/fotboll/osk/forum/138.aspx/fotboll/osk/forum/138.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2017-06-02 00:14
Brunnsborrar'n Kan inte du och minatankar ta över admins roll och skriva vad vi andra skall skriva, så att alla blir nöjda? Nu stänger jag av mig själv, orkar inte med mer präktighet.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle
2017-06-02 00:09
@Saywee:
Du undrade om ÖSK hade någon sportchef. Orden "axla något liknande" fanns inte med. Dina citationstecken är svåra att tolka eftersom du har som vana att sätta dem runt alla möjliga ord, många ggr utan att jag förstår varför. I övrigt för du sällan någon diskussion framåt eller startar någon. Känns som om dina 30 senaste inlägg hade man kunna varit utan. Jag tror att vanan att ibland kunna komma in och läsa och inte till varje pris tvångsmässigt skriva något vid varje tillfälle vore något du kunde ta åt dig av. Häromdagen sa du att du skulle "vila" härifrån en eller två omgångar men det höll ju bara till morgonen därpå. Men jag vet av erfarenhet att åratal av samma kritik mot dig rinner av som vatten på en gås. Det verkar som om du helt enkelt inte klarar rent intellektuellt att förstå kritiken emot dina intetsägande inlägg.
AIK Saywee
2017-06-01 23:07
Och Ivan Stenberg är kung !!! Sov gott zzz
Örebro Karlstruum
2017-06-01 22:50
Saywee: Magnus Sköldmark är sportchefen. Sen har vi en VD vid namn Simon Åström. Media/fansens hand är Erik Wärlegård. Den blonda glada killen som håller i sportklubben (program från ösk på youtube) Alexander Axén tränar laget med Axel Kjäll som sin högra hand (assisterande tränare). Sam Masih har hand om skadorna och den nya fystränaren kommer jag inte ihåg namnet på men ska googla upp det. Godnatt!
Örebro Sieverto
2017-06-01 22:46
Admins kom igen nu.
AIK Saywee
2017-06-01 22:37
Bland många diskussioner som flera forumister skriver inlägg om här, finns många mer eller mindre lättgooglade svar, beroende på hur kunnig man är på att hitta svar på frågor gällande Örebro Sportklubb eller fotboll. Men några har fått för sig att det bara är jag som skall hånas, eller? Varför, det blir ju bara spam! Jag undrade ärligt om någon i ÖSK's organisation kan axla något liknande "Sportchef". Vem och vilka väljer eller dikterar vad som skall diskuteras eller inte ??? Svårgooglat som fan !!!
AIK Saywee
2017-06-01 22:28
Spam
2017-06-01 22:28
@Saywee:

lättgooglat
AIK Saywee
2017-06-01 22:18
Har ÖSK någon "sportchef"
Örebro Matta
2017-06-01 20:07
Jonas r/
Nja inte riktigt så kanske. Jag tror mer att det handlar om att fastställa riktlinjer för i vilken utsträckning och på vilket sätt unga spelare skall matchas in. Jag tänker att sportchefen har mandat att ställa krav på i vilken utsträckning unga spelare skall matchas in sett över en hel säsong.
Postat via SvenskaFans mobilsajt
AIK Saywee
2017-06-01 19:36
Jonas r Sportchefer kommer också och går, ursäkta, men detta med visioner, kontinuitet och långsiktighet är nog något vi får omvärdera eller vad det kan heta. Pengar har fått så mycket att hända och förändras allt snabbare, år efter år.
Örebro Jonas r
2017-06-01 19:11
[QUOTE=Matta]Mala/ Den som i normala fall skall ta beslutet att låta spelare C starta är sportchefen - om man har in sportchef i ordets rätta bemärkelse, alltså på en högre position än tränaren i organisationen. Sportchefen fokuserar då på klubbens långsiktiga sportsliga utvecklingen, tränaren på att vinna nästa match. Men sista ordet är klubbchefens. Eftersom ÖSK gjorde misstaget att låta sportchefen och tränaren hamna på samma position hamnar detta ansvar på Simon. Detta är enligt mig helt orimligt eftersom Simons kompetens inte finns inom fotbollen. Detta får till följd att ingen i organisation har långsikt utveckling av spelsätt och spelarutveckling på sitt bord. Samma situation händer nu när klubben skall fatta beslut om vilka tränare som skall leda laget i framtiden. Hade det funnits en riktig sportchef (överställed tränaren) hade ansvaret solklart hamnat på honom. Nu hamnar frågan på Simons bord, men som sagt, Simon är bra på väldigt mycket man hans spetskompetens finns inte inom fotbollen, vilket han säkert också inser. Gör om, gör rätt ÖSK. [/QUOTE] Menar du att sportchefen ska styra över laguttagningen? Svårt å se någon tränare som vill bli begränsad i det avseende. Hur skulle de gå till egentligen. Ska sportchefen komma ner innan matchen å säga nu spelar du Brorson istället för Brendan eller missförstår jag dig nu? Däremot håller jag med att sportchefen måste stå för det långsiktiga arbetet och annat gällande vision då tränare kommer och går.
AIK Saywee
2017-06-01 16:01
Egna tankar och funderingar från mig ... Nicknamn i ribban Detta med "gilla-tummen" är en underlig (weird) grej ibland, även på detta forum. Jag har två tummar, som jag använder stundtals, det är jädrigt krångligt att leverera båda och tar tid att använda dessa tillsammans, medans en är enkel. Har märkt att tummarna ökar i antal när det hettar till lite i diskussionerna (med undantag förstås) och har även förstått att jag både är hatad, men oxå att flera gillar mina åsikter i smyg (främst via pm). Några som är duktiga på ny teknik och kan manipulera, är födda med massor av tummar. Sorry, OT kanske, eller ett bidrag till ett vänligare forum ? Dagen mest intressanta inlägg är nog ändå de som svarat på MaLa's inlägg. Men tummarna är hittills få för dessa inlägg ...
Örebro Nicknamn i ribban
2017-06-01 14:15
Angående det här med "månadens spelare" så bör inte "gilla" vara en av knapparna som man röstar med. Omröstningen blir då viktad mot det alternativet då vissa bara "gillar" bilden. Försök ha det i åtanke i framtiden om ni läser det här på forumet :)
AIK Saywee
2017-06-01 12:13
Siverto Eru på spamhumör ?
Örebro Restalundsv
2017-06-01 11:29
Videogranskning nästa på g nästa år!
Örebro Nicknamn i ribban
2017-06-01 11:06
Spelar man fler juniorer så sänker man automatiskt lönekostnader. Sen tror jag det kan bli tufft för Blåvitt att tillhöra toppen under de närmsta åren, men en förening av den storleken kommer tillbaka om man får ordning på ekonomin.
Örebro Sieverto
2017-06-01 10:12
@Saywee:

Svårgooglat får jag säga.

Kämpa klubben!!
AIK Saywee
2017-06-01 09:44
Motgångssupportern Intressant inlägg, beträffande den 3:e punkten om juniorer, där ligger väl Forward, Karlslund och Rynninge lika bra till, om inte till och med bättre än ÖSK. Iofs skiljer det i år några divisioner, men visioner tar tid ... Bara tankar, jag har inte fakta, det kanske någon annan har.
2017-06-01 09:39
@Motgångssupportern:
En plan som tvingades fram av deras ekonomi. De har en av AS högsta kostnader för externa kontrakt och sett till poängskörd. Deras utmaning har varit att minska kostnaderna utan att förlora sportsligt. Återstår att se om de klarar det. Helt riktigt att lag som inte kammar in miljoner årligen på internationella cuper måste jobba mer nerifrån och upp. Jag anser ff att ÖSK behöver en kompetent manager och fotbollsansvarig för hela linjen, som skall ha sin bas i klara styrdokument och visioner. Jag tror det blir väldigt svårt annars. Och då måste Simon se längre än 5 år framåt
Örebro Motgångssupportern
2017-06-01 09:26
Jag köper inte riktigt snacket om att en tränare tar ut laget utifrån perspektivet att maxa sitt cv. Det faktum att man ger juniorer chansen är också en merit på cv:t i vissa sammanhang. Laguttagningen präglas snarare av klubbens vision om hur man ska spela, där har vi ett högaktuellt fall med Göteborg som klubbade igenom sin vision i tisdags kväll. Har ÖSK ens någon? Sen kan man ju fundera över om den egentligen fyller en funktion om man ser hur Göteborg resonerar:

* Vara ett topplag i allsvenskan
* Minska spelarbudgeten
* Fler ungdomar från akademin ska upp i a-laget

Rent krasst ska man spela mer juniorer, ge dem mindre betalt och samtidigt satsa på att bli ett topplag. Ska bli spännande att se hur de exekverar detta. Känns som att man blir väldigt beroende av att få fram en gyllene generation ungdomar ganska snart.
Örebro MaLa
2017-06-01 06:45
BoP, Brunsborraren och Matta - tack för kommentarer Det känns för en utomstående att du är spot-on i din analys Matta. Någon med gedigen fotbollsbakgrund och stort ÖSK-hjärta borde ha det ansvaret. Kanske en framtida roll för Gerzic när han lägger skorna på hyllan?
Örebro Empes
2017-06-01 01:13
@Minatankar:

Intressant inlägg Mina Tankar. Tycker du har bra tankar och poänger. Tror precis som du att kreativiteten kan förbättras och att det finns mycket att vinna på det.
Örebro Matta
2017-05-31 23:37
Mala/
Den som i normala fall skall ta beslutet att låta spelare C starta är sportchefen - om man har in sportchef i ordets rätta bemärkelse, alltså på en högre position än tränaren i organisationen. Sportchefen fokuserar då på klubbens långsiktiga sportsliga utvecklingen, tränaren på att vinna nästa match. Men sista ordet är klubbchefens.

Eftersom ÖSK gjorde misstaget att låta sportchefen och tränaren hamna på samma position hamnar detta ansvar på Simon. Detta är enligt mig helt orimligt eftersom Simons kompetens inte finns inom fotbollen. Detta får till följd att ingen i organisation har långsikt utveckling av spelsätt och spelarutveckling på sitt bord.

Samma situation händer nu när klubben skall fatta beslut om vilka tränare som skall leda laget i framtiden. Hade det funnits en riktig sportchef (överställed tränaren) hade ansvaret solklart hamnat på honom. Nu hamnar frågan på Simons bord, men som sagt, Simon är bra på väldigt mycket man hans spetskompetens finns inte inom fotbollen, vilket han säkert också inser.

Gör om, gör rätt ÖSK.
Postat via SvenskaFans mobilsajt
2017-05-31 20:10
Brorsson uttagen till svenska P18-landslaget. Grattis!
2017-05-31 19:46
@Bastard on Parade:
Jag har haft uppe samma frågeställningar tidigare. Om vi t ex har en säg 19-årig högerback Nisse på bänken, mycket lovande men för dagen sämre än Lorentzon. Mest pga bristande rutin. Samlade bedömningar är att om Nisse skulle få förtroende och rutin skulle han sannolikt vara och bli bättre än Lorentzon inom en säsong. Vem skall Axen spela? Ja han spelar självklart Lorentzon dels för att han vill ha det kortsiktiga resultatet men också för att han tänker på sitt eget jobb och cv. Men om Nisse är bättre än Lorentzon på träningen? Ja då borde sannolikt Axen låta Nisse spela. Jag tror att så var fallet med när det gäller Alexander Isak. Därför tror jag att det ställs mycket höga krav på en ungdom för att få plats i ett lag som ständigt sladdar i tabellen Men jag tycker man borde spela Nisse även i första fallet med ett undantag. Och det är om laget sladdar i botten eller är nära att ta medalj. Men om så ska ske måste det ske i samförstånd med sportledningen som också skall ha acceptans för kortsiktigt sämre resultat. Och det måste också finnas direktiv för det. Men jag upplever att då måste vi ha en mer operativ sportchef eller en övergripande "football-manager" som har koll nedåt. Eller Teknisk sportchef om ni så vill. Som har ett övergripande ansvar för utvecklingen över hela kedjan.
Örebro Bastard on Parade
2017-05-31 19:07
@MaLa:

Det är en intressant fråga som man kan göra ännu svårare genom att blanda in potential. En ung spelare kan vara sämre än sin konkurrent när säsongen inleds, men vara bättre när säsongen avslutas om han får en bra miljö med bra matcher.

Titta till exempel på Alexander Isaks explosionsartade utveckling förra året. Han var i princip okänd när säsongen inleddes och såldes i vintras för runt 90 miljoner kronor.

Är det rätt att hela tiden titta på bästa laget inför nästa match eller ska man titta på vad som är bäst för klubben sett över hela säsongen? Hur delaktig ska tränaren vara i klubbens 5-årsplan? Kan man ha en 5-årsplan om tränaren hela tiden agerar otroligt kortsiktigt och prioriterar rutinerade spelare även om de är småskadade?

Min förhoppning är att klubben ställer tydligare kravprofil på tränaren inför nästa säsong. Helst en ny tränare, men om Axén blir kvar så ska han även bedömas utifrån hur han utvecklar unga spelare och släpper fram talanger. Det är svårt för unga spelare att helt plötsligt vakna upp en dag och tillhöra toppskiktet i Allsvenskan. De måste få chanser för att utvecklas. Där är ÖSK bland de sämsta inom svensk elitfotboll.
AIK Saywee
2017-05-31 18:56
Jag är livstidskuban, är du en örebroare ;) Vilka roliga diskussioner du triggar igång ...
Örebro Sieverto
2017-05-31 18:52
@Saywee:

Ja väldigt svårgooglat men jag är en obotlig optimist!!!
Örebro MaLa
2017-05-31 18:44
Saywee - kanske har du rätt. Och tyvärr med delat ansvar är ju just att det ofta blir inget ansvar istället... Kanske en fråga att be Erik förmedla hur klubben resonerar kring!?
Annons: