/fotboll/osk/forum/1335.aspx/fotboll/osk/forum/1335.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro TommyS
2014-08-18 16:46
BoP m.fl, viktigt att få fler Kubaner på plats. Ska försöka få ihop något längre på temat och posta på Kubanbloggen. All heder till de som var där men vi borde varit fler och jag hoppas komma upp med några förslag på vad ÖSK och Kubanerna själva kan göra.
Örebro Kardinalen
2014-08-18 16:33
@Nikkiz:

Din analys är verkligen insiktsfull. Kan absolut inte förstå minatankar som tyckte (tycker fortfarande, antar jag) att sådana här kommentarer inte hör hemma på ett forum för supporterskap.....
Örebro widemarsh
2014-08-18 16:23
Har nu sett matchen i efterhand och måste säga att AIK kändes farligare på plats än de var i verkligheten. Intrycket man fått när man läst kommentarer efter matchen var att ÖSK gjort mål på allt och AIK bränt massor med heta målchansen. Så var inte fallet, även om ÖSK var effektiva. Sett till heta målchanser så var det relativt jämt i matchen, och vi har förutom målen ett jätteläge för Pode och ett för Yasin samt bra chanser för både Crespo och Ayanda. AIK tvingade endast Jansson till en riktigt vass räddning under hela matchen utöver målen. Andra halvlek har ÖSK tagit över när Jansson bjuder in AIK i matchen, inte förrän efter det börjar det bli övertag AIK och en del chanser. Om inte den bjudningen kommit så tror jag aldrig den riktiga pressen från AIK infunnit sig då det fram till målet såg långsamt och viljelöst ut. Men målet lyfte AIK en hel del. Skönt att Jansson får revanschera sig med en kanonräddning på Nisses nick i slutet. En sak man blir extra glad över är att vi lyckas stå emot AIK trots att vi tvingas till 3 tidiga byten pga skador/känningar. Det säger en hel del om hur mycket bredare truppen har blivit på senaste tiden, och det är bara att erkänna (var mycket tveksam till att skicka iväg Hasani) att klubben gjorde rätt som släppte Hasani för att få råd att ta in Nordmark och Sobra. Sobralense, hans passningsprocent i matchen måste varit ruskigt nära 100. Noterade aldrig att han slog bort en enda boll. Snubblade dessutom över en bild på instagram som visar att vi har tre anfallare i truppen som är effektivare än Hasani gällande poäng i förhållande till speltid. Beslutet känns mer och mer korrekt. I dagsläget i alla fall :)
Örebro Bastard on Parade
2014-08-18 15:51
Det känns lite som att vissa i ÖSK har märklig fokus på supportrarna. Yasin hade något uttalande tidigare också om fansen. Vissa verkar tro att kraven bara kan ställas på supportrarna att vi ska prestera 100% under 90 minuter + tillägg oavsett vad som händer.

Självklart ska vi göra vårt på läktaren för att stötta laget, men ta inte stödet för givet. Fansen har all rätt att ställa krav och ha förväntningar på lagets och klubbens ageranden och när laget och ledningen underpresterar är det bara logiskt att vi yttrar vårat missnöje. Det engagemanget är viktigt! Det är på läktaren och i diverse forum som vi enklast kan ventilera våra åsikter.

Malmö blev rejält utbuade under första halvlek och efter avblåsning. De kom ut som ett nytt lag till andra halvlek och lyfte publiken med deras inställning och jakt på mål. Lär er hantera det mentalt istället, för det är knappast snällare klimat på läktaren ute i övriga fotbollsvärlden.

Efter AIK-matchen sade Yasin följande t.ex.:
"En del här i stan tycker att de kan så mycket fotboll. Jag är så trött på att höra att jag borde göra fler poäng. Självklart vill jag göra mål och passningar, men det är inte det enda som räknas. Jag tycker att jag gjort många bra matcher, säger Ahmed."

Faktum är ju att Yasins poängskörd är underkänd. Det är inte det enda som räknas, men sett till hans lägen, antal avslut och omständigheter i övrigt så är det inte godkänt att producera så lite som han har gjort. Han har inte varit värdelös för det, utan tvärtom stått för positiva insatser i många matcher. Tyvärr så saknas det en del i avsluten och precision i passningarna. Om Yasin inte kan hantera snacket på forum så ska han ge fan i att läsa forumen och kommentarer i olika sociala medier och fokusera på sin och lagets prestation.

Jag tycker det är tråkigt att klacken bara blir mindre och mindre. Jag hade hoppats på positiva synergieffekter för läktarkulturen i Örebro när ÖHK tog klivet upp till elitserien, men det verkar som att ÖHK-klacken växer på Kubanernas bekostnad. Hur gör vi för att få fart på klacken fortsättningsvis?
Örebro DaSa
2014-08-18 15:48
Eftersom det nu har blivit så trångt på mittfältet så tycker jag att vi skall testa Nordmark som högerback. Tror att han skulle kunna vara riktigt bra där.

Sen så tycker jag att det är jättekul att Pode har gjort så många poäng senaste matcherna, men jag anser fortfarande att han inte skall vara en långsiktig startspelare i ÖSK. Han är grym nu när han är formtoppad men när han spelar på sin normalnivå så håller han inte. Så passa på och sälj honom nu om möjligt!:)

Jag vill se följande startelva:
Jansson
Nordmark - Wiken (egentligen Berisha men det kommer inte ske) - Moberg - Daniel B
Yasin - RÅP -Nordin - DG
Sobra
Crespo
Örebro Gudjonsson
2014-08-18 14:42
En örebroare//

Ja, den spelaren hade verkligen fått äta upp det! lol

Jag ser ändå gärna att ÖSK ändrar sin kravbild på supportrarna och fokuserar mer på att jämställa supportrarna med spelarna. Alla kämpar ju för klubben, och det är alldeles för ofta som vi ska ställa upp och stötta.

Tänker mig snarare att "Sjunger ni högst på läktaren, så kämpar vi mest"...

PS. Oskar tror jag faktiskt skulle komma undan med kaxigheten.
Örebro En örebroare
2014-08-18 14:29
Gudjonsson/ Tror inte de skulle dra speciellt mycket folk men på tanke på hur "gnällig" våran publik kan vara så kan du nog förstå hur mycket den spelaren skulle få äta upp ett sånt uttalande vid förlust.
Saknar tiden när vi hade en kaxig Nordin som var AS bästa fotbollsspelare, en dansk som nätade hela tiden och spela med stort hjärta o kysste klubbmärket, en supersub i Robin staaf, en avig och läcker ytter i Basse och en finsk tekniker i högsta slag i Poro. En hårdskjutande amerikan och Astrit som glänste varje inhopp. Det fotbollsåret var fantastiskt, vi hade mycket plats i media och på läktaren och vann varenda hemmamatch mer eller mindre.
Örebro En örebroare
2014-08-18 14:25
@Saywee:

Aldrig mer har vi nog varit så överens som nu. Som Hammarbyaren nämnde här nere igår är det dags och fråga varför vi är så få kubaner? Jag har skyllt lite på bristande engagemang från våra 2 klackledare men samtidigt som vi tappat publik beror det ju inte bara på det två såklart.
Det är synd för precis som bajraren sade så hade vi något riktigt bra på gång förut. Vi gav alla storlag en match klackmässigt med sång och fantastiska tifon.
Vi måste hjälpa till och försöka dra folk,kompisar till klacken oavsett ålder,kön osv.
Örebro Gudjonsson
2014-08-18 13:36
Jag har ett förslag till ÖSK. Som supporter skulle jag vilja höra vad spelarna ska göra för oss supportrar. ÖSK har fokuserat väldigt mycket i intervjuerna på att vi supportrar ska komma ner och stötta. Jag efterlyser alltså en spelare som inför en match går ut och säger att han ska göra allt för att krossa motståndet. Det skulle få mig extra pepp inför matcherna! Slut på meddelande. :)
AIK Saywee
2014-08-18 13:18
Bra Micke

Igår var det målrikt på BA och jag tror envist på åttondeplaceringen, på övre halvan hör vi hemma!

Det som får mig lite bekymrad är att Kubanerna verkar minska i antal personer som orkar stödja klubben, hemma och borta.

Hoppas att cupmatchen kan bli en brytpunkt och att klacken åter kan växa, för i går var det anmärkningsvärt glest på västra stå, riktigt tråkigt tycker jag, men det är väl hockeyn som drar i privatekonomin för många?

Vad är det som inte händer?
Vi behöver spelare 12 i höst!

Livstidskuban
Örebro En örebroare
2014-08-18 12:50
Mikael Danielsson kommer stå i klacken på onsdag.
Alla till Eskilstuna!
Örebro TommyS
2014-08-18 11:50
En annan iakttagelse angående Pode (utöver att han varit bättre hemma än borta) är att han gör sig mycket dåligt som inhoppare. Under sina 6 inhopp i år har han i samtliga fall gjort ett blekt och nästan bortkommet intryck, inga poäng och jag tror inte heller att han varit inblandad i något mål. Vet inte om det är en slump eller om Pode behöver tryggheten i att vara med från start för att spela avslappnat. Däremot har han inte behövt mycket tid för att komma in i matchen när han startat, förutom mot Helsingborg har hans mål kommit tidigt i matchen.
Örebro TommyS
2014-08-18 10:35
intressant konkurrenssituation om nu alla är friska när vi ska till Åtvidaberg. Centralt på mitten/släpande slåss fyra om tre platser. Ska vi bänka RÅP, den enda utpräglade bollvinnaren? Eller Nordmark, som visat väldigt fina, kloka fötter i två matcher? Eller Nordin, assistkungen, som kan ta både en lägre och en högre roll? Eller Pode, som drömmålar och assisterar när han är på humör men ibland är helt iskall? Jag tror att vi behöver rotera. Och då vilar jag Pode mot Åtvid, han har inte visat mycket på bortaplan förutom de första sju sekunderna mot Häcken. Saeid, Nkili och Holmberg är nog inte aktuella för en startelva om alla är tillgängliga.

På offensiva kanterna slåss tre spelare om två platser. Sobra är bollhållaren som vägrar hålla kant, DG är den snabba omställningsspelaren och Yasin den kraftfulle genombrottsspelaren. Här kommer den som bänkas ligga mycket bra till för speltid som inhoppare.

I försvaret saknas konkurrens helt så länge Berisha inte släpps in. Inte så förvånande att han inte fick plats på bänken mot AIK, med Nkili fanns ett alternativ på både mittback och defensiv mitt, och de möjliggjorde bänkplatser för ytterligare en offensiv spelare (vi visste ju inte att det skulle bli 3-0 efter 20 minuter). Men cupmatchen ser jag som att ÖSK synas vad gäller Berisha. Tror man på honom i laget i framtiden spelar han. Annars får vi nog konstatera att han är på väg att försvinna. Vilket betyder att vi behöver förstärka med två mittbackar och en ytterback i vinter, vilket låter jobbigt.
Benny Böckling
2014-08-18 09:53
Nej det stämmer pemo.
Gäller bara att vinna mot Eskilstuna så har man ett gruppspel att se fram emot i mars nån gång.
Så inga jäkla Rynningefasoner igen, bara vinst som gäller!
Örebro pemo
2014-08-18 09:46
En tydlig skillnad mellan spelare och oss supporters. Hagges kommentar i tidningen: "Nu tordes vi hålla i bollen och inte tokrusa i kontringar. Det var skillnaden mot MFF. Nu höll vi i bollen och spelade runt tills vi fick läget, som när Yasin gjorde sitt mål" ungefär. Så, det gäller för oss att stödja laget och inte bua när de ibland vänder hem och håller i bollen istället för att, som vi vill, kör full fart framåt.

I övrigt tycker jag att Oscar trots allt gör en stabil insats. Vi har "allsvenskans sämsta yterbackar" som spelat varje match och ett mittförsvar som är "för långsamma". Trots det håller de mot ettan och tvåan i allsvenskan. Hyffsat.
Mittfältet var väldigt bra i går. Tappade lite styrka när RÅP gick av, men Nordin gjorde väl sin bästa match. DG slet, men fick inte samma bollar idag. Sobralense hade knappt rört bollen innan 3-0, men höll i och lugnade ner spelet i andra. PODE! Crespo slet och gjorde det han ska. Nordmark är lite lättare i kroppen, men vårdar också bollen bra. Nkili är den som pressar hårt och har snabbheten när han missar. I dag slog han dessutom passningarna rätt. Han blir nog en inhoppare på defensiva mitt i fortsättningen. Yasin hann inte spela så mycket, men hade en kanonchans att döda matchen ( 4-1 ) men räddade äran ändå.

Se där. Bara positiva känslor. Annat var det mot HBK. Och jag gör en pudel och erkänner att jag som supporter är väldigt känslostyrd. Nu hopps jag bara att laget kan fortsätta på den inslagna vägen. Men RÅP behövs på mitten.

De som inte var med? Wiktorsson ser jag som tredje mittback. Holmberg lär inte få så många fler chanser om det inte blir fler skador. Berisha är antagligen inte med i ÖSK:s framtid? För skadebenägen? Eller för dåligt kontraktförslag? Återstår att se.

Matchen mot Eskilstuna ger väl en fingervisning om vilka som fortfarande är intressanta för klubben. Frågan är väl hur slitna de "ordinarie" spelarna är. Och hur viktigt det är för Axén att gå vidare i cupen. För visst är det väl så att om vi vinner så är vi med i "cupserien" i vår?
Eller är det en match till?
Benny Böckling
2014-08-18 09:28
Enligt NA har Hagge kontrakt även över nästa säsong?
Örebro Gudjonsson
2014-08-18 08:29
Underbart att få se spelarna vårda bollen. Jag har hela säsongen klagat som bara en närking kan göra på den höga % felpassningar. Tidiga chanspassningar, fel i kommunikationen och stillastående spel är ett minne blott!!! Bänkad mot AIK var ett genidrag för Yasin, utan att han visste eller vet om det! Får vi ett förbättrat mittbackspar som kliver upp i press ser jag ingen anledning till att inte börja drömma igen...
Örebro ÖSK-Karl
2014-08-18 01:59
@kenya:

Jag hoppas fast det tar emot att Norrköping vinner, tror de är starkare än HBK i längden. Just HBK och ett lag till måste vi ha bakom oss för att slippa kvala gissar jag. BP är ju redan avsågade och Chippen lyfter Mjälby. Frågan är vilka lag som skall bli våra räddningsplankor för att slippa kval utöver BP?
Örebro widemarsh
2014-08-18 00:49
Intressant också att en ofta ifrågasatt Gerzic ligger 3:a i allsvenskans assistliga. Han gör mycket nytta även om han spelmässigt inte alltid är på topp, mot AIK tycker jag dock att han är riktigt bra, på den nivå han ska vara helt enkelt.

På tal om ligor gick vi om Kalmar i publikligan och är numera 8:a i Sverige publikmässigt. Hoppas på bra resultat framöver så kan vi nog få upp snittet över 7000 åskådare när säsongen är över.
Örebro widemarsh
2014-08-18 00:44
Vilka förstahalvlekar våra killar har gjort ändå. Vi möter seriesuveränen på bortaplan och leder med 2-0, sen tar vi emot serietvåan hemma och har 3-1 i paus. Och samtliga mål är riktigt snygga också, med Podes två drömmål som de allra vackraste.

Pode ja, 2 mål och en assist efter 21 minuter. Den såg man inte komma innan säsongen. Kan inte minnas någon ÖSKare som gjort två riktigt snygga mål i en och samma match på det här sättet förut.
Örebro Svartvitt forever
2014-08-18 00:02
Beträffande Sobralense så tycker jag att han visade klass. Bollsäker, teknisk och bra speluppfattning, samt rutin. Vi kommer att ha mycket nytta av honom I höst. Sen är jag mycket glad för Podes skull, att han som visade så lite ifjol och var så ifrågasatt nu visar sin klass!Nitlotten blev en vinstlott!
Corvus Corax
2014-08-17 23:59
@Corvus Corax:

Skrev detta innan idag, hade verkligen på känn att ni skulle knipa minst 1 poäng idag. Så det tackar vi för.

Samtidigt var ni både bättre och sämre än vad jag förväntat mig, trodde inte ni skulle upprepa effektiviteten utan kämpa ner AIK, ni var således sämre för att ni höll på att tappa en 3-0 ledning.

Men 3 pinnar och 4-2 är det som kommer stå i böckerna och det som räknas.
Mjällby Fotbollsfanatiker
2014-08-17 23:44
Grattis! till Pode och er vinst i dag. Härligt att alla utlånade målskyttar, och sålda, från Mjällby AIF gör mål samtidigt som laget självt är i desperat behov av en målgörare..........suck.
Örebro KuroShiroi
2014-08-17 22:52
Trevligt med all denna kärlek här inne. Nu kommer den ju ifrån Malmöiterna, Söderbröder och Djurgårdare som alla älskar att se ajk förlora men trevligt med lite komplimanger ändå :D

Ja nog är ÖSK alldeles för bra för att ligga där vi ligger. Svartvitts problem är väl att de inte kunnat prestera i 90 minuter och börjar bli oroliga när allting går vägen. Tappa ledning mot Halmstad (!) hemma, 0p, 2 måls ledning i malmö...0p.

Hemska minnen till trots så var jag aldrig rejält orolig. ÖSK gick ut för att vinna matchen igenom. AIK hade tryck och gjorde det bra men Svartvitt kändes aldrig skärrat såsom de varit tidigare. De hade rätt fokus. Bara vi gör Behrnabeu till vår borg så ska detta gå vägen.
Örebro Bastard on Parade
2014-08-17 22:44
Gerzic gick upp till 3:e plats i assistligan med sina 7 assist (jag håller dock fast vid att han ska ha en assist till från Malmö hemma). Han tangerade därmed sin poängmässigt bästa säsong från 2010 då han gjorde 5 mål och 3 assist på 26 matcher. Nu har han 1+7 på 19 matcher.
Malmö FF Peter8689
2014-08-17 22:44
Stort tack! Imponerande insats idag, och även mot oss för den delen. Er offensiv är riktigt vass, men defensivt finns det fortfarande utrymme för förbättring.
Lycka till framöver!
Djurgården PO's sena byten (fd. Høgmo for President!)
2014-08-17 22:30
@Gnell Strömberg (alla heter Daniel i Örebro):

Ville mest se vad stjärthakan skulle skylla på denna gång..

Men men, återigen, grattis till 3p.
Ni förtjänar en bättre plats i tabellen.
Kämpa!
Örebro KalleTeodor
2014-08-17 22:27
Personligen upplevde jag att det gula kort som Bahoui fick för filmning strax efter vårt 1-0mål var otroligt viktigt för oss. Det visade att domaren inte skulle ge AIK något gratis vilket gjorde att vi kunde slappna av något och då kom både 2-0 och 3-0 minuterna senare. Bahoui hade därtill inte många rätt i matchen. Tur för oss det!
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro TommyS
2014-08-17 22:17
Den evige pessimisten Sunnanlid har en poäng. Vi är dåliga på att försvara flermålsledningar. Jag hoppas att den underbara segern idag ändrar på det. Svår avvägning om man ska satsa på possession eller kontraattacker, att köra slut på sig i hög press eller riskera hands och snedstudsar genom att ligga lågt. Tror att vi med de nyförvärv vi har måste satsa mer på att hålla boll när vi leder. Vår backlinje känns inte trygg när motståndarna flyttar upp. Jag hoppas att Berisha/Moberg får testa mot E-tuna. Intressant med truppkonkurrensen hur vi ställer upp där. Spelare måste luftas men vi måste undvika ett Rynninge. En samlad avvägning säger Oscar - Dajje, Moberg, Berisha, Mensah - Nkili, Nordmark - Yasin, Holmberg, Sobra - DG. Tycker att Oscar fortfarande behöver matcher, liksom Sobralense och Nordmark, men att småskadade och/eller slitna Nordin, RÅP, Pode och Crespo kan behöva vila. Om nu Mensah ska testas ser jag honom gärna på vänsterbacken. Om DG nu ska vara back-up på topp behöver han testas där igen. Vad tror ni?
Örebro Nikkiz
2014-08-17 22:12
Min uppfattning av sobra är att han är enu en lite för halvfet brasse.....
Postat via SvenskaFans-appen
Annons: