/fotboll/osk/forum/1407.aspx/fotboll/osk/forum/1407.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2014-05-27 09:09
Håller faktiskt med Kardinalen :)
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Kardinalen
2014-05-27 08:21
Swedbank Stadion heter den.
Örebro Brodd
2014-05-27 07:22
@Bäst när det gäller:
Du är inte bara pessimistisk, utan även dålig på att räkna:). 2012 tog vi 24 poäng på 30 matcher, ett snitt på 0,8p per match. i år ligger vi på ett snitt på nära 1,2p per match, vilket skulle bli över 30 matcher c:a 36p och omkring en 11 plats, men då behöver vi nog höja oss spelmässigt och även börja vinna lite matcher.
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-05-26 21:48
@Bäst när det gäller:

Det finns sex lag som gjort färre mål, ett som gjort lika många och två som bara gjort två fler, varav IFK G som ligger på sjätte plats. Kanske är det därför lite tidigt att dra för stora slutsatser av antalet gjorda mål?

Det finns sex lag som släppt in fler mål än ÖSK, två som släppt in lika många och två som släppt in ett mål mindre.

Jag är mer oroad över spelet som varken gläder ÖSK-supportrar eller skakar om motståndarna. Men jag orkar inte vara annat än optimist och se fram emot att vi storspelar mot Djurgården. Tippar ÖSK-vinst med 4-0 i alla matcher och i någon ska det väl slå in :-)
AIK Saywee
2014-05-26 21:43
Första elva matcher har vi iallafall en bättre trupp än Helsingborg, resultatmässigt, trots så många skador på nyckelspelare och ligger dessutom i mitten av Allsvenskan :)
Örebro Bäst när det gäller
2014-05-26 21:07
@Sogen:

Med risk för att vara pessimist, hittills i år har vi ett poängsnitt en bit över 1 poäng per match. 2012 tog vi lite drygt 1 poäng per match och åkte ur. I år har vi tack och lov fyra-fem lag som är riktigt dåliga, i annat fall hade vi varit med i botten nu. Jag fortsätter tro och hoppas på en nionde plats men tror det kan bli en tuff höst där varje poäng är viktig!
Örebro DaSa
2014-05-26 20:37
Kolla reklamskyltarna på Swedbank arena. Mycket snyggare när man har samma bakgrundsfärg.
Örebro ÖSK FANS
2014-05-26 20:30
i intervjun efter matchen lät det på PEO som att Crespo kommer vara med snart igen..undra om han är aktuell mot DIF? första rapporten sa ju några veckor men det kanske är andrat.
Örebro Jekl
2014-05-26 08:50
@Xerzex:

Du har helt rätt i att främst yttrarnas poängproduktion är allt annat än godkänt, likaså Saieds. Visst, Hagge och DB ska ha cred för att de orkar fylla på så mycket offensivt, trots att inte inläggen alltid håller högsta klass. Tycker dock att det blev väldigt synligt mot elfsborg att det straffar sig att flytta upp ytterbackarna så högt, då dom inte hann hamna rätt i positionerna när elfsborgs snabba anfall kom igång (vilket många gånger berodde på att vi slarvade bort våra egna anfall med horribla passningar).

Nej varför inte låta ytterbackarna ligga lite lägre i banan, dra ut yttrarna mer mot kanten för att sköta inläggen, uppenbarligen har de ju inte producerat så mycket poäng mer centralt. Då säkrar vi upp defensiven och det räcker med en defensiv mittfältare. Sen kan Nordin och Saied ha en högre utgångsposition och förhoppningsvis bidra mer i offensiven, alternativt att endast Nordin spelar och vi har två anfallare istället. Detta förutsätter nog dock att Crespo är tillbaka, för Pode känns ju allt annat än het just nu. Kanske testa en match med Lipovac från start, det kan ju inte gärna bli så mycket sämre iaf :)
Örebro Xerzex
2014-05-26 00:33
Diskuterade med en vän och vi kom in på de offensiva spelarnas produktion. Här är lita krass fakta med mer än en tredjedel av säsongen spelade Sheptim Hasani 11 matcher - 5 mål - 0 assist. Ahmed Yasin 11 matcher - 1 mål - 1 assist. Daniel Gustafsson 11 matcher - 1 mål - 0 assist. Mohammed Saeid 11 matcher - 1 mål - 0 assist. Nordin Gerzic 10 matcher 1 mål - 3 assist. Kalle Holmberg 9 matcher (3 från start) 3 mål - 1 assist. Marcus Pode 7 matcher (3 från start) - 0 mål - 0 assist. Hasanis 5 mål är godkänt, likaså Kalles facit. Men tycker generellt att det är rätt oroande läsning. Yasin, Saied och DG som har startat samtliga matcher har tillsammans lyckats skramla i hop tre mål och en assist. Känns inte alls bra att våra yttrar och Mo producerar så löjeväckande lite, speciellt som vi spelar 4-3-3. Visst vi kan gömma oss bakom det faktum att vi är nykomlingar och att kraven skall vara låga. Jag undrar dock om inte det här spelsystemet som man gav sig in på dagarna innan seriepremiären hämmar oss. 4-3-3, 4-1-4-1, 4-5-1, 4-2-3-1 må vara en lek med siffor men att något inte stämmer i vår offensiv är uppenbart. Vi har inte gjort ett spelmål i serien sedan slutet av april. Nu skall vi inte ändra en masse inför sista matchen naturligtvis men jag hoppas verkligen att Crespo är tillbaka till spel efter VM-uppehållet så att vi får det centrala djupledsspel vi MÅSTE ha.
Örebro pemo
2014-05-26 00:03
Nja, det är inte kreativiteten jag ifrågasätter, det är hur ett lagspel fungerar. Du har en ledare som bestämmer och drar upp riktlinjerna sedan är det upp till laget att följa detta på bästa vis. Inte ens Messi får spela helt efter egen kreativ idé. Men han är tilläckligt skicklig för att förvalta det som ledaren bestämmer och de riktlinjer som truppen får rätta sig efter.

Kryptiskt? Jag menar, att det trots allt är tränarstabens idé om fotboll som gäller och förståelse för löpvägar, skarvar och en-mot-en-dribblingar kan inte beskrivas som kreativt. Där emot som kunskap i fotboll.

Alltså, ett träben som ständigt löper rätt och oftast vinner boll är lika kreativ som en stående tekniker som vänder bort två motståndare och slår en genial passning rakt fram.
Därför ogillar jag epitetet "kreativa spelare"

Men bättre spelare än de vi har får gärna komma, men återigen, det är ett lagspel, och det är ytterst få som kan gå in i ett allsvenskt lag direkt.

Äsch, ja börjar bli trött, men jag hoppas du får ihop det , hur jag menar alltså. Inte att vi ska tycka lika, utan bara att det finns två sidor av myntet. ;)
2014-05-25 22:35
Namn: pemo
Sänt: 2014-05-25 22:14

//

Jag skrev bl a så här tidigare idag:

"Duktiga dribblers skapar överlägen (jmf t ex Porokara och Rama) och detsamma gäller spelare med kreativt spelsinne som t ex Nordin, Kalle, Yasin och Hasani. Så många fler finns inte i laget/truppen. Vill se fler och åtminstone 1-2 av absolut högsta AS-klass som kan utmana man mot man. Atashkade har de kvaliteterna men har är ju tydligen långt från laget av någon anledning."

Du svarar bl a så här:

"Men "kreativa" spelare? Varför då?" och skriver att vi inte behöver direktskarvar.

För mig är ett kreativt spelsinne så mycket mer än så. Att vara kreativ i sinne och tanke kan handla om val av löpvägar, val av passningar, dribblingar, ändring av tempo och mycket mer. Förstår inte varför du är så negativ till det.
Örebro pemo
2014-05-25 22:14
OK. Vi behöver i alla fall en vänsterfot på vänstern. ;)
Men "kreativa" spelare? Varför då? Det är ju PEO som bestämmer hur vi skall spela. Vad spelar det då för roll om Nordin kallas kreativ, när han mest spelar gå-fotboll? eller när Moe ( som är en kreativ spelare) alltid säkerhetsspelar och passa hem 10 gånger av 11.
Yasin är en kanondribbler, men vad spelar det för roll när han alltid får bollarna i stillastående eller bakom.

Eller, vad menas med en "kreativ spelare"?
Vi har en kreativ spelare på högerbacken som ständigt tar löpningar, men vissa innermittfältare kan inte lyfta blicken utan försöker alltid med en smart inspelning i mitten, som alla motståndare tar enkelt emot.

Hur många matcher ser vi inte ÖSK i anfall och helt plötsligt så spelas bollen tillbaka till mittcirkeln, där en kreativ mittback spelar hem till målvakten, som i sin tur slår en långboll upp till motståndarbackarna, som tackar och nickar undan.

Nä, försök med ett rakare spel och bättre mottagningar. Det behöver inte vara finesser med direktskarvningar när det inte är spelare som behärskar detta.

Men det är inte bara Hagge som tar löpningar utan boll. Den stackars DG tar minst fyra fem löpningar där bollhållarna tittar åt ett annat håll. Och om han någon gång får en cross, så har han redan stannat upp för att inte bli offside.

Tyvärr, problemet som jag ser just nu är att vi har två mittfältare som vill spela på samma plats. Lika spelstil. Samt en allt för ensam Hasani som försöker nickskarva till sig själv och två yttrar som tappat formen.

Men vi har tvåkanonmålvakter. Och det kan räcka långt. Vi är ju trots allt nykomlingar. Så, ge de unga chansen under uppehållet innan det skall jagas desperat efter avdankade spelare som inte tar plats i andra ligor.
Eller ännu värre, värva SE:spelare i tron att de håller för allsvenskan.

Bu vad negativ jag låter. Som någon skrev, vi har ju trots allt både Norrköping och Helsingborg efter oss i serien. Förutom de väntade bottenlagen.
Så vad är bäst i morgon? 0-0 mellan Gefle och DIF eller skall 08:orna få ta en seger, så de kommer till Örebro och är lite underskattande?
Örebro En örebroare
2014-05-25 21:49
@Saywee:

Så vi har bättre trupp än Göteborg,Djurgården,Åtvidaberg och Helsingborg som ligger utanför topp 5? Nä Saywee tyvärr det har vi verkligen inte.
En hel del här på forumet verka glömma av att vi förra året låg i SE. Ge de några år så kan vi förhoppningsvis var förbi dessa lag något år.
Benny Böckling
2014-05-25 19:05
@either/or:

Okej gårdagens insats kanske inte var usel men det är inte långt ifrån.
*Egentligen inget anfallspel alls på hela matchen förutom på slutet nät IFE backade hem.
*Flera goda kontringslägen under matchen som DG slarvade bort.
*Våra ytterbackar är nästan lika "mindre bra" i defensiven som de är i offensiven. Elfsborg kom igenom hur lätt som helst på kanterna matchen igenom.
*Många bortslagna hörnor/frisparkar.
Rinne höll oss annars kvar i matchen med många fina räddningar.
2014-05-25 19:04
Namn: either/or
Sänt: 2014-05-25 18:48 Ändrat: 2014-05-25 19:01:56
//

Bra skrivet!
AIK Saywee
2014-05-25 19:03
Med hela truppen frisk, hade vi varit topp 5 !!!
Örebro Sogen
2014-05-25 18:51
vi ligger 8a och det är bra mycket högre än jag trodde innan. Vi har ju spelat med samma lag som i s1an endast moberg som ny. Tycker vi gjort det bra med dessa förutsättningar, vi behöver få in lite mer kvalitet för att vara säkra på att inte haalka in i nedflyttningsdramat i höst.
Örebro either/or
2014-05-25 18:48
Alltså det känns som att en del här sitter med helt orealistiska och verklighetsfrämmande förväntningar på årets ÖSK. Självklart hoppas man innerst inne alltid på en topplacering och jättebra spel i varje match, men det är en helt annan sak att sätta det som krav på laget då det inte har någon koppling till verkligheten. Jag önskar också bättre spel än igår men att använda enorma överord som "uselt" och "mardrömsstart av allsvenskan" efter en bortaförlust med 1-0 mot Elfsborg blir bara löjligt. ÖSK har ett lag som bör kunna nå en placering mellan platserna 7 och 11 denna säsong och det har vi ju mycket god chans på fortfarande. En säsong där vi har haft maximal otur med skador dessutom. Och några av er "ser fram emot hockeyn". Tack för den spännande informationen! Jag ser fram emot sommarsemestern och mot Fotbolls-VM till exempel. Man ser fram mot många olika saker här i livet!
Benny Böckling
2014-05-25 18:21
@Call For Rain:

Mardrömsstart?
AIK Saywee
2014-05-25 18:18
Vi är väl ett mittenlag hittills ? Varken dröm eller mardröm ...
Call For Rain
2014-05-25 18:16
Med tanke på mardrömsstarten den här allsvenska säsongen fått för svartvitt så är det tur att man har hockeyn att se fram emot i höst...
2014-05-25 18:05
Fördelen med 4-3-3 och dess varianter är ju bl a att man kan ändra på diamanten i mitten. I tidigare matcher har man spelat med en defensiv innermittfältare och två offensiva. Mot Elfsborg var det tvärtom även om t ex Na menar att man spelade 4-4-2 med Pode på topp. Jag tycker som TommyS att Nordin hamnar för långt ner när han får inta en defensiv mittfältsposition. I övrigt behöver laget absolut spelare på vänsterkanten med vänsterfötter. Vidare behöver man säkra dribblers som även klarar av att utmana de bästa försvararna. Alternativen är att vi ska ha så mycket snabbare spelare med så mycket bättre kondition att vi hela tiden ska kunna spela och passa ut motståndarna. Det är inte särskilt realistiskt och jag tror inte heller att det räcker. Duktiga dribblers skapar överlägen (jmf t ex Porokara och Rama) och detsamma gäller spelare med kreativt spelsinne som t ex Nordin, Kalle, Yasin och Hasani. Så många fler finns inte i laget/truppen. Vill se fler och åtminstone 1-2 av absolut högsta AS-klass som kan utmana man mot man. Atashkade har de kvaliteterna men har är ju tydligen långt från laget av någon anledning.
Örebro TommyS
2014-05-25 17:51
BoP, håller med dig helt. Igår såg det ut som att instruktionen var att slå in bollarna väldigt nära målvakten, kanske trodde tränarna att det skulle störa Elfsborgs reservmålvakt. Igår funkade inte det upplägget, jag tror att taktiken var fel och utförandet brast också. Men likväl: när Nordins hörnor och frisparkat genererat fem av 13 mål i år och då vi inte gjort ett spelmål på 500 minuter är det lite konstigt att så mycket fokus i diskussionen ligger på hur vi agerar på fasta.

Vad jag vill se ändras mot Djurgården är (i) högre koncentration i passningsspelet och (ii) fler diagonallöpningar, främst från kant mot straffområdet men också centralt mot kant, samt (iii) en högre utgångsposition för Nordin Gerzic vilket jag tror kan möjliggöras genom RÅP:s intåg. Djurgården har en ung och ganska oerfaren backlinje och vi ska ställa frågor till den, som det heter på modern sportkommentatorsvenska.
AIK Saywee
2014-05-25 17:24
Jag hoppas bara på att vi skolar in spelare som kan slå riktigt bra hörnor, som tillhör vår framtida trupp, helst 2-3 stycken ...
Örebro Bastard on Parade
2014-05-25 17:19
Jag gillar hörnor som slås in hårt, men jag har en känsla av att Nordin inte har fått sådana instruktioner. Vi har spelare i laget som är riktigt bra på huvudet, och då tror jag att Peo tycker att det viktigaste är att vi får in bollen till rätt yta. Får vi in bollen till rätt yta har vi stor möjlighet att skapa en målchans med spelare som Hasani, Wikström, Moberg, Haginge och Crespo.

Visst kan Nordin slå bättre hörnor och ibland har de tyvärr varit alldeles för dåliga, men han har ändå hittat Hasanis panna två gånger där det har blivit mål. Vi har haft ett antal hörnor av Nordin som med lite tur kunde ha blivit mål (Haginge har haft ett antal bra möjligheter t.ex.). Det låter på vissa som att vi är katastrofalt dåliga på alla fasta situationer, men jag tror tvärtom att vi ligger i topp på att utnyttja fasta situationer i Allsvenskan.
Benny Böckling
2014-05-25 15:22
Måste även nämna gårdagens slutforcering.
Sista 10 har vi både frisparkar och hönor i bra lägen som Nordin slår åt helvete varenda gång, det är bara för dåligt. Likadant med Hagge på slutet när hela laget är uppe då slår han i vanlig ordning ett uselt inlägg.
Frustrerande deluxe.
Benny Böckling
2014-05-25 14:27
Hade varit kul att få uppleva en riktig skräll av ÖSK den här säsongen...
Gårdagens insats var usel och så tråkig som säsongen varit hittils så längtar man mest efter ishockeyn men med allsvenskans sämsta ytterbackar en mittback som assisterar motståndarna match efter match samt en Pode i startelvan då är det inte lätt.
AIK Saywee
2014-05-25 14:22
Är det inte på tiden att skola in en eller två duktiga hörnläggare från "vår" trupp inför framtidens medaljjakt? Hur många hörnor har vi haft hittills och vad har de gett? Alltså, ni får ursäkta alla Nordinlovers, men kan vi inte bli bättre på dessa målchanser ?
Örebro TommyS
2014-05-25 14:05
Djurgårdsmatchen känns nu som säsongens viktigaste. Vinner vi inte , och skapar vi inte ett spelmål blir det en orolig sommarvila. Nyckelmatch också för Daniel B. Gör han inte en rejäl uppryckning tror jag att han tappar sin ordinarie plats. Hoppas att RÅP får spela från start och att vi kan få Nordin högre upp i banan. Jag hoppas på
Rinne - DB, Moberg/Berisha, Wiken, Wiktorsson - RÅP - Yasin, Nordin, Holmberg, Moe - Hasani. Kalle och Moe kan offensivt skifta position från och till, kan försvåra för djurgårdsförsvaret. På bänken finns Nkili om vi behöver säkra mitten eller om RÅP inte orkar, DG om vi behöver kontraslå. Anfallsalternativ för mig nu Lipovac framför Pode som jag inte ser någon roll för när vi har Nordin högre upp i banan. Väldigt trist att inte Crespo finns med
Annons: