/fotboll/osk/forum/1392.aspx/fotboll/osk/forum/1392.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Gudjonsson
2014-06-15 00:41
ÖSK FANS // Nej nej nej nej :)
Örebro ÖSK FANS
2014-06-14 17:40
KCMarten

Hagge är klasser bättre en DB...

DB håller inte i Allsvenskan.
Benny Böckling
2014-06-14 17:31
@mr olafski:

Yasin föredrar att spela till höger och gör det bättre där än de gånger han spelat till vänster. Men jag håller med och jag har sedan länge tjötat om att Yasin ska spelas in på vänstern eftersom han är en spelare som kan göra sin gubbe. Att spela Allsvenskans näst sämsta vänsterfot(efter Björnquist) på vänsteryttern det är en plåga att behöva se.
Fast i vilket fall så tycker jag inte att DG är en spelare som håller i Allsvenskan, en ny vänsterytter hade inte varit fel i sommar.
Örebro mr olafski
2014-06-14 17:17
Den ändring jag helst vill ha till efter uppehållet är ett kantbyte på DG och Yasin. Yasin är den bättre avslutaren av dom 2 och DG har en erkänt bra inläggsfot, har aldrig riktigt fattat varför Yasin är på höger och DG på vänster .
Postat via SvenskaFans-appen
Benny Böckling
2014-06-14 16:42
Äsch, varför börja oroa sig om diverse schismer inom klubben när Peo försvunnit. Frugan och barnen har väl lessnat på att han är borta jämt och ständigt och de bad han väl tillslut att se till familjens bästa.
Örebro KCMarten
2014-06-14 15:51
//MinaTankar, Saywee

Tack för det. :-)

Äsch lika bra att lägga P-O diskussionen på hyllan och se framåt. Egentligen spelar det ingen roll vad som hände eftersom alla ser ut att må bra av beslutet.

Jag har fullt förtroende för att Alec och Axel kommer klara jobbet bra.

Ny vänsterback och en taggat Nordin utan spelberoende vill jag se i ÖSK i höst.
Björnquist vill jag ha på högerbacken istället för Haginge.
Örebro ÖSK FANS
2014-06-14 14:59
ösk har säkert fått påtryckningar från vissa sponsorer att spelet är tråkigt och intetsägande...Med Axen blir det mer attackfotboll och förhoppningsvis kommer publiken tillbaka..

Tror PEO tog mer plats i klubben en vad många tror....

jag ser bara positivt med det här.
AIK Saywee
2014-06-14 14:41
KCMarten, kul att du skrev igen :) ... som jag skrev i morse, så upplever jag fortfarande, att det är något som inte stämmer ...
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-06-14 13:53
Namn: KCMarten
Sänt: 2014-06-14 13:35
//

Kul att se dig skriva igen!

Något måste ha hänt privat och/eller på jobbet. Det kan ju alla förstå. Man skriver inte ett långtidskontrakt i mars och ber om att få bryta det några veckor senare, utan att förutsättningarna för jobbet har ändrats i väsentliga avseenden.

2014-06-14 13:49
@Saywee:

Ett riktigt konstaterande och Dala gjorde många bra insatser på och utanför planen. På den tiden utförde många styrelseledamöter och andra förtroendevalda en rad s k operativa sysslor. Det är andra tider nu på gott och ont.
Örebro KCMarten
2014-06-14 13:35
Nu kan jag inte hålla tyst längre...

P-O´s avgång luktar schism lång väg. Vi får inte glömma att ÖSK är Sveriges hemligaste klubb.

Jag är övertygad om att även om Axén och P-O gillar varandra och respekterar varandra så kan man inte ha två alfahannar i samma organisation för länge.

När resultaten uteblev de senaste matcherna så blev nog den sociala situationen också besvärligare för P-O. Det är ju under motgång man behöver stöd hemifrån och då växer saknaden.

Så ÖSK behöver lösgöra kapital, kritiken växer mot uteblivna resultat och lösningen finns under näsan på klubbledningen i egenskap av Alec. Dessutom vet man ju med erfarenhet gällande Sixten, vad som kan hända om man väntar för länge med åtgärder.

P-O är lättförhandlad och vips så har vi en ny huvudtränare, som dessutom redan funnits med hela tiden. Alec själv säger ju att han haft en bättre överblick på spelet på sin läktarplats och haft en kontakt med Kjäll hela tiden, men nämner inte om P-O har gillat hans idéer. Bara att det kommer bli förändringar när han tar över när P-O försvinner.

Att säga att P-O fick sparken är att gå för långt. Man löste det på ett bra sätt för alla parter innan vi hamnat i en sportslig trängd situation där sparken kanske blivit en realitet förr eller senare. Vi vet ju egentligen väldigt lite om varför P-O fick sparken från HeIF.

För handen på hjärtat. Inte sjutton lämnar en Allsvensk tränare i ett stabilt mittenlag frivilligt och sedan går till en ekonomiskt sargad bottenklubb i Superettan..

Jag är övertygad om att det kommer bli bra med Alec. Får vi tillbaka Nordin så vet Alec bäst i Sverige hur man får ut maximalt av honom.

Det kan bli riktigt kul.
AIK Saywee
2014-06-14 11:17
Dala hade tre jobb och förde ÖSK till ett stort silver :)
2014-06-14 10:24
Namn: Willy Foo Foo Sänt: 2014-06-13 23:02 Ändrat: 2014-06-13 23:43:14 // Kortsiktigt lämnar naturligtvis Peos avhopp löneutymme som ökar chansen att behålla Nordin och rekrytera vänsterback, om man nu vill det. Inför nästa år är emellertid organisationen i stort så mycket viktigare. Lösningen med Magnus Sköldmark som ansvarig för sportadministration samtidigt som man var flera tränare runt laget, gjorde rollen som fotbollschef för Peo ändå möjlig. Nu när en tränarkapacitet försvinner samtidigt som sportchefsjobbet egentligen är en roll på heltid, undrar jag hur detta ska lösas. Har mycket stort förtroende för Alec och vet hans kapacitet, men är tveksam till att man kan fortsätta som om ingenting hänt. Jag kan se flera möjliga lösningar på detta. Vi får se vilken klubben väljer.
AIK Saywee
2014-06-14 06:02
WFF, 23:02, Ett mycket bra inlägg, som sätter ord på några av mina egna nattliga funderingar om dels "långsiktighet" men också om "kommunikation/öppenhet/ärlighet". Man får inte alltid reda på hela sanningen och jag upplever att det är något som inte stämmer eller kanske hålls "hemligt"... Jag önskar Peo lycka till i GAIS, han kommer att se till att de spelar i SE nästa säsong!
Örebro Willy Foo Foo
2014-06-13 23:02
Jag tror att den egentliga förlusten av Peo kommer lämna större hål efter sig på managementsidan snarare än ute på planen med A-laget. Rent taktiskt och sett ur en coach-roll tror jag Axen mer än väl fyller det hålet om än med en annan filosofi. Där behöver vi inte oroa oss. Förlusten ligger på en mycket högre nivå och är allvarlig för klubbens fortsatta utveckling. Där kan inte Axen och Axel ersätta i dagsläget. Förlusten ligger på den strategiska sidan i de processer som Peo jobbat fram i klubben och organisation som lämnat ringar långt ned i ungdomsfotbollens led. Borta är den cowboy-stil med svaga sportchefer och godtyckliga värvningar med kortsiktighet. Inga kunde värva utan Peos godkännande och rent långsiktigt är detta en stor förlust. Nu gäller det för ÖSK att fylla hålen efter Peo med liknande person och inte bara låta alla i tränarleden kliva upp ett snäpp och nöja sig med det för att spara pengar och tycka allt är stabilt. För då kommer man bita sig själva i svansen långsiktigt. Utan ÖSK behöver denna sammanhållande strategiske kraft även i framtiden för annars kommer stora delar av de uppbyggda processerna att börja krakelera sakta men säkert. Så det är otroligt viktigt att inte ÖSK bara låter det löpa på som det är. Den person som jag anser, av dem jag känner till, som kan ta den rollen är Urban Hammar. Lite nojig blir jag när jag lyssnar på Peo när han säger att huvudorsaken är att det uppstått en "glidning" som gör att han lämnar. Är det en "glidning" med familjen eller är den en "glidning" mot krafter i klubben? Samtidigt säger Axen att han gillar att Peo mår bra av denna flytt så jag får väl anta att det är sociala skäl som ligger bakom. Som plötsligt dök upp.
Örebro Willy Foo Foo
2014-06-13 22:50
@minatankar (för sm-guld):

Typ ironi
Örebro Bastard on Parade
2014-06-13 21:09
@DaSa:

Det vore fantastiskt att få se Almebäck i ÖSK igen, men jag är tveksam till att värva en mittback. Vi har en begränsad budget för 2014 och vi har inte särskilt mycket eget kapital heller, därför måste vi värva rätt spelare till rätt positioner om vi inte samtidigt blir av med lönekostnader. Just nu har vi Moberg, Wikström, Berisha, Nkili, Wiktorsson, Westerlund och Ekstrand-Hamrén som kan spela mittback, men ytterst få alternativ på hela vänsterkanten.

Å andra sidan har Wikström, Berisha och Nkili utgående kontrakt om jag inte missminner mig. Det blir oerhört tufft att värva en bättre mittback än Almebäck till nästa säsong.

Jag skulle bli fantastiskt glad om vi får se Almebäck i ÖSK igen, men just nu prioriterar jag en vänsterback, vänstermittfältare och en djupledslöpande anfallare framför ännu en mittback.
Örebro DaSa
2014-06-13 20:38
Sen håller jag med om att det är jävligt dåligt av ösk att inte äga denna nyhet.
Örebro DaSa
2014-06-13 20:36
Min första reaktion när jag läste att peo skulle sluta var att det var skit. Men efter ha läst på forumet så har jag svängt om, kändes som vi var i en negativ trend på slutet så en ny tränare är nog inte fel. Får hoppas att hans lön kan läggas på klasspelare, min drömvärvning efter Nordin är IronMike. Om inte Berisha förlänger direkt, för annars kommer vi att stå med endast Moberg efter denna säsong. Tror även att Moberg och IronMike skulle komplettera varandra perfekt.

Självklart skall även en vänsterback in, men tror inte att vi kommer få möjligheten att värva en lika bra spelare som IronMike närmsta tiden så om jag måste välja så blir det Mike.
2014-06-13 18:25
@leve31:

På vilket sätt då?
Örebro Bastard on Parade
2014-06-13 18:18
Jag är tacksam för det Peo har gjort för ÖSK. Han fick oss på rätt väg igen när han kom hit 2012 och tog oss tillbaka till finrummet direkt. Det är en uppgift som många lag från Allsvenskan har misslyckats med.

Samtidigt som jag är väldigt tacksam för det Peo har gjort för ÖSK känns det inte helt fel med en förändring. Anfallsspelet har låst sig, matchcoachingen har ibland varit märklig (inga byten t.ex.), trupputtagningarna har varit fega och talangerna har inte fått en ärlig chans (minimal speltid under försäsongen, endast Lipovac som fick åka på träningsläger, skadade mittbackar har prioriterats på bänken etc.).

Jag tror att det blir bra om ÖSK spelar lite rakare och snabbare, men vi måste få tillbaka skadade spelare och gärna värva en eller två spelare till vänsterkanten.
Örebro leve31
2014-06-13 17:44
Förstår att PeO lämnar egentligen.. GAIS är ju en bra mycket finare klubb i dagsläget.
Örebro Valderinho
2014-06-13 15:51
Finns egentligen hur mycket att skriva om därför jag avstått och skriva. Men ska man kommentera denna konstinstallationsändring är det bästa som kunnat hänt för ÖSK. Spelídén måste utvecklas och inte fasta i något som PeO har kört med för att det har lyckats tidigare i ett bättre Helsingborg. Man måste se till vad vi har för spelare och hur dom bäst ska utnyttjas maximalt både som spelare och som lag. Vi har stundtals spelet väldigt defensivt. Tempo, passningar och kreativitet måste bli bättre och vi måste finna något som liknar det som var otroligt bra från 2010.

Dels måste det till förändringar i sättet vi spelar på. Det har varit alldeles för dåligt tempo i matcherna när vi spelat. Vi måste ha större rörelse och inte fastna i det tidigare spelet där vi nästan oavbrutet ska ut och på överlapp med yttrarna/backarna när dom inte kan slå ett vettigt inlägg. Det är som natt och dag jämfört med Haginge/Antonnen när det gäller inläggen. Haginge slår in dom på måfå och hoppas dom ska nå fram till en spelare. Ändå är det detta spelsätt vi valt att fokusera mest på när även hela vänsterkanten har varit dömt att misslyckas när det kommer till skott/inlägg o.s.v.

Jag hoppas att dom skadade spelarna kommer tillbaka och gör ÖSK till ett bättre spelande lag men även att vi spelar bollen så mycket det går efter marken men även att Gerzic köps loss och får stort utrymme att bestämma både tempo och passingar och att han ihop med RÅP gör varande bättre men även som lag. Detsamma gäller Crespo/Hasani.

Är det en anfallare vi måste ha in för att ytterligare förstärka konkurrensen. Pode kan inte göra mål och är långsam. Och Attashkadeh är ständigt skadad(hoppas dock han förblir skadefri denna vända). Men vi behöver en anfallare som är irrationell som vet hur man gör mål. Värva M.Ogbu som tidigare andra tipsat om. Jag har hållt ögonen på honom när han slog igenom i Div.1 men där han var för oslipad just då. Han kan även spela vänsterforward vilket är bra. Tror han kan utvecklas ihop med Axén. Men även när man behöver byta ut Hasani eller någon annan.

Värva en vänsterback.Om det är någon från dom lägre divisionerna eller att man värvar på annat håll, vet jag inte. Men här ser jag spelare som måste bort och spelare som behöver komma in för att förstärka laget och att vi får större löneutrymme till spelarförvärv;

IN; Anfallare; Ogbu. Vänsterback; Käck, Demir, E.Johansson, Stenman eller någon annan.

Ut; Lumbana(håller inte för Allsvenskan där det går fortare)
Wiktorsson(strular ibland till det defensivt och kan bli väldigt fatala misstag, bra skott, men sämre värdering och fotbollskvalité i övrigt.(Sälj eller låna ut till Degerfors när/om vi tar in en ny vänsterback)
Pode( För långsam och för dåligt teknik för Allsvenskan,borde lira i Superttan för hans eget bästa)
T.Nilsson(Samma som Pode, sälj honom till något lag i Superettan. Husqvarna t.ex)
Sigurbjörnsson.( Finns köpoption, hoppas dom utnyttjar denna)

Sen att vi förlänger kontrakt som är på väg ut. Tänker på Berisha, Saied, Hasani bl.a
Örebro go_osk (We are on the road again!)
2014-06-13 15:50
Det känns bra att Alec är inne på att han vill spela en lite rakare och snabbare fotboll. Förhoppningsvis leder det till att vi får igång våra yttrar och att vi slipper se mängder med passningar bakåt och i sidled.

Om vi löser Gerzic från Blåvitt och värvar en stabil vänsterback slutar vi på övre halvan!
Benny Böckling
2014-06-13 15:16
@ÖSK FANS:

Efter att den största "chocken" i och med Peo's avhopp lagt sig så håller jag med dig i det du skriver.
Örebro Valderinho
2014-06-13 15:10
@Trivseltorsten:

I länken finns presskonferensen!
Örebro ÖSK FANS
2014-06-13 14:57
Detta är helt perfekt!! ÖSK får ett roligare spel med Axen, En stor lönepost kan gå till ny/nya spelare lägg där till att Axen är en större profil i media...

Örebro Trivseltorsten
2014-06-13 13:58
Synd! Men känns lugnt på tränarfronten, all lycka till dig Peo.
Någon som kan rapportera från presskonferensen? NA har strul med tekniken...
Örebro ÖSK-SUPPORTERN (Öppna Plånboken Sköldmark)
2014-06-13 13:44
Tror snarare att Peo valde GAIS för att han har letat efter en öppning och "sökt" jobb hela maj. Antagligen ställde familjen något slags ultimatum. Synd.

TACK PEO FÖR DEN ALLSVENSKA PLATSEN
Örebro TommyS
2014-06-13 12:42
Ser framför allt fram emot att se hur Axén tar sig an uppgiften att ligga på ledningen för att säkra Nordin och ny vänsterkant redan i sommar. Ska också bli intressant att se hur han mönstrar laget för att få fram ett mer konstruktivt anfallsspel.

Är ÖSK i just detta nu en mer lokal klubb en de varit i min livstid? Jag tror det. Ledning, tränarstad och trupp genomsyras av den vackra närkingska dialekten på ett sätt som jag inte kan påminna mig har varit fallet tidigare.
Annons: