/fotboll/osk/forum/1357.aspx/fotboll/osk/forum/1357.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-07-24 22:50
Namn: deportivista
Sänt: 2014-07-24 22:27
//

Även om ÖSK är ett föredöme i att ha spelare från närområdet i sitt lag och i truppen kan man ändå undra varför de bästa talangerna hamnat i andra klubbar.

Även om ÖSK har ett ungt lag på planen kan man ändå undra varför inte en 17-19 åring från U-truppen kan få chansen att komma in som avbytare i någon match.

Jag tycker att man båda kan ställa frågor och ha förslag utan att se det som kritik mot upplägget i stort.
Örebro deportivista
2014-07-24 22:27
Jag blir lite förvånad när jag märker att sncket börjar gå att ÖSK inte (i år) velat släppa fram yngre spelare.

Oscar Jansson är 24.
Jacob Rinne är 21.
Ayanda Nkili är 24.
Ilir Berisha är 23.
Daniel Björnqvist är 25.
Samuel Mensah är 25.
Mohammed Saeid är 24.
Ahmed Yasin är 23.
Daniel Gustavsson är 24.
Kalle Holmberg är 21.
Crespo är 21.

Är det de här "gamlingarna" (flera som gör sin första säsong i allsvenskan) som bildar en propp för våra tonåriga talanger? Om inte dessa spelare får speltid så kan de inte slå igenom, och om de har kommit liiiite längre i sin utveckling än Lipovic och Lukman så förtjänar de att få den speltiden...

2014-07-24 22:15
Namn: Motgångssupportern
Sänt: 2014-07-24 21:14
//

Mycket bra synpunkter!
AIK Saywee
2014-07-24 21:26
Motgångssupportern,

jepp, RÅP är kvalitet,
hoppas att han håller säsongen ut ...
Örebro Aspen.
2014-07-24 21:21
Bastard on Parade // Trist att ungdomssatsningen bara var tomt prat, åtminstående från A-lagets tränartrio. Dom som har hand om U17 och de yngre jobbar säkert på bra. . Jag har inte sammaförtroende för Björn Åqvist som Thomas Nordahl sade sig ha i NA-TV. Björn har redan under Sixtens tid tittat på när ungdomsrörelsen avvecklades. ÖSK behöver Urban Hammar som VD !!!
Örebro Motgångssupportern
2014-07-24 21:14
Jag är ju jävligt sent ute, men lite reflektioner från söndagsmatchen sitter fortfarande i. Jag tycker ÖSK började bra, men när Helsingborg fick 1-0 gick luften ur och ingen orkade blåsa liv i det igen under resten av första halvleken. Det får anses ganska svagt och här har Axén en viktig roll som tränare att få fart på det igen. Vilket kan anses svårt från läktaren, jag håller med om att han bör coacha laget från sidlinjen hela matchen.

Vad gäller taktiken så märks det tydligt att man nu förlitar sig stort på genombrottsbollar på Crespo. Problemet är att de kommer alldeles för långt bakifrån. När de slås av backlinjen blir det snarare tjongbollar som enkelt nickas bort av försvaret. Här är det viktigt att man verkligen spelar genom mittfältet och låter dessa slå insticken. Då får vi också med Nordin mer i matchen vilket både han och laget behöver. De få gånger man gick via mittfältet blev det farligt varje gång.

I Björnkvist har vi en potentiellt riktigt vass spelare! Oerhört viktig som försvarare när t.ex. Accam satte fart, han räddade några jobbiga situationer med sitt snabba löpsteg. När han satte fart offensivt formligen flög han förbi sin bevakning och fick till och med ordning på en del av inläggen.

RÅP är kvalitet. Gör fortfarande en del småmissar, men han kommer att bli oerhört nyttig.

Saeid gör en riktigt, riktigt bra match.

Yasin har samma problem som Bedoya hade innan det lossnade för honom. Skicklig men totalt iskall framför mål. När han får ordning på målsinnet (träna avslut för guds skull!) kommer han att vara redo för ett stort kliv i karriären.

För övrigt tycker jag om när det pratas fotboll i forumet.
Örebro Bastard on Parade
2014-07-24 20:03
@pemo:

Problemet är att vi på sistone har haft tränare som prioriterar skadade mittbackar på bänken istället för talangfulla spelare. Någon gång måste spelarna få chansen att visa att de håller på den här nivån. Det är svårt att avgöra det enbart på träningar. Den här säsongen blev förstörd för talangerna när knappt någon fick följa med på träningslägrena utomlands och var det någon annan än Lipovac som fick speltid i träningsmatcherna med något sånär ordinarie lag?

Murad har intressanta kvaliteter, men han är ju inte en färdig spelare för Allsvenskan. Det kommer han å andra sidan inte heller att bli om han bara får spela U19 och U21-matcher. Jag tror mycket på att spela in talanger sakta men säkert. Många tränare har i mina ögon en övertro på rutin och spelar hellre rutinerade spelare på ovana positioner. Jag tror inte att talanger på rätt position gör ett så mycket sämre jobb på kort sikt och på längre sikt så kommer det att löna sig.

Jag tycker att Murad borde ha fått speltid i år, eftersom våra yttermittfältare har underpresterat. Det kan då vara värt att slänga in en joker på slutet som kan skapa lägen på egen hand och som även är duktig på framspelningar. Det bästa hade nog varit att försökt spela in honom lite smått redan förra året. Hans stora problem är väl fysiken och det defensiva arbetet, och det är väl därför som han inte har fått chansen ännu. Speltid i division 1 är nog bra för honom, men det verkar som att han har utgående kontrakt. Jag ser ingen anledning för honom att förlänga det så länge som tränarna i ÖSK inte ger ungdomarna chansen. Tyvärr!
Örebro Samba Hagge
2014-07-24 20:00
Jo på riktigt på riktigt kan dom nog det...

Samba!
Örebro pemo
2014-07-24 19:47
Hoppsan. Ser att Murad skall lånas ut.?
Kan någon förklara? Om man är 18 år och en stor talang borde man väl redan fått speltid i allsvenskan? Vad är det som saknas denna grabb?
har själv inte sett honom spela, utan bara läst om honom.
Tror han för mycket på sig själv eller fattas det fart i benen?

Sen är det alltid svårt med när och hu en talang blommar ut. Det finns säkert statistik på hur få som lyckas, men de flesta lär sig väl ganska tidigt att man måste vara seriös i allt. Inte bara träningen.

Vad krävs för att Yasin skall ta nästa steg? Klubbyte?
Hur många kilo till måste Holmberg lägga på sig?

Har Axel och Axén stort förtroende bland de yngre?
2014-07-24 18:46
TommyS // Bra förslag om Benny!
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro ÖSK-Boldt
2014-07-24 18:01
PM !!! Please.
Örebro Jekl
2014-07-24 17:47
Håller helt med er om att det verkar finnas ett eller flera problem med talangverksamheten, talangförädlingen och försäljningen av spelare i föreningen. Hur många bra försäljningar har vi genomfört senaste 10 åren egentligen? Niklas Skoog och sen tio år senare Nordin för ungefär samma pengar, i övrigt är det väldigt dåligt med försäljningar. Att vi fick så mycket för Nordin beror ju också till stor del på att han själv valde att skriva nytt kontrakt istället för att gå som bosman. Annars känns det som att det är mest försäljningar med ett halvår kvar på kontraktet eller spelare som vi ändå inte vill ha kvar. Se på AIK till exempel. Dom värvar in Eero markanen från finska ligan i stort sett gratis, ger honom 20 000 i månaden och säljer honom för 20 miljoner till real Madrid (B-laget men ändå) ett halvår senare. Ett annat exempel, Gefle har gjort betydligt större försäljningar än oss på flertalet spelare (Dahlberg, oremo, orlov, gerndt etc) och det är ju inte så att dom borde ha större dragningskraft än ÖSK. Man kan självklart inte lyckas plocka alla talanger från närområdet, vissa utvecklas senare än andra osv. Men det känns som att en anledning till att spelarna väljer andra klubbar är att utvecklingsmöjligheterna och möjlighet till spel i utlandet i framtiden är bättre än i ÖSK. Var tror ni problemet ligger? I scoutingen, i kontraktsskrivningen/förlängning av kontrakt, i själva försäljningssituationen eller någon annanstans? Antagligen är det väl en kombination av alla och att samtliga delar måste förbättras för att ÖSK ska bli en mer attraktiv klubb att gå till och spela i, för att sedan kunna ta steget vidare i karriären
Örebro TommyS
2014-07-24 17:29
Malge, Minatankar, jag tror att vi är inne på samma linje, behjärtansvärt och allt det där men likväl. Durmaz, Toivonen och Bengtsson tillhör landslaget, Hamad kommer att studsa in om han får ordning på Bundesligaspelet. I den klassen finns under alla mina år som ÖSK-are egentligen bara Erlingmark och Jonsson som lokala spelare som använt ÖSK som spångbräda. Bohemerna Blohm, Gerzic och Rubarth strax efter. Hoppet har tänts och släckts många gånger med Bengtsson, Gawelin, Näfver, Astvald, Holmberg, Yasin. Jag hoppas att Jansson och Rinne båda är på väg dit, för övriga i dagens lag får jag inte den känslan tyvärr.

Jag skulle gärna se att Benny Lennartsson anställs som talangansvarig i ÖSK, med ansvar för scouting, ungdomslagen och personlig utveckling. Perfekt nu när Axén är huvudansvarig.
Örebro ÖSK-Boldt
2014-07-24 16:56
Och där avslutar vi dom personliga vendettorna mot varann. Jag vet att alla känner sig orättvisst behandlade och vill ha upprättelse. Men det kommer aldrig att ske. Lika bra att inse det nu. Om alla inblandade kan vara så storsinta att släppa det förgångna och gå vidare så gynnar det alla. Så kom igen nu. Kasta vapnen. Se varann i ögonen. Respektera varann. Låt all vendetta bara rinna av er som smutsigt badvatten och gå vidare. Allt oenigheter tar ni med varann på PM Okey?! ÖSK för alla - alla för ÖSK.
2014-07-24 16:46
Ang animerad debatt

Det finns flera förhållningssätt:

1) Låta bli att gå in på SvartVitt.
2) Läsa och låta bli att kommentera.
3) Scrolla de pseudonymer man inte vill läsa.
4) Läsa och kommentera allt/det mesta
5) Läsa och kommentera en del.
6) Läsa och byta samtalsämne.
7) Ge mycket positiv respons.
8) Ge mycket negativ respons.
9) Komma med konstruktiva förslag.

Dessutom kan man välja att ge igen med samma mynt eller kommentera på ett sakligt sätt.

Vi bör nog alla fundera på dessa alternativ.
2014-07-24 16:14
malge // Visst, du har rätt. Mycket har varit och är bra. Vi får bara in ta det som intäkt för att inte anstränga oss göra annat bättre.
Örebro malge
2014-07-24 16:09
Visst har ösk missat många talanger, men samtidigt har vi ju tagit in talanger. Super-jon, Martin Bengtsson, Oskar johansson m.fl. men dessa har ju fått karriären pajad av skador i kropp och själ. Sen övriga unga lirare som kommer, känns som de är på gång när de kommer men sen tvärstannar hela utvecklingskurvan. Lipovac, yasin, ibrahim, wiktorsson, näfvär m.fl. Känns lite som att det finns än stor punkt där att jobba på inom föreningen. Vistt alla talanger kan inte bli nåt och det har vi ju även sett på många som dragit direkt utan att passera ösk, som Garaca och östberg(tror han heter det) mm. .
Känner dock lite hopp inför framtiden med westerlund t.ex Men de måste ju även få chansen någon gång. Helsingborg hade 2 95:or i startelvan tror jag, kan de så kan vi.
2014-07-24 15:28
TommyS // ÖSK ska ha heder av att ha så många spelare i laget och truppen med lokal förankring. Samtidigt lyfter du fram något mycket viktigt: Varför har de bästa gått ÖSK förbi? Tror inte på att klubben finner svaren i egenhändiga analyser. Jag tycker man skulle anlita studenter som genom personliga intervjuer av samtliga berörda spelare tar reda på det mest angelägna, nämligen spelarnas förklaring.
Örebro En örebroare
2014-07-24 15:10
Axel vadd/ Tror du inte ens jag tröttnar på mig själv ibland? Men jag har lovat att jag ska inte ge mig för jag vet de pågår något på detta forum som är högst fel på många sätt. Jag har mött både ÖSK-Karl och Saywees kritik.. Ja eller kritiken är mest "vad lider du av?" "Du är dum i huvudet" de har försökt flertal gånger lägga orden i mun på mig och manipulera med ord och handlingar. Jag har lugnt och sakligt svarat och sen ställt frågor tillbaka, oftast försvinner den ena skribenten och kommer tillbaka efter ett tag och riktar kritik mot flertal personer. Den andre skribenten tycker mest att nästan hela världen är emot honom eller "vissa vill bara leta fel" men jag tänker ändå heja på sport för de har jag gjort sen barnsben Okej? Har jag bett någon av er sluta heja på Örebro? Tvärtom håller jag med ÖSK-Karl på många punkter inom Örebro fotboll men jag delar inte hans människosyn eller att man kan hänga ut människor så hårt ibland bara för det inte håller med honom. Allt kan få ett slut när saker upprättas.
Örebro TommyS
2014-07-24 14:54
I dessa transfertider försökte jag att sätta ihop en fotbollselva bestående av nu aktiva spelare som (i) är fotbollsfostrade i Örebro län (eller precis på gränsen), och (ii) aldrig spelat (i vart fall så vitt jag vet) fotboll för Örebro SK. Jag sökte spelare som tveklöst skulle gå in i nuvarande trupp. Jag saknar en mittback, och målis skulle nog gå in som tredjemålvakt. Har jag glömt någon?

Oscar Berglund
Pierre Bengtsson, Olof Mellberg (från andra sidan länsgränsen men upplockad av degen), ??, Emil Johansson
Jiloan Hamad, Jonathan Ring, Johan Bertilsson (se Mellberg), Jimmy Durmaz
Ola Toivonen, Isaac Thelin

Dessa har vi på ett eller annat sätt missat. Om jag vore Sköldmark skulle jag plita ner denna elva på en post-it och sätta på min skärm som påminnelse om hur mycket talang det finns i länet.

Nu spelar vi med många lokala spelare och det är kul men varför är det de som inte tagit vägen via ÖSK som gått längst? Vilket är den främsta orsaken, dålig scouting eller dåligt tillvaratagande av tillgänglig talang i truppen?

Örebro ernot
2014-07-24 13:54
Lukman Murad verkar bli uttlånad till Forward. Känns vettigt!
Örebro Gnell Strömberg (alla heter Gnell i Örebro)
2014-07-24 13:06
Kardinalen//
Där träffade du mitt i prick. :-)
Örebro Gentile
2014-07-24 11:25
tjuvlyssnade på Jansson bakom ryggen vid Norrköpingsmatchen,han sa att armen var ok men att det var huvudet det var fel på! lite osäker o rädd efter smällen/skadan kanske?
Örebro Samba Hagge
2014-07-24 10:54
Hörde att läkarna har stoppat Jansson för spel i ytterligare 3 veckor tyvärr. han själv ville men läkarna sa nej.

Någon som kan bekräfta?
Benny Böckling
2014-07-24 00:51
Bertilsson och en hygglig vänsterback hade varit stålande
Örebro malge
2014-07-24 00:37
kan det vara bertilsson det föhandlas med?
Örebro En örebroare
2014-07-23 23:18
@Axel Vadd:

Ska jag göra när det blivit upprättelse här.
Örebro Axel Vadd
2014-07-23 23:06
@minatankar (för sm-guld):

Jag är benägen att hålla med. Men ändå kul att få en hint att något är på G. Det gör att man får lite förväntan. Hoppas det är, om det går i lås, någon som är tillräckligt bra för att gå rakt in i laget och stärka det
Örebro Axel Vadd
2014-07-23 22:59
@En örebroare:
Nej, det är nu du ska använda PM-funktionen. Kan du inte bespara oss övriga ditt ständiga bjäbb med Saywee?
Örebro En örebroare
2014-07-23 22:47
@Saywee:

Bra jag anmärkte det då du så gärna vill berätta för hela forumet "vad du vet" och att du är en sån mussla.
Är det nu jag ska ropa på "jag har blivit hotad" ?
Annons: