/fotboll/osk/forum/135.aspx/fotboll/osk/forum/135.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Solzjenitsyn
2017-07-08 09:48
@Sunnanlid (2017):

Varför så dryg?
Jag håller med dig om att det offensivt ser tunt ut både på plan med Sköld längst fram men framförallt på bänken.
Min fråga var en enkelt ställd fråga som hängde mer samman med diskussionen om Plessis vara eller inte vara från start.
Det är alldeles för många på det här forumet som är alldeles för snarstuckna - allt är inte personliga påhopp, outing eller hot.
Örebro Minatankar
2017-07-08 09:42
Namn: Gubben i stubben
Sänt: 2017-07-07 21:26
//

Jag tolkar Axén som att han, som alla andra tränare, önskar kontinuitet i laget under flera år. Det innebär att man bör ha kvar minst 7-8 "startspelare" varje säsong. Att man ändå behöver göra tillfälliga lösningar när man inte har tillräckligt med pengar är ju mer en överlevnadsstrategi om man vill finnas kvar i AS och speciellt om man vill avancera.

De långsiktiga ambitionerna står därför inte i kontrast med de kortsiktiga. Samma konflikt uppstår vad gäller unga talanger. Detta är m a o en avvägning från fall till fall och från säsong till säsong.

Det viktiga är att man successivt går framåt långsiktigt, dvs att allt fler spelare man önskar kvar också bli kvar och att allt fler unga spelare får chansen till A-lagsspel.

Det känns inte bra när nyckelspelare som Kennedy och Nordin inte kan vara med i dagens match mot Bajen. Vi gjorde ändå fyra mål mot Norrköping utan Kennedy. Det vore synnerligen imponerande om vi nu kan upprepa den bedriften utan både honom och Nordin!
Örebro Sunnanlid (2017)
2017-07-07 22:08
@Solzjenitsyn:

Okej, byt ut Naah mot Plessis och Logi mot Ring. Kontentan blir HELT annorlunda, dvs: Får hoppas att vi inte behöver jaga mål på slutet.
Örebro Gubben i stubben
2017-07-07 21:26
@Roswall:

Liten fundering kring Axéns snack med Wärlegård: Alex tydliggör vikten av kontinuitet och exemplifierar med hur många som är kvar från truppen 2014 i jämförelse med nu. Man kan bara hålla med. Lite fundersam blir jag dock till uppgiften om att klubben tydligen hade erbjudit Hamad ett halvårskontrakt med löfte om att han därmed sedan skulle vara fri att söka sig ut i Europa igen. Gratis efter vårsäsongen alltså. Men, hur tänker man då när det gäller kontinuiteten? Om Hamad gör succé och har stor betydelse för klubben och dess spel och spelidé under våren så försvinner han ut i Europa igen, hur blir det då med kontinuiteten? Börja om från början igen? Alternativet skulle väl vara att han lyckas lite "sådär" så att han efter ett halvår inte är så mycket mer attraktiv ute i Europa, och att han därmed vill förlänga. Men, vad är det för sätt att tänka och agera på egentligen? Locka hit en spelare och hoppas på att han lyckas sådär lagom bra?
Örebro Solzjenitsyn
2017-07-07 16:15
Har du sett statrelvan Sunnanlid?
Örebro Sunnanlid (2017)
2017-07-07 14:48
Oj, vilken bänk. Hagge, Logi, Naah, Alfred och Lundberg. Får hoppas att vi inte behöver jaga mål på slutet.
Örebro Nicknamn i ribban
2017-07-07 13:30
Ajdå! Hade iallafall förhoppningar om att Rogic skulle vara tillbaka. Hade varit väldigt nyttig nu när Nordin är borta.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Roswall
2017-07-07 12:50
Axen och Wärle liv på facebook just nu
Örebro TommyS
2017-07-07 12:47
Uff. Hade hoppats att någon skadad skulle vara tillbaka. Det blir tunnt offensivt på bänken.
Örebro pemo
2017-07-07 12:12
Kort torftig sändning. Men, Kennedy, Ayaz och Rogic är fortfarande skadade.
Det betyder väl att valet måste stå mellan Plessis eller Naah som Nordins ersättare? Eller finns det någon annan?
Örebro pemo
2017-07-07 10:59
Ska titta på " NA live " från träningen om en halvtimme. Det dyker kanske upp något där? Eller också är det bara HIF-matchen som gäller. oavsett så borde vi få en hint om vilka som kan spela.
Örebro Alltid Örebro
2017-07-06 22:00
Är det någon som hört något om någon värvning så här i transfertider?
Örebro Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle
2017-07-06 19:35
.
Örebro Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle
2017-07-06 19:28
@Benny Böckling:
Iofs är position 10 på mittfältet. Men jag förstår vad du menar.
Örebro Empes
2017-07-06 17:24
Dubbelpost
Örebro Empes
2017-07-06 17:24
Tycker egentligen att det borde vara givet att det blir Mårtensson som tar Gerzic-rollen. Men vem ska i så fall ta hans roll? Jo, Rogic förstås om han är hel. Men annars? Då är det väl Naah som står på tur. Alternativet om Rogic är borta är väl att köra Plessis i Gerzic-rollen (även om det är långt ifrån optimalt), med Mårtensson som andremittfältare.
Örebro Vinnartradition
2017-07-06 15:40
Inför lördagens match mot Hammarby bjuder vi in alla ÖSK:are som befinner sig i Stockholmsområdet till en stor gemensam uppladdning med start kl. 12.30. Uppladdningen sker på Kornhamnstorg i Gamla Stan där vi abonnerat The Temple Bar och After Bar.

Det finns fortfarande möjlighet att köpa platser till såväl pub- som direktbussar på länktipset.

Stöd ÖSK på bortaplan – åk till Stockholm på lördag!
Örebro Benny Böckling
2017-07-06 13:42
Naah har aldrig spelat någon längre tid på centralt mittfält i ÖSK. Sista matcherna innan uppehållet lira han ju som 10'a och innan dess mest fått hoppa in på kant. Har ju också sagts(minns inte om det var Axén eller Kjäll) att man föredrar Naah lite längre upp i banan.
Örebro Nicknamn i ribban
2017-07-06 13:32
Jag ser hellre Naah än Plessis om jag ska vara ärlig. Naah fick väl chansen centralt i någon match innan uppehållet och gjorde det rätt så bra va? Plessis är extremt orörlig och spelar i mitt tycke för långsamt med bollen för att kunna bemästra den sittande rollen som Nordin har. Han är en jättefin tillgång när vi ska försvara på fasta situationer (förlorar i princip aldrig en nickduell i eget straffområde), men på en konstgräsmatta vill jag gärna ha något rörligare centralt i banan. Kan hända att just Hammarby är det laget han passar bäst mot, men om jag måste välja mellan de 2 så är Naah före i min bok. Jag utgår från att Kennedy inte kan spela till helgen. Hoppas såklart att jag har fel, men man är ändå närking.
Örebro Grohl
2017-07-06 13:26
Jag har svårt att se någon annan än Mårtensson om vi nu ska ersätta Nordin rakt av. Att vi skulle spela Naah eller Plessis på vår mest utsatta position känns helt livsfarligt, Rogic kunde möjligen funka men han är precis tillbaka från skada. EDIT: Att vi skulle ta Besara känns konstigt när han äntligen börjar få spelet att funka på sin position. Ska bli kul att se vad Alec väljer!
Örebro TommyS
2017-07-06 12:57
Matta m.fl, I hear you. Men vi kan vara överens om att det inte är lätt att ersätta Nordin, Besara och Naah har fina fötter men spelar hellre kort än långt och vi vet inte hur bra de är på att styra hela spelet som Nordin gör. Dessutom lite svårt kanske att stå upp i det fysiska spelet?

Mårtensson och Rogic är två bra terriers med Rogic status är väl oklar och ingen av dem känns som en riktig speluppläggare, även om Rogic verkar ha väldigt bra spelförståelse så har han kanske inte passningsfoten för det?

Örebro Matta
2017-07-06 10:25
TommyS/
Rörlighet är Plessis stora akilleshäl. Han var så långsam och otymplig mot DIF att han hade svårt att komma med i spelet. Han såg inte ut som en elititidrottsman alls tyvärr.

Tycker också att Besara får ta rollen om Igbo kan spela. Annars får det bli Mårtensson.
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro loopy
2017-07-06 10:10
Är väl lite beroende av skadeläget hur man kan formera laget.

Tycker Plessis gav samma intryck nu som i första träningsmatcherna och när han spelade mittback. Väldigt orörlig/långsam och inte mycket utnyttjande av sin fysik i kampspelet.

Kan kennedy spela så skulle jag hellre se att man drar ner Besara på innermittfältet, tycker han var mycket mer bekväm med boll och i passningspel senast jämfört med på våren.

Alternativt att Rogic går in på mittfält och Kennedy petar sköld i anfallet,
Örebro pemo
2017-07-06 10:02
Nej, inte Plessis från start. Om vi förväntar oss ett stort övertag av motståndaren ( typ MFF borta ) kan han vara ett alternativ, men i dags läge tror jag mer på en snabbare spelare.
Helst vill jag ha in Rogic som ersättare, men då tappar vi en säker bollhållare och får två lika typer på mitten.

Naah skulle kunna vara ett alternativ, men av det jag sett känns han mer som en offensiv spelare. Har samma bollkontroll som Nordin, men är inte lika tuff i kroppen. Kan det bli Besara som ersättare? Om nu Kennedy kan spela. I så fall får väl Sköld spela kvar. Han gjorde trots allt en bra match senast.

Oscar
Lorentz , Micke , Ike , Ring
Mårtensson
Omoh Rogoc Sema
Besara Kennedy

Kan väl vara en trolig uppställning med reservation för Kennedy och Rogic.
Örebro TommyS
2017-07-06 09:48
@Matta:

Jag erkänner: jag har bara sett honom i den positionen i stopptidsspelet mot Peking. Att han fick spela i den positionen mot Arsenal med Stevie G på bänken känns som ett tecken på att det finns någon form potential även om gamla meriter är just, gamla. Så jag vet ärligt talat inte. Vilka var svagheterna som du såg det? Positionsspelet, passningsspelet, rörligheten?Jag tänker bara att vi behöver någon som kan göra spelöverflyttningar och hitta Sema och Omoh med långa bollen. Vet inte vem som annars kan ta den rollen?

Örebro Matta
2017-07-05 22:57
TommyS/

Håller med om det mesta du skriver, men Plessis som def. mitt? Har du sett honom i den positionen? Det har jag. Jag önskade omedelbart att det var för sista gången ??.
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro TommyS
2017-07-05 22:18
Plockar hellre upp tråden om vem som spelar istället för Nordin på lördag. Jag röstar på Plessis. Återkommer till varför.

Såg nyss Hammarbys match mot Häcken och några grejer slog mig,

Helt sjuk matchbeskrivning i media, där det lät som om Hammarby var strålande i en halvtimme och sedan på grund av något individuellt misstag åkte på två baklängesmål som tyvärr avgjorde matchen. Va fan? Bajen hade viss press i början av matchen men skapade ingenting. Häcken tog lite tid på sig att rulle igång men de var ju helt överlägsna.

Jag tror att vi tar dem på lördag.

Vi måste vara beredda på hård och hög press understundom, men det är bara bra om Bajen kör på den. De jagar sig själva trötta och är man smart får de ingenting ut av det.

I den matchbilden behöver vi någon som kan vända spelet med långa precisa bollar som hittar ytor som det pressande laget orffrar. Med Sema, Besara, Sköld (ser Kennedy som en bonus om han kan spela) och Omoh i form kommer det att finnas möjligheter. Plessis är ingen Nordin men hans fot är bra. Det bästa alternativet.

Dessutom, med risken att publiken jagar på hemmalaget hårt på fasta och med en ljudbild som gör det svårt att styra försvaret behöver vi individer som vinner man-man i luften. Och det gör Plessis.
Örebro TommyS
2017-07-05 22:02
ÖSK-vänner. Jag finner det smått bisarrt att vi ägnar veckan efter en galet imponerande seger mot Peking som vi inte slagit på alltför länge, vår tredje raka seger och fjärde raka utan förlust efter en usel period, väljer att fokusera endast på Kalles (modesta) målfirande och i förlängningen någon märklig teori om att alla spelare som lämnat ÖSK är bittra. Känns som om många redan överbevisat den skribenten,

Om det där med inkilning, Jag är i en ålder där man ligger i gränslandet mellan stolthet och förnekelse över att man levt så länge att världen förändrats i grunden under ens livstid. Två saker är dock säkra; diitaliseringen har ökat och inkilningsritualerna avtagit. Det blev välidgt tydligt när jag var med laget i Portugal.

Örebro öörebrooo
2017-07-05 20:53
Tycker att alla ska lyssna på det senaste avsnittet av press och paneka (Podd om ÖSK). Där Kubanernas ordförande är gäst och pratar allt ifrån Ivan till pyroteknik.
Örebro Vinnartradition
2017-07-05 19:21
HAMMARBY BORTA PÅ LÖRDAG

Det märks att vi närmar oss ny matchdag. Det är bra fart på anmälningarna till lördagens bortamatch mot Hammarby. Stockholm ser ut att bjuda på härligt sommarväder och vi kommer att vara många ÖSK:are på plats.

Vi arrangerar både pub- och direktbussar. Den förstnämnda avgången gör ett stopp i Gamla Stan för en gemensam ÖSK-uppladdning inför matchen.

Avresa sker från Eyravallens nordöstra hörn (mot hockeyhallen) för båda bussalternativen.

Resan köps på länktipset.

Följ med på utflykt på lördag!
Annons: