/fotboll/osk/forum/1402.aspx/fotboll/osk/forum/1402.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Bastard on Parade
2014-05-31 09:58
Xerzex//

Håller med dig om varje omdöme. Känns som att jag skulle kunna skriva exakt samma motivering också.
Örebro Xerzex
2014-05-31 09:49
Är det någon som vågar sig på en spelarsummering under vårsäsongen? Jag kan göra ett försök. Betyg (1-5) och ett kort omdöme om varje spelare.

Skalan:
1: Dålig
2. Godkänd
3. Bra
4. Väldigt bra
5. Kubaklass

Målvakter:
1. Oskar Jansson - 3 - Gjort det bra med något undantag. Trygg och full av pondus.
30. Jacob Rinne 3 - Överraskat mycket positivt. Lugn och stabil. Bra igångsättande av spelet.

Försvarare:
2. Patrik Haginge - 3 - Vårt största offensiva hot. Sliter beundransvärt men inläggen borde vara bättre.
3. Ayanda Nkili - 1 - Alldeles för många misstag och ansvarig för många motståndarmål. Håller inte för backlinjen och bör placeras på mitten om han skall ingå i startelvan.
4. Magnus Wikström - 2 - Inte spektakulär men gör sin grej.
5. Ilir Bersiha - X - Spelat för lite.
12. Daniel Björnquist - 1 - Kanske hårt omdöme men har fått spela på "fel" kant och det märks. Stannar upp anfall och känns inte helt bekväm i det defensiv positionsspelet.
20. Erik Moberg - 2 - Lovade gott under försäsongen och gjort det okej, varken mer eller mindre.
21. Christoffer Wiktorsson - 1 - Lite speltid men glänser inte. Hur är det med orken? Ej tillräckligt bra för allsvenskan.

Mittfältare:
8, Mohammed Saeid - 2 - Blandar och ger. Lite väl bollkär emellanåt. Måste producera mer.
9. Ahmed Yasin - 2 - Vill mycket och är ett bra hot på högerkanten. Samtidigt måste han också leverera betydligt mer (1 mål och 1 assist är inte bra nog).
11. Marcus Pode - 1 - Nej. Sävlig och inte tempo nog för mittfältsrollen han fått prova på.
15. Robert Åhman-Persson - X - Spelat för lite.
17. Kalle Holmberg - 2 - Rätt bra facit under vårsäsongen och var magisk i 45 minuter mot Åtvidaberg. Väger lätt ibland.
23. Samuel Mensah - Fick hoppa in som defensiv mittfältare mot Mjällby i andra omgången. Jobbar hårt men värderar fel i bland. Bättre som ytterback?
25. Nordin Gerzic - 3 - Vassa fasta situationer (emellanåt) och riktigt bra i några matcher (såsom AIK borta t.ex). ÖSK måste behålla honom.
90. Daniel Gustavsson - 1 -. Inte bra nog helt enkelt. Vill mycket och jobbar hårt men räcker inte till.

Anfallare:
10. Crespo - X - Spelat för lite.
16. Shpetim Hasani - 2 - Fem mål är okej. Men kommer inte alls till sin rätt i sin ensamma anfallsroll. Stark som target men saknar understöd.
32. Christer Lipovac - X - Spelat för lite.

Hoppas ni inte tycker att jag är för hård och smaken är uppenbart som baken. Vore kul att höra hur andra forumtyckare värderar spelarnas insatser under våren. Kanske har jag för höga krav på spelarna och betygen därmed blir för låga men har vänt och vridit på mig själv och är nog tämligen nöjd med detta.
Örebro Eyra
2014-05-31 09:44
Call For Rain/

Förstasidan pryds av en stor bild Djurgårdsklacken med texten "Här tänds JÄRNKAMINERNA", allt skrivet i storstil och blå-röda (!) bokstäver.

Inne i tidningen finns rubriken "Kaminerna vann kampen mot Kubanerna". Sen ett reportage som i stort handlar om hur mååånga djurgårdare det finns och hur liiite ÖSKare det finns.
Call For Rain
2014-05-31 09:29
Kan du ge ett exempel för oss som inte har tidningen?

@Eyra:

Örebro Eyra
2014-05-31 09:20
Mår illa av att läsa dagens pappers-NA. Vem har satt rubriker? Är det Difare i redaktionen?

Lågvatten, Nerikes Elände!
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-05-31 08:43
@Bastard on Parade:
Delar din beskrivning av s k bottenlag. Både BP och HBK spelade ut oss. Tror att det är många som betraktar lag med begränsad ekonomi, liten organisation, undermålig (men ibland mysig) arena och lite publik som bottenlag, hur de än spelar. Med skador på nyckelpersoner, en ekonomi som inte tillåter klubben att rekrytera tillräckligt duktiga spelare och ett Spelarinvest som varit och kanske också är alltför passivt, kan vi lätt bli inblandade i bottenstrid, inte minst om vi också missar att knyta Nordin Gerzic till oss resten av säsongen. Marginalerna mellan framgång och motgång är inte större. Å andra sidan kan vi med nyckelspelare åter i spel, Nordin kvar och rekrytering av vänsterfotad vänsterback och vänsterforward placera oss på övre halvan, t o m bland de 6-7 bästa lagen och inför kommande år vara med och slåss i den absoluta toppen. Vi är den relativt sett den mest expansiva staden i Sverige, vi har ett stort upptagningsområde omkring oss både för att värva spelare, sponsorer och publik, vi har en fin arena och vi har tradition och kultur. Förutsättningarna finns att bli ett topplag i AS, precis som Elfsborg, Helsingborg och Kalmar. Det handlar om hur man leder/driver verksamheten, både i styrelsen och i organisationen i övrigt.
Örebro Bastard on Parade
2014-05-31 08:29
@widemarsh:

Jag håller med dig om att prio 1 är att etablera oss i Allsvenskan. Det har varit min målsättning hela tiden. Vi fick en bra start poängmässigt och har stundtals spelat bra fotboll, men kanske inte spelat så effektiv fotboll bortsett från fasta situationer.

Däremot är inte jag lika lugn som många andra verkar vara som säger att vi är bättre än lag som BP, Halmstad, Gefle och Mjällby. Vi blev trots allt utspelade av både Halmstad och BP. Vi har ett för dåligt anfallsspel för att vi ska kunna vara lugna. Fasta situationer räcker inte under en hel säsong. Når vi upp till vår högstanivå så ska det mycket till om vi inte klarar nytt kontrakt, men vi har pendlat lite för mycket i våra prestationer även under de bättre matcherna. VM-uppehållet kommer lägligt i alla fall. Nu har vi tid att justera anfallsspelet och får förhoppningsvis tillbaka några skadade spelare och gärna någon förstärkning när transferfönstret öppnar.
Örebro D. McGrain
2014-05-31 08:26
Ett lag som är slitet, lämpligt med uppehåll. Vi har en tunn trupp och då har vi inte råd med så många skador på nyckelspelare. Trots det har vi gjort en stabil vår även om formen dalar på slutet. Vi är trots allt nykomlingar med samma trupp som ifjol -är väl ingen som tror vi går rakt in i topp fem då?

Sen är kunnandet och förmågan för dålig i ÖSK ( & Allsvenskan), hundra lägen för inlägg för Haginge, Yasin, vemsomhelst) leder till ett mål. Jämför det med Rosenbergs inlägg till Molins mot ÖSK. De två blev också utlandsproffs, inte Hagge lr Yasin...

Däremot måste nog Nordin köpas lös, gärna en vb också..
FÖ är jag inte orolig, klart vi hänger kvar då vi trots allt är bättre än bottenlagen.
Call For Rain
2014-05-31 04:31
Bedrövlig insats av Svartvitt, men jag väljer här att lyfta fram det positiva:
AIK Saywee
2014-05-31 03:54
Tillsammans tillbaka ?
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro S&V is the shit
2014-05-31 01:37
Jag förstår inte de som tycker det finns sämre lag, just nu, i allsvenskan.
ÖSK är och kommer förbli det enda laget för mig!
Men just nu är de knappt ett superettan lag. Till och med Degerfors hade gett ÖSK, i nuvarande form, en match.
Jag anser att Djurgården är et av allsvenskans sämsta lag, just nu. Tempo fattiga och utan spel ide'. Men ÖSK är tyvärr ännu sämre.
Om inte något drastiskt händer under vm-uppehållet, så är det superettan nästa år.
Örebro Willy Foo Foo
2014-05-31 00:58
Tycker faktiskt Djurgården spelmässigt är det bästa lag jag sett på BA i år. Bättre än Malmö. Dödar också lite myten om att tränare som Pelle Olsson m.fl är defensiva tråktränare. Allt handlar om att spela efter resurserna. Pelle Olsson visar väldigt god anpassningsförmåga efter sitt material. De hade lite problem med sista passet långa perioder men rullade boll med mycket bättre tempo och rörelse än när ÖSK försöker spela på bollinnehav. ÖSK åker inte ut men behöver bredda truppen i sommar. Man behöver en djupledsforward till och en vänsterback. ÖSK har bara två forwards som håller på allsvensk nivå (William räknar jag inte med). Det är för tunt och urholkar offensiva initiativ från bänken under match. Mensha hoppas jag på sikt kan ersätta DG istället för att vara defensiv alibilöpare på mittfältet. Det är Nkilis plats. Sedan måste ÖSK få upp tempot i sitt passningsspel och rörelse. Bara att se och lära från idag. ÖSK har tappat poäng i slutminuterna i vilket fall två matcher. Mer fokus. Jag hoppas inte Oscar får tillbaka sin målvaktsplats bara för att han är Oscar. Eftersom Oscar är Sveriges bäste målvakt enligt vissa men Rinne verkar inte sämre tycker jag och Oscar har gjort en del misstag också. Rinne gör en kanonmatch utom vid målet, tyvärr. Fick inte ingång spelet lika snabbt som tidigare vilket delvis berodde på att Djurgården låg högt i banan. De lade sig med tre spelare i höjd med vår backlinje när Rinne stod med bollen i kupan. Hög press verkar våra kära motståndare i AS kommit på är medicinen mot Peos lag. Det gäller att spela sig förbi den. Men då måste man ha tempo och rörelse. ÖSK är i mina ögon ett för långsamt lag.
Örebro go_osk (We are on the road again!)
2014-05-31 00:01
Gömde en grej till. Ge ett bra kontraktsförslag till Berisha. Med tanke på att ÖSK tagit hand om honom under hans rehab hoppas jag att han betalar tillbaka genom att skriva på!
Örebro go_osk (We are on the road again!)
2014-05-30 23:52
Med tanke på att vi saknat 3-4 nyckelspelare och att vi bytte spelsystem en vecka innan premiären så tycker jag att säsongsinledningen är godkänd. Vi kan dock inte blunda för att vi vissa saker. Dessa är enligt mig att vi saknar en vänsterback som håller allsvensk klass, att DG inte håller måttet och att Gerzic måste köpas loss från Blåvitt.

Jag ser fram emot uppehållet. Äntligen får Crespo, RÅP och Berisha tid att spela in sig i startelvan i lugn och ro. Om vi löser Gerzic och värvar två spelare på rätt positioner så blir hösten trevlig!
Örebro widemarsh
2014-05-30 23:39
Kör en trippel :)

Kul med lite folk på vallen igen, även om många höll på fel lag.
Hade det inte regnat under stora delar av eftermiddagen/kvällen så hade vi nog haft femsiffrigt.

Vi satsar på över 10.000 mot Norrköping istället!
Örebro widemarsh
2014-05-30 23:32
Jag är inte orolig att vi ska åka ur. Vi är bättre än BP, Halmstad, Mjällby och Gefle. Kan vi ha ett betryggande avstånd ner till dom lagen när säsongen är över (nytt kontrakt klart med kanske 3-4 omgångar kvar helst) är i alla fall jag nöjd. Vi måste etablera oss i Allsvenskan igen innan vi kan börja bygga upp ett lag för högre placeringar.
Örebro widemarsh
2014-05-30 23:23
Ja, vi har väl så här långt under våren fått ihop en poängskörd snarlik den man kunde förväntat sig på förhand. Sen hade det kanske känts bättre om vi tagit några fler poäng på slutet, i Maj har vi 2 poäng på sex matcher och att vi inte gör några mål oroar rejält. Inte ett enda spelmål senaste sex matcherna...det är givetvis alldeles för dåligt. Lägligt sommaruppehåll, hade inte varit så dumt med en poäng inför sommarvilan men inget snack om att DIF vinner välförtjänt. Surt dock att målet kommer på en hörna där en annars lysande Rinne hänger lite tvätt och Bergström får vinna nickduellen alldeles för enkelt mot våra försvarare. Kanske spelar RÅP, Wiktorsson och Berishas minimala speltid in i den situationen? Tänker på Hasanis chans. Där har han drygt halva målet att bara peta in bollen i, men lyckas på något sätt träffa målvakten. Så frustrerande, där hade vi faktiskt kunnat vinna matchen. Synd på en så underbar prestation av Yasin. Hoppas vi kan få tillbaka alla skadade under uppehållet (Atashkadeh borträknad, har slutat hoppas) och även få lite tid att spela ihop en elva, i det 4-4-2 det var tänkt att vi skulle ha från början. Jansson Haginge - Berisha - Moberg - NY Yasin - Gerzic - RÅP - NY (Rama ;) ) Crespo - Hasani
Örebro Empes
2014-05-30 23:08
Ja, vad ska man säga. Puh. Försöker att ta några djupa andetag så att jag undviker att skriva och analysera ur besvikelse.

När det gäller dagens match så är det något med själva strukturen som känns fel. Som att ÖSK hamnar alldeles för lågt med hela laget. Jag är säker på att de hade för avsikt att spela offensivt, och inte – som någon skrev – gå ut för att spela 0-0. Men det kom att se ut lite så ändå. De borde ha haft en gyllene möjlighet att utnyttja Djurgårdens uppställning med 4-3-3 med 3 utpräglade anfallare utan något större defensivt ansvar – lite som Sverige i första halvlek mot Danmark och där såg vi ju hur det gick. En möjlighet som jag var inne på i mina inlägg före match. En möjlighet som ÖSK såg ut att ta under första kvarten, men som vi sedan inte tog.

Tycker alltså att ÖSK definitivt borde ha lyckats ta greppet om matchen offensivt, tycker att de borde ha kunnat göra både ett och två mål. I början såg det ut precis som jag väntat mg. Men sedan? Det Det var som att de bjöd in till seger men valde att inte ta chansen. Vissa stunder – när Tibbling och Broberg breddade ut som ordinära yttermittfältare – hade Djurgården en innermittfältare i form av Faltsetas. Ändå lyckades inte ÖSK utnyttja det.

Jag har just nu svårt att säga vad det beror på, vad som brister. Men det känns ganska illavarslande att ÖSK inte lyckades när de – som jag ser det – blev ordentligt inbjudna.

Det känns som om det är alltför få lägen där man kommer till en situation med tillräckligt många spelare i straffområdet. Om till exempel DB slår inlägg så måsta Hasani, DG, Kalle vara där, och även Nordin och Yasin, gärna även Wiktorsson (med det sätt ÖSK spelar).

Negativt i övrigt: Wiktorsson hade vissa problem i det defensiva positionsspelet. Det är väl hans gubbe som gör mål? Han gör även någon misslyckad rensning med huvudet som bjuder DIF på målchans. Dessutom tycker jag att han kommer fel ett par gånger i positionsspelet. DB tycker jag är helt okej defensivt, däremot upplever jag att han brister i spelintelligens offensivt. Ser gärna att Haginge – som är ett vassare vapen offensivt – spelar på DB:s bekostnad i nästa match. Känns också tydligt att ÖSK saknar en naturlig ersättare på vänsterytter-position.

Tycker ändå det finns en del positivt med den här matchen. Tycker om att Yasin utmanar och lyckas vid några tillfällen. Tycker om att ÖSK spelade med en tydlig 1-2-triangel, något som medför att Nordin kommer högre upp i plan. Om man ska spela 4-3-3 är det en stor fördel om man som utgångsläge kan ha en spelare som tydligt sopar defensivt. Det hade ÖSK idag i form av Saied. Tycker om att en vänsterfot i form av Wiktorsson spelade vänsterback. Trots vissa minus hoppas jag att han får fler chanser och spelar även i nästa match. Positivt även att Berisha var tillbaka på plan! Och även att RÅP fick mera speltid. Han har pondus, högt huvud och energi – det märks (däremot har han mer att bevisa för mig som spelare). Ja, lite så tänker jag.

Jag kan inte alls bedöma hur bra en sådan som Lipovac är. Jag har därför svårt att säga att det är fel att han fått stå tillbaka. Men med tanke på hur hans konkurrenter spelat på slutet så borde han väl ligga allt bättre till för mera speltid framöver.

Örebro Bäst när det gäller
2014-05-30 22:59
Då kan vi summera i halvtid. Jag är positivt överraskad över tabellplaceringen men är tråkig realist, och tjatig, när jag säger att vi ligger där vi ligger pga att Allsvenskan 2014 har fåtal topplag, en handfull mittenlag och en hälft bottenlag. Senaste matcherna visar vår sårbarhet.

Topp fem som några sagt - hur skulle det gå till med vårt spelarmaterial och spelfilosofi? Nä inse att det gått helt OK, vi är där vi ska vara. Betyg 2=godkänt.
Örebro ÖSK FANS
2014-05-30 22:49
Bastard on parade

håller med allt du skriver i ditt långa inlägg..

vad ser tränarna i DG, DB och Pode? dom kanske håller i super1an men absolut inte i Allsvenskan!!

vi är många som sagt det, behåller ÖSK inte Nordin och en forward+vänstrrback värvas åker vi ur..

Dagens ÖSK är sjukt överskattad här inne tyvärr

Örebro S&V is the shit
2014-05-30 22:40
Xerzex 21:00 & B o p 22:18

Ni sammanfattar det mesta av denna innehållslösa halvsäsong.

Fegspel på hemmaplan? Bernabéu är vår borg! Att gå ut som det ser ut med inställning och manskap, att försöka spela 0-0 är bedrövligt.
Örebro Bastard on Parade
2014-05-30 22:39
Rinne var riktigt bra idag och visade att han kan göra idioträddningar också. Enhandsräddningen som han gjorde var riktigt svettig. Målet känns dock billigt. Tyvärr gör Rinne en tabbe där och vart var markeringen på Bergström?
Örebro Hockey-Kalle
2014-05-30 22:36
@mr olafski:
Samma fråga till dig, finns det ekonomi att klara av det? Personligen vill jag inte chansa och åka på en tvångsnedflyttning igen. Då tar jag hellre en fair bottenstrid.
Örebro Jekl
2014-05-30 22:30
Håller med om Lipovac och Murad. Spelet har varit mestadels riktigt dåligt senaste 5-6 matcherna, främst anfallsspelet. Vad har lipovac fått, 20 minuter som mest? När ingen annan spelare levererar offensivt. Han är säkerligen inte färdig som spelare och det är inte säkert att han kommer bli landslagsspelare i framtiden, men hur ska han kunna utvecklas om han inte får några chanser överhuvudtaget. Samma sak med Murad, Peo tycker säkert att han är lite för orutinerad i sin spelstil och håller i bollen/utmanar för mycket, men det känns väl ändå mer spännande än en Pode som producerat väldigt väldigt få poäng sen han kom förra säsongen
Örebro mr olafski
2014-05-30 22:20
Aspen: jag förstår ditt resonemang kring sena byten och mycket speltid för vissa spelare som kanske inte presterar som de ska. Men man får ta i beaktning att vi har en väldigt tunn trupp just nu.. 2 nya yttrar måste in i sommar. vi har ju inget bakom DG och Yasin?
Örebro Hockey-Kalle
2014-05-30 22:19
@Aspen.:

Håller med dig, men frågan är om pengarna finns? Försvinner sedan Nordin ser der ganska illa ut, eller snarare ännu värre ut. Verkar ju tyvärr även som att publiken kommer att bli liten om detta moras fortsätter.
Örebro Bastard on Parade
2014-05-30 22:18
Idag är jag riktigt besviken på Peo. Försökte han ens vinna matchen eller gick han in för att hålla 0-0? Det är uppenbart att Moberg inte kunde spela idag, för då skulle han ha startat eller troligen varit den mittback som fick hoppa in. Vad gör han då på bänken? Hur är det möjligt att vi har en bänk med 2 mittbackar + en mittback/defensiv mittfältare på hemmaplan mot ett lag med dålig form? Hur är det möjligt att vi inte har fler offensiva alternativ när ALLA vet att våra offensiva spelare har underpresterat (bortsett från Hasani och Gerzic som har producerat)? Har vi någonsin spelat med en lägre backlinje på hemmaplan?

Peo kan snacka hur mycket han vill om talanger, men handlingar väger tyngre än ord. Jag trodde mycket på ÖSK:s organisation på den biten och den satsning som gjordes på U21, U19 och U17. Med Peo vid rodret så kommer den satsningen inte resultera i ett skit, eftersom ingen av talangerna kommer få chansen när det väl gäller. Peo visade det tydligt redan under försäsongen då, om jag inte missminner mig, Lipovac var den enda talangen som fick följa med på träningslägrena. Kan vara att någon mer fick följa med på andra lägret.

Att Pode och DG, med obefintlig potential, går före Lipovac och Murad är ett mysterium för mig. Speciellt med tanke på hur spelsystemet ser ut. Hasani är alldeles för ensam på topp. Vi kan inte fortsätta spela 4-1-4-1 med det här spelarmaterialet och slå långbollar på Hasani. Vad ska han göra? Vad ska ÖSK göra om Hasani vinner sin luftduell?

Visst kan vi säga att vi är nykomlingar och att vi har skador, men ÖSK:s ledning var mycket medvetna om hur skadesituationen såg ut och tog en medveten chansning. En chansning med truppen som de har tagit så många gånger förrut som har tvingat oss panikvärva oscoutade spelare under sommarfönstret. Vi visste att vi inte kan räkna med Atashkadeh. Vi visste att Berisha skulle bli borta ett bra tag. Vi visste att RÅP skulle missa många matcher av försäsongen. Vi hade tid på oss att ta in en ersättare när Crespo skadades, men vi gjorde inte det. ÖSK ignorerade allt detta och passade även på att skicka iväg Berger och Nilsson. Då kan de inte längre skylla på skador, utan de är ansvariga för den trupp som vi (inte) har.
Benny Böckling
2014-05-30 21:58
DG är fantastiskt usel. Sätt in vem fan som helst istället för honom. Snälla.
Inläggsspelet ska inte ens nämnas.
Det blir bottenstrid i år igen. Avgå
Örebro Aspen.
2014-05-30 21:45
Som Axén sade i ÖSK-tältet före matchen :
vinst - våren godkänd
oavgjort - nja
förlust - våren underkänd

Jag tycker att en del av det underkända resultatet kan läggas på PEO. Genomgående för sena byten. Vissa spelare får spela för mycket. Trots att som inte presterar. Har han vissa favoriter?

Jag hoppas att man har scoutat och börjat diskutera med ett antal spelare som kan matchas in i träningsmatcherna under andra halvan av juni. Dom kan dock inte bli tillgängliga för spel i AS förens en efter några matcher.
Man måste ha en backup för Crespo även om han blir ok från skadan. En ytterback behövs också.
Örebro Sogen
2014-05-30 21:39
ytterbackar duger inte offensivt inläggen från dom DG och Nordin ör på en för dålig nivå. nej in med en ny vänsterback. spela 442 med moe till vänster så blir det bättre. första 20 är vi överlägdna Djurgården och med precision i inlägg hade vi skapat 5-6 klara målchanser. Synd vi förlorar på en tavla av Jacob som annars är hur bra som hellst.
Annons: