/fotboll/osk/forum/1342.aspx/fotboll/osk/forum/1342.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro pemo
2014-08-13 16:35
Benny// Här kommer omdömet för ÖSK.
Örebro

TOPPEN

Oscar Jansson har motsvarat förväntningarna, och när målvakten blev skadad har oprövade Jacob Rinne varit en fullgod ersättare.

FLOPPEN

Örebro har haft svårt att få till något riktigt bra anfallsspel inte minst efter att Shpëtim Hasani lämnat klubben.

HOTET

Många klubbar har säkert ögonen på Örebros lovande målvakt Oscar Jansson. Jansson har legat bakom många poäng och är som sista utpost en trygghet för backlinjen.

RAMSAN/BANDEROLLEN

”Gamla fina Örebro” är fortfarande favoriten hos Örebrofansen.

SNACKISEN

Hur kunde lagets bäste målskytt Shpëtim Hasani plötsligt hamna i frysboxen och såldes när tränaren Alexander Axén tidigt i somras tog över? ÖSK-supportrarna är fortfarande frustrerade och oförstående.

PROGNOSEN

Segern mot Mjällby senast var psykologiskt viktig och innebar första trepoängaren sedan 25 april. Har ett spelarmaterial som håller allsvensk klass, och kan mycket väl sluta precis över kvalstrecket där de är nu.

TOBIAS WOLF
Örebro Roswall
2014-08-13 16:31
@Samba Hagge:

Dock så är Kalle en av de bästa poängerna vi har om jag inte missminner mig. Tror till och med att han leder interna skytteligan av bland de nuvarande spelarna. Märkligt det där ibland, Kushtrim vann väll interna assistligan något år. Jag gillar dock Kalle!
Benny Böckling
2014-08-13 16:18
Någon som har plus och kan kopiera in här?
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2014-08-13 15:09
Mensah siktar på comeback i cupen.
Örebro Samba Hagge
2014-08-13 14:41
Motgångssupportern

Ny tycker jag iof att Boris, Kalle och Wiktorsson är på tok för dåliga att ingå i en Allsvensk trupp...Kalle har varit talang länge men räcker tyvärr inte till...slarvig, tam och ligger mest ner och spelar...

OBS!! Detta är vad jag tycker. ;)
Örebro Motgångssupportern
2014-08-13 14:16
Ikväll är det äntligen match! Truppen tillkännagiven på officiella innehåller hela 19 namn. Och då saknas ändå Saeid som är avstängd.

Om vi räknar med en matchtrupp på 18 man, vilka är det som ska bort? Lipovac är ju redan bortgallrad, men två mer etablerade måste ju ut. Boris blir nog utkonkurrerad på mitten, men sen då? Wiktorsson, Nkili eller kanske Holmberg?

Det är ju tungt att inte ens få plats i matchtruppen...
Örebro Gudjonsson
2014-08-13 13:35
Pemo// Jag ska ta fram en lista när jag får tid.

# brorzan// Ja visst är det anmärkningsvärt. Spelaromsättningen är enligt mig kanske den största orsaken till fallet efter 2010. Bör tillägga att med utlånade spelare så tror jag listan dubbleras!

Lekiller// FYI Siffrorna bygger på gissningar från mig tillsammans med uppgifter i media.

Bastard on Parade// Vad tror du vi fick för dem? En summering av 2010-2014 blir enligt mig 36 st bort till andra klubbar, 12,7 miljoner in, många fler spelare som lämnade och blev kontraktslösa samt utlånade (de sista 2 grupperna tog jag ej med).

Örebro En örebroare
2014-08-13 13:35
Fråga till admin! Svara gärna men är inte frågan okej får ni ta bort den,
För det folk som hann läsa forumet igår såg det precis vilka som skämde ut sig, varför fick de ingen spärr? Istället för som Mr.Milton skrev att nu blev det en kollektiv spärr. Hoppas jag inte får saxen nu och inget svar.
Vid bättre komnuikation med admin här på forumet skulle det bli en bättre och mer städad forum här än vart de vart.
Tack!
Örebro Bäst när det gäller
2014-08-13 13:15
När vann vi senast två matcher på raken (seriespel)? Jo omgång 1 och 2, Halmstad och Mjällby. Inga superlag direkt.

Ska jag peka på ett skäl till att vi ligger där vi ligger så är det detta, vår oförmåga att leverera match på match utan att dippa. Vad stör internt i klubben då störningsmoment är ett hot mot kontinuitet?

Dags att ta två raka då, bara Allsvenskans bästa lag står emellan...
Örebro Axel Vadd
2014-08-13 12:59
@Aspen.:
Hammar skulle jag hellre se som fotbollsansvarig än som VD. Men håller med om att en VD som både kan marknad och är genuint fotbollsintresserad inte skulle vara fel. Sedan kanske lite fler med fotbollskompetens i styrelsen
Örebro Bastard on Parade
2014-08-13 12:44
Gudjonsson //

Intressant sammanställning. Vad jag har hört så fick vi i alla fall lite för Rama och Chensinski och lite mer för Bedoya (i alla fall om Rangers betalade slutskulden till slut).

Jag skummade igenom registrerade trupper på Förbundets hemsida mellan 2010-2014 och saknar följande namn i sammanställningen:
Erik Nilsson
Per Johansson
Gustaf Lundholm,
Johannes Skoglund,
John Alvbåge,
Robin Staaf
Simon Nurme
Peter Rosendal
Brunet Hay Pino
Paulinho (Paulo De Oliveira)
Jonathan Thuresson

Vi fick väl inte betalt för någon av dessa? Skulle tro att Paulinho var en tung förlust också då det var lite utav en bomb när han skrev på för ÖSK efter sin tid i Häcken. Sammanställningen visar ju klart och tydligt i alla fall att ÖSK måste bli bättre på att "avveckla" spelare. Det finns säkerligen ett antal namn i listan som vi dessutom har fått köpa ut. Tänker främst på Grahn, Sandqvist och Lushtaku. Sedan finns det ju några spelare som har slutat, men det är ju naturligt att man inte får några transfersummor för sådana spelare så dem har jag ignorerat.
Örebro Lekiller
2014-08-13 12:21
Gudjonsson // Intressant lista, även om du kanske höftat lite på summorna så är det ju skrämmande va usla ÖSK är på att sälja spelare. Visst, endel kom ju säkerligen till ÖSK billigt eller gratis men ändå.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro # brorzan
2014-08-13 11:39
Gudjonsson //

Intressant. Dels känns det som för hög spelaromsättning och dels var det väldigt få som bringade in pengar.
Örebro pemo
2014-08-13 11:34
Aspen // Nej, det är väl ingen som har använt ordet "idiot" , det är bara min tolkning av mångas klagan. F´låt.
Däremot har jag hört från initierade tränarare att Sixten tydligen inte hade som uppgift att förädla talanger, utan skulle göra ett slagkraftigt lag av ÖSK.
TA det inte som en absolut sanning, men då finns det en viss förklaring till Sixtens handlande.

Gudjonsson // Intressant lista. Har du också koll på hur många ÖSK har värvat som bosman under dessa tider? Har de betalat annat en sign-on för någon spelare under den här tiden?
Örebro affeman
2014-08-13 10:57
Blir det något folk på bortaläktaren ikväll? Verkar inte som kubanerna anordnat någon resa.
Örebro Gudjonsson
2014-08-13 10:42
Lista på spelare som har gått från ÖSK till andra klubbar... Jag har inte tagit med de som gått på lån. I parentes har jag gissat övergångssumman!

2014 Shpetim Hasani Örebro SK Gornik Leczna Övergång (0kr)
2014 Emil Berger Örebro SK Kongsvinger Övergång (200 000kr)

2013 Peter Samuelsson Örebro SK Degerfors IF Övergång (0kr)
2013 Josef Ibrahim Örebro SK Mariehamn Övergång (0kr)
2013 Marcus Astvald Örebro SK Degerfors IF Övergång (0kr)
2013 Daniel Bamberg Örebro SK Haugesund Övergång (1 milj)
2013 Valdet Rama Örebro SK Valladolid Övergång (0kr)
2013 Ludwig Bergström Örebro SK Kontraktslös Bosman
2013 Samuel Wowoah Örebro SK Kontraktslös Bosman
2013 Jonas Sandqvist Örebro SK Kontraktslös Bosman
2013 Denis Abdulahi Örebro SK Kontraktslös Bosman
2013 Simon Leonidsson Örebro SK Rynninge IK Bosman
2013 Miralem Malic Örebro SK Karlstad BK Bosman

2012 Tomer Chencinski Örebro SK Tel Aviv Övergång (0kr)
2012 Tommy Wirtanen Örebro SK Mariehamn Övergång (0kr)
2012 Nordin Gerzic Örebro SK IFK Göteborg Övergång (5,5 milj)
2012 Kushtrim Lushtaku Örebro SK Kontraktslös Bosman
2012 Armend Alimi Örebro SK Kontraktslös Bosman
2012 Patrik Anttonen Örebro SK Degerfors IF Bosman
2012 Andreas Haddad Örebro SK Kontraktslös Bosman
2012 Tobias Grahn Örebro SK Kontraktslös Bosman
2012 Gustav Källberg Örebro SK Sandvikens IF Bosman
2012 Pontus Jakobsson Örebro SK Degerfors IF Bosman

2011 Michael Almebäck Örebro SK Club Brügge Övergång (5 milj +20%)
2011 Alejandro Bedoya Örebro SK Rangers Övergång (1 milj)
2011 Oskar Johansson Örebro SK Kontraktslös Bosman

2010 Kim Olsen Örebro SK Vejle BK Övergång (0kr)
2010 Eric Bassombeng Örebro SK GAIS Bosman
2010 Astrit Ajdarevic Örebro SK IFK Norrköping Bosman
2010 Michael Jidsjö Örebro SK Kontraktslös Bosman
2010 Roni Porokara Örebro SK Kontraktslös Bosman
2010 Anthony Flood Örebro SK Kontraktslös Bosman
2010 Bertin Zé Örebro SK Kontraktslös Bosman
2010 Patrik Anttonen Örebro SK Kontraktslös Bosman
2010 Peter Westman Örebro SK Slutatat Bosman
2010 Robert Walker Örebro SK J-Södra Bosman

/Källa fotbolltransfers.com/
Örebro Aspen.
2014-08-13 10:28
@pemo:

Vem har idiotförklarat ÖSK? Den enda som använt begreppet idiot är Du!

Däremot har jag uppfattningen att Sjögren och Sixten misslyckades i med att hantera talanger och ungdomar. Sixten vill helt enkelt inte. Sjögren verkade inte se talangerna, vad jag hört (från Forward-håll) tittade han mest på spelarnas fysik.Kanske att gammaldags tänk.

För mej innebär "sluta upp" att intressera sig för vad klubben gör och bidra med synpunkter. Jag ser det som en fördel för klubben om man intresserar sig för hur talangverksamheten kommer att se ut i framtiden. Därvid är jag ett fan av Eyravallen.com Som medlem sänder jag signalen att jag tycker det är viktig. Det är bättre än att tiga.
Örebro Motgångssupportern
2014-08-13 10:17
Kiese Thelin gjorde väl ingen direkt succé i Norrköping heller så att begära att ÖSK skulle signat honom och dessutom förädlat honom till en toppspelare känns lite långsökt. Då finns det bättre exempel om man nu vill klaga (igen) på örebros tidigare hantering av lokala talanger.
Örebro pemo
2014-08-13 10:16
Aspen // Vidare säger Isaac att han förstår ÖSK, då de inte kan ta alla talanger i området.
Det är lätt att vara efterklok, men som ledare och en begränsad trupp måste man ibland chansa. Nu satsade ÖSK på Astvald och Holmberg. Men skall vi idiotförklara klubben varje gång någon talang lyckas utanför ÖSK, så borde vi också dra upp de som inte kommer någonstans?
Isaac gjorde väl heller ingen större lycka i Norrköping. Han blev väl nästan ordinarie först detta år.

Hur gick det för Lundén ( AJAX ) och Frempong? De var väl också supertalanger som ÖSK "missade"

Nej, jag tycker vi sluter upp och kämpar som spelare nr 12 och hjälper vårt lag med de spelare som nu finns tillgängliga.
Heja ÖSK. Hurra hurra hurra.. ;)
Örebro Bastard on Parade
2014-08-13 09:10
@Aspen.:

Marcus Avenbrand gjorde några riktigt intressanta intervjuer med Urban Hammar när han fortfarande fanns kvar inom organisationen. Jag tror inte att vi skulle kunna rekrytera spelare som Hamad, Durmaz, Bengtsson osv med Hammar vid rodret, eftersom han inte ville betala stora transfersummor för sådana spelare. Det låter vettigt, men då kan man inte heller konkurrera om de största talangerna från andra klubbar.

Jag såg Kiese Thelin på något provspel. Han kändes intressant då, men absolut inte som ett namn för A-truppen.
Örebro Aspen.
2014-08-13 07:47
Intervju med Isaac Kiese Thelin i Skånskan: "ÖSK är inte det naturliga valet för alla talangfulla fotbollsspelare från Örebro. Jimmy Durmaz och Jiloan Hamad valde exempelvis att gå från BK Forward till Malmö FF i junioråldern. Isaac Kiese Thelin är en annan örebroare som gick ÖSK förbi. Efter Karlslunds IF blev det tre år i IFK Norrköping innan sommarens flytt till MFF. Varför går man som örebroare inte till ÖSK? – De uppskattar oss här, haha. Nej, jag provtränade med ÖSK några gånger och provtränade även med Norrköping och Norrköping var mycket mer intresserat och kom med konkreta förslag. Det gjorde inte Örebro och så enkelt var det. Det var inget alternativ att gå dit för jag hade inget konkret därifrån, säger Isaac Kiese Thelin." Suck för Sjögren och Sixten. Undrar hur det blir nu efter Peo? Är vi fullt upptagna att hålla oss kvar i AS? Väntar vi på en ny VD som ska bestämma? Då vill det till att han kan fotboll, Urban Hammar?
Degerfors A-CK
2014-08-13 06:31
Grattis till era meriterade nyförvärv nu reser ni ifrån botten
Örebro Sogen
2014-08-13 06:03
Bra!
En av de nya saxarna
2014-08-13 05:51
Vi kommer att moderera mycket noggrant framöver och inte ta några fångar. Tänk sig att så många personer som inte lämnat sandlådan bakom sig lyckats irra sig hit.
De personer som enbart har i syfte att ägna sig åt personangrepp, snudd på mobbing, kommer att behandlas som de svinpälsar de är.
Svartvitt-redaktionen
2014-08-12 19:19
Vi uppmuntrar en debatt på en bra nivå, men pajkastningen som pågår med jämna mellanrum är inte acceptabel på något sätt och vi har haft ett forum med högt i tak, men nu kommer vi ta oss en funderare om hur vi ska lägga upp forumsreglerna i fortsättningen.

Forumet stängt tills vidare.
Örebro Axel Vadd
2014-08-12 19:17
@ÖSK KRILLE (GFG 2015):

Har en känsla av (men kan få fel) att Sobralense börjar på bänken men att Nordmark startar. Ska man döma av träningen verkar det bli ett 4-5-1 eller 4-4-1-1 om man skall vara detaljerad.

Egentligen vill jag hellre ha Pode som släpande. Man kan tycka vad som helst om Pode men han är bra på att leverera passningar på sista tredjedelen. Han hade ju den rollen i Trelleborg också förr. Svagheten blir väl istället spelet utan boll då på mittfältet.

DG tycker jag är en spelare som varit snäppet bättre sista tiden trots att han mest varit inhoppare. Men jag tycker han har lite mer speed och genombrott nu än tidigare. Men framför allt är han (förmodligen) en bättre defensivspelare än Sobralense vilket kan tala för att DG startar för att ge understöd i defensiven inledningsvis då MFF kommer ösa på. Sedan kan Sobralense komma in när det mojnat.

Det mest logiska vore ett tremannamittfält eftersom man möter seriens bästa lag på bortaplan och jag tror Alec vill täta centralt. Men som någon skrev tidigare tror jag Nordmark är bättre lämpad att ta den offensiva rollen än Nordin då just deffen anses vara Nordmark svaghet

Jag gissar på denna uppställning från start

Backlinjen som vanligt och med Oscar i mål

Yasin-Nordin-RÅP-Nordmark-DG
-----------------Crespo------------------
2014-08-12 19:06
Undrar hur Axén vill formera laget imorgon, 4-4-2 eller 4-2-3-1? Får Nordmark och Sobralense spela från start? Ska bli intressant och se hur Axén tänker imorgon.
Örebro Svartvitt-redaktionen
2014-08-12 18:49
Nu ser vi fram emot matchen mot Malmö. Diskussioner mellan användare som inte hör hemma i forumet tar man via PM. Tack för visat intresse!
Örebro Sogen
2014-08-12 18:49
Jag ä nöjd med nyförvärven. Båda spelarna har förut visat att dom håller riktigt hög allsvensk standard kan vi få dom till att presteraa åt det hållet så kommer vi att klara oss från s1. Kommer dom inte upp i standard så kan det gå åt skogen för oss MEN då försökte vi med så tunga namn som vi kunde få tag på och vi blir iallafall inte sämre av att ta in dessa. Jag trodde inte ösk kunde skrapa ihop såhär rutinerade namn i sommarfönstret.

vänsterback hade jag hoppats på men det har jag gjort de senaste 4a åren utan att fått nån så jag gar gett upp.
2014-08-12 18:47
@Axel Vadd:
Annons: