/fotboll/osk/forum/140.aspx/fotboll/osk/forum/140.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Sieverto
2017-05-31 00:27
@Jonas r:

Läs klart Jonas så ser du att han upprepar Saywees svar.
Örebro Jonas r
2017-05-31 00:16
[QUOTE=Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle]Ok, då fick jag veta det. De är omotiverade och vill inte. [/QUOTE] Vet inte om du är ironiska nu men tror det inte det stämmer i ösk utan upplever det snarare som dåligt självförtroende hos spelarna, att de låser sig bara rent psykologiskt.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Sieverto
2017-05-30 23:27
@Saywee:

Har du läst de på forumet? :)
Örebro Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle
2017-05-30 23:02
@Saywee:

Ok, då fick jag veta det. De är omotiverade och vill inte.
Örebro Minatankar
2017-05-30 22:43
@Jonas r:

Håller helt med dig.

Vad jag minns så började väl Dan Sahlin spela fotboll på elitnivå i 27-årsåldern efter att ha spelat bandy tidigare. Det slutade med utlandsspel och landslaget för hans del innan han blev skadad och fick lägga av.

Nordin är ett bra exempel på en spelare som i mogen ålder gått ner i vikt, ökat sin kondition och förbättrat sin defensiv avsevärt på senare år.
AIK Saywee
2017-05-30 22:38
Det är just motivationen och viljan som har saknats hos de flesta i Axén's startelvor. Men nu är det några som faktiskt visar att de vill något:) Det kan nog bli övre halvan ...
Örebro Jonas r
2017-05-30 22:31
[QUOTE=Bengt-Erik Gårdefors mustasch]Ett inlägg ang. Omohs potential om han skulle utveckla sin spelförståelse och slå den enkla passen när det finns öppning till det. Nabil Bahoui fick enligt SF-artikel nyligen (HSV:s redaktion) höra av nye tränaren att han var för dålig defensivt, och att det är för sent för en 25-åring som han att lära sig hur man spelar försvarsspel (som mittfältare). Omoh fyller 26 i år, och kommer knappast att hitta en helt ny dimension i sitt spel vid den åldern. Han passar inte för att han saknar spelförståelse, och det är inte något man tränar fram mitt i karriären. [/QUOTE] Väldigt märklig inställning att en spelare skulle vara färdigutvecklad vid 25 års ålder. Dem utvecklas ju hela tiden kolla bara Nordin hans defensiva kvalitéer tycker jag kommit på senare år. Kolla Armenteros i Holland som gör succé nu han säger själv att de beror på att han ändrat i sitt spelsätt också vid en hög ålder. Nä att ge upp hoppet om att en spelare kan lära sig nåt efter 25 år är riktigt märkligt jag vill hävda att finns motivationen och viljan så kommer man långt oavsett ålder.
AIK Saywee
2017-05-30 20:55
Sieverto Kan det ha varit jag ni syftar på ? "Minns inte skribenten men han skrev ett utmärkande exempel hur man hittar ett troll. Skulle vilja påstå att skribenten du pratar om är ett klassiskt troll." Detta forum är ibland ett trolleri !!!
Örebro Empes
2017-05-30 20:37
Gårdagens presskonferens efter matchen.
Örebro Alltid Örebro
2017-05-30 20:34
@Misterister:
När ska alla ge upp gnället på Logi och snacket om att bryta kontraktet med honom? Han har i min mening i år visat att han bör vara det solklara valet på vänsterbacken. Har inte (som Ring) varit direkt ansvarig för något mål pga av misstag, är stabil i uppspelen och har en bra vänsterfot. Tänker sticka it hakan å säga att han varit vår mest stabila back den här säsongen, Brendan, Ring och Plessis har varit betydligt sämre över lag och Lorenzon har knappast varit bättre. Se till nuet å sluta titta på det förflutna... folk har hängt upp sig på hans prestationer förra säsongen. Logi bör stanna och fortsätta starta åtminstånde den här säsongen. Låna istället ut Ring till S1 så han kan få speltid och lära sig positionsspel.
Örebro Empes
2017-05-30 20:13
Jag tror som sagt att Axén vill få in Rogic i startelvan. Om han nu är frisk. Gissar att det blir så och att han ersätter Naah. Lite synd på ett sätt för det vore spännande att se hur Naah skulle utvecklas med speltid. Men Rogic tror jag som sagt Axén kommer att ge plats för. Och jag tror inte Axén petar Besara eller Omoh (de andra alternativ som finns vid sidan om Naah).
Örebro Empes
2017-05-30 20:08
@Bengt-Erik Gårdefors mustasch:

Är inne på samma linje, tyvärr. Men hoppas att du (och jag) har fel.
Örebro Bengt-Erik Gårdefors mustasch
2017-05-30 20:06
Ett inlägg ang. Omohs potential om han skulle utveckla sin spelförståelse och slå den enkla passen när det finns öppning till det. Nabil Bahoui fick enligt SF-artikel nyligen (HSV:s redaktion) höra av nye tränaren att han var för dålig defensivt, och att det är för sent för en 25-åring som han att lära sig hur man spelar försvarsspel (som mittfältare). Omoh fyller 26 i år, och kommer knappast att hitta en helt ny dimension i sitt spel vid den åldern. Han passar inte för att han saknar spelförståelse, och det är inte något man tränar fram mitt i karriären.
Örebro Empes
2017-05-30 20:04
@Minatankar:

Besara är precis som Gerzic väldigt viktig när det gäller övergången från försvar till offensiv, från att jaga boll till att bli spelförande. För han kan hålla i bollen så att vi kan hinna flytta upp laget. Besara är också viktig när det gäller att lugna ner tempot, vila med bollen inom laget. Även en Besara ur form är viktig när det gäller det nämnda.

Igår gjorde Naah det bra, han var absolut klart godkänd. Och han har visat klar talang. Men därifrån är steget långt till att jag ska stämma in i någon hyllningskör. För mig är Naah främst ett löfte som kan bli bra. Han är inte där ännu. Av det jag har sett hittills av honom så skulle jag till och med säga att det är ett tecken på att vi har en dålig trupp om vi skulle spela med honom i startelvan. Obs! Jag dissar honom verkligen inte. Hon är lovande! Och jag är inne på att vi ska försöka förlänga med honom. Men i dagsläget är han enligt min mening inte en startspelare i en allsvensk klubb med vissa ambitioner. (Samtidigt är jag inte främmande för att han kan utvecklas ganska snabbt.)

Och bra förstås för Naah att han fick förtroende och 90 minuter!

Håller inte alls med om att Rogic – om han ska in i startelvan – i så fall gör det på Mårtenssons bekostnad. Och tror inte heller att Axén håller med. Båda ska spela. Vill se Gerzic, Mårtensson och Rogic som tre innermittfältare i en 4-3-3-uppställning.

Snygg sista mening förresten. Bra formulerat. Gillas!
Örebro Empes
2017-05-30 19:45
@Minatankar:

Tror nog Oscar är helt inne på att spela till sig ett mer lukrativt kontrakt någon annanstans (än vad ÖSK kan erbjuda). Fortsätter han så här så lär han nog ha möjlighet - om han nu vill flytta med familjen. Skulle han däremot tappa formen så är det nog allt mer öppet.
Örebro Empes
2017-05-30 19:41
Jäkligt kul hur som för Oscar! Att det går så bra nu. Verkar vara en kanonkille. Unnar honom all framgång.
Örebro Empes
2017-05-30 19:40
@Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle:

Instämmer. Tycker dock inte att det är nödvändigt för dig att krypa till korset. Oscar har ju sina svagheter, särskilt i höjdspelet. Så har det ju varit även tidigare. Skillnaden på sistone är att han som du skriver kompenserat dessa med jättebra spel i övrigt. På ett bättre sätt än tidigare.
Örebro Empes
2017-05-30 19:32
@Misterister:

Jag tycker att Lorentzon sammantaget varit bäst bland backarna i år. Men med det sagt så håller jag med dig, det har funnit hål där. Men jag tycker ändå att han ofta kommit tillbaka och lyckats täta till hålen. Min känsla är att han gjort färre tydliga misstag än övriga backar och varit inblandade i färre baklängesmål. Minns inte att jag lika ofta som med övriga backar känt: ”Det baklängesmålet har Lorentzon definitivt del i”. Och som sagt – den roll han har är ju bara jättesvår. Och tycker med tanke på det att Lorentzon gör det bra. Jag känner ett visst förtroende för honom.

Jag gillar dock INTE det här sättet att spela, alltså den där han växlar mellan att vara högerback och innermittfältare. Tror det skapar mer negativt än positivt för laget.

Håller med helt om att Rings kvaliteter än så länge främst är offensiva. Skulle kunna tänka mig att prova honom som ytter framför Logi i svårare matcher. Och i så fall helst i ett 4-3-3-system.

3-5-2 med Besara som släpande? I ett sådant system så får vi hela 7 spelare (3 innerbackar, 3 innermittfältare och Besara) i CENTRAL position defensivt. För vår defensiv vore det nog bra. AIK har väl ofta spelat ungefär så – med Thern i Besara-rollen. Och de har varit täta bakåt, se bara på antalet insläppta mål. I övrigt är det nog inte många lag som spelar så. Tycker det känns som någon spelare för mycket centralt defensivt. Och tror vi skulle riskera att tappa offensiven rejält med det lag vi har. Och i ett sådant system måste de båda ”wing-backarna” vara väldigt starka – de blir ju ganska ensamma om att ta hand om kanten – och jag ställer mig tveksam till om Lorentzon och Logi/Ring är tillräckligt starka för en sådan uppgift. Dessutom har vi flera renodlade offensiva yttrar som inte alls passar för det spelsystemet (Omoh, Sema, Ayaz).

OM vi skulle spela med 3 innerbackar så passar 3-4-3 mycket bättre, såsom bland annat Giffarna spelat. I det spelsättet skulle vi endast spela med 5 centralt defensiva spelare. Men jag tror det skulle räcka. Det skulle bli lite som idag när vi har spelat med tre innermittfältare (eller två innermittfältare plus en hemjobbande Besara) och två innerbackar.

Jag tycker för övrigt att vi måste ha åtminstone 5 spelare i central defensiv position. Att spela 4-4-2 med två renodlade forwards tror jag tillhör dåtiden.

I ett 3-4-3 så skulle vi kunna spela Oscar – Plessis, Mike, BHI – Lorentzon, Gerzic, Mårten, Ring/Logi – Omoh, Kennedy, Besara. Känns absolut som ett möjligt alternativ. Men känns ju onekligen som en ganska defensiv uppställning. Men visst, möjligen ett alternativ i svårare matcher. Eller om vår defensiv skulle behöva tätas. I defensiven blir det ju definitivt 5-4-1.

Jag tycker sammantaget att vi ska spela 4-3-3 med offensiva ytterbackar och yttrar som kan centrera. Men om det här systemet läcker för mycket defensivt så tycker jag absolut att vi måste överväga 3-4-3.
Örebro Sieverto
2017-05-30 19:07
@Minatankar:

Minns inte skribenten men han skrev ett utmärkande exempel hur man hittar ett troll. Skulle vilja påstå att skribenten du pratar om är ett klassiskt troll.
AIK Saywee
2017-05-30 18:40
Minatankar "Har föreslagit att formreglerna eller åtminstone deras tolkning bör utvecklas..." Varför måste allt bli så komplicerat, men jag instämmer med Brunnsborrar'n som instämmer. Det viktigaste är väl kanske att alla (ALLA) följer de regler som är relativt lätta att tolka. Och att Admin bannar de som inte förstått texten, vilket både du och jag missat, med helt riktiga avstängningar. Jag tycker att Kalle T gör ett bra jobb, men tänker oxå på andra än svartvitt, som har korta budskap i sina forumregler, där man bara vädjar efter "sunt förnuft". Det viktigaste är nog att Admin rensar hot, outing, påhopp och hån, men varför ska vi skapa onödigt jobb för dessa, som bara vill att diskussionerna skall handla om fotboll och gärna ÖSK? Inland begriper jag mig inte på falsk gemenskap !
AIK Saywee
2017-05-30 17:12
Bengt-Erik "Speciellt då klubben tycks ha hamnat i tidsnöd p.g.a. nej från många spelare." Å jag som trodde, att alla ville bo i Örebro ... ... utom möjligtvis några gamla Gais'are;)
Örebro Bengt-Erik Gårdefors mustasch
2017-05-30 15:10
Det är väl fyra hyfsade eller lyckade värvningar till i år? Kennedy, Mårtensson, Rogic och Naah. Som ska ställas mot två (sannolikt) misslyckade i Mbombo och Plessis. Fyra av sex är inte alls dåligt, tycker jag. Speciellt då klubben tycks ha hamnat i tidsnöd p.g.a. nej från många spelare. Ingen klubb är 100%-ig i detta avseende.
Örebro pemo
2017-05-30 14:24
Misterister // Håller med dig en del när det gäller Lorentz. Men i går gjorde han det bra. Ditt trebacksförslag som spelsätt är väl OK, men jag vill inte se Plessis på plan igen. Då tycker jag att man ska satsa på Brosrsson alla dagar i veckan.

ÖSK måste bita i det sura äpplet och konstatera att de senaste värvningarna ( undantag Igboo ) har varit undermåliga.

Att Oscar inte sätter igång spelet snabbare beror nog på för dålig rörelse samt att Nordin ofta vill ha bollen.

Däremot har jag väldigt svårt för när backarna/mittfältare spelar bollen på tvären och bakåt, för att sätta Oscar på det hala med en bakåtpassning som han bara måste slå iväg på vinst och förlust.

Eller när siste man på hörnan får bollen ensam vid mittlinjen, men ändå väljer att spela bak till målis. Fast det är säkert enligt tränarens order.

Men första halvlek i går var ju riktigt roligt att titta på. Andra blev ju mer avvaktande, men att de inte kan få bort bollen mitt framför mål när det är 5 minuter kvar.....
AIK Saywee
2017-05-30 14:17
Den här var det ...
2017-05-30 14:13
@Minatankar:

Instämmer
Örebro Snö
2017-05-30 14:04
Haha alla ni som önskar ny målis kan vara lugna, kontraktet rinner ut i höst o då kommer nog "Rinne" tillbaka och Jansson går gratis och får en bra lön någon annanstans.
Finns rätt många som gillar Janssons spel utanför klubben så det löser sig nog för Jansson, ÖSK däremot vet man aldrig hur det går för, det är väl därför vi hejar på denna unika klubb:)
Örebro Minatankar
2017-05-30 14:00
@Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle:

Har föreslagit att formreglerna eller åtminstone deras tolkning bör utvecklas...
2017-05-30 13:49
Oscar är i så pass bra form nu att sammantaget väger hans styrkor mer än svagheterna i luftrummet, vilket indikerar att vi måste få hög nickkompetens i försvaret. Faktum är att jag personligen stör mig mer på hans fastfrysna beteende vid frisparkar ;0) Men jag har aldrig sett Oscar så bra som nu totalt sett, och då får jag krypa till korset då jag tidigare aldrig tyckt han varit så bra som ofta uttryckts historiskt. Tror att straffräddningen kommer boosta hans självförtroende än mer. Men det finns det alltid sidor att finslipa på, något målvaktstränaren måste se och ta ansvar för.
AIK Saywee
2017-05-30 13:43
Att jag tycker Oscar är kung, beror på det fina "klippet" där han tillsammans med klacken hyllar Ivan :)
2017-05-30 13:33
@Minatankar:

För att det inte bryter mot någon forumregel
Annons: