/fotboll/osk/forum/1373.aspx/fotboll/osk/forum/1373.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Aspen.
2014-07-11 19:09
@Stugägare Kenneth Lindeman:

Hoppas att Du fattar det var IRONI
Stugägare Kenneth Lindeman
2014-07-11 19:07
mest citerad här idag är kanske John F Kennedy? ;-)
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-07-11 18:29
@Lekiller:

ÖSK Fotbolls vision är:

"ÖSK Fotboll, en ledande förebild inom elitidrott i framgång; idrottsmässigt, affärsmässigt och socialt engagemang.
ÖSK Fotboll, ett topplag i Sverige med frekvent europaspel, där framgångskonceptet är attraktiv fotboll som engagerar."

En vision är en grov önskad bild om framtiden. Enligt Wikipedia definieras den enligt följande:

"Vision, något man vill uppnå. En vision uttrycks oftast som ett framtida tillstånd som man vill uppnå, och behöver inte uppfylla formella krav på realism, tidsbundenhet eller mätbarhet (se organisatoriska mål för förklaring av dessa krav)."

Det innebär att i den stund man säger att man ska vinna SM eller nå annan mätbar position vid en viss tidpunkt är det en målsättning, inte en vision.

Mycket riktigt hänger din upplevelse på läktaren ihop med vilken vision och vilka målsättningar man har och med vilken framgång man genomför alla åtgärder som krävs för att nå vision och mål. En klubb som inte har ambitioner lär inte erbjuda så många spännande spelare.

Det är inte att räkna med att alla ska engagera sig i detta. Tycker dock att av de tiotusentals supportrar över hela landet och även utomlands som håller på ÖSK, så finns det alldeles för få medlemmar och aktieägare i Örebro Spelarinvest och ännu förre som kommer på möten och vill påverka. Det vore bra om vi blev fler, eftersom det finns många bra idéer och synpunkter, bl a här på Svenska Fans.
Tänker på John F Kennedy som sa: Fråga inte vad ditt land kan göra för dig, fråga vad du kan göra för ditt land.

Även om du inte blir upphetsad av att vår ordförande uttrycker en hög målsättning kan jag lova dig att det är viktigt för sponsorerna/partners. Har själv varit med en hel del i sådana sammanhang och vet värdet av att man säljer in en framtida målbild.

En bra ledare får inte alla att satsa när man redan nått alla mål, en bra ledare får alla att satsa och hjälpa till att nå desamma. Detta är ett arbete för alla, men i första hand för ordförande, vd och chefstränare.
AIK Saywee
2014-07-11 17:42
Lekiller,

tack för ett tydligt och vettigt inlägg :)
AIK Saywee
2014-07-11 17:40
Aspen håller med minatankar och
go_osk röstar nog på SKL.

Märks att det är valår i år,
med lite extra drag.

Jag laddar för bortamatch på Ullevi,
Axén kan detta gräs,
längtar så efter en bortaseger.
med fyra backar, kommer vi att hålla nollan !
Örebro Lekiller
2014-07-11 17:38
Vad gäller diskussionen om målsättning och mål så måste man ju skilja på mål och VISION!

ÖSK bör ha en VISION att inom 5 år ha bärgat klubbens första SM-Guld.

MÅLET däremot borde ju vara att redan till nästa säsong vara med och utmana om att kunna vara topp 5 i allsvenskan och Sverige. Klarar man av att under 3-4 vara topp fem i Sverige så ökar ju chanserna oerhört att man en säsong snubblar hem ett SM-guld.

Men vi måste ju vara realistiska också, att tillhöra topp 5 i Sverige med vad allt det innebär, ekonomi, publik, kvalité m.m. innebär att vi konstant utmanar lag som IFK Göteborg, AIK, Helsingborg och Malmö FF m.fl.

Vissa delar har vi ju oceaner att simma över för att kunna jämföra oss med dem. Som t.ex. publik och tryck på läktarna under matcherna. Även ekonomiskt har vi lång väg att vandra.

Kvalitétsmässigt tror jag det är mindre berg att bestiga och lättare att kunna utmana de stora elefanterna.

Men klart, att kunna göra det säsong efter säsong är en helt annan sak.

För egen del så måste jag erkänna att jag bryr mig inte överdrivet mycket om vad klubben har för mål och målsättningar, Man kommer ju att sitta där på läktaren i alla fall. Kan inte påstå att man blir mer upphetsat om Herr Åquist går ut och säger att nu, nu ska vi vinna SM-guld i år.

Det som får det att kittla till lite i magen är ju spännande och bra nyförvärv, intressanta namn o.s.v. Men det hänger väll iof ihop med vad klubben satsar mot.
2014-07-11 17:28
@Aspen.:

Tack Aspen! Tillsammans framåt för seger!
Örebro Aspen.
2014-07-11 17:27
Stugägare Kenneth Lindeman // Stimulerande diskussion Du driver. Ökar säkert intresset inför nästa match.
AIK Saywee
2014-07-11 17:25
Utbytt, Uppstuds, Bulten, BBB

har ni blivit bortskrämda av petimetri ?
2014-07-11 17:24
ok, minatankar/Insatt. Det enda vi vet är att du igår kl 14.25 skrev "Jag vill höra att vi ska vinna SM om 3 eller 4 år oavsett vilken placering vi får i år". Vi nöjer oss därvid.
Örebro Insatt
2014-07-11 17:17
Postat via SvenskaFans-appen
2014-07-11 16:59
@Saywee:
Ursäkta, men en diskussion, hur skulle det kunna vara "en maktkamp"? En diskussion bygger för min de på en ömsesidig vilja att nå "en högre nivå" och inte att "vilja vinna". Mig fullständigt fjärran. Ps. Men, det gläder mig givetvis att du tycker att diskussionen är "rolig", du verkar ju haft en tung dag igår? ;-)
AIK Saywee
2014-07-11 16:56
Herregud vilken rolig maktkamp,
go_osk, vem hejar du på ?
2014-07-11 16:49
minatankar// Då tolkar jag dig så här: Du vill att ÖSK ska ha som mål att vinna SM-guld om 3 eller 4 år. För åren dessförinnan ska vi inte ha något delmål i form av önskad tabellplacering mer än att vi ska undvika att åka ur allsvenskan. Stämmer det?
2014-07-11 16:41
@Aspen.:

But oh my god som amrisarna skulle säga. "Enkla processer" hmmm... Bärraketer, styrraketer, omloppsstyrning, avlägsna månladdaren, styra landningen på månen, de första stegen på månen och så sedan återfärden till moderskeppet och sedan återfärden till moder jord och landningen där. Allt styrt av en dator (AGC) med "read-only storage" på 32 K plus 13.100 anställda och med en budget på US$350 million (2010). Jo, pyttsan, "enkla processer".. Apollo-programmet skulle jag vilja säga är ett fantastiskt SMART-projekt. Men, visst, att leda ÖSK till guld är givetvis mycket mer komplicerat än att leda ett månladdningsprojekt...
2014-07-11 16:40

Nu tolkar du mig som fan läser bibeln. Bara för att spel i SE inte ingår i mina tankar så behöver det inte vara ett delmål. Det ingår inte heller att spela i division 2 och då är inte det ett del mål heller och inte att spela i division 1 heller. Du har ett mycket konstigt resonemang!

Jag har inte vägrat att svara på dina frågor men jag anser att det är styrelse och ledning som ska sätta upp mål och delmål, inte vi supportrar. Mitt bidrag till delmål har jag redan skrivit och jag citerar tidigare inlägg:

"För min del skulle ett delmål att rekrytera eller att ur U-truppen lyfta upp en viss typ av spelare, rekrytera en viss typ av vd, lyckas skaffa en viss typ av huvudsponsor, vara mycket viktigare än om vi kommer på 7:e eller 12:e plats i år."

Ibland är distinktionen mellan mål och medel svår. Skulle jag sätta upp delmål i klubben för att nå ett SM-tecken skulle de omfatta tydliga och mätbara mål/åtgärder vad gäller organisation, marknadsföring, publik, sponsorer/partners, ekonomi, fotbollsresultat mm. Det räcker inte att bara ha sportsliga delmål för att vinna SM.

Hoppas du kan nöja dig med mina svar nu.

2014-07-11 16:10
@minatankar (för sm-guld):

Du "vägrar" ju konsekvent att svara på min fråga, senast ställd som: "Så jag frågar igen: Vilka placeringsmässiga mål tycker du ÖSK ska ha för de 2-3 åren innan det åtråvärda guldet bärgas" Helt ok för mig om du inte VILL svara på den, men bättre isf att/om du skriver det.

Du skriver i ett av inläggen "att ramla ur AS på vägen mot SM-guld ingår inte i mina tankar :-)". Enligt logikens lagar; att ramla ur allsvenskan är INTE ett delmål (leder till); att INTE ramla ur allsvenskan är ett delmål. Isf bör ju "nytt kontrakt" i år ingå som ett delmål?! Rätta mig gärna om jag har fel i min slutsats
2014-07-11 14:23
Namn: Stugägare Kenneth Lindeman
Sänt: 2014-07-11 11:07 Ändrat: 2014-07-11 11:30:05
Alltså, du borde bli politiker. Slingrar dig runt varenda fråga ;-) Nu har du iaf svarat på att "nytt kontrakt" (= inte ramla ur AS) ska vara ett delmål under de år som återstår innan det åtråvärda guldet ska bärgas.
//

Jag tycker inte att jag slingrar mig. Jag tycker jag är tydlig men uppenbarligen har jag ändå uttryckt mig oklart eftersom du tycker så.

Och jag har aldrig tänkt eller skrivet att ett delmål ska vara att klara sig kvar i AS. Förstår inte vad du får det ifrån.
2014-07-11 14:17
@Saywee:

Det handlar inte om att vara bäst. Det handlar om att argumentera för det man tror på. Om du tycker det är pinsamt blir ju alla diskussioner i så fall vara pinsamma.

För min del anser jag det vara mycket mer angeläget att diskutera hur klubben gemensamt ska ta sig till ett SM-tecken än att diskutera målsättningen för i år.
AIK Saywee
2014-07-11 13:51
Mycket intressant diskussion även för mig,
har inte skrållat hittills.

Jag vill se mål :)
Örebro go_osk (We are on the road again!)
2014-07-11 13:43
Saywee//

Den diskussion som pågick för ett par veckor sedan handlade om huruvida ÖSK kommunicerat en målsättning för årets säsong eller ej. Den diskussion som pågår nu handlar om hur en eventuell målsättning kan se ut på längre sikt.

Intressant diskussion om du frågar mig.
Örebro Willy Foo Foo
2014-07-11 13:40
@Aspen.:
Jag har alltid tyckt ett lag skall ha som målsättning att prestera bättre än föregående säsong. Mätt i tabellplacering då. En spelare skall ha samma målsättning, dock är det mer svårt att mäta utan subjektiva omdömen. Men en spelare som jag tycker uppfyller det hittills är t ex Yasin När väl det målet inte längre går att uppfylla, dvs laget har tagit AS-Guld, skall målsättningen vara dels att prestera bättre i europacuperna än föregående säsong samt att i AS ha som målsättning att tillhöra topp 4 kommande säsong eftersom jag tror inte AS-guld varje säsong är realistiskt. Blir laget då tex trea säsongen efter kickar det in igen och det sportliga målet blir lägst placering två säsongen efter. Osv osv När det gäller ÖSK skulle alltså en sista plats i AS uppfylla målet eftersom det är bättre än 2:a i SE :0). Skämt åtsido så måste naturligtvis ett måljustering göras efter avancemang där målsättning för ett lag som ÖSK är att inte trilla ur och från nästa år prestera bättre än så osv. Sportsliga målen ovan mäts alltså säsongvis och det skall vara styrelsens uppgift tillsammans med sportchef att ge tränarstaben och spelarna förutsättningarna för dessa. Och kraven kommer gradvis att höjas varefter prestationerna förbättras Ett problem kan dock vara om ett lag som på papperet är starkt nog tex för en fjärdeplats men kraftigt underpresterar av olika orsaker och kommer tex 10:a. Skall då målsättning året efter vara lägst 9:a? Nej, då kvarstår samma mål till säsongen efter Ett annat om tex ÖSK storvärvar flera klassspelare och man blev tia året innan. Skall man då vara nöjd med en niondeplats? Nej, alla målsättningar skall gå att justera om man anser att förutsättningarna förändrats väsentligt. Tex om ett lag storvärvat eller tvärtom, blivit sönderköpt. Målet måste alltid vara realistiskt eller något över. Ovan lite flummigt kanske (men allt går att formalisera mer tydligt) men ungefärligen så skulle jag vilja jobba inom en klubb när det gäller de sportsliga målsättningarna
AIK Saywee
2014-07-11 13:29
Intressant dialog mellan två målinriktade kämpar.

Jag har inga problem med så många och långa inlägg, men passar på att påminna om att någon, för ett par veckor sedan tyckte att detta med mål var ett himla ältande,

Det blir liksom lite pinsamt när båda vill visa sig veta bäst.

Jaja, jag vill se mål på söndag :)
Örebro Aspen.
2014-07-11 13:08
Stugägare Kenneth Lindeman // Som Du uttryckeras att målen ska definieras fungerar för projekt och enkla processer
MEN INTE för kreativ verksamhet och entreprenörskap som en elitklubb är.
Titta på de andra lagen i AS det är inget som sätter målet mästare år X utan dom målsätter t ex som spela i Europa. Man vet att osäkerheten i förutsättningarna att nå målet är för stora.

Med nuvarande ledning av ÖSK kommer vi inte få se målet SM-guld år X det har man lärt sig.
Utan nuvarande vision/mål "ÖSK Fotboll, ett topplag i Sverige med frekvent europaspel, där framgångskonceptet är attraktiv fotboll som engagerar." är tillräckligt svårt att uppnå. Det skulle man kunna komplettera med ett tidsbegrepp.
2014-07-11 11:53
SMART-metodiken är mycket användbar när man arbetar med mål, det är min erfarenhet:

SMART – Specifikt, Mätbart, Accepterat, Realistiskt samt Tidsbestämt;

Specifikt - målet ska vara konkret och tydligt
Mätbart - det skall uttryckas på ett sätt som medger mätning av målet
Accepterat – målen är accepterade och överenskomna innan arbetet påbörjas
Realistiskt - målet skall kunna nås
Tidsbundet - man skall tala om när målet skall nås

Acceptansdelen i målsättningsarbetet (= arbetet med att sätta mål) är den process då realismen i målet/målen prövas. Lite av vad jag menade med "mantra" nedan. I acceptansarbetet är det viktigt att alla skeptiker får komma till tals så att alla "nakna kejsare" prövas (se vad jag skrev tidigare om Tyresö FF). Acceptansarbetet syftar ju också till att förankra; Är målet värt mödan/konsekvenserna? I Tyresö FF:s fall var de ju ytterst nära att uppfylla målet CL-guld. Men all möda med allt arbete hade som konsekvens konkurs och petning ur seriesystemet...
2014-07-11 11:07
Alltså, du borde bli politiker. Slingrar dig runt varenda fråga ;-) Nu har du iaf svarat på att "nytt kontrakt" (= inte ramla ur AS) ska vara ett delmål under de år som återstår innan det åtråvärda guldet ska bärgas. De delmål du uppsätter strider mot gängse uppfattning när det gäller mål. De viktigaste: De ska vara konkreta och de ska vara mätbara. Ett klassiskt sådant är J F Kennedys "I believe that this nation should commit itself to achieving the goal, before this decade is out, of landing a man on the moon and returning him safely to the Earth". Snacka om konkret och mätbart! De delmål du anger är i högsta grad subjektiva, och det kommer alltid att finnas tyckanden hit eller dit om "viss typ" uppfyller uppställda krav eller ej (om man ens kan komma överens om definitionen av uppställda krav). Att ha som mål att nå minst en viss placering under respektive år, ja det finns inget mer konkret mål, ingen kan slingra sig undan det på samma sätt som ingen kan säga att det inte är mätbart. Politiker är ofta duktiga på att utge luddiga och okonkreta mål för att framgent kunna slingra sig när måluppfyllelse ska värderas. Så jag frågar igen: Vilka placeringsmässiga mål tycker du ÖSK ska ha för de 2-3 åren innan det åtråvärda guldet bärgas?
Örebro TommyS
2014-07-11 10:57
Det är väl talat, minatankar, men låt oss nu odla vår trädgård. Vi börjar med Häcken. Jag missade Peking men från de highlights jag sett var det uppenbart att vi fick till spel i djupet och att Moe klarade sig bra när han äntligen fick chansen till vänster. Att mittfältet förblir detsamma mot Häcken tar jag därför för givet.

Oroar mig däremot för backlinjen. Jag hoppas att vi börjar spela in Berisha nu, ge honom flera chanser så att han hittar formen. På vänsterbacken finns det inte så mycket att göra innan tisdag när fönstret öppnar. Hur agerade Björnquist när han hade en vänsterfot framför sig? Blev det någon skillnad?

Framåt har jag lite svårt för tanken på Holmberg och Pode. Är Crespo redo att starta? Hur är det egentligen med Hasanis petning? Har ingen riktig känsla för hur läget i anfallsstyrkan är just nu.

Men jag hoppas på två kosovaner i startelvan på söndag. Och nästa vecka hoppas jag på ny VD och vänsterback.
2014-07-11 10:29

Ursäkta om jag missat dina fråga. Självklart har man delmål på vägen fram till sitt slutmål. Och självklart är det ofta så att man till och från får ta ett steg tillbaka för att nästa ta två steg framåt.

Men att ramla ur AS på vägen mot SM-guld ingår inte i mina tankar :-)

För min del skulle ett delmål att rekrytera eller att ur U-truppen lyfta upp en viss typ av spelare, rekrytera en viss typ av vd, lyckas skaffa en viss typ av huvudsponsor, vara mycket viktigare än om vi kommer på 7:e eller 12:e plats i år.
2014-07-11 10:16
Jag motsäger på inget sätt det du skriver, men du kryper hela tiden runt min fråga. Du påtalar hur viktigt det är med mål i verksamheten (inklusive den process där det/de tas fram, målsättningsprocessen). Jag håller med.

Du tycker att det är realistiskt att ha som mål "att vinna SM om 3 till 4 år". Är då åren innan dess, 2-3 år helt ointressanta? Varför är det så viktigt med ett mål om vad som ska ske om 3 eller 4 år, om/när man inte alls pekar ut något sådant för tiden innan dess? Tänk om vi åker ur allsvenskan i år. "Gör inget" skulle du kunna säga (tror inte du gör det), "vi vet ju ändå vad vi har för mål för vad som ska ske om 3 eller 4 år"...
2014-07-11 09:59

Att jag föreslår att man har en plan på 3-4 år för att vinna SM beror på att jag bedömer att det är en realistisk målsättning. Sannolikheten att lyckas på kortare tid från den position ÖSK befinner sig organisatoriskt, ekonomiskt och sportsligt är liten.

Sätter man upp målsättningen att göra det om 5-10 år hinner både spelare, tränare, anställda och förtroendevalda sluta och då för man hur som helst börja om från början. Hur som helst hinner publik och sponsorer tröttna och de som finns kvar i organisationen är antagligen också de trötta och saknar energin att bli bäst.

Denna bedömning har inget med min redovisning av OS-deltarnas personliga målsättning att göra. Har inte underlaget nu eftersom den gjordes för ca 20 år sedan. Men det finns otaliga undersökningar som visar på samma sak, nämligen att de som sätter upp tydliga mål i livet lyckas i större utsträckning nå dem än de som saknar tydliga mål

Jag kan skriva en bok om hur en plan för att vinna SM med så stor sannolikhet som möjligt ska se ut. Men det ryms inte här och är i sig ointressant. Det intressanta är att ordförande, vd och chefstränare vill vinna SM och har en gemensam uppfattning om hur det ska gå till. Därefter är det deras sak att engagera sin omgivning. Vill, vet och kan inte dessa tre personer detta är allt annat helt lönlöst.

Annons: