespo blir ett tungt anfall Yasin är inte i någon formsvacka Nordin och Saide är bra Rinne trygg och säker Hagge bra trots ryggont
2014-05-19 21:56
@Benny Böckling:

Håller med. Han är oftast suverän man mot man. Tre ordentliga misstag dock ikväll. Två som gav mål bakåt och ett tredje, början av matchen som också kunnat resulterat i det. Synd, för jag gillar verkligen Nkili som spelare.
AIK Saywee
2014-05-19 21:52
Äsch, det blev ingen 3-0 -vinst, men jag har haft en underbar timeout. Kul att Nordin och ÖSK räddade en hemmapoäng i sista sekund, samt "snodde" två från Gefle :) Hemmasnittet publikt är väl inget att glädjas över, men intresset för fotboll i Örebro är väl inte större, helt enkelt ... ... som vanligt en del klagande under match, men det börjar man ju bli van vid :) Kom igen ÖSK, kämpa !!!
Örebro ÖSK FANS
2014-05-19 21:51
några synpunkter efter matchen..

*Dajje håller inte Allsvensk klass

*Hagge är Allsvenskans offensivaste back

*DG lyckas inte med något

*Pode var bra

*Rinne är minst lika bra som oscar..

*Nkilii ska INTE spela mittback

*Nordin är ett geni som är skillnaden mellan mitten och åka ut

* Yasin är i formsvacka

*Crespo ger fler alternativ i speluppbyggnaden..

Vi hat Nordin sen har vi Nordin sen har vi inget sen har vi resten ;)
Örebro ÖSK-SUPPORTERN (Öppna Plånboken Sköldmark)
2014-05-19 21:48
Tjalalala Nordin Gerzic Tjalalala domarjävel Tjalalalalala
Örebro either/or
2014-05-19 21:47
@"ÖSK-Karl (Rensa mer):

Varför säger du den förbjudna sporten för? Det är så löjligt! Vi vet att du gillar hockey och det har du all rätt i världen att göra. Det är inte det som det handlar om. Det handlar om att du ständigt återkommer till att hockeyn är så mycket roligare och bättre än ÖSK som är provocerande för mig och andra. Det har du också rätt att tycka förstås men det finns andra forum att uttrycka det på än på ett ÖSK-forum. Sen betvivlar jag inte heller att du säkert har ett stort ÖSK-hjärta, därför är det ännu mer märkligt att du vill nedvärdera klubben så ofta...

Sen angående sponsorpengar. Sponsorpengar vinner inga fotbollsmatcher och jag har ingen information om att det är så att många fler sponsorer i Örebro väljer att stötta ett bottenlag i SHL före ett mittenlag i Allsvenskan. Men är det så så får väl ÖSK jobba hårdare på att visa att fler sponsorer ska stötta dem. Du får det att låta som att ÖHK är en enorm framgångssaga i den extremt heta serien SHL. Inget av det är ju sant. ÖHK hamnade i botten av SHL som på många sätt är en liga på nedgång...
Örebro kenya
2014-05-19 21:43
Kan inte Gefle åka ur snart. Har högre passningsprocent med reklamskyltarna än de har med varandra. Sjuka är att vi inte lyckas slå dem, 20 - 6 i avslut borde räcka men tyvärr bara 4-3 i avslut på mål.

Synd på Nkilli som annars gör en bra match.
Benny Böckling
2014-05-19 21:32
Som bollvinnare måste ändå Nkili vara bland dem bättre i Allsvenskan men det väger ju inte på långa vägar upp de kapitalt usla nersparkningarna som hittills fixat 2 straffar åt motståndarna. Spela in honom på den defensiva rollen på mittfältet om det nu är 4-3-3 som gäller.
Saeid tycker jag ändå gör det bra i det tysta även om han skjuter lika illa som resten utav laget.
Annons: